Aihe: Celestion kiina vs. engl
1 2
Fide
05.01.2005 13:29:34

Psykoakustiikan juhlaa.

Aika osuva termi =)
Sak.4:6 "Ei volumella ja tonella, vaan minun Hengelläni, sanoo Herra Sebaot" ;-)>+
Rämppy
05.01.2005 13:32:27 (muokattu 05.01.2005 15:41:48)
Niin... Kannattaako tästä edes keskustella? Ihmiset uskovat ja kuulevat sen minkä haluavat:

No mutta hei. Ilman muuta kannattaa, sillä asenteellinen kinastelu ja paasaaminen on mnetin suola, kunhan ei mennä aihepiirin ulkopuolelle, sisäpiirin juttuihin tai juupas-eipästelyyn. Kuka sitä pelkkää faktaa jaksaa aina lukea.
no nyt mentiin aihepiirin ulkopuolelle
Eikö tähän rämpyttämiseen koskaan kyllästy?
Mikko Kankaanpää
06.01.2005 13:28:25

Minähän en oikeasti asiasta mitään tiedä, mutta...

se mitä tässä nyt olen muutaman ihmisen kanssa jutellut Celestionin elementtien myynnistä (siis riippumattomien kauppiaiden), niin on kyllä jäänyt juurikin tuo kuva, että kyllä se on maahantuoja ja kauppias, joka sen hinnan määrää. Sisäänostohinta on jotain ihan muuta kuin tuo nykyinen 150.- markkinahinta. tämän sillisalaatin mahdollistaa maahantuonnin... kehtaisiko sanoa... epämääräisyys...

Näin siis suomessa ja ihan vain juttelu tasolla. Muusta maailmasta ei ole mitään hajua.

Itse olen ostanut Celestion V30 elementtiä tukusta, tosin en suomen tukusta (ts maahantuojalta) jonka hinnat ovat jopa korkeammat kuin suomen kaupan hinnat, ja hinta ei ole muuttunut euroakaan Kiinaan siirtymisen johdosta. Viimeaikoina on tosiaan tullut noita nettikauppiaita jotka myyvät elementtejä todella halvalla, jopa halvemmalla mitä itse niitä tukusta ostan. Voikin olla että Celestion on laskenut hintojaan rajusti, mutta kaikki välikädet ei ole niihin vielä reakoineet(?). Voi olla että joku rikastuu elementtien myynnillä, mutta Suomessa tuskin kukaan. Voitot ovat erittäin pieniä ja varastointikustannukset isoja.

Itse suosin nykyään eminencejä koska heidän hinnat ovat järkevällä tasolla ja laatu (nykyään) erinomaista. Monien mielestä jopa parempaa kuin Celestionien, jotka ratsastavat edelleen vanhalla maineellaan. (Missäköhän Celestion olisi nykyään jos niitä ei löytyisi vanhoista Marshalleista?) Vähän ihmetyttää mistä johtuu että Celestion V30 maksaa Suomessa 150e ja Eminencen vastaava 75-85 euroa. Eminence on tehty (ainakin osittain) USA:ssa ja Celestion Kiinassa??

Eroista vanhojen ja uusien Celestionien välillä on vaikea sanoa mitään. Itse olen ollut tyytyväinen sekä uusiin että vanhoihin, tosin en ole niitä A/B testillä vertaillut. Yksilöissä on taatusti hieman eroja ja elementit muuttuu käytön myötä joten testiä on hankala tehdä...

t,
Mikko
http://www.uraltone.com
kulmahiomakone
07.01.2005 00:30:27 (muokattu 07.01.2005 00:35:57)
Voi olla että joku rikastuu elementtien myynnillä, mutta Suomessa tuskin kukaan. Voitot ovat erittäin pieniä ja varastointikustannukset isoja.

Suomessa ei rikastu kuin lottoamalla... Sinänsä harmi, että elementti on signaaliketjussa se unohdettu osa, jonka (huomattavaa) vaikutusta saundiin ei ymmärretä. Olisi kaikkien kannalta suotavaa, että kauppa kävisi ja tavara kiertäisi.

Itse suosin nykyään eminencejä koska heidän hinnat ovat järkevällä tasolla ja laatu (nykyään) erinomaista. Monien mielestä jopa parempaa kuin Celestionien, jotka ratsastavat edelleen vanhalla maineellaan. (Missäköhän Celestion olisi nykyään jos niitä ei löytyisi vanhoista Marshalleista?)

Pitkälti juuri tuosta elementin "merkityksettömyydestä" soittajille johtuu, että porukka helposti ostaa kaappeihinsa niitä samoja hyväksi havaittua elementtejä - eli tunnetun merkkisiä elementtejä. Kokeiluja tai muutoksia ei pidetä tarpeellisena, kun ei ymmärretä niiden mahdollisuuksia. Oireellista on, että täälläkin porukka kyselee enemmän putkimerkeistä ja niiden saundieroista kuin elementeistä. Vaikuttaahan putkikin, mutta...

Eminencet varmasti ovat hyviä elementtejä, mutta ei monikaan niistä tiedä. Aivan sama paljon kehuja saaneiden Webereiden kanssa... Porukka pitää "celestion" -tarraa argumenttina vahvistimen puolesta täälläkin, vaikka kyse olisi kahdenmarkan harjoitteluvahvistimesta, jossa on vielä halvempi oem-elementti. Myynti-ilmoituksissa mainitaan takuuvarmasti, mikäli elementti on celestionin tekemä.

Ja tästä kaikesta kärsii eniten pienen markkinalueen valveutunut kuluttaja. Esim. Weberit ovat ison meren takana ihan kohtuullisen hintaisia kapistuksia, mutta Suomessa hinta on kaksinkertainen. Vie kummasti ostohalut.

Vähän ihmetyttää mistä johtuu että Celestion V30 maksaa Suomessa 150e ja Eminencen vastaava 75-85 euroa.

Tämä voi johtua pitkälti tuosta Fiden mainostamasta maahantuojan hinnoittelusta. Keskieuroopassa on kuitenkin putiikkeja, joista Celestionin G12H/M & V30-elementit saa satasella tai vähän reilulla. Ovat kuitenkin noita pienempiä yrityksiä. Suuremmista putiikeista MS Köln on ainut joka myy merkittävästi 150 euroa halvemmalla. Hinta on muistaakseni heillä joku 120 euroa. Muilla hinta on 150 huitteilla.

Englanti on sitten asia erikseen. Siellä tuntuu liike kuin liike myyvän Celestionia alle satasella. Tähän tulokseen pääsee, kun katsoo celestionin sivujen kautta virallisten jälleenmyyjien sivuja. Liekö sitten nuo Keskieuroopan halvat elementit peräisin juuri englantilaisilta jälleenmyyjiltä..?

Eminence on tehty (ainakin osittain) USA:ssa ja Celestion Kiinassa??

Celestion ainakin tekee aika vähän elementeistään itse. Tuntuu noita juttuja lukiessa välillä siltä, että ainoastaan kokoavat... Kartiot ja magneetit ainakin tulevat alihankkijoilta, ehkä myös puhekelat. Mutta mä en edelleenkään pidä valmistusmaata merkittävänä :-)
Kossu
07.01.2005 08:54:08 (muokattu 07.01.2005 09:00:32)
Elementit ovat todellakin soundin kannalta erittäin merkityksellinen osa - niissä on erittäin suuria eroja.

Lisäksi ne ovat erittäin tärkeä osa paljon keskusteltua eroa vahvistimien äänenvoimakkuudessa - elementin herkkyys ja taajuustoisto vaikuttavat usein paljon enemmän kuin vahvistimien suuretkin wattimäärien vaihtelut.

Kitarakamoissa on paljon psyko-akustiikkaa, mutta elementtien erot kuulee varmasti paremmin kuin putkien erot tai säröpedaalin transistorien mallin vaihtumisen.

En itseasiassa väittänyt että Kiinassa tehdyt elementit ovat välttämättä huonompia, väitin että ne ovat erittäin suurella todennäköisyydellä erilaisia ja erilaisuus mielletään meidän kitaristien konservatiisissa mielissä lähes aina huonoudeksi.

Asiasta on turha väitellä koska sokkotestin tekeminen on helppoa, laittakaa kaapiin yksi vanha ja yksi Kiinassa tehty elementti, mikki ensin toisen kartion eteen ja sitten toisen ja äänitä molempia, soita tulosta randomilla ja kuuntele onko soundeissa eroja.

PS: tulin juuri Englannista ja huomauttaisin Englannin hinnoista - niistä puuttuu usein VAT-vero eli meidän alv. Niin ja ne hinnat ova puntia ja kerroin on 1,573.
ChuckJimiJeffThundersJohnyBoHooker
Tompsi
07.01.2005 10:49:21
Itse suosin nykyään eminencejä koska heidän hinnat ovat järkevällä tasolla ja laatu (nykyään) erinomaista. Monien mielestä jopa parempaa kuin Celestionien, jotka ratsastavat edelleen vanhalla maineellaan. (Missäköhän Celestion olisi nykyään jos niitä ei löytyisi vanhoista Marshalleista?) Vähän ihmetyttää mistä johtuu että Celestion V30 maksaa Suomessa 150e ja Eminencen vastaava 75-85 euroa. Eminence on tehty (ainakin osittain) USA:ssa ja Celestion Kiinassa??

Mitkäs Eminencen mallit _suunnilleen_ vastaisivat Celestionin Greenbackia tai V30:tä? Itse olen myöskin harkinnut kyseisen merkin elementtejä, mutta vertailukohtia löytyy niin nihkeästi.
Lemmu
07.01.2005 11:31:57
Mitkäs Eminencen mallit _suunnilleen_ vastaisivat Celestionin Greenbackia tai V30:tä? Itse olen myöskin harkinnut kyseisen merkin elementtejä, mutta vertailukohtia löytyy niin nihkeästi.

Kertoo mielestäni hyvin Celestionin asemasta. Eri merkkistä elementtiä haettaessa etsitään sellaista mikä kuulostaa Celestionille. Kai se on määrittänyt jonkun standardin hyvälle tai tunnistettavalle soundille johon muita sitten vertaillaan. Varmaan useimmat ovat siten valmiit maksamaan siitä hiukan enemmän, että saa sen yleisesti hyväksytyn hyvän celestion soundin, vaikka muissa elementeissa "hinta/laatu" olisi parempi. Makuasioitahan namä "mikä kuulostaa hyvältä" keskustelut on.
Ei oo häpee olla nopee!!(Oliskin)
Tompsi
07.01.2005 13:36:09 (muokattu 07.01.2005 13:45:27)
Kertoo mielestäni hyvin Celestionin asemasta. Eri merkkistä elementtiä haettaessa etsitään sellaista mikä kuulostaa Celestionille. Kai se on määrittänyt jonkun standardin hyvälle tai tunnistettavalle soundille johon muita sitten vertaillaan. Varmaan useimmat ovat siten valmiit maksamaan siitä hiukan enemmän, että saa sen yleisesti hyväksytyn hyvän celestion soundin, vaikka muissa elementeissa "hinta/laatu" olisi parempi. Makuasioitahan namä "mikä kuulostaa hyvältä" keskustelut on.

No tätä juuri, kun ei muista tuuteista tiedä niin on vaikea lähteä sitä saundia hakemaan. Jos pitäisi omin sanoin kuvailla niin maltillisesti ja iskevästi alataajuuksia, epähonottavaa muttei skuupattua middleä ja kirkasta muttei riipivää yläpäätä...

EDIT: Kaiken kaikkiaan siis äänessä pitäisi olla sitä 'bodya' aikalailla, suht tiukka alapää ja kirkas yläpää.
Mikko Kankaanpää
07.01.2005 13:50:37

Suomessa ei rikastu kuin lottoamalla... Sinänsä harmi, että elementti on signaaliketjussa se unohdettu osa, jonka (huomattavaa) vaikutusta saundiin ei ymmärretä. Olisi kaikkien kannalta suotavaa, että kauppa kävisi ja tavara kiertäisi.

Yhdyn tähän.

Oireellista on, että täälläkin porukka kyselee enemmän putkimerkeistä ja niiden saundieroista kuin elementeistä. Vaikuttaahan putkikin, mutta...

Täysin samaa mieltä. Kaiuttimen vaihto on paljon merkityksellisempi seikka kun esim. putkien, konkkien tms joita vahvistimiin päivitellään. Toki niillä on merkitystä ja jos ne ovat "huonoja on soundi huono". Toisaalta on vaikutus ulottuu osittain myös vähän eri alueelle.

Eminencet varmasti ovat hyviä elementtejä, mutta ei monikaan niistä tiedä. Aivan sama paljon kehuja saaneiden Webereiden kanssa...

Eminencen ongelma tuntuu olevan se että he ovat pitkään tehneet todella paljon roskaa. Fendereistä eminence blue alnicot poksahtelee tuon tuosta jne. Mutta nyt laatu tuntuu olevan aivan toista. Eminence on myös käsittääkseni maailman suurin kaiutinvalmistaja...

Esim. Weberit ovat ison meren takana ihan kohtuullisen hintaisia kapistuksia, mutta Suomessa hinta on kaksinkertainen. Vie kummasti ostohalut.

Olen jutellut Ted Weberin kanssa ja tuntuu että hän ei kauheasti halua panostaa ulkomaan myyntiin. Lisäksi hän ei anna kummoisia alennuksia omista listahinnoista, joten kun laskee päälle alvit, tullit, postikulut ym niin hinta on tupla vaikkei katetta paljoa olisikaan.

Tämä voi johtua pitkälti tuosta Fiden mainostamasta maahantuojan hinnoittelusta. Keskieuroopassa on kuitenkin putiikkeja, joista Celestionin G12H/M & V30-elementit saa satasella tai vähän reilulla.

Ainakaan jälleenmyyjistä se ei johdu. Olen varma että monet olisivat halukkaita myymään V30:stä satasella jos se vain olisi mahdollista...

Liekö sitten nuo Keskieuroopan halvat elementit peräisin juuri englantilaisilta jälleenmyyjiltä..?

Tämä on mahdollista.

Mikko
Mikko Kankaanpää
07.01.2005 13:51:58

Eminence.com sivuilta löytyy infoa. Tosin ei noista mikään oikeasti kuulosta vaikkapa V30:ltä.

Red Fang on kuulemma alnico blueta todella lähellä. Itse en ole päässyt tekemään vertailua.

Mikko
kulmahiomakone
08.01.2005 01:36:54 (muokattu 08.01.2005 01:37:42)
PS: tulin juuri Englannista ja huomauttaisin Englannin hinnoista - niistä puuttuu usein VAT-vero eli meidän alv. Niin ja ne hinnat ova puntia ja kerroin on 1,573.

Allan Gordon (incl. VAT):

The G12M Greenback £53.00
The G12T-75 £46.00
The Vintage 8 £49.00

Appian Acoustics (incl. VAT & kuljetus ovelle Isossa-Britanniassa):

Celestion Greenback £47
Celestion Vintage 30 £50
Celestion G12H £50

Watford Valves (excl. VAT):

G12M £48
Vintage 30 £40
G12H £48

Award Session (incl. VAT)

V30 £39,50
G12M £45,25
G12H £40,75

CPC:n hinnat voi katsoa kimppatilaussäikeestä.

Kaikki jälleenmyyjät, joiden linkki on Celestionin sivuilla, ja jotka ilmoittavat sivuillaan hinnat kyseisille elementeille, alittavat maagisen sadan euron rajan.

http://www.eminence.com/eminence/pages/resources02/guitarXref.htm

Avatar speakers myy muistaakseni Private Jackia G12M:n vastineena. Governor voisi speksien mukaan olla G12H. En ole kuullut, joten...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)