s8na 03.08.2013 16:33:13 (muokattu 03.08.2013 16:35:03) | |
---|
Vilpur1: Tää video vahvistaa omaa käsitystä V30 kajarin "kireydestä". Musta V30 on vähän kaksijakoinen tuutta. Matalat äänet on vahvat ja lämpöiset ja keskeltä puuttuu jotain sen ylemmän keskiäänen alta. Sitten ne tietyt taajuudet sirraakin puukon lailla. G12H, G12T, clasic lead jne. On musta kolkompia kaikki kuin V30. Green backiä mulla ei oo ollu niin siitä en osaa sanoa mitään. |
B-tone-flat 03.08.2013 19:56:55 | |
---|
Vilpur1: Mielessä on kauan kytenyt ajatus noista Greenbackeista eikä asia jätä mua rauhaan :) toisaalta ei nuo V30:set ole omasta mielestäni ollenkaan huonot kajarit. Alla JuuTuubi video jossa vertaillaan Greenback kaappia ja V30 kaappia. V30 kuulostaa omaan korvaan "kireältä" mutta eipä tuollaisen videon perusteella voi kaiuttimien todellisia luonteita todeta. http://www.youtube.com/watch?v=UgFFzTp0xWQ Toi AFD:n sointi on taidettu rakentaa nimenomaan V30 tötteröitä varten joten se saattaa hiukan vääristää tulosta? V30 myös kaiketi tarkoitettu käytettäväksi aina suljetussa kaapissa siinä missä greenback toimii hyvin myös (puoli)avoimessa kaapissa. Marshall Amp makes Amazing Noise and has a Black Tone |
s8na 04.08.2013 20:13:01 | |
---|
B-tone-flat: Toi AFD:n sointi on taidettu rakentaa nimenomaan V30 tötteröitä varten joten se saattaa hiukan vääristää tulosta? V30 myös kaiketi tarkoitettu käytettäväksi aina suljetussa kaapissa siinä missä greenback toimii hyvin myös (puoli)avoimessa kaapissa. Orangen AD30 combo tulee V30 kajareilla, puoliavoimena. Kyllä se toimii avopöntössäkin, mutta vähän ripsakka soundi siinä on. |
Vilpur1 05.08.2013 16:58:24 | |
---|
I got myself a Cadillac
But I can't afford the gasoline |
jii.haanpaa 05.08.2013 17:28:17 (muokattu 05.08.2013 17:33:23) | |
---|
Vilpur1: Tälläsen jutun löysin netistä. Ihan mielenkiintoinen vertailu Heritage- sarjan G12M ja G12H kaiuttimista, http://www.legendarytones.com/celestiong12m.html Näitä on mukava lueskella. Mulla oli joskus tuollainen jutussa mainittu 1974X Marsu. Nyt ollaan niin suurien asioiden äärellä, että on tietenkin äärimmäisen tärkeää paneutua yksityiskohtiin huolellisesti :D 1974X:ssä on kajarina Heritage G12M _Special_. Marsun markkinamiesten mukaan: "Further investigation uncovered that the magnetic properties and cone make-up of the vintage speakers varied slightly from the newly manufactured speakers. This slight sonic discrepancy led us to investigate the possibilities of somehow ageing the speakers. Celestions proprietary ageing is largely achieved by the following two things: i) Matching the magnetic flux to that of our vintage references in order to duplicate the output of the older speakers. Doing this not only affected the loudness of the speakers but also altered the tonal balance, warming up the low end and also making the top end less aggressive exactly like the originals. ii) Specially manufacturing the cone material to be more pulpy, recreating the ageing effect and thus further softening the sound of the combo." Olettaisin, että "newly manufactured speakers" viittaa heritage-sarjalaisiin, jotka on julkaistu ymmärtääkseni parisen vuotta ennen 1974X:ää. Ei mitään käryä eroaako tuo jotenkin "pelkkään" heritagelaiseen verrattuna, mutta siinä mielessä se on/oli ärsyttävä kajari, että ainakin omaan korvaan kuulosti ko. kombossa lähes samalta, mutta kuitenkin paremmalta kuin alkuperäiset pre- ja postrola-verrokit, jotka silloin sattuivat olemaan käsillä ja pitihän sitä testata. Intternetissä myös väittävät, että G12 EVH olisi täsmälleen sama epeli kuin heritage G12M, sillä erolla, että EVH:ta saa (tai ainakin sai) joskus melkolailla edullisemmin. Pitääkin joskus kamarallittaa myös heritage g12h. |
LaMotta 05.08.2013 19:07:41 | |
---|
s8na: Green backiä mulla ei oo ollu niin siitä en osaa sanoa mitään. Olen omistanut niin V30 kuin Greenbackin. Jälkimmäinen on minun mielestäni soundiltaan melko 'neutraali'. Se ei tuuttaa voimakkaasti matalia eikä korkeimpia taajuuksia, vaan on aika tasainen kauttaaltaan. Ei se kuitenkaan ole millään tapaa honottavakaan. Tähän on hyvä verrata muita. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." |
Vilpur1 05.08.2013 20:07:26 | |
---|
jii.haanpaa: Pitääkin joskus kamarallittaa myös heritage g12h. Juu, torilla olis Marsu 1960HW juurikin noilla G12H elementeillä ja erittäin makealla kuosilla. Tällähetkellä jotenkin vaan tuo G12M houkuttais enemmän. I got myself a Cadillac
Vilpur1 05.08.2013 20:20:43 | |
---|
LaMotta: Olen omistanut niin V30 kuin Greenbackin. Jälkimmäinen on minun mielestäni soundiltaan melko 'neutraali'. Se ei tuuttaa voimakkaasti matalia eikä korkeimpia taajuuksia, vaan on aika tasainen kauttaaltaan. Ei se kuitenkaan ole millään tapaa honottavakaan. Tähän on hyvä verrata muita. Tarkoittaako neutraali persoonatonta vai mitä? Tosiaan en vielä ite ole päässyt testaamaan mutta kun mahdollisuus tulee niin... I got myself a Cadillac
LaMotta 05.08.2013 20:28:47 | |
---|
Vilpur1: Tarkoittaako neutraali persoonatonta vai mitä? Ei. Se on sellainen hifi-termi. Tarkoittaa kaiutinta jossa ei ole häiritseviä korostumia. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." |
Vilpur1 05.08.2013 20:32:07 | |
---|
LaMotta: Ei. Se on sellainen hifi-termi. Tarkoittaa kaiutinta jossa ei ole häiritseviä korostumia. Asia kunnossa, selvensi asian :) I got myself a Cadillac
Metalkallo 17.01.2016 17:32:05 | |
---|
Rupes kiinnostamaan nyt greenbackit oikein kunnolla, mutta tulin muistaakseni myös sen, että ne saattaa olla kait kovin riipivät jos niitä ei ole ajettu sisään, onko näin? Itselläni ei ole mahdollisuutta ajaa niitä sisään niin en tiedä sitten kannattaako hankkia? Ja eikös tuo kesto kovilla äänenpaineilla (vahvari nuppi täysillä esim.) liity paljolti 4x12 kaappiin 100w nuppi täysillä? Kun lueskellut tuosta kestostakin et olis herkkä menee rikki kovemmilla äänenpaineilla. Laitoin vain esimerkkinä. Mulla on tällä hetkellä 4x12 kaappi jossa 2x G12T-75 ja 2x V30 kajarit, ja vahvareina marsun mosfet sekä class 5 nupit. Toimivat ihan mukavasti yhteen, mutta mitä youtubesta kuunnellut greenback kaappeja niin on ne soundit hyvät. Tukka päässä, järki jäässä. |
juici 18.01.2016 09:50:38 (muokattu 18.01.2016 09:52:01) | |
---|
Metalkallo: Rupes kiinnostamaan nyt greenbackit oikein kunnolla, mutta tulin muistaakseni myös sen, että ne saattaa olla kait kovin riipivät jos niitä ei ole ajettu sisään, onko näin? Itselläni ei ole mahdollisuutta ajaa niitä sisään niin en tiedä sitten kannattaako hankkia? Ja eikös tuo kesto kovilla äänenpaineilla (vahvari nuppi täysillä esim.) liity paljolti 4x12 kaappiin 100w nuppi täysillä? Kun lueskellut tuosta kestostakin et olis herkkä menee rikki kovemmilla äänenpaineilla. Laitoin vain esimerkkinä. Mulla on tällä hetkellä 4x12 kaappi jossa 2x G12T-75 ja 2x V30 kajarit, ja vahvareina marsun mosfet sekä class 5 nupit. Toimivat ihan mukavasti yhteen, mutta mitä youtubesta kuunnellut greenback kaappeja niin on ne soundit hyvät. Osta ja soittelet aikasi niin kyllä ne mehevöityvät. Minäkin ostin aikoinaan uudet G12M:t Framuksen kaappiin enkä havainnut mitään häiritsevää kireyttä joka olisi sisäänajon myötä kadonnut. Tuskin ajat sitä Mosfettiasi täysillä ja siksi tarvitsisi pelätä elementtien hajoamisen puolesta. Mutta jos haluat pelata varman päälle niin osta 8 ohmin versioita Greenbackeistä ja piuhota kaappi niin, että kokonaiskuormaksi tulee 8 ohmia (kaksi elementtiä sarjaan, jonka jälkeen puolikkaat rinnan). Mosfetin antoteho laskee noin 80 watin paikkeille ja Class 5:stä voit valita kuorman. "Juici meni ravintolaan ja tilas tarjoilijalta: "Jekku ruuan kans!" "Taidatkin olla sellainen anagrammijätkä", kommentoi tarjoilija." -Jabe |
Numb 18.01.2016 10:33:56 (muokattu 18.01.2016 10:34:58) | |
---|
Metalkallo: Rupes kiinnostamaan nyt greenbackit oikein kunnolla, mutta tulin muistaakseni myös sen, että ne saattaa olla kait kovin riipivät jos niitä ei ole ajettu sisään, onko näin? Itselläni ei ole mahdollisuutta ajaa niitä sisään niin en tiedä sitten kannattaako hankkia? Ja eikös tuo kesto kovilla äänenpaineilla (vahvari nuppi täysillä esim.) liity paljolti 4x12 kaappiin 100w nuppi täysillä? Kun lueskellut tuosta kestostakin et olis herkkä menee rikki kovemmilla äänenpaineilla. Laitoin vain esimerkkinä. Mulla on tällä hetkellä 4x12 kaappi jossa 2x G12T-75 ja 2x V30 kajarit, ja vahvareina marsun mosfet sekä class 5 nupit. Toimivat ihan mukavasti yhteen, mutta mitä youtubesta kuunnellut greenback kaappeja niin on ne soundit hyvät. WGS:ltä saa Greenback -tyyppistä Invader -kaiutinta 50W tehonkestolla. Käytän ja suosittelen. Kelpo soundi right out of the box, ja mureutuu vielä vähän käytössä. Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head "Dunnet Headin musa on parhaiten kuvattavissa silleen, että se muistuttaa sitä kuin suomalaiset aikuisrokkarit kirjoittais irlantilaisia juomalauluja." - Arttu |
Metalkallo 18.01.2016 11:01:43 | |
---|
Kiitoksia molemmille vastauksista. Mä en oikein tiedä WGS:n kajareista hirveästi? Mulla oli ja suositeltiin WGS:n ET-65 kajaria, ja vaikka se ihan hyvä olikin, ei se tarjonnut lopulta ollenkaan sitä mitä etsin ja jätti vähän pahan maun WGS.n suhteen kun ei ole hirveästi varaa tehdä vahinko ostoksia kajareiden kohdalla. Tukka päässä, järki jäässä. |
Gabe 18.01.2016 11:31:01 | |
---|
Metalkallo: Kiitoksia molemmille vastauksista. Mä en oikein tiedä WGS:n kajareista hirveästi? Mulla oli ja suositeltiin WGS:n ET-65 kajaria, ja vaikka se ihan hyvä olikin, ei se tarjonnut lopulta ollenkaan sitä mitä etsin ja jätti vähän pahan maun WGS.n suhteen kun ei ole hirveästi varaa tehdä vahinko ostoksia kajareiden kohdalla. Makuasioitahan nuo ovat. WGS on hyvä valmistaja ja itse olen kokeillut tosi hyviä ja tosi huonoja (mulle huonoja) tötteröitä.. mutta on niitä hutiostoksia tullut Celestionin ja Eminencenkin kohdalla, ehkä jopa enemmän. |
Shredator 18.01.2016 11:47:47 | |
---|
"If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking."
Tilutusta: https://www.youtube.com/watch?v=cvKpIDCJw1o |
Numb 18.01.2016 12:37:55 (muokattu 18.01.2016 12:40:23) | |
---|
Metalkallo: Mulla oli ja suositeltiin WGS:n ET-65 kajaria, ja vaikka se ihan hyvä olikin, ei se tarjonnut lopulta ollenkaan sitä mitä etsin ja jätti vähän pahan maun. ET-65 on ihan eri eläin kuin Invader. Teimme taannoin rinnakkaistestia ET-65 vs. Invader, ja Invader vei pojot. ET-65 oli parempi tiettyihin clean -soundeihin ja tiettyihin metallisoundeihin. Muilla alueilla olimme yksimielisiä siitä, että Invader oli parempi. Myös se kaveri, jonka kaapissa ET-65:t olivat. Greenbackien kanssa rinnakkain en ole päässyt testimään. Hommasin nuo Invaderit juuri vastaavasta syystä kuin mitä nyt pohdit. 2x12" -kaappiin piti ajaa 50W vahvistinta, ja tavoitteena Greenback -sukuinen soundi. WGS:n sivuilla olevat demot kertovat kohtalaisen hyvin miltä Invader kuulostaa (vaikka vähän kumisevia ovatkin) https://wgs4.com/invader-50-50-watts Celestionilla on sitten toki Creamback, joka heidän mukaansa tarjoilee Greenback -tyyppistä soundia isommalla tehonkestolla (65W). http://celestion.com/product/123/G12M_65_Creamback/ Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head "Dunnet Headin musa on parhaiten kuvattavissa silleen, että se muistuttaa sitä kuin suomalaiset aikuisrokkarit kirjoittais irlantilaisia juomalauluja." - Arttu |
Metalkallo 18.01.2016 14:55:58 (muokattu 18.01.2016 14:59:41) | |
---|
Shredator: Tuolla on mun mielestä hyvä artikkeli näistä ja luonnehdintaa... http://solodallas.com/celestion-lou … s-from-blues-to-greenies-and-beyond Oma kokemukseni; Jos haluat sen Celestion-soundin, osta sellainen. Et saa sitä soundia muualta, vaikka mitä väitettäisiin...G12M on varma valinta classic rock -touhuihin. Juu, noinhan se tuppaa menemään. ET-65 ja invader on tosiaan aivan erilaisia, eikä WGS:n kajarit huonoja ole en sitä tarkoittanut. Se vaan et voi tulla taas huti invaderin kohdalla joten menen celestionin suuntaan jälleen kun torilta saan 2x noita greenbackeja auki ajettuina. Tukka päässä, järki jäässä. |
Laulava Kylätohtori 18.01.2016 22:20:47 | |
---|
Samaa mieltä, että jos tosiaan haluaa Greenbacit ja greenback-soundia, niin ostaa suoraan sellaiset. Itsellä kävi Invader, enkä pahemmin välittänyt ko. tötteröstä. Mielestäni se oli parhaimmillaan vasta kovemmilla säröllä - eli alkaa toimia siinä kohtaa, kun meikäläinen saavuttaa max särön. Lähin Greenback, mitä itsellä on, on Taydenin True Brit ja kyllä se on ainakin erilainen kuin Invader. Mutta mulla onkin multakorvat. :) They pass too much electricity. -SRV |
Numb 19.01.2016 12:57:22 | |
---|
Laulava Kylätohtori: Itsellä kävi Invader, enkä pahemmin välittänyt ko. tötteröstä. Mielestäni se oli parhaimmillaan vasta kovemmilla säröllä - eli alkaa toimia siinä kohtaa, kun meikäläinen saavuttaa max särön. Makuasioita, sanoi Musti :) Justiin tuolla kitaradadassa puhuttiin vahvarimieltymyksistä, ja semmoinen mistä minä tykkään, ei välttämättä ole semmoinen, mistä joku toinen jäsen tykkää. Ja sit päinvastoin. Mä olen nyt ainakin toistaiseksi löytänyt soundillisen kotini yhdistelmästä P90-mikit - Orange Thunderverb - WGS Invader x2. Säröä vallan maltillisesti. Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head "Dunnet Headin musa on parhaiten kuvattavissa silleen, että se muistuttaa sitä kuin suomalaiset aikuisrokkarit kirjoittais irlantilaisia juomalauluja." - Arttu |