Aihe: Roland Cube 15w
1 2 3 4 5
trih
10.10.2004 21:45:14
On muuten ihme välimalleja tälläset 30wattiset, ei riitä oikein bändikäyttöön vaikka tarvittaessa saa kotirauhan rikki 2w:lla..
Tämä juuri on ikävä juttu että tuo 15W malli onkin sitten ilman noita COSM-mallinnuksia mitkä sitten löytyvät 2W, 30W ja 60W-versioista. Itse en tarvitse tuota 30W "välimallia" koska maksaa enemmän ja sitä ei voi kuitenkaan käyttää kunnon mölyämiseen. Täytyy nyt testata tuota micro cubea jos se ihmeen kaupalla olisi toimiva. Ennakkoluuloja kyllä löytyy että miten voi 9V muuntajalla ja 5" elementillä kuulostaa hyvältä ;)?

Tosta cube 60:stä vielä, että eikös se ole joku 70-luvun trankkujäänne, vai kuuluuko se muka oikeasti noihin mallintavien perheisiin?

Kyllä tämä uusi 60W kuuluu tähän mallintavien tuoteryhmään.
"I remember when I told my parents that I was quitting my job to build a life-size Millenium Falcon. My parents were pissed and I remember my Dad saying, how are you going to build a falcon. You don't even know how to use any tools." - Dennis Ward
karbo
11.10.2004 00:27:33
Itelle saapu 15W tossa perjantaina ja hyvin on toiminu tähän mennessä. Ääntä lähtee hurjasti jo pienillä voluumeilla (huone taitaa olla 3m x 3m) ja Äitekin valittaa kun ei saa kotimaisesta ohjelmasta selvää kun kuuluu mölyä olohuoneeseen vaikka ovi on tiukasti kiinni :D Laatikko siis sisältää mukavia ominaisuuksia, esim puhtaalla ääni on todella puhdas ja lisäksi tulee nämä efektit: Metalstack, Metal, Distortion ja Overdrive jotka tuntuvat riittävän näin alkuun. Säröt ovat jumalalliset ja mukana tulee jopa saksankieliset ohjeet kuinka saat aikaan seuraavat soundit: Kackiger funky clean-sound, Angezerrter blues-sound sekä komeimman Druckvoller Rock-sound "ACDC-style"!
Tyytyväinen itse ainakin olen hankintaani!
Ahneella on paskanen loppu...
Listen
11.10.2004 10:38:56 (muokattu 12.10.2004 17:18:48)
Nopeasti kirjoittaen pientä arviota jo suositellusta Micro Cubesta.

Sain oman Micro Cuben viime viikolla - harmi kyllä bändidemon kitaraäänitysten loppumista seuraavana päivänä. Laite kuulosti yhtä hyvältä kotona kuin musiikkiliikkeessäkin (Jyväskylän MusaPörssi). Kaveri haki vahvarin minulle kun kävi muutenkin J-kylässä. Hinta € 125, kaveri sai hakupalkkana sähkiksen kielisetin kun tinki ne mukaan. Helppo oli roudata linja-autollakin matkatessa.

On kyllä hyvä vehje tuo pikku-Cube. Isomman Behringerini vein treenikämpille, Cube riittää erinomaisesti kerrostalosoittoon. Vie tosi vähän tilaakin sohvan vieressä.

Vahvistinmallinnokset ja efektit ovat yllättävän asiallisen kuuloiset. Ainakin omaan korvaan oikein kiva rautalankasoundi lähtee Vox-mallinnoksella, delay- tai reverb-efektillä ja Peavey Raptor-kitaralla - ei siis mikään budjettia kaatava paketti.

Muutkin vahvarimallinnokset ovat hyviä, tosin olisi mukava jos Jazz Chorus- ja Twin-mallinnoksiin saisi lisää säröä. Akustisen kitaran emulaatio toimii varmaan hyvin ainakin muiden soittimien seassa rämpytettynä, laulumikki-vahvistinosaa en ole vielä kokeillut.

Modulaatioefekteíssä (chorus, flanger, phaser ja tremolo) on vain yksi level, mutta ihan passelilta kuulostaa. Samoin delay ja chorus. Alapäätä vahvistimesta lähtee yllättävän tanakasti.

Sisäinen äänirauta (eli nappia painettaessa A, Ab- tai G-sävel) on ihan jännä. Liian selvästi vaan huomaa, kun yrittää virittää sen avulla, että viritysmittariin tottunutta sävelkorvaa olisi ollut syytä vuosien saatossa harjaannuttaa...

Linja/kuuloke-lähtöä en ole vielä testannut, enkä Aux-tuloa. En ole siis paljoa ehtinyt Micro Cubella soitella, mutta taatusti tulee käytettyä - luultavasti mikitettynä - kotidemoilla.

EDIT:
Dynamiikan eli soittotatsin suhteen vahvari tuntuu aika keskiverrolta mallintavalta. Eli eron putkivahvistimeen huomaa tällainen ei-kultakorvakin, mutta eipä ole Micro Cube hinnallakaan pilattu.

EDIT:
Huomasinpa että olen viikon ajan soitellessani pitänyt Cubea "väärinpäin"... siis yleensä kai kartio osoittaa soittajaa kohti, mutta mulla on ollut toistepäin, eli päänuppini on ollut yläviistosta takaseinää kohti, kartion ollessa näkymättömissä... No, testasin äsken "normaalimpaa" vahvistimen sijoitusta ja huomasin, että ainakin omaan korvaan "väärinpäin"-asento kuulostaa paremmalta. Kirkkaammalta ja postiivisessa mielessä "räikeämmältä".

http://www.bosscorp.co.jp/products/en/Micro-CUBE/

EDIT: Samaan aikaan rinnalla toinen keskustelu:
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … p?c=15&t=73222&o=0&co=0
Ben_D
11.10.2004 10:59:02

Linja/kuuloke-lähtöä en ole vielä testannut, enkä Aux-tuloa. En ole siis paljoa ehtinyt Micro Cubella soitella, mutta taatusti tulee käytettyä - luultavasti mikitettynä - kotidemoilla.

http://www.bosscorp.co.jp/products/en/Micro-CUBE/

Mä olen testannut myös AuxIn sekä Line/Kuuloke lähdön. AuxIn:ssa olen käyttänyt Archos mediasoitinta ja enimmäkseen Zoom RT-123 rumpukonetta. LineOut:sta olen vetänyt piuhan stereoihin ja seuraavaksi pitäis koittaa tehdä koenauhotuksia tietokoneelle (Cubase raiturille). Varsinkin rumpukone on todella kätevä laittaa AuxIn:iin. Saapahan samalla soitteluunsa rumpu ja tarvittaessa bassoraidatkin.
trih
11.10.2004 17:41:14
Microcubesta vielä... Kysyin jo aiemmin että miten se tonepotikka vaikuttaa? Keskiääniin? Vai onko keskiäänet aina joku "vakio"?
"I remember when I told my parents that I was quitting my job to build a life-size Millenium Falcon. My parents were pissed and I remember my Dad saying, how are you going to build a falcon. You don't even know how to use any tools." - Dennis Ward
Super-Jari
11.10.2004 19:00:54
Micro cubea voin suositella myös. Kävin hakemassa kotiin ja vakuuttaa kyllä.

Jotenkin koko ja ääni ei sovi yhteen. Eihän tuon kokoisesta VOI lähteä näin paljoa ääntä. Ei!
trih
11.10.2004 19:54:15
Micro cubea voin suositella myös. Kävin hakemassa kotiin ja vakuuttaa kyllä.

Jotenkin koko ja ääni ei sovi yhteen. Eihän tuon kokoisesta VOI lähteä näin paljoa ääntä. Ei!

Kappas. Sieltäkin löytyy seiska Invaderilla. Miltä soundaa microcuben kanssa?
Super-Jari
11.10.2004 20:06:46
Kappas. Sieltäkin löytyy seiska Invaderilla. Miltä soundaa microcuben kanssa?

Ei vielä osaa sanoa. Tällä reservikepillä soittelen ja seiska on treenikämpällä. Kertoilen kun pääsee kokeilemaan. Kuuskielisen kanssa jytisee mukavasti.
re infecta
11.10.2004 23:34:52
Mistäs Helsingistä saa MicroCuben edullisimmin?
Etsitään rock-rumpalia. Katso ilmoitukseni!
Ben_D
12.10.2004 08:45:11

Ovat jokapaikassa samanhintaisia, mutta tilanne on se, että Micro Cubet ovat loppu niin liikkeistä kun Roland Scandinavialta. Taitaa tulla vasta marraskuussa lisää.
Listen
12.10.2004 08:54:52 (muokattu 12.10.2004 08:55:17)
Microcubesta vielä... Kysyin jo aiemmin että miten se tonepotikka vaikuttaa? Keskiääniin? Vai onko keskiäänet aina joku "vakio"?

Vaikuttaa diskantteihin, eli keskiäänet ja bassot ovat vakio.
Klezberg
12.10.2004 11:14:25

Vaikuttaa diskantteihin, eli keskiäänet ja bassot ovat vakio.

Tämä on minusta microCuben suurin puute. Korkeita saisin pois kitaran tonepotikalla, mutta millä nyt saan matalia pois. Tai siis tiedän kyllä millä, mutta kun hankin tuon microCuben olohuoneeseen siksi että kaikki on yhdessä paketissa. Mutta minulla ihan oikeasti matalimmat äänet alkaa kumista tuon kanssa.
Super-Jari
12.10.2004 12:22:59

Oulun musiikkikullaksella oli vielä eilen pari kappaletta. Tilaa sieltä.

http://kauppa.musiikkikullas.fi/default_ie.asp
Ben_D
12.10.2004 12:38:19

Tämä on minusta microCuben suurin puute. Korkeita saisin pois kitaran tonepotikalla, mutta millä nyt saan matalia pois. Tai siis tiedän kyllä millä, mutta kun hankin tuon microCuben olohuoneeseen siksi että kaikki on yhdessä paketissa. Mutta minulla ihan oikeasti matalimmat äänet alkaa kumista tuon kanssa.

Joo-o. Eipä ole itsellä moista ongelmaa. Enkä hankkinut MicroCubea siksi, että saan hinkata soundia, vaan että on joku pönttö himiassa, josta kuuluu puhdasta tai säröä. Treenikämpillä on sitten kamat hikkaamista varten.

Mikkäs mikit sulla on kitarassa?
Listen
12.10.2004 13:04:58
hankin tuon microCuben olohuoneeseen siksi että kaikki on yhdessä paketissa. Mutta minulla ihan oikeasti matalimmat äänet alkaa kumista tuon kanssa.

Jos vahvari on lattialla ja kenties vielä nurkassa, niin silloin saattaisi auttaa laitteen nostaminen tuolille tai muulle telineelle, ja siirtäminen keskemmälle huonetta. Mulla on Micro Cube tällä hetkellä lattialla nurkassa, ei kylläkään kumise - en tosin ole kokeillut muilla kitaroilla kuin strato-tyyppisellä.
Klezberg
12.10.2004 13:06:37

Joo-o. Eipä ole itsellä moista ongelmaa. Enkä hankkinut MicroCubea siksi, että saan hinkata soundia, vaan että on joku pönttö himiassa, josta kuuluu puhdasta tai säröä. Treenikämpillä on sitten kamat hikkaamista varten.

Mikkäs mikit sulla on kitarassa?

Tässä tapauksessa kitara on Squier Kinmanin mikeillä. Soundin ei muuten pitäisi olla mitenkään tumma. Ja enimmäkseen olen soitellut aika puhtailla soundeilla.

Itsekin hankin microCuben siksi että on olohuoneessa kitara ja vahvistin aina käsillä. Tuo kumina kyllä häiritsee. En pidä sitä sinänsä microCuben vikana, vaan sijoituspaikan akustiikka varmaankin vaikuttaa. Silti helpottaisi jos saisi säädettyä matalia pois. Mutta on tuo muuten ihan kelpo peli.

Ehkä täytyy väsätä passiivinen ylipäästö tuohon eteen jolla leikkaa matalia. Sen voisi vaikka laittaa piuhan plugin sisään. Niin että joskus ihmettelisi niinkuin pari kuukautta sitten kun löysin vanhasta kitarapiuhasta sinne varmaan joskus 20 vuotta sitten juottamani korkeita vaimentavan konkan (jotain häiriötä olin varmaan poistanut).
Super-Jari
12.10.2004 14:07:05
Ei vielä osaa sanoa. Tällä reservikepillä soittelen ja seiska on treenikämpällä. Kertoilen kun pääsee kokeilemaan. Kuuskielisen kanssa jytisee mukavasti.

Juu. Eipä oikein vakuuttanut. Invaderit pitää niin kovaa ääntä että ei oikein pelaa. Tai siis pelaa mutta ei ainakana minun korvaa miellyttäny. Testaa itte.
Ben_D
12.10.2004 14:22:24

Juu. Eipä oikein vakuuttanut. Invaderit pitää niin kovaa ääntä että ei oikein pelaa. Tai siis pelaa mutta ei ainakana minun korvaa miellyttäny. Testaa itte.

Enpä tiedä, miten toi Invader eroaa JB TB4 mikistä. Mulla on Jacksonissa tollanen JB TB4 ja hyvin pelaa Micro Cuben kanssa.
Super-Jari
12.10.2004 14:25:11
Enpä tiedä, miten toi Invader eroaa JB TB4 mikistä. Mulla on Jacksonissa tollanen JB TB4 ja hyvin pelaa Micro Cuben kanssa.

Varmaan tuo alempi vire vaikuttaa vähän. Luulisin. Tosin jostain syystä kuuskieliseen siirtyminen on taas alkanut polttelemaan. Arrhh... GAS on loppumaton suo.
Kassu
12.10.2004 16:03:30
Alkoipa himottaa tää mikrokuutio.

Voisi toivoa synttärilahjaksi.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)