Aihe: Kamojen osto lähiliikkeestä vai Thomannilta ?
1 2 3
Super-Jari
16.11.2004 21:59:03
Thomann Thomann koska Kamat halvempia kamat ovat myös saman laatuisia kuin "lähikaupassa", mutta jos et halua sitä legendaarista 20?:n posti maksua joka ei merkkaa paljo mitään voit mennä ostamaan kitarasti jostain kaupasta, mutta myö ainakin ostan thomannilta...

Joo, testaamatta paras.
dfloreno
16.11.2004 23:20:06

Joo, testaamatta paras.

Tässä osuttiin tän asian ytimeen.

Thomann periaattessa käyttää tässä tilanteessa hyväkseen vielä näitä suomalaisia musakauppoja; jengi testailee ja ränkyttelee (useinmiten joku Metallican biisi soitettuna huonolla soundilla :) niitä soittimia siellä kaupassa, missä tehdään se varsinainen kartoitus... sitten kun tiedetään mitä halutaan ,niin tilataan thomannilta.

Em. on aika jyrkkä kärjistys, mutta näin se periaattessa on. Miettikää sitä tilannetta jossa soitinkauppa ei kannaittaisi, ja olisi pakko tilata saksasta.

Tilanne ei onneksi ole (vielä ainakaan) tämä, mutta kannattaa pitää mielessä, että osa myös mistä me maksetaan on palvelu ja asiantuntemus (ei tietenkään päde aina, mutta...), minä ainakin maksan mielelläni siitä.

Ja nyt ei oo tarkoitus yrittää aivopestä, kyllä minäkin olen sieltä thomannilta tilaillut tavaraa, esim. kitarankieliä isot läjät, jne. Mutta palatakseni threadin alkuperäiseen visaiseen kysymykseen, niin osta ihmeessä lähikaupasta ;), jos vielä saat samaan hintaan, niin en näe järkeä tehdä asiaa vaikeammaksi.
kivi
16.11.2004 23:33:35 (muokattu 16.11.2004 23:34:45)
dfloreno:
mutta kannattaa pitää mielessä, että osa myös mistä me maksetaan on palvelu ja asiantuntemus

dfloreno puhuu asiaa, mutta pikkasen menisin oikomaan: palvelu ja asiantuntemus ovat mun kokemuksen mukaan yhtä hyviä (tai huonoja) Suomessa ja Saksassa, sen sijaan se, mitä Saksasta tilaava ei saa, on testausmahdollisuus ja kaupan jälkeinen tuotetuki.

Thomannille ei auta mennä jälkeenpäin kysymään, että "miten tän saa toimimaan", heille se on valmistajan ongelma. Samoin aloittelija joutuu viemään uuden postimyyntikitaransa säädettäväksi rahalla, kaupasta ostaessa säätö kuuluu yleensä hintaan (ja ei, säätöä ei voi tehdä sokkona Saksassa tietämättä asiakkaan toiveita sopivista kielistä ym säädöistä, muuten Thomann kyllä säätäisi).

Nää on asioita, joiden olemassaolosta maksan mielelläni. Siitäkin huolimatta, että mulla on etuna täysin sujuva englanti manuaalien lukuun, ja taito säätää soittimet käyttökuntoon, ja itse siis pärjäisin ilmankin. Monella muulla ei näitä oo.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
zzy
17.11.2004 01:42:53
Mietin vaan, että olisiko tavarat silti järkevämpi ostaa Thomannilta kun heiltähän saa sen tyytyväisyystakuun eli jos vekottimet eivät kuulostakaan hyviltä, ne voi palauttaa ilman mitään parempaa syytä.

Tästä vielä sen verran, pikaisen FAQ-osion selaamisesta ilmeni seuraavaa:

"Valmistajien takuun lisäksi tarjoamme 30-päivän rahat-takaisin-takuumme kaikille voimassa olevan painetun Hot Dealsin tuotteille"

En missään vaiheessa nähnyt, että palautus takuu toimisi myös muissa tuotteissa. "Ota huomioon, että palautusoikeus ei koske Hot Dealsin ulkopuolisia erikoistilaustuotteita" erikoistuotteet ovat sitten kaikki muu paitsi hot deals?

Niin ja palautuksesta jotain:

"Valitettavasti emme saa rahtikuluja takaisin postilta, joten emme voi palauttaa niitä Sinulle.
Jos olemme tehneet virheen tai suositelleet aivan väärää tuotetta, tällöin korvaamme mielihyvin myös palautuskulut."

Aika säätöä sanon minä, en kitaraa tuolta tilaisi, mutta jotain oheiskrääsää kyllä.
dfloreno
17.11.2004 13:03:28

dfloreno puhuu asiaa, mutta pikkasen menisin oikomaan: palvelu ja asiantuntemus ovat mun kokemuksen mukaan yhtä hyviä (tai huonoja) Suomessa ja Saksassa, sen sijaan se, mitä Saksasta tilaava ei saa, on testausmahdollisuus ja kaupan jälkeinen tuotetuki.

Tässä vaan on se, että minkä laskee palveluksi. Se, että Thomannin jäbät on mukavia puhelimessa ei vielä ole musta ns. kokonaisvaltaista palvelua, mitä aiemmalla jorinalla tarkoitin... huh, mitä tekstii alkaa tulee ;-). Mutta asia ei välttämättä ole hyvä/huono, toi postimyynti on vaan ihan erilaista kaupankäyntiä, siinä pätee eri säännöt, ym. (ja siis palvelun kannalta, huom!!!)

Thomannille ei auta mennä jälkeenpäin kysymään, että "miten tän saa toimimaan", heille se on valmistajan ongelma. Samoin aloittelija joutuu viemään uuden postimyyntikitaransa säädettäväksi rahalla, kaupasta ostaessa säätö kuuluu yleensä hintaan (ja ei, säätöä ei voi tehdä sokkona Saksassa tietämättä asiakkaan toiveita sopivista kielistä ym säädöistä, muuten Thomann kyllä säätäisi).

Niin. Mistä me tiedetään, että kyllä thomann säätäisi? Mun kokemuksella ne kyllä säätää, mutta siitäkin tulee lasku matskusta ja työstä. Mutta niinkuin aiemmin sanoin, tässä selkeästi puhutaan kahdesta eri asiasta, toinen myy sillä halvalla hinnalla, toinen yrittää olla mukana sekä hinnalla, että palvelulla (tuotetuki, jne..). Ja thomannilla toi tuotetuki on kyllä ihan olematon. Ne ihan oikeasti käskee siirtyä valmistajan puoleen.

Nää on asioita, joiden olemassaolosta maksan mielelläni. Siitäkin huolimatta, että mulla on etuna täysin sujuva englanti manuaalien lukuun, ja taito säätää soittimet käyttökuntoon, ja itse siis pärjäisin ilmankin. Monella muulla ei näitä oo.

Sama täällä, mutta just em. syiden takia kannttaa niiden 'aloittelevien' (kaikkihan me ollaan?!:) kitaristien ostaa kamansa kylän Pertiltä, niin ei mee ihan sormi suuhun :).
kivi
17.11.2004 13:31:27 (muokattu 17.11.2004 13:34:49)
Tässä vaan on se, että minkä laskee palveluksi. Se, että Thomannin jäbät on mukavia puhelimessa ei vielä ole musta ns. kokonaisvaltaista palvelua, mitä aiemmalla jorinalla tarkoitin... huh, mitä tekstii alkaa tulee ;-).

Ei, mutta se, että puhelimessa kartoitetaan mitä asiakas tahtoo, ja mitä asiakas oikeasti tarvii, on hyvää palvelua.

Samoin mä lasken hyväksi palveluksi sen, että asiakkaalle tarjotaan halvempaakin tuotetta, eikä vain sitä kalleinta, sen mukaan mitä asiakas tuntuu oikeasti tarvitsevan. Samaa palvelua saa kyllä mm. Soundatastakin, jossa myös ollaan valmiita tarjoamaan sellaista mikä ei oo omassa maahantuonnissa sitä tuottavinta sarjaa, jos se tuntuu asiakkaalle oikeimmalta valinnalta.

Takana tuossa on kyllä se, että T-kaupan edustamien merkkien kirjo on niin valtava.

Niin. Mistä me tiedetään, että kyllä thomann säätäisi? Mun kokemuksella ne kyllä säätää, mutta siitäkin tulee lasku matskusta ja työstä.

Joo, koska sitä palvelua ei nykyisellään oo olemassa. Kantani perustuu siihen, mitä tenttasin Gary Perttu Siréniltä liki kolmituntisen keskustelumme aikana.

Mutta niinkuin aiemmin sanoin, tässä selkeästi puhutaan kahdesta eri asiasta, toinen myy sillä halvalla hinnalla, toinen yrittää olla mukana sekä hinnalla, että palvelulla (tuotetuki, jne..). Ja thomannilla toi tuotetuki on kyllä ihan olematon. Ne ihan oikeasti käskee siirtyä valmistajan puoleen.

Niin käskeekin. Thomann ei tarjoa minkäänlaista saattohoitoa, ja myöntää sen itsekin. Siksipä esim paljon samaa softaa ja rautaa myyvä Helsingin Musiikki joutuu tarkistamaan kaikkien kysyjien tiedot asiakaskortistostaan; ei ole heidän asiansa haaskata aikaa ja rahaa muualta ostaviin, vaan se palvelu pitää saada valmistajalta tai olla ilman, jos ei myyjä sitä oo järjestänyt.

Hinnatkaan ei oo nykyisin niin eri. Lähinnä näkisin ainoana syynä ostaa T-kaupasta jotain sen tarjonnan laajuuden, sen, että myynnissä on jotain sellaista mitä ei muualta saa.

Muuten mä itsekin käännyn kotimaisten kauppojen puoleen.

PS. Etukäteisneuvonnasta taas - saa olla aika hyvä soitinkauppias, että pystyy kertomaan mulle tuotteista jotain sellaista uutta, joka olisi myös totta. Vääriä luuloja kyllä saa kuulla uusina tietoina, kun kauppiailla ei ole aikaa käydä tarkistamassa kaikkea faktana kerrottua... sitten pitää itse oikaista. Tämä vain tuosta palvelusta...
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
ReBeat
17.11.2004 13:40:23

Aloittavalla harrastajalla on syytä Suomessakin olla tietävämpi kaveri mukana ensiostosta tehdessä, koska (varsinkin?) pääkaupunkia myöten löytyy soitinkauppoja, jotka on täynnä mr. knowhow-kesäperttejä, jotka ei välttämättä tiedä esittelemistään kamoista hevon paskaa ja siinä vaiheessa kun tieto loppuu niin joko keksitään itsevarmoina päästä jotain tai haetaan paikalle omistaja-pertti, joka tekee todellisuudessa saman asian mutta bisneskokemuksen karaisemana vain vakuuttavammin. Lopputulos on usein kuitenkin ensiasiakkaalle myyty laite ja rahaa kassaan... ja taas on aikaa jutella tiskillä keskenään ja odotella firman saunailtaa, kunnes joku asiakas tulee kyselemään muka fiksuna jotain skeidaa. Tietämättömällä asiakkaalla on hyvin suuri vaara tulla hyödynnetyksi. No, ei mua haittaa vaikka tuollaiset liikkeet joutuis saksankaupan takia laittamaan pillit pussiin. Ei ole koskaan niin akuuttia tarvetta saada samantien jotain ettenkö kerkiäisi odottelemaan, varsinkin kun kaksinaamaisesta asiakaspalvelusta ei hirveästi viitsi maksaa. Kaksinaamaisella tarkoitan sitä, että vaikka itse jollain kertaa saisinkin mukavaa palvelua niin seuraavalle asiakkaalle valehdellaan jotta saataisiin tavara myydyksi. Mutta onhan täällä hyviäkin liikkeitä kai, ei siinä mitään.
Shaft
17.11.2004 13:57:05
Thomann periaattessa käyttää tässä tilanteessa hyväkseen vielä näitä suomalaisia musakauppoja; jengi testailee ja ränkyttelee (useinmiten joku Metallican biisi soitettuna huonolla soundilla :) niitä soittimia siellä kaupassa, missä tehdään se varsinainen kartoitus... sitten kun tiedetään mitä halutaan ,niin tilataan thomannilta.

Samaa mieltä. Jos on alun alkaenkin päättänyt tilata Thomannilta, ei pitäisi käydä musiikkiliikkeestä hakemassa vain ilmaista palvelua ja kokeilumahdollisuuksia.

Tilanne ei onneksi ole (vielä ainakaan) tämä, mutta kannattaa pitää mielessä, että osa myös mistä me maksetaan on palvelu ja asiantuntemus (ei tietenkään päde aina, mutta...), minä ainakin maksan mielelläni siitä.

Tässä monilla liikkeillä olisi vielä parantamisen varaa. Palveluasenne ja asiantuntemus eivät aina kohtaa parhaalla mahdollisella tavalla. Itse pyrinkin keskittämään hankintoja hyviksi todettuihin paikkoihin.
dfloreno
18.11.2004 12:10:15

Jäbät puhuu asiaa. Ja tottahan se on, mullakin on huonojo kokemuksia Hesan joistain liikkeistä, ja en varmasti tuu ko. paikkoihin astumaan sisään enään mistään hinnasta :-). Tämä toisaalta auttaa siinä, että saa luotua semmoista 'kanta-asiakas' meininkiä tiettyihin paikkoihin.

Totuus on myös se, että kannattaa olla jo vähän tietoinen siitä kamasta mitä on hakemassa; jos pystyy selailee thomannin hotdealseja netissä, niin varmasti osaa myös hakea siitä tuotteesta tietoa ja muiden ihmisten mielipiteitä, vaikkapa juuri tältä palstalta. Toinen vaihtoehto on se, että ottaa kaverin mukaan jolla on joku haju asiasta.

Ja kuten aiemmin sanoin, en mä mitenkään T:tä dissaa, mä on sieltä myös tilannut ja varmasti tilaan jatkossakin joskus, mutta joskus kannattaa ottaa myös maalaisjärki käteen...

Ja vielä, monissa kaupoissa nykyään on ihan erilliset testaus-huoneet, skeboille, kannuille, softille jne. Tää tarkoittaa sitä, että luukun on oltava aika iso, että mahtuu tollaista kokeilumahista järjestämään, joka taas sitten näkyy vuokrassa... eli se, että saa kokeilla sitä huttua siellä kaupassa, ei missään nimessä ole ilmaista.... Ja hesan keskustan hinnat on taas jotain ihan naurettavaa... ( tähän joku varmasti haluaa siteerata hotdealsia, että T:llä on myös tuhansien neliöiden kokeiluhuoneet, mutta kuka viittii ajaa sinne asti pelkän benttoni straton takia?!:).
kivi
18.11.2004 13:18:29
( tähän joku varmasti haluaa siteerata hotdealsia, että T:llä on myös tuhansien neliöiden kokeiluhuoneet, mutta kuka viittii ajaa sinne asti pelkän benttoni straton takia?!:).

Myöskin sijainti on vähän eri. Thomannin liike sijaitsee 60 kilometria lähimmästä isosta kaupungista (Nürnberg) ja vielä kylään nähden sillai, että jos me sijoitettais Thomann Helsinkiin, se sijaitsisi 30 kilometria Mäntsälästä umpimetsään päin.

Sinne ei tosiaan ajeta vahingossa tai ohikulkumatkalla. Toisaalta, syrjäinen tila tarjoaa edullisemmat neliöhinnat.
(Handsome Dick Manitoba)    
Klezberg
18.11.2004 13:59:50 (muokattu 18.11.2004 14:35:05)

Niin käskeekin. Thomann ei tarjoa minkäänlaista saattohoitoa, ja myöntää sen itsekin. Siksipä esim paljon samaa softaa ja rautaa myyvä Helsingin Musiikki joutuu tarkistamaan kaikkien kysyjien tiedot asiakaskortistostaan; ei ole heidän asiansa haaskata aikaa ja rahaa muualta ostaviin, vaan se palvelu pitää saada valmistajalta tai olla ilman, jos ei myyjä sitä oo järjestänyt.

Kotimaisesta kaupasta ostaessa voi ihan yhtä lailla jäädä ilman apua ja tukea. Ostin mainitusta Helsingin Musiikista melkoisen kalliin softan joitakin viikkoja sitten. Ostin lähikaupasta koska halusin sen heti käyttöön. Asentaessa osoittautui, että softa on ennestään rekisteröity, enkä siksi saanut sitä otettua käyttöön. Eli minulle oli myyty käytetty paketti. Valmistajan tuki suositteli kääntyä myyjän puoleen. Myyjä lupasi hoitaa asian niin että illalla toimii. Ei toiminut. Seuraavana päivänä Helsingin Musiikissa eivät osanneet sanoa yhtään mitään. Lupasivat soittaa kun asia on kunnossa. Tähän päivään mennessä eivät ole soittaneet. Kävin keskustelua valmistajan tuen kanssa. Otin yhteyttä myös suomalaiseen maahantuojaan joka lupasi hoitaa asian. Mistään ei ollut apua. Lopulta skannasin kuitit ja rekisteröintikortit todisteiksi ja lähetin valmistajan tukeen. Tämän jälkeen sain sieltä ohjeet joiden avulla sain softan käyttöön. Helsingin Musiikista ei siis koskaan soitettu takaisin.

EDIT: Lisätään nyt vielä, että toistaiseksi en ole mitään Thomannilta tilannut, vaan mielelläni käytän lähiseudun liikkeitä JOS HOMMA VAIN TOIMII.

EDIT2: Ja mitenkähän HM tarkistaa minut asiakaskortistostaan koska vaikka olen kantanut sinne tänä vuonna ainakin 1500 euroa niin nimeä ei ole kysytty. Laskussa lukee vain että pankkikorttiasiakas.
Santtu_123
18.11.2004 14:21:52

Tässä osuttiin tän asian ytimeen.

Em. on aika jyrkkä kärjistys, mutta näin se periaattessa on. Miettikää sitä tilannetta jossa soitinkauppa ei kannaittaisi, ja olisi pakko tilata saksasta.

Asiallahan on se toinenkin puoli, eli alytön myyjä. Näkee että tavara testataan hänen liikkeessään. Myyjälle sanoo että tämä maksaa niin ja niin paljon esim. Thomannilla -> Siis tietää kilpailijan hinnan. Sanoo myyjälle että maksan vaikka Thomannin hinnan + 20€ (siis postimaksu), myy mulle (tämä suomalaisessa kaupassa oleva tuote). Myyjä sanoo en myy tohon hintaan -> Asiakas vilkuttaa heihei, menee kotiin ja tilaa netistä Thomanilta suomalaisessa kaupassa testaamansa tuotteen. Mä ainakin tekisin juuri noin, tosin tämäkin on toki kärjistetty esimerkki. Kitaran ostin Suomesta, vaikka ameriikasta olisi saanut vaikka kuinkapaljon halvemmalla kaikkien kulujen jälkeenkin, mutta Podin ostin juuri Thomanilta koska Suomessa myytiin kuuluisaa ei-oo-ta.
kivi
18.11.2004 14:38:59 (muokattu 18.11.2004 14:40:37)
Santtu 123:
Asiallahan on se toinenkin puoli, eli alytön myyjä. Näkee että tavara testataan hänen liikkeessään. Myyjälle sanoo että tämä maksaa niin ja niin paljon esim. Thomannilla -> Siis tietää kilpailijan hinnan. Sanoo myyjälle että maksan vaikka Thomannin hinnan + 20€ (siis postimaksu), myy mulle (tämä suomalaisessa kaupassa oleva tuote). Myyjä sanoo en myy tohon hintaan -> Asiakas vilkuttaa heihei, menee kotiin ja tilaa netistä Thomanilta suomalaisessa kaupassa testaamansa tuotteen. Mä ainakin tekisin juuri noin.

Se kauppias ei taatusti maksa siitä tuotteesta samaa hintaa kuin Thomann, vaan varmasti enemmän (koska hinta määräytyy bulkin mukaan, ja Thomannilla yksi myyjä voi myydä päivässä saman minkä kaikki Suomen soitinkaupat yhteensä, kertoi eräs entinen T-työntekijä). Ei ole kyse siitä, että kauppias olisi "älytön", vaan sun tarjoamallasi hinnalla hän saattaisi joutua myymään isollakin tappiolla siihen nähden mitä on itse maksanut.

Yksi suurimpia ongelmia asiassa ovat just nää ostajat, jotka kuvittelevat, että halvin tarjolla oleva hinta on jotenkin kosminen ja yleismaailmallinen "oikea hinta", ja kaikki muu on sitten rahastusta.

Monet kaupat, jos rahkeet vain kestävät, myyvät jotain tiettyä tuotetta vähän aikaa vaikka tappiolla, luodakseen itselleen halvan maineen ja saattaakseen kilpailijat konkurssin partaalle. Juuri näin kävi Thomanninkin kanssa ensimmäisen puolen vuoden aikana, jolloin firma otti myös kaiken irti Saksan alemmasta ALV:stä.
(Handsome Dick Manitoba)    
Santtu_123
18.11.2004 14:58:05 (muokattu 18.11.2004 15:35:50)

Yksi suurimpia ongelmia asiassa ovat just nää ostajat, jotka kuvittelevat, että halvin tarjolla oleva hinta on jotenkin kosminen ja yleismaailmallinen "oikea hinta", ja kaikki muu on sitten rahastusta.

Mutta toisaalta minua ei kuluttajana kiinnosta yhtään mitä kauppias on siitä maksanut, vaan se mitä minä joudun siitä maksamaan. Rikas kun en ole :/
Mrezzye
18.11.2004 15:28:41

Suosi suomalaista! Siinä taas muutama kansalainen saa työpaikan ja valtio ah niin tuikitarpeellisia verotuloja. Säästöt ovat ulkomailta tilattaessa harvemmin merkittäviä, kunhan sopivasti tinkaa Suomen kauppiaalta.
Se on KUULOSTAA, ei KUULLOSTAA !!! -terveisin nimim. Ei niin hoono soomi
Santtu_123
18.11.2004 15:34:52 (muokattu 18.11.2004 15:35:27)

Mitäs tää tähän tuli...:)
LaXu
18.11.2004 16:08:19
Minä ainakin suosin kotimaisia kauppoja juuri tuon testausmahdollisuuden takia ja kaupat tietysti syntyy, jos hinta on kohdallaan. Minua ei haittaa, jos joudun maksamaan hieman T-kaupan hintoja enemmän, pääsinhän kuitenkin toteamaan, että esim. kitara kuulostaa hyvältä ja siinä ei ole virheitä tai vikoja.

T-kaupasta en ole vielä mitään tilannut, mutta heidän hintojaan selaan kyllä aina, kun jotain olen hommaamassa. Näin ainakin saan keskimääräisen hinnan selville enkä ala maksamaan kohtuuttomia hintoja. Muistuupa tässä mieleen Hellaspiano, joka myy Cortin M800-kepukkaa lähes tonnin hintaan, T-kaupassa ja monessa muussa sakemannien kaupassa kitaralla on hintaa hieman yli 500€. Hinnasta eivät Hellaspianossa muistaakseni suostuneet kovinkaan paljoa tiputtamaan. Tuollaisessa tapauksessa minun on vaikea suosia kotimaan kauppiasta.
Kumiankka
18.11.2004 16:09:49
Keski-Euroopssa takuu yleensä vähintään 3 vuotta, kotimaisella kauppiaalla vain vuosi tai jopa vähemmän, eli riski on siirretty meillä asiakkaalle. Rajat aukeaa niin kilpailu kovenee, ei mahda mitään. Köyhän on pakko joskus ostaa mistä halvemmalla saa.
tunkki
18.11.2004 17:41:39

Thomann : tuo yksin elävän aikuisen joulupukki. Kohta se tuo taas paketin. Yleensä ostan kotomaasta, mutta postissa tulevassa paketissa on jotain maagista. Toisaalta saatan olla vaan lapsenmielinen urpo.
Tuhannen megawatin totuus!
trih
18.11.2004 18:05:04
Suosi suomalaista! Siinä taas muutama kansalainen saa työpaikan ja valtio ah niin tuikitarpeellisia verotuloja.

Valtio pääsee taas leikkaamaan terveydenhuoltoa ja käyttämään pätkätyöläisiä kun maksan hyvin veroja suameen enkä osta saksalaista.
Ainii mutta saatiinhan me eduskuntatalon lisärakennus ja oopperakin pyörii eli ei se tooman sittenkään kaada suamea.
:)
"Everybody knows that the dice are loaded"
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)