Aihe: Uuden kitaran vire
1 2
Mustafa
15.10.2004 16:29:06

Mulla on sitten varmaan jotenkin "hot fingers" tai jotain... Eikö teillä muka lämpötilan vaihtelutkaan vaikuta vireeseen. Vai oletteko niin puukorvia, ettette huomaa sitä?

Tai sitten sulla on "herkkä" kitara, sillä mä luulen, että tämä johtuu osin käytetystä kitarasta. Ei tietenkään kaikki, sillä kyllä mäkin kitaran kuin kitaran joudun virittämään, kun sillä alan soittamaan.

Mutta esimerkkinä, mulla on kaksi erityyppistä (eri puilla ym.) stratoa: plus deluxe ja japanilainen ns. perinteinen strato. Oletetaan, että kummallakaan kitaralla ei soiteta, vaan ne ovat ständissä tms. Japanilainen pitää aika hyvin vireen, jopa viikkoja, mutta plus deluxen vire heiluu lämpötilan, ilmankosteuden ja kalsareiden värin vaikutuksesta sinne sun tänne. Soiton ajan se toki pitää vireen kiitettävästi, joten mitään vikaa siinä ei ole. Se vain reagoi herkemmin.

Samaten, plus deluxen kaularautaa joutuu säätämään joka kevät ja syksy, että kaula pysyy soitettavana, japanilaiseen ei ensi säädön jälkeen ole tarvinnut koskea kertaakaan.

Eli mun kokemuksen mukaan eri kitarat reagoivat eri lailla lämpötilan ja kosteuden vaihteluihin. Samaten eri ihmiset täällä ehkä pitävät kitaroitaan erityyppisissä huoneissa. Toiset ehkä partsin oven vieressä (toivottavasti ei kuitenkaan) tai ehkä juuri siinä pienessä huoneessa, johon aurinko porottaa pitkin päivää. Toiset taas stabiilimmassa huoneessa tai laukussa.

Akustisissa varmasti sama juttu.
jussimus
15.10.2004 17:43:55
Eli mun kokemuksen mukaan eri kitarat reagoivat eri lailla lämpötilan ja kosteuden vaihteluihin.

Nimenomaan.

Samaten eri ihmiset täällä ehkä pitävät kitaroitaan erityyppisissä huoneissa. Toiset ehkä partsin oven vieressä (toivottavasti ei kuitenkaan) tai ehkä juuri siinä pienessä huoneessa, johon aurinko porottaa pitkin päivää. Toiset taas stabiilimmassa huoneessa tai laukussa.

Esimerkiksi mun skitta on aina kotona sängyn alla karvaisessa laukussaan, kun en soita sitä. Ja treenikämpälläkin on aina tosi lämmin, joten sielläkään ei lämpötilaerot pääse vireeseen vaikuttamaan. Mutta ehkä mun skitan vire pysyy hyvin myös siksi, että pidän sen aina samassa perusvireessä, enkä ruuvaile sitä vähän väliä ylös tai alas eri tilanteiden mukaan. Olen nimittäin huomannut, että mitä enemmän olen vireitä vaihdellut, sitä suurempi vaiva on ollut saada joku tietty vire pysymään. Eli kun pidän tarpeeksi kauan saman perusvireen, se ikäänkuin "jämähtää" paikoilleen pitkäaikaisesti. Silloin korjailen virettä enimmäkseen vain bendailemalla tiettyjä kieliä tarvittaessa.
MiniDee
15.10.2004 23:25:50
Kiitos vastauksista!
Ei tuo kitaran epavireys mitenkaan vakavaa ole (kuten sanoin, en tosiaan edes huomannut jokapaivaista epavireytta itse, vaan viritysmittari), mutta tuntui vain vahan luonnottamalta, kun en ollut tosiaan tottunut virittelemaan akustistani joka paiva. Ehka tuo vanha kitara oli sitten vain erityisen hyvavireinen.
Tilasin kielisetin tuohon kanssa, mutta pelottaa vaihtaa ne, en ole nimittain ikina vaihtanut kielia akustiseen.

Tajusin muuten, etta saastyi aika iso summa kun ostin tuon taalta verrattuna vaikka Thomannista tilaamiseen -- ihan vain dollarin ja euron suhteen takia.
jussimus
15.10.2004 23:51:41
Kiitos vastauksista!
Ei tuo kitaran epavireys mitenkaan vakavaa ole (kuten sanoin, en tosiaan edes huomannut jokapaivaista epavireytta itse, vaan viritysmittari)

Itse en ole ikinä viritysmittaria käyttänyt, enkä käytä. Sillä jos kitara saundaa mun korvaan tosi hyvälle, eli kuulostaa siltä että vireessä on ja harmoniaa löytyy oikein olan takaa, niin ihan samahan se on silloin mitä viritysmittari on mieltä asiasta. Eikä vireen tarvitse aina välttämättä olla niin viimeisen päälle kohdallaan, varsinkin kun rokkia soitellaan. Siis onhan se aina parempi mitä tarkempi vire on, mutta musa voi kuulostaa silti tosi hyvältä (myös räkäsemmältä) vaikka vire oiskin vähän "sinnepäin". Nimenomaan livenä, ei nauhalla.
Ze Kink
16.10.2004 00:47:49
Edelleen, kyllähän nylonkielet venyy uutena viikonkin, huonot vielä enemmän.

Todellakin. Naikkarit pysyvät usein hyvin vireessä vasta kun kielien elinikä on melkeinpä loppunut. Kyllä se jokaista soittokertaa pitää aina virittää ja jälkeenkin, nimim. skulannut klasaria 7v.
Onko shinulla hunajaa?
"It's cool to suck!" -Michael Angelo
rosberg
16.10.2004 11:59:19
joo, ei sulla ole huono keppi. noi nailonit vaan venyy ja paukkuu.

Sähkökitarapuolella vireen pitäminen on paljon helpompaa, mutta kyllä se virittäminen aina ennen soitttamisen aloittamista ja soittamisen jälkeen on tärkeäää.
keep on truckin!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)