Luulisin, että on sangen yhdentekevää, mikä on käytössä oleva kitara, jos mikiksi vaihtaa EMG 81:n, varsinkin jos tosiaan käytetään reippaampia särösoundeja. Kitaran ominaissoundi välittyy mielestäni rankoilla säröillä huonommin ihan mikistä riippumatta. Toisaalta kitaran soundi välittyy kyllä EMG:n välitykselläkin. |
Vois kokeilla metrin pituista koivuhalkoa ja paria rautalankaa EMG-mikillä ja tehdä sokkotesti: erottaako sitä vaikkapa Zakk Wylden soundista? En usko. Steve Lukatherillakin sama soundi kun kaulamikeillä koivuhalkoa vedetään. Metallican & Slayerin kitarasoundit on samikset myös. "I remember when I told my parents that I was quitting my job to build a life-size Millenium Falcon. My parents were pissed and I remember my Dad saying, how are you going to build a falcon. You don't even know how to use any tools." - Dennis Ward |
Kitaran ominaissoundi välittyy mielestäni rankoilla säröillä huonommin ihan mikistä riippumatta. Toisaalta kitaran soundi välittyy kyllä EMG:n välitykselläkin. Samaa mieltä olen. Ja joskus tuntuu, että kun puhutaan EMG:n puhtaista soundeista, niin on kuultu vain kun joku on vaihtanut vahvistimesta puhtaalle kanavalle ja kitarana on ollut joku hevikeppi pelkillä EMG81:llä. Se kuulostaakin huonolta, koska 81:tä ei ole puhtaille suunniteltu. Tiedoksi kuitenkin, että EMG:n yksikelaiset kuulostavat varsin erilaiselta. Tekemällä ei synny musiikkia. |
Samaa mieltä olen. Ja joskus tuntuu, että kun puhutaan EMG:n puhtaista soundeista, niin on kuultu vain kun joku on vaihtanut vahvistimesta puhtaalle kanavalle ja kitarana on ollut joku hevikeppi pelkillä EMG81:llä. Se kuulostaakin huonolta, koska 81:tä ei ole puhtaille suunniteltu. Tiedoksi kuitenkin, että EMG:n yksikelaiset kuulostavat varsin erilaiselta. No joo, toisaalta EMG81:llä on huonompi maine kuin mitä mikki itse on. Mun uudessa kitarassa on 81/85 setti. Mä olen tolla kitaralla soittanut niin rockabillya ja rautalankaa kuin raskaampaakin musiikkia. Myönnän, että soundit ei ole "aivan" kohdallaan joka tyylissä, mutta soittotatsilla saa paljon aikaan. Mulla on tosin kyllä hyvä vahvistin, joka saattaa kompensoida asiaa. Niin ja mun korvat eivät olleet ainoa indikaattori tässä testissä. Käytin siis luonnollisesti molempia mikkejä kirkkaiden ja paksumpien soundien hakemiseen. Ja toki, kevyeen musiikkiin on olemassa paljon parempia mikkejä kuin esim EMG81. Birth, copulation, and death.
Is this your life? |