Aihe: Mitä kaikkea EQ:lla saa aikaan? (ym kysymyksiä)
1 2 3
Ben_D
21.09.2004 20:27:34

Mulla on ollut yksikanavainen Marshall JCM-800. Kokeileppas seuraavaa:

Kitara -> Boss SD-1/Ibanez TS-9 -> Boss RGE-10/MXR 10-alueinen EQ -> JCM-800. Voin taata, että haluamasi soundi on löytynyt kunhan säädät 10-alueisen EQ:n mielesi mukaan (ja tietenkin Marshallin säädöt myös). OD niin, että Level täysillä, Drive nollissa ja Tone taas haluamallasi tavalla. Tulee JCM-800:een ihan uutta eloa.

Niin ja tietenkin mikit pitäis olla kondiksessa. Itse olen JCM-800 soittanut EMG-81 sekä Seymour Duncan JB TB4/Jazz mikeillä.
Myynnissä uusi Marshall JCM-2000 DSL-100 putkinuppi
päänahka
21.09.2004 20:31:23
Amerriiikanfoorumeilta olen lukenut tämmösestä pre- ja post EQ-jutusta eli ennen etuastetta korostetaan keskialuetta rankasti koska särö on siellä "puhtaimmillaan", eli vedetään bassot ja treblet alas koska sieltä tulee kaikkea rumaa surinaa. Sitten etuasteen jälkeen vedetään EQ:sta vastakkaiset asetukset eli lasketaan middlejä ja taas boostataan bassoa ja trebleä. En ole kokeillut mutta mieli tekisi. Kokemuksia kellään tuosta?

Kuulostaa järkevältä. Just middlejä korostamalla saa maukasta säröä etuasteesta, bassot menee helposti puuroksi siellä. Päättäriin voi sitten korostaa niitä bassoja.
Soolot on perseestä.
Heavymies
21.09.2004 20:37:48

Kitara -> Boss SD-1/Ibanez TS-9 -> Boss RGE-10/MXR 10-alueinen EQ -> JCM-800. Voin taata, että haluamasi soundi on löytynyt kunhan säädät 10-alueisen EQ:n mielesi mukaan (ja tietenkin Marshallin säädöt myös). OD niin, että Level täysillä, Drive nollissa ja Tone taas haluamallasi tavalla. Tulee JCM-800:een ihan uutta eloa.

Niin ja tietenkin mikit pitäis olla kondiksessa. Itse olen JCM-800 soittanut EMG-81 sekä Seymour Duncan JB TB4/Jazz mikeillä.

Hyvältä kuulostaa! Toi Bossin SD-1 ei oo onneks kovin kallis.
Siinä satasen huippeillahan noi EQ:t kin pyörii. Ibanezissa on nyt vakimikit enkä mä niitä ihan heti vaihda, koska ei ne ihan surkeet oo.
Jumala ei vähennä elämästäsi soittamiseen käytettyä aikaa. MULLA ON UUS VAHVARI!
Kassu
21.09.2004 20:38:43

Oon kanssa huomannu että kaikista parhaat soundit SD:ä lähtee kun drive on hyvin lähellä nollaa ja level katossa.
Eemil
21.09.2004 21:09:19
Siinä satasen huippeillahan noi EQ:t kin pyörii.

Tuo MXR 10-alueinen graafinen on ainakin Levytukussa 200€ kera muuntajan.
Heavymies
21.09.2004 21:12:09
Tuo MXR 10-alueinen graafinen on ainakin Levytukussa 200€ kera muuntajan.

Ok. No vähän kalliimpi mitä odottelin.
Kyllähän noilla 7-alueisillakin jotain varmaan tekee.
Jumala ei vähennä elämästäsi soittamiseen käytettyä aikaa. MULLA ON UUS VAHVARI!
Härski
21.09.2004 21:40:57

7 aluetta on siinä mielessä betreempi, että sillä saa tarkasti keskialueen säädettyä. Eli ei ole sitä jokotaikeskialuetta.
Super-Jari
21.09.2004 21:43:59
Ostin oman bossini muistaakseni 60?:llä.

Tasarahalla.
wilo
21.09.2004 21:47:24
Amerriiikanfoorumeilta olen lukenut tämmösestä pre- ja post EQ-jutusta eli ennen etuastetta korostetaan keskialuetta rankasti koska särö on siellä "puhtaimmillaan", eli vedetään bassot ja treblet alas koska sieltä tulee kaikkea rumaa surinaa. Sitten etuasteen jälkeen vedetään EQ:sta vastakkaiset asetukset eli lasketaan middlejä ja taas boostataan bassoa ja trebleä. En ole kokeillut mutta mieli tekisi. Kokemuksia kellään tuosta?

Jees, just tolla tavalla tein aikoinaan kun mulla oli Rocktron Taboo Artist. Pre-Eq:n middlet tappiin ja taajuus 650-800 hz. Post-Eq:sta sitten just sama taajuus ja -10 db. Aikamoinen hardrock/kasarijyrä irtosi.

Mutta eikös humbucker-mikki jo itsessään ole aikamoinen middle-boosteri, ainakin verrattuna yksikelaiseen? Samoin monet suositut od-pedaalit (OD-1, Tubescreamer) tuntuvat tekevän samaa.
päänahka
21.09.2004 23:25:01

Kitara -> Boss SD-1/Ibanez TS-9 -> Boss RGE-10/MXR 10-alueinen EQ -> JCM-800.

Mun mielestä EQ tulee SD-1:n eteen eikä toisin päin. Makuasioita, mutta testailin järjestystä ennen ruuvaamista pedaalilautaan ja näin päätyivät. EQ:lla voi boostata SD-1:tä, jolloin se säröytyy jo itsessään, ja sen jälkeen boostaa vahvarin säröä. Ei mene kuitenkaan puuroksi, vaikka voisi luulla.
Soolot on perseestä.
Eemil
21.09.2004 23:46:05 (muokattu 21.09.2004 23:48:14)

Tekeehän niillä. Mutta esim. tuo MXR:n 10-alueinen toimii samalla vaikka overdrivenä (sillä voi sisääntulovoimakkuussäätimen avulla yliajaa sisääntulevan signaalin) ja siinä on volumesäätö. Eli jos särötkin kerran kaipaa buustausta niin tuossa on EQ ja overdrive yhdessä.

7 aluetta on siinä mielessä betreempi, että sillä saa tarkasti keskialueen säädettyä. Eli ei ole sitä jokotaikeskialuetta.

Kieroa logiikkaa. Mitä enemmän säädettävää, sen enemmän säädettävää. :)
Ben_D
22.09.2004 00:07:49

Mun mielestä EQ tulee SD-1:n eteen eikä toisin päin. Makuasioita, mutta testailin järjestystä ennen ruuvaamista pedaalilautaan ja näin päätyivät. EQ:lla voi boostata SD-1:tä, jolloin se säröytyy jo itsessään, ja sen jälkeen boostaa vahvarin säröä. Ei mene kuitenkaan puuroksi, vaikka voisi luulla.

Siinä on vaan sellanen juttu, että mun Bossin EQ ei ole mikään lattiapedaali, vaan räkkivehje. Ja tosiaan OD:n drive nollassa ja level kaakossa niin pitäis toimia JCM-800:n kanssa. Kannattaa metsästää ulkomailta tota Boss RGE-10 EQ:sta, koska se on loistava vekotin. Parempaan en ole törmännyt. Se MXR vois kanssa olla hyvä vaihtoehto.
Myynnissä uusi Marshall JCM-2000 DSL-100 putkinuppi
Heavymies
22.09.2004 19:38:44
Tekeehän niillä. Mutta esim. tuo MXR:n 10-alueinen toimii samalla vaikka overdrivenä (sillä voi sisääntulovoimakkuussäätimen avulla yliajaa sisääntulevan signaalin) ja siinä on volumesäätö. Eli jos särötkin kerran kaipaa buustausta niin tuossa on EQ ja overdrive yhdessä.

Ok. Täytyy sitten pistää haku käyntiin jos vaikka löytyis käytettynä.
Härski
22.09.2004 20:01:22
Kieroa logiikkaa. Mitä enemmän säädettävää, sen enemmän säädettävää. :)

Ööh.. eh..?

Siis meinasin, että siinä 7:ssa on keskimmäisenä säätö systeemi. 10:ssä ei ole, vaan jakautuu tasan 5 + 5 puolellensa. Seiskassa semenee 3 + 3 + se yksi siinä keskellä, ikäänkuin "absoluuttisena" keskipisteenä. Mutta onhan tuo MRX:n 10 EQ kyllä ihan voittamaton, gainia saa kehiin niin kerpeleesti.
zepeteus
22.09.2004 20:05:29
Uusimmassa Guitarist-lehdessä Iso-Edward tilittää, kuinka eq:ta tulisi käyttää haluttujen taajuusalueiden leikkaamiseen ja keventämiseen, ei 'boostaamiseen'. Mene ja tiedä.

Mahtaisiko tuossa olla kyse sellaisesta suosituksesta, että haluttujen taajuuksien boostaamisen sijasta leikataan ei haluttuja? Eli jos haluaa esim. enemmän keskialuetta, leikkaa ala- ja yläpäätä sopivasti.

Käytännössä tehdään tietenkin molempia, eli sekä boostataan että leikataan taajuuksia. Mutta kovin helposti unohtuu se leikkelypuoli kokonaan ja pistetään aina vaan tasoja lisää. Tokihan jos haluaa jonkin selkeästi vahvemman taajuuden, jopa yliajaa sitä, sitten pistetään tasoja lisää. Mutta eritoten jos alkaa tulemaan ongelmia puuroutumisen kanssa, voisi myös leikata jotain.

Omassa käytössäni EQ:n säätimet ovat siten, että liukurit ovat keskimäärin nollaviivalla, eli osa on yli ja osa ali. Näin tulee vältettyä noita ylimääräisiä meluongelmiakin, kun ei ole pelkkää boostia päällä jolloin keskimääräinen vahvistus olisi suurempi. Tämähän ei tietenkään käy, jos haluaa myös vahvaa boostia jollekin alueelle, yleispätevään sävynsäätöön kylläkin.
Heavymies
22.09.2004 20:32:30 (muokattu 22.09.2004 20:33:16)
Sain tämmösen Bossin cd-levyn jossa on näitä ääninäytteitä suunnilleen joka pedaalista. Toi EQ-20 kuulosti todella hyvältä! Kuten myös noi muutkin pedaalit. Kiinnostais tietää, että millä vahvarilla noita on soiteltu. Metalzone kuulostaa tossa ihan hyvältä myöskin. Mahtaakohan olla trankkuvahvari kyseessä...
SD-1 kuulosti myöskin hyvältä, mutta gainin määrä ei ollu kovin suuri. Varmaan on isompi kun käyttää vahvarin sekä pedaalin säröjä eikä noista näytteistä ikinä tiedä missä kohtaa namikat on.
Jucciz
22.09.2004 20:54:15
Sain tämmösen Bossin cd-levyn jossa on näitä ääninäytteitä suunnilleen joka pedaalista. Toi EQ-20 kuulosti todella hyvältä!

Eihän EQ itsessään ole mikään efekti, minkä pitäisi kuulostaa yhtään miltään, vaan ainoastaan laite, joka korostaa tai vaimentaa tiettyjä taajuuksia. En ole kuullut "hyväsoundisista" tai "huonosoundisista" EQ:ista. :)

SD-1 kuulosti myöskin hyvältä, mutta gainin määrä ei ollu kovin suuri. Varmaan on isompi kun käyttää vahvarin sekä pedaalin säröjä eikä noista näytteistä ikinä tiedä missä kohtaa namikat on.

http://mp3.jucciz.com/ds1/gaini_taysilla.mp3

Tuollainen se on täysillä, cleaniin vahvistimeen ajettuna. Stratocaster ja tallamikki.
Juodaan piimää, tullaan viisaammiksi näin.
Super-Jari
22.09.2004 20:56:09

Tuollainen se on täysillä, cleaniin vahvistimeen ajettuna. Stratocaster ja tallamikki.

Rokkenroll!
Pastilli?
Heavymies
22.09.2004 21:21:09
Eihän EQ itsessään ole mikään efekti, minkä pitäisi kuulostaa yhtään miltään, vaan ainoastaan laite, joka korostaa tai vaimentaa tiettyjä taajuuksia. En ole kuullut "hyväsoundisista" tai "huonosoundisista" EQ:ista. :)

Joo siis kyllä mä nyt sen tiedän!. En mä nyt ihan tyhmä oo. Se näyte vaan jonka kuuntelin kuulosti hyvältä.

Kiitoksia näytteestä! Siis kyseessä oli nyt sd-1 eikä ds-1?
Sekottaa vaan vähän toi linkki.
Yllättävän paljon lähtee kyllä säröä tuossa tapauksessa.
Ei muuten ollu yhtään pöllömmän kuulosta soittoa.
Jumala ei vähennä elämästäsi soittamiseen käytettyä aikaa.
toxic
22.09.2004 21:48:32 (muokattu 22.09.2004 21:50:20)
Kertokees tyhälle, huonolle pojalle, että mikä on paras (tai kestävin ja missä on eniten säätöö) EQ pedaali? Bossi on vissiin aika pro???

Edit: Itelläni on toi perkeleen ämmäntee-2 ja sillä säröllä en tee mitään. Eq:lla vain. Miks mie ees kerron :D

Bäy?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)