![]() 03.01.2005 12:18:21 | |
---|---|
Halpa putki ei tarkoita välttämättä huono putki, joten voi olla, että tuo otsikointi vääntyy muotoon: hyvä putki vs. hyvä trankku. Tuosta supistamalla tulee putki vs. trankku ja tästä aiheesta on keskusteltu kovin paljon tälläkin foorumilla. Jos kysymys kuuluisi vaikkapa seuraavasti: Huono putkivahvistin vai hyvä transistorivahvistin, niin todennäköisesti ehdottaisin jälkimmäistä. Tosin hyviä putkipelejä liikkuu edullisestikin, niin tuskinpa edes miettisin trankun ostoa, jos vahvistinta olisin vailla. Kotiin treenivahvariksi ehkä voisin ottaa jonkun 2W trankun. Se on KUULOSTAA, ei KUULLOSTAA !!! -terveisin nimim. Ei niin hoono soomi | |
![]() 03.01.2005 15:18:08 | |
Hassua tosiaan vallassa oleva putket on must hype ja puristit.. Hassu termi tuo puristi muutenkin. Mulle on ihan sama onko vehkeessä putkia vai ei, ei sitä kuitenkaan soittaessa ja kuunnellessa mieti ja välitä vehkeistä. Ostaahan monet putkivahvarin ja lyö sitten messiin kuitenkin esim. EMG mikit ja ehkäpä vielä BBE sonic maximizerin vielä ... jolloin soundista tulee taas mahollisimman ei putkimainen ja hiukan hifimpi ja tranistorimaisempi. Hullua vai mitä ? :) Nojaa, en nyt tiedä onko se sen hassumpaa ku tämä yleinen ajatusmalli että aktiivimikit (erityisesti emg:t) on elottomat ja steriilit :P. Ite oot!!! | |
![]() 03.01.2005 15:20:23 | |
Alkuperäiseen kysymykseen vastaus noin niinkuin pähkinänkuoressa: Osta se kumpi kuulostaa paremmalta. ;) | |
![]() 03.01.2005 16:13:26 (muokattu 03.01.2005 16:14:32) | |
varmaan 400-1000 e. Riippuu myyjästä. Usein nuo on mielestäni ollut sitä 550 e molemmin puolin. Hinnat kuriin! Ei noilla tonniin pitäisi päästä... vai onko inflaatio alkanut jotenkin ihmeellisesti jemistelemään. Alle 500€... JCM2000 on käytettynä 700€ luokkaa. Ei nyt pitäisi ikivanhoista kamoista enempää maksaa. Älkää olko tyhmiä ostaessanne käytettyä kamaa. Ota se mikä on paras, äläkä valita!
Miika Rocks It | |
![]() 03.01.2005 16:38:54 | |
Hinnat kuriin! Ei noilla tonniin pitäisi päästä... vai onko inflaatio alkanut jotenkin ihmeellisesti jemistelemään. Alle 500€... JCM2000 on käytettynä 700€ luokkaa. Ei nyt pitäisi ikivanhoista kamoista enempää maksaa. Älkää olko tyhmiä ostaessanne käytettyä kamaa. Kysynnän ja tarjonnan laki määrää hinnat. Kyllä noi "ikivanhat kamat" vaan noilla rajuillakin hinnoilla liikkuu. Jos välillä sattuu näkemään halvalla niin se on jo tuuria, mutta kyllä esim. noi JCM800 ja JCM900:t on lähes aina +500€. Everyone is a per-son | |
![]() 03.01.2005 16:53:06 | |
Kysynnän ja tarjonnan laki määrää hinnat. Kyllä noi "ikivanhat kamat" vaan noilla rajuillakin hinnoilla liikkuu. Jos välillä sattuu näkemään halvalla niin se on jo tuuria, mutta kyllä esim. noi JCM800 ja JCM900:t on lähes aina +500€. Eikäkun totanoinniin sitä mää vaan meinasin että jos niistä ei makseta kohtuuttomia hintoja, niin kyllä rupeavat halvemmallakin tippumaan. En itsekään kehtaa tosissaan pyytää täysin päättömiä hintoja kamoista. Ota se mikä on paras, äläkä valita!
Miika Rocks It | |
![]() 03.01.2005 16:58:02 | |
Halpa putki ei tarkoita välttämättä huono putki, joten voi olla, että tuo otsikointi vääntyy muotoon: hyvä putki vs. hyvä trankku. Tuosta supistamalla tulee putki vs. trankku ja tästä aiheesta on keskusteltu kovin paljon tälläkin foorumilla. Niin no. Halpa putkivahvistin ei ole välttämättä huono, mutta hyvä putkivahvistin maksaa lähes aina hyvää trankkua enemmän. Kysynnän ja tarjonnan laki määrää hinnat. Juuri siksi vanhoista rojuista ei kannatakaan maksaa liikaa. | |
![]() 03.01.2005 17:17:18 | |
Putkivahvistimien dynamiikasta puhutaan paljon ja itselläni on asiasto jonkinlainen näkemys, mutta minua kiinnostaisi tietää mitä kukakin tällä kuluneehkolla termillä tarkoittaa. Minulla se käytänössä on sitä että minun trankku-vahvistin ei reagoi minun soittoon niin hyvin kuin kaverin putkinuppi. Trankussa on sellainen "kompressoitu" läjä soundia jos noin voi sanoa. Tosin jostain syystä kotivahvistimeni reagoi soittooni paremmin. Jos ei ole mitään järkevää sanottavaa niin silloin on sama olla hiljaa. | |
![]() 03.01.2005 17:38:37 | |
Minulla se käytänössä on sitä että minun trankku-vahvistin ei reagoi minun soittoon niin hyvin kuin kaverin putkinuppi. Trankussa on sellainen "kompressoitu" läjä soundia jos noin voi sanoa. Tätä minäkin putkivempaimen dynamiikalla tarkoitan. Minä tykkään hakea puhtaat soundit kitaran volapotikkaa pyörittelemällä ja kevyemmällä soittotatsilla ja transistorivahvistimilla (tosin myös joillakin putkivahvistimilla) tuo väli hiljaisen/puhtaan ja säröisen/voimakkaan välillä on huomattavasti kapeampi. | |
![]() 03.01.2005 17:45:40 | |
Kun on pitänyt valkata piirilevymassatuotantoputkivehkeen ja hyvän trankun välillä, niin mä olen valintani jo tehnyt. The road never ends for me, kid. | |
![]() 03.01.2005 17:51:18 | |
Randall RG75. http://www.randallamplifiers.com R.I.P. Dimebag Darrel (1966-2004) | |
![]() 04.01.2005 12:41:19 (muokattu 04.01.2005 12:43:31) | |
Trankuista... Se Randall on ihan tykki, suosittelen, mutta itse en hirveesti pidä TM 60:stä (koululla on 2 sellaista). Mutta käykäähän ihmeessä Musamaailmassa kokeilemassa... Muita trankkuja... No Peavey Bandit on kans aika kova sana mielestäni, mutta enemmän suosittelisin käytettyä putkiskobea. Itse en pidä Marshallista, mutta niitä on aika paljon liikkeellä (JCM 900 ym.). Fenderillä on paljon putkiskobeja, mutta niistä en sitten tiedäkään... Ai niin, älkää herran tähden edes harkitko niitä yhdistelmiä (trankku jossa yksi putki) esim. Marsun AVT-sarja. (Eì millään pahalla!) Uskokaa pois, aivan kamala. Hirveät melut ja hirveät soundit. Mielummin sitten hyvä trankku Tässä on muutama putkari edullisemmasta päästä: From ENGL: $1000 - Screamer 50 combo $800 - Thunder 50 combo From Laney: $700 - LC30-II 30W All-Tube Class A Combo with Reverb $671 - VC30-112 30W 1x12 All-Tube Class A British Combo $840 - VC30-212 30W 2x12 All-Tube Class A British Combo From Peavey: $980 - 5150® 212 2x12 60W Guitar Combo Amp $500 - Classic 30 1x12 30W Guitar Combo Amp $1000 - Triple XXX 112 1x12 Guitar Combo Amp $770 - Classic 50/410 $500 - Delta Blues From Fender: (Some go up to $200 above $1000.) $290 - Pro Junior™ Combo $580 - Hot Rod Deluxe $1050 - ’65 Twin Reverb® Amp $1190 - Twin Amp™ 100-Watt All-Tube Amp $1155 - 59 Bassman $1100 - ’65 Twin Custom 15 $400 - Blues Junior™ Combo $735 - Hot Rod DeVille™ 212 $800 - ’65 Deluxe Reverb® Combo Amp $700 - Hot Rod DeVille™ 410 From Marshall: $900 - Marshall DSL 401 Combo ??? - Used DSL201 Combo (They are out of production) oho muutama =D eli noitakin löytää käytettyinä... | |
![]() 04.01.2005 15:48:27 | |
Ai niin, älkää herran tähden edes harkitko niitä yhdistelmiä (trankku jossa yksi putki) esim. Marsun AVT-sarja. (Eì millään pahalla!) Uskokaa pois, aivan kamala. Hirveät melut ja hirveät soundit. Mielummin sitten hyvä trankku Otetaas rauhassa. Esim. Music Manin hydribi vehkeet on erittäin mainioita pelejä. Tärkeä on kuitenkin huomata että niissä on etuaste transistoreilla ja pääte putkilla, eli päinvastoin kuin vaikka Valvestateissa. Ite oot!!! | |
![]() 04.01.2005 16:11:55 (muokattu 04.01.2005 16:17:10) | |
Mulla on halussa sekä tuo Vox Cambridge 30 (olkoonkin, että single) ja sitten aitona putkipelinä Koch Twintone. Ensinnäkin puutuisin tuohon "tunnin päästä soundi kärsii" -kommenttiin, kun en ole itse vastaavaan törmännyt Voxin kanssa??? Oisko aika vaihtaa se etuvahvistimen putki? Tai muuten tarkastaa vehkeen kunto. Vai olenko vain missannut jotain Voxin ominaisuuksissa? Mulla meinaan Tech21 60 vaihtu justiinsa tuohon Voxiin, enkä vaihtaisi takaisin, koska saan Voxista ulos juurikin sen kauniin Cleanin tiukalla treblellä, jota kaipasin. Ja sisäänrakennettu tremolo hakkaa kaikki toistaiseksi kokeilemani digipurkit. Olen ehkä siitä outo, etten halua ruuvata ruuvaamisen ilosta, vaan etsin ne muutamat toimivat soundit ja sitten keskityn soittamiseen =) Tech 21 kanssa meni hermot, kun jo pienelläkin säätönupin vääntämisellä meni uusiksi koko äänikartta... Olkoonkin, että nykyisellään valikoimasta löytyy Tech 21 kompura polkimena, johon olen kyllä hyvin tyytyväinen... Vox:n särö ei kyllä tosiaan ole muuta, kuin värittämistä varten... rankemmat ja kermaiset säröt haetaan siitä Kochista. Josta pääsemmekin dynamiikkaan. Jos skitassa on edes keskinkertaiset mikit ja kohtuullinen sointi muuten, niin kyllä analogipelien dynamiikka tosiaan hakkaa nuo digivermeet. True bybass efekteissäkin saa ihan uuden merkityksen. Jos taas kompuroi joka tapauksessa signaalin ja ajaa homman tusinan säristimen läpi, niin dynamiikan merkitys kieltämättä himmenee ;-) Eli kukin tarpeensa mukaan. Edelleen soittelen mieluiten pelkällä kitaralla ja vahvarilla ilman ulkoisia efektejä, ja siihen sekä Vox, että Koch ovat mielestäni namuja. Kauttarantain siis kysymykseesi vastaten... jos heviä tai raskasta rockia soittelet, niin osta hyvä trankku. jos fiilistelet melodioilla ja dynamiikalla osta hyvä putki. jos haluat vain karmeasti möykkää, osta halpa putki. jos haluat kompromissin tai et oikein vielä tiedä mitä haluat, osta mallentava trankku tai putkisäröpoljin Voxin eteen (väliltä pedaltone ja tubescreamer =) ...ja ehkä viisain neuvo: tee niinkus tykkäät ja korvas sanoo ;-) PS: aijuu, se unohtu sanoa, että Kochista löytyy kyllä tremoloa lukuun ottamatta kaikki se, mitä Voxistakin... paitsi keveys ja "iskunkestävyys" ;-) Eli Vox on pienillä keikoilla niiiiiiin paljon hauskempi roudattava, että puollustaa paikkaansa tuon Kochin rinnalla =) Sak.4:6 "Ei volumella ja tonella, vaan minun Hengelläni, sanoo Herra Sebaot" ;-)>+ | |
![]() 04.01.2005 17:16:11 | |
Kauttarantain siis kysymykseesi vastaten... jos heviä tai raskasta rockia soittelet, niin osta hyvä trankku. jos fiilistelet melodioilla ja dynamiikalla osta hyvä putki. Jos kerran hyvä putki ja hyvä trankku ovat vaihtoehdot, niin itse ottaisin kyllä raskaaseenkin rockiin hyvän putkivahvistimen, mikäli rahatilanne sen sallisi. Cool - groovy - morning - fine | |
![]() 04.01.2005 20:56:49 | |
Otetaas rauhassa. Esim. Music Manin hydribi vehkeet on erittäin mainioita pelejä. Tärkeä on kuitenkin huomata että niissä on etuaste transistoreilla ja pääte putkilla, eli päinvastoin kuin vaikka Valvestateissa. Tietysti on poikkeuksia, toi oli vähän yleistämistä, pahoittelut. Täytyy sanoa että en ole kuullutkaan Music Manin hybrideistä. Ja toihan vaikuttaa aika oleellisesti että kumpi on putkella ja kumpi transistoreilla. | |
![]() 04.01.2005 21:01:15 | |
Kas, olemme päässeet siihen ikuisuusoravanpyörään mihin ennenkin :) putki eiku trankku eiku putki eiku trankku eiku osta se mikä sulle toimii. Kaikkien näiden "vinkkien" ja totuuksien jälkeen sulla on plussaa ja miinusta molempiin suuntiin. Kompromissit on aina kompromisseja. Ne ei välttämättä toimi mihinkään mutta jos haluaa kaiken niin joutuu tyytymään kompromissiin. Huoh... Mutta älä masennu. Samoissa valinnoissa painii monet muutkin. Mulla on helpottunut sen verran että putki eikä trankku mutta sitten päästäänkin siihen että mikä putki :D | |
![]() 04.01.2005 21:37:41 | |
Mut mä haluaisin kyllä silti ketjun aloittajalta raportin siitä Voxin ongelmista... kiinnostaa kovastikkin. Sak.4:6 "Ei volumella ja tonella, vaan minun Hengelläni, sanoo Herra Sebaot" ;-)>+ | |
![]() 04.01.2005 22:23:15 | |
Ai niin, älkää herran tähden edes harkitko niitä yhdistelmiä (trankku jossa yksi putki) esim. Marsun AVT-sarja. (Eì millään pahalla!) Uskokaa pois, aivan kamala. Hirveät melut ja hirveät soundit. Mielummin sitten hyvä trankku Laneyn Tubefusion-sarja on aika jees. Ite aikoinaan testasin noin 10 eri vahvistinta, line6 spidereita ja jotain, ja päädyin TF300:seen. Olkoonkin, että noissa on juotoshäiriöitä ja ainakin omasta masterpotikka alkanut rätisemään, niin hinta-laatu-suhde erinomainen. Jos vertaa särösoundeja voxin valvetronixiin(jonka pitäisi olla paremmasta päästä mallinnettuja) ei voi puhua edes samana päivänä. Soitin kaikilla särösoundeilla jotain skikkeliskukkelisvanhalenriffiä tyttöystävälle, ja tää sanoo koko ajan et ei kuulosta hyvälle, jotain pieles. Vaihdoin laneyyn ja sekin huomas heti eron. blaa blaah. Mitenkähän noi uudet tubefusionit... niis on vissiin särökanavaa jotenkin muunneltu. So you did but did nothing. Sama meni mänät. | |
![]() 04.01.2005 22:33:58 | |
Jos vertaa särösoundeja voxin valvetronixiin(jonka pitäisi olla paremmasta päästä mallinnettuja) ei voi puhua edes samana päivänä. Soitin kaikilla särösoundeilla jotain skikkeliskukkelisvanhalenriffiä tyttöystävälle, ja tää sanoo koko ajan et ei kuulosta hyvälle, jotain pieles. Vaihdoin laneyyn ja sekin huomas heti eron. blaa blaah. Mitenkähän noi uudet tubefusionit... niis on vissiin särökanavaa jotenkin muunneltu. Myös Tubefusionia testanneena täysin eri mieltä tästä. Toisaalta en mitään kirkonpolttometallisäröä edes hakenutkaan. Niistä en osaa edes sanoa että onko saundi hyvä vai ei... Makuasioitahan nämä. Se ostetaan mikä omaa korva miellyttää. "Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)