Aihe: jenkkivolttien konvertointi euro volteiksi (mikä laite?)
1 2
zepeteus
21.01.2005 00:00:50
Osaisiko joku enemmän sähkölaitteiden kanssa ropannut kertoa, voisiko laitteen oman, sisäisen muuntajan ohittaa vallan? Tekisi sopivan jännitteen valmiiksi ulkoisella marketin muuntajalla.

Kyllä voi. Mikä tahansa jännite ja millä tahansa teholla, eivätkä laitteen oman kotelon sisämitatkaan aiheuta enää mitään rajoja tekeleelle. Eli juurikin niin kuin hahmottelit, kunhan selvittää mitä jännitteitä sinne itse piireille menee, sellaisia tarjoaa sitten siitä omasta ulkoisesta boksistaan.

Ulkoisesta virtalähteestä on toisinaan jopa sellainen etu, että sen tuottamia häiriöitä saadaan pois, kun se ei ole enää välittömässä läheisyydessä (herkkiin) piireihin. Hifistelijät tykkää ;)

Itse koittaisin kuitenkin ahtaa vaikka sen oman tekeleen sinne alkuperäiseen koteloon, ihan vain käyttömukavuussyistä, mikäli mahdollista.

Minulla on yhä käytössä kaksi jenkeistä tuotua Radio Shackin konvertteria, hintaa oli huimat 10 taalaa kappale. Tehoja ei lähde tosin kuin 200W, mutta riittipä hetken pyörittämään jopa putkimarsuani, vaikka onkin tehty lähinnä pienemmälle kodinelektroniikalle. Tuo aiemmin mainittu jenkkilaitteiden mahdollinen epäilyttävä laatu ei ainakaan näissä näy, ovat karun simppeleitä ja toimivia.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)