![]() 30.12.2004 10:24:46 | |
---|---|
Kun taas suurimmassa osassa muista laitteista on alapuolella olevan näköinen merkintä. -(o+ Mulla on kolme pedaalia, kaikki eri merkkiä, ykskään ei ole Boss, ja kaikissa on - keskellä. Pastilli? | |
![]() 30.12.2004 17:22:29 | |
Mulla on kolme pedaalia, kaikki eri merkkiä, ykskään ei ole Boss, ja kaikissa on - keskellä. Sama juttu. Tonelokit, CryBaby ja Bossit syövät iloisesti samaa miinuskärkeä. Ennemminkin sääntö kuin poikkeus, minunmielestäni. | |
![]() 30.12.2004 20:50:45 | |
Miksei käyttäisi Bossin muuntajaa? Ainakin ennen Bossin pedaalien takuu meni umpeen, jos käytti jotakin muuta muuntajaa kuin Bossin. Boss vaatii käyttämään pedaaleitaan omilla muuntajillaan kahdesta syystä: Jotta kukaan tietämätön ei syöttäisi väärää volttimäärää ja väärää napaisuutta pedaalille ja jotta Boss saisi tehtyä tulosta myymällä omia muuntajiaan. Toinen asia onkin, että mitenkä valmistaja voisi tietää minkä merkkisellä muuntajalla pedaalia on käytetty. Ei mitenkään. Siksi kannattaa harkita myös muita kuin Bossin muuntajia, koska monet muun merkkiset riittävät useammalle pedaalille kuin Bossin tyypillinen 200-300mA muuntaja. Vaikka pojat kivittävät sammakoita huvikseen,
eivät sammakot kuole huvikseen vaan tosissaan. -Plutarkhos- | |
![]() 31.12.2004 13:18:52 | |
Ja jos ootte valmiiita sijoittamaan hiukan enemmän rahaa niin kannattaa hankkia esim. laadukas Cioksin muuntaja tai Voodoo Labin Pedal Power 2. Itelläni on Cioksin Double Jack ja syöttää tällä hetkellä virtaa viidelle pedaalille jotka on: Boss DS-1 (12v), Boss PS-5, Boss CH-1, Ibanez TS-9 ja Ibanez AD-9, eikä hurise ollenkaan vaikka pistorasiat kämpässä on maadoittamattomat. Maksaa uutena Custom Soundsilla n. 100€ ja on Cioksin kallein ja monipuolisin malli. Niillä on sitten kaksi hiukan halvempaa malliakin jotka on vähän rajoitetumpia. Kokokin on mukavan kompakti eikä vie pedaalilaudasta tilaa kuin yhden Bossin tai Ibanezin pedaalin verran. Oon kyllä erittäin tyytyväinen ollu Double Jackiin. Pedal Power on sitten jo tosi kallis laite, eikä sitä kannata ostaa ellei aivan ehdottomasti tartte niin monipuolista muuntajaa. - Aardfather | |
![]() 31.12.2004 14:42:04 (muokattu 31.12.2004 14:42:43) | |
Ongelma tuollaisissa virtalähteissä vain on se että harvoin niistä irtoaa tarpeeksi tehoa koko pedaalilautaan, noita suurimpia ciokseja tarvitsisin 3kpl että kaikki 7 palikkaani saisin virtoihin. | |
![]() 31.12.2004 16:16:37 (muokattu 31.12.2004 16:25:15) | |
Ongelma tuollaisissa virtalähteissä vain on se että harvoin niistä irtoaa tarpeeksi tehoa koko pedaalilautaan, noita suurimpia ciokseja tarvitsisin 3kpl että kaikki 7 palikkaani saisin virtoihin. 600mA ei riitä?? 3 kpl??? Ei tuon isompia virtalähteitä juurikaan kyseiseen tarkoitukseen ole edes saatavilla. Mitä ihmeen pedaaleja oikein käytät jos tuommoinen virtamäärä ei muka riitä kun normaalisti jo 300mA muuntaja riittää enemmän kuin hyvin isommallekin laudalle? Siis yksi ainoa pedaali tarvitsisi sanomasi perusteella keskimäärin ainakin 200mA virtaa laudassasi. Ei tuommoisia pedaaleja olekaan. Oletkohan nyt vähän ymmärtänyt väärin? Ite otan virrat Double Jackista siis viiteen pedaaliin eikä muuntajan 600mA:n kapasiteetista ole kuin murto-osa käytössä. Vievät yhteensä hieman alle 100mA virtaa taulukon mukaan ja sinä siis tarvitsisit yhteen ainoaan pedaaliin tuplamäärän ja jokaiseen seitsemään siis saman verran keskimäärin laskettuna? - Aardfather | |
![]() 31.12.2004 16:44:43 | |
Taas voisi suositella Andreaksen listausta eri pedaaleiden virran tarpeesta. Osoitteeksi: http://members01.chello.se/pastorn/index.htm Ja sieltä "The Power List". Ei löydy kaikkea, mutta aika hyvä valikoima...siitä sitten ynnäämään yhteen, kuinka paljon höökiä omaan lautaansa tarvitsee. Ja kun tuolla "The power list" sivulla vierailee, voipi klikata linkkiä "Power supplies" myös. Sieltä löytyy mielestäni oivallinen yhteenveto markkinoilla olevista virtalähteistä, oikein teknisine tietoineen... | |
![]() 31.12.2004 21:26:08 | |
600mA ei riitä?? 3 kpl??? Ei tuon isompia virtalähteitä juurikaan kyseiseen tarkoitukseen ole edes saatavilla. Mitä ihmeen pedaaleja oikein käytät jos tuommoinen virtamäärä ei muka riitä kun normaalisti jo 300mA muuntaja riittää enemmän kuin hyvin isommallekin laudalle? Siis yksi ainoa pedaali tarvitsisi sanomasi perusteella keskimäärin ainakin 200mA virtaa laudassasi. Ei tuommoisia pedaaleja olekaan. Oletkohan nyt vähän ymmärtänyt väärin? Ite otan virrat Double Jackista siis viiteen pedaaliin eikä muuntajan 600mA:n kapasiteetista ole kuin murto-osa käytössä. Vievät yhteensä hieman alle 100mA virtaa taulukon mukaan ja sinä siis tarvitsisit yhteen ainoaan pedaaliin tuplamäärän ja jokaiseen seitsemään siis saman verran keskimäärin laskettuna? - Aardfather Digitech Whammy. | |
![]() 01.01.2005 17:59:55 | |
Minä käytän yleensä aina Bossin muuntajia Bossin pedaaleille (kuten myös esim. Ibanezin muuntajia Ibanezin pedaaleille jne.), sillä silloin ainakin liitin sun muut jutut on juuri oikein ilman miettimisiä. Kun kuitenkin jokaiselle pedaalille on oma muuntaja käytössä niin eipä se iso vaiva ole ostaa sitten saman valmistajan tekemä muuntaja. Juuri esim. Whammy on sellainen, joka vaatisi joka tapauksessa oman muuntajansa, joten siksikin olen päätynyt ruokkimaan kaikki muutkin pedaalit omallaan. Ja esim. Pedal Power kakkonen pystyisi ruokkimaan korkeintaan vain kaksi Line6 Modeleria, mutta minä käytän toisinaan kolmea ja välillä mukana on myös Space Station, joka sekin vaatii (muistaakseni) saman verran virtaa kuin Whammy. Myöskään PP:stä ei saa ulos 18V, jonka Danelectron Cool Cat vaatii. Vähiten miettimistä siis aiheuttaa kun jokaiselle pedaalille on oma muuntajansa ja efektilaudassa tarpeeksi pitkä roikka (minulla tällä hetkellä 10-paikkainen). Jos joku tietää muuntajan, joka pystyy ruokkimaan nuo kaikki (+normaaleja 9V pedaaleja 5-6) niin kertokoon! | |
![]() 08.01.2005 11:18:08 | |
Mulla on ollut parinkin eri säröpedaalin kanssa sitä ongelmaa, että kun on ollut Halpa-Hallista ostettu yleismuuntaja niin se on pitänyt kauheaa särinää kun on polkaissut särön päälle ja ei ole edes soittanut. Ja sitten vaihdoin (kyseessä oli Bossin pedaaleja) siihen Bossin omaan muuntajaan niin se särinä ja rätinä tippui paljon alemmas, sitä ei oikeastaan enää erottanut. Muiden kun säröpedaalien kanssa en ole koittanut, rätiseekö yleismuuntajat, mutta kokemuksesta voin sanoa että on se hintansa mukaista ostaa kunnon muuntaja. Paljonko pulitit semmosesta bossin omasta muuntajasta sitten? mitä tähän pitäis laittaa perkele? | |
![]() 08.01.2005 12:45:44 | |
Olen aiemmin itse käyttänyt menestyksekkäästi pedaalilaudassani Mascotin reguloitua verkkolaitetta, jonka "potku" kyllä riitti useammallekin 9V:n pedaalille, ilman, että verkkolaitteen jännitteen notkahdusta. Ongelmana vain oli lievä matalataajunen hurina, jota varsinkin suuremman vahvistuksen omaavat pedaalit tuppasivat voimistamaan. Tähän brummiin ei auttanut pedaalien välisten maalenkkien eliminointi eikä sen kummemmin verkkolaitteen suotokonkkien vaihto suurempaan, sillä brummi oli lähtöisin muuntajan ympärilleen aiheuttamasta häiriökentästä. Tästäkin ongelmasta pääsin eroon, kun ostin paikallisesta komponenttikaupasta ns. hakkuriverkkolaitteen, jonka (rakenteesta johtuen) häiriökenttä on huomattavasti pienempi. Hakkuripowerit ovat myös perinteisiä muutajalla varustettuja verkkolaitteita pienempiä ja kevyempiä, sekä niiden antama virta riittää taatusti useammallekin pedaalille. Ja mukavana piirteenä mainittakoon, että nuo hakkurit ovat jopa halvempiakin kuin "perinteiset" verkkolaitteet. Oman verkkolaitteeni tiedot ovat: Nordic Power, 9V DC, 1,56A ja hinta 22,- eur. (K-S Elektroniikka, Jyväskylä) Vastaavia verkkolaitteita myyvät myös jotkut soitinliikkeet, mutta hinnat ovat yli tuplasti suuremmat. Se on sama millä sitä paskaa lapioi, kunhan paska lentää (Albert Järvinen, kysyttäessä käyttämiensä kitaroiden merkkiä). | |
![]() 08.01.2005 12:49:53 (muokattu 08.01.2005 12:50:47) | |
Onko bossin pedaalien kanssa suositeltavaa käyttää niitten omia virtalähteitä, lähinnä PSA-230. Mistähän noita saa suomesta? Tai mitä muita (halvempia) vaihtoehtoja on? Custom-Soundsin tuotteistossa on Switchmode Power -virtalähde. Onko kenelläkään kokemusta siitä, kuinka hurisee tai siis tuleeko ylimääräisiä suhinoita? Lähteeseen saa pantua viisi pedaalia, mutta voivatko spedut olla erilaisia eli 9V ja 12v ? - Hinta ainakin on 'kohtuullisen' alhainen, 34,99 ekee, joten pedaalilaudassa tuollainen kävisi somasti. 'The cattle is lowing and The Baby awakes / but Little Lord Jesus no crying He makes'. | |
![]() 08.01.2005 14:41:11 | |
Custom-Soundsin tuotteistossa on Switchmode Power -virtalähde. Onko kenelläkään kokemusta siitä, kuinka hurisee tai siis tuleeko ylimääräisiä suhinoita? Lähteeseen saa pantua viisi pedaalia, mutta voivatko spedut olla erilaisia eli 9V ja 12v ? - Hinta ainakin on 'kohtuullisen' alhainen, 34,99 ekee, joten pedaalilaudassa tuollainen kävisi somasti. Itselläni on yksi ja oikein hyvä on, ei hurise eikä ylikuumene. Tosin se on sitä vanhempaa mallia, tuossa uudessahan on jo jotain lisäherkkuja. Palikassa on se normaali volttivalitsin jolla siis saa 9 tai 12v riippuen palikoista. | |
![]() 08.01.2005 14:44:31 (muokattu 08.01.2005 14:46:19) | |
Biltema myy kanssa yhtä mahdollisesti varteenotettavaa muuntajaa, hinta 23,50€. http://www.biltema.fi/ Tuolta online katalog --> tekniikka --> paristot, akut, taskulamput, muuntajat -------> sivun alalaidassa on "verkkovirtamuunnin 3-12V 1,5A". On tuo ainakin jollain lailla reguloitu. Virranantokykyä riittää, mutta kerrallaan tuosta saa ulos tietysti vain yhtä jännitettä... esim kaikille 9V pedaaleille. Joku täällä hei... osta tuollainen ja tee siitä laitearvostelu. Vaikka pojat kivittävät sammakoita huvikseen,
eivät sammakot kuole huvikseen vaan tosissaan. -Plutarkhos- | |
![]() 08.01.2005 15:29:47 | |
Custom-Soundsin tuotteistossa on Switchmode Power -virtalähde. Onko kenelläkään kokemusta siitä, kuinka hurisee tai siis tuleeko ylimääräisiä suhinoita? Lähteeseen saa pantua viisi pedaalia, mutta voivatko spedut olla erilaisia eli 9V ja 12v ? - Hinta ainakin on 'kohtuullisen' alhainen, 34,99 ekee, joten pedaalilaudassa tuollainen kävisi somasti. Switchmode Power -verkkolaitteet on toteutettu edellisessä kirjoituksessani mainitsemallani hakkuriperiaatteella, eivätkä siis sisällä häiriökenttää aiheuttavaa muuntajaa. Tällaisten verkkolaitteiden hyötysuhde on hyvä, eivätkä ne esim. juurikaan lämpene, vaikka verkkolaitetta kuormitettaisiinkin jatkuvasti nimellisarvoillaan. Itse verkkolaitteesta ei saa kuin yhtä jännitettä kerrallaan, eli joko 9- tai 12 volttia, joten kaikkien pedaalien tulee olla käyttöjännitteeltään samanlaisia. Itse olen ratkaissut ongelman niin, että olen rakentanut eräänlaisen "väliboxin", jonka sisään syötetään verkkolaitteella 12 volttia, ja ulos otetaan sama 12 volttia, sekä regulaattorilla pudotettu 9 volttia. Tällöin yksi 12 voltin verkkolaite riittää kaikille pedaaleille. Se on sama millä sitä paskaa lapioi, kunhan paska lentää (Albert Järvinen, kysyttäessä käyttämiensä kitaroiden merkkiä). | |
![]() 08.01.2005 22:42:04 | |
Switchmode Power -verkkolaitteet on toteutettu edellisessä kirjoituksessani mainitsemallani hakkuriperiaatteella, eivätkä siis sisällä häiriökenttää aiheuttavaa muuntajaa. Tällaisten verkkolaitteiden hyötysuhde on hyvä, eivätkä ne esim. juurikaan lämpene, vaikka verkkolaitetta kuormitettaisiinkin jatkuvasti nimellisarvoillaan. Itse verkkolaitteesta ei saa kuin yhtä jännitettä kerrallaan, eli joko 9- tai 12 volttia, joten kaikkien pedaalien tulee olla käyttöjännitteeltään samanlaisia. Itse olen ratkaissut ongelman niin, että olen rakentanut eräänlaisen "väliboxin", jonka sisään syötetään verkkolaitteella 12 volttia, ja ulos otetaan sama 12 volttia, sekä regulaattorilla pudotettu 9 volttia. Tällöin yksi 12 voltin verkkolaite riittää kaikille pedaaleille. Hyviä argumentteja - taidan ryhtyä hankkimaan. Ja sitten muutamia uusia speduja. 'The cattle is lowing and The Baby awakes / but Little Lord Jesus no crying He makes'. | |
![]() 09.01.2005 11:13:35 | |
Toimiiko efekti lainkaan, jos siihen on kytkenyt vääränapaisesti virtalähteen vai toimii mutta vähitellen vahingoittuu? Myydään 2x12" kitarakaappi. Katso ilmoitukseni torilta! | |
![]() 09.01.2005 12:38:06 | |
Toimiiko efekti lainkaan, jos siihen on kytkenyt vääränapaisesti virtalähteen vai toimii mutta vähitellen vahingoittuu? Minun Holy Grail räjähti. Kelpaako vastaukseksi? | |
![]() 09.01.2005 12:52:44 | |
Virtalähteen polariteetin, eli napaisuuden kanssa kannattaa olla tarkkana! Useimmat nykyajan pedaalit (ja osa vanhoistakin, kuten MXR) ovat todennäköisesti suojattu (diodilla) väärää polariteettia varten, mutta tuskin kuitenkaan kaikki. Varsinkin digitaalitekniikkaa käyttävät pedaalit voivat todellakin hajota kertakokeilustakin, ja niiden kuntoonsaattaminen voi maksaa hyvinkin pedaalin hinnan, jos ylipäätään niihin edes saa varaosia. Sama koskee virtalähteen antamia ylijännitteitä ja sitä, antaako verkkolaite tasa- vai vaihtosähköä. Vihje: Jos et todellakaan ole varma, sopiiko verkkolaite pedaaleillesi, älä tee kokeiluita, vaan käänny jonkun asiasta paremmin perillä olevan tahon puoleen. Se on sama millä sitä paskaa lapioi, kunhan paska lentää (Albert Järvinen, kysyttäessä käyttämiensä kitaroiden merkkiä). | |
![]() 09.01.2005 12:55:05 | |
Itse vaihdoin Bebekistä ostettuun virtalähteeseen sopivan pään, jotta käy Bossin speduihin ja nyt se on pyörittänyt jo toista vuotta 3-5 pedaalia iha moitteetta, eikä häröjäkään ole. Se on KUULOSTAA, ei KUULLOSTAA !!! -terveisin nimim. Ei niin hoono soomi | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)