Aihe: wahwah-pedaali
1 2 3
Dr. Muff
22.07.2004 16:44:20 (muokattu 22.07.2004 18:50:16)
Boss maksaa liikaa ja Dunlopin JH-1 on näköjään aika mielipiteet jakava kapistus. Siitä Voxista voisitte vielä kertoa jotain. Jos löytyisi joku joka on kokeillut useampia waheja, niin olisi hyvä saada joitain vertailuja.

Tänään saapui tilaamani Vox v847 truupaipääs modilla. Pikkasen pitää vielä säätää, ennen kun pääsee laukomaan mitään mielipiteitä.

Dunlop muuten mainostaa että cry baby 535 wahissa on toi hendrix-moodi ja se ei ainakaan ole hendrixiä nähnytkään. Budda oli hyväsoundinen, mutta ei kyllä ihan 300euron arvoinen. Morleyn Pro Wah II ei ole mikään perinteinen wah, sopii kyllä johonkin heviriffittelyyn ok. Perus Cry baby on aika perus. Ihan ok, mut ei ihmeellinen.
I Smell Urine
caffeine
22.07.2004 16:46:30
Kiitän. Taidan kömpelönä suosia noita.

Lähempääkin löytyy. Itse ainakin olin tyytyväinen Custom-Soundsilta tilattuun potikkaan (alla "leikkaa ja liimaa" -linkki) ..oli inhimillisempi juottaakin kuin esim. Dunlopin HotPotz2.

http://www.custom-sounds.com/epages … 027410a00090305b1+EN/products/18004
King Kong kuoli syntiemme tähden!
Jabe
22.07.2004 16:58:12

Mulla on VOX V847 re-issue 90 -luvun alusta. Olen teettänyt siihen true bypass-, vocal- ja midrange boost -modit. Joidenkin kamojen kanssa ja joinain päivinä se kuulostaa loistavalta, jonain toisena päivänä taas huonolta ... mä luulen, että mun treenikämpällä on pieniä (lähes näkymättömiä) elektroniikkakärpäsiä, jotka lentää sinne wahin sisään, ja muuttelee hieman komponenttien arvoja. Juuri tästä johdonmukainen, aina hyvältä kuulostava wah -soundi on niin hankalaa saavuttaa.
zepeteus
22.07.2004 18:04:27
No penteles, Jabe, sinähän sen sanoit...minulla on samaan suuntaan viritelty 80-luvun Dunlop GCB-95, ja vaikka se soundaakin nykyään erinomaiselta (omasta mielestäni siis), aina välillä tuntuu ettei se sittenkään soi kunnolla. Nuo elektroniikkapörriäiset varmaan... ;)

http://www.uusikaupunki.fi/~seeskola/wah_piiri.jpg

Alkuperäisessä muodossaan toimi hyvin reilut 10 vuotta, sitten potikka oli entinen. Vaihdoin potikan, tein true-bypassin ja säätelin piiriä niin kuin sinullakin, Jabe. Lisänä tuo sweep-konkka on piirikannoissa, joten vaihto onnistuu helposti. Sama juttu trankuille, jotka ovat tätä nykyä muuten BC109:t.

Alkuperäisenä soundi oli siis OK, mutta kunnon vokaalimaista, tuhtia pyyhkäisyä ei oikein lähtenyt...jotenkin ohuen oloinen oli. Lisäksi se tehokkain resonanssipiikki oli vain yhdellä pienellä alueella, ylä- ja alapuolella ääni jotenkin katosi.

Modausten jälkeen tuota vokaalimaisempaa wau-soundia löytyy. Bass/volume potikka jopa yliohjaa veikeästi alapäätä, sitä niin halutessa.
Dr. Muff
22.07.2004 18:27:55
Olen teettänyt siihen true bypass-, vocal- ja midrange boost -modit.

Jos sulla on linkki noihin modeihin niin pistähan esille. Mulla oli joku linkki muttei se toimi enää :(

Jos ei noilla modeilla vielä toi v847 muutu mieleiseksi, niin sitten voin ruveta gasittelemaan Roger Mayerin Red Lion Kittiä. Kellään kokemusta?
I Smell Urine
Jormaz
22.07.2004 18:35:00
Olisko Snarling Dogsilla mitään sopivaa wahia tohon tarkoitukseen? Ainakin ovat helvetin komeita.

Mikäs wahi hevin soittoon? Joku Morley vois olla hyvä, semmonen että kun jalan laskee pedaalille niin se kytkeytyy, mitäs semmosia malleja on?
So the second guitar maestro turned out to be Andrey Bolshakov.
zepeteus
22.07.2004 18:43:21
Wah-modeja:

True bypass
http://www.fulltone.com/wah_talk.asp

Uudet Dunlopit
http://www.diyguitarist.com/DIYStompboxes/WahMod.htm

Toinen versio samasta aiheesta:
http://members01.chello.se/pastorn/index.htm
ja sitten "DIY effects and mods" linkin kautta wah-sivuille.

Stuart Castledinen mainiot wah-mod sivut greenfuzzilla näyttävät olevan taas kaputt....mutta ihan yleispätevä tietous täältä:
http://www.geofex.com/Article_Folders/wahpedl/wahped.htm

Eiköhän noista löydy jo jotain...
zepeteus
22.07.2004 18:55:26
Olisko Snarling Dogsilla mitään sopivaa wahia tohon tarkoitukseen? Ainakin ovat helvetin komeita.

Mikäs wahi hevin soittoon? Joku Morley vois olla hyvä, semmonen että kun jalan laskee pedaalille niin se kytkeytyy, mitäs semmosia malleja on?

Nuo Snarling Dog vermeet ovat näyttäneet jakavan mielipiteet aika jyrkästi, jotkut tykkää paljonkin ja toiset inhoavat. Eipä ole tullut testitettyä itse, niin kuin ei noita Morleyn pelejäkään. Morleyn kytkin on kyllä näppärä, soundista en osaa sanoa. Ei taida olla ainakaan mikään perinnehenkinen soundi, näin uskoisin.

Hyvä wah heviin? Jaahas, sehän olisi sitten varmaan sellainen joka soi kunnolla särötettynä. Näyttäisi nimittäin olevan että jotkut soundaa paremmin sellaisessa puhtaassa käytössä (funk jne.), toiset taas rokimmassa menossa. Oma ratkaisuni tuohon(kin) dilemmaan olivat nuo lisäsäädöt, joilla saa sorvattua pikaisesti siihen suuntaan mihin haluaa.

Geoffrey Teesen RMC3 olisi aika ultimaattinen peli, oli se tarve mihin hyvänsä, mutta hintaakin löytyy. Kenties joiltakin löytyy vertailutietoutta näistä tavallisemmista waheista?
Jabe
22.07.2004 21:13:10

Mmm .. joo - vakavissaaan juttu on niin, että wah -soundi jotenkin vaan joskus toimii ja joskus ei. Mun mielestä se jos mikä riippuu koko signaaliketjusta ja siitä kontekstista, jossa sitä soitetaan.

Edellä mainituilla modeilla ryyditettyä wahia kyllä päätyi levyllekin: strato (tallamikki) -> VOX wah -> TS9 (miedoilla säröillä) -> JMP Marshall tsydeemi toimi ihan komeasti sellaisessa (vielä julkaisemattomassa) grooverockbiisissä komppiraidalla. Mutta high -gain soundeihin tuo VOX ei sovi nyt yhtään :-p

Olen nyt niin hitaan nettiyhteyden päässä, etten jaksa Googlata niitä modeja. Mulla on kyllä printit tallessa jossain .. voin palata asiaan tässä viestiketjussa lähipäivinä.
Jabe
22.07.2004 21:14:35

Se Steve Vai -malli (Bad Horsey?). Olen testannutkin joskus - toimi kyllä hyvin high-gain-soundissa liidisoitossa.
Jabe
23.07.2004 11:15:23

En mäkään löytänyt niitä modeja enää netistä - sitä sivua ei enää ole. True-bypass -ohje kyllä löytyy - siihen on linkki tässä viestiketjussa ylempänä. Katon, jos löydän niistä muista modeista printit ... palataan.
päänahka
23.07.2004 12:02:56
Dunlop muuten mainostaa että cry baby 535 wahissa on toi hendrix-moodi ja se ei ainakaan ole hendrixiä nähnytkään.

535:n manuskassa taidettiin sanoa, että kakkosalueella kuulostaa Henkalta (siinä on siis 6 eri toiminta-aluetta, vaikuttaa vain siihen, millä alueella se sweep liikkuu). Ei se Henkalta kuulosta. Mulle sopiva wah, mutta ei kannata ostaa jos haluaa vokaalimaista, laulavaa sointia.
Soolot on perseestä.
Imper
23.07.2004 14:58:34 (muokattu 23.07.2004 14:59:26)

Ennen omistin perus-CryBabyn ja se oli aika paska: söi soundia off-asennossa ja aina kun wahin pisti päälle, niin yläpää oikein sattui korvissa. Se on todellakin itkupilli. Lisäksi perus-CryBabyssa on huono sweep, eli se miten portaattomasti eri taajuudet korostuvat ja leikkaantuvat.

Kun aika paljon wahia suosin, niin päätin sitten ostaa kunnollisen. Päädyin Buddan BudWah+ :aan ja se on hyvä. Siinä True-Bypass eikä yläpää ole niin kirkuva. Myöskään ala-asennossa ei mene muddyksi niinkun crybaby. Sweeppi on ihan eri luokkaa kun perus CryBabyssa. Hinta oli kova (Budwah+ 330e, sis.volumeboostin) mutta olen ollut tyytyväinen.

Mutta jos ei wahia kauheesti tarvi eikä ole varaa sijoittaa montaa sataa euroa, niin kyllä Cry Baby 90 euroon thomannilta on hyvä ostos.
Everyone is a per-son
apuri
23.07.2004 15:45:18

Mulla on Bad Horsie. Toimii hevin soittoon kun sweeppi on tarpeeksi suuri ja toiminta jyrkähköä. Puhtailla ei sitten niin hyvä. Kakkosversiota voi koklailla mutta itse en ainakaan tarvitse sitä miedompaa soundia.

En tiedä mitä nykyään maksaa, oman ostin nykistä 100:lla dollarilla.
Keke Urlaub
23.07.2004 15:56:14

Tässä alkaa pikku hiljaa järki lähteä. En tiedä, onko tämä taas sitä hifistelyä näiden kaikkien modausten ja muiden kanssa, mutta kuulostaa siltä, että ainoastaan jotkin RMC:t, Clydet ja Budwahit ajaa asian.

Itse kaipaisin wahilta vaan sitä, että se toimii muuntajalla ja sillä voi soittaa bluussit ja rokit ilman että kellään tulee sen suurempaa sanomista. Kuulostaa helpolta, mutta käytännössä noista ominaisuuksista pitää vissiin se 200+e maksaa?
Ihme idiootteja nuo pedaalivalmistajat, ja toisakseen me kuluttajat.
Pedaaleja hakusessa, tsekkaa oma sivu/tori!
Jungleman
23.07.2004 15:57:09 (muokattu 23.07.2004 16:01:04)
Hei kuulkaapas nyt, kukaan ei maksa wah-potikasta tuollaisia hintoja! Custom Shopista (www.custom-sounds.com) saa erittäin käypiä wahpotikoita (Blacktop DLX Wah Pot) hintaan 15€. Sieltä hakemaan vaan!!!

Edit: olinpa hidas. Muut ehti ensin.
zepeteus
23.07.2004 20:25:48 (muokattu 23.07.2004 20:29:09)
Hei kuulkaapas nyt, kukaan ei maksa wah-potikasta tuollaisia hintoja!

Olen pahoillani jos hintaesimerkkini pillastutti, se oli yksinkertaisesti ensimmäinen eurohintainen wah-potikka jonka googlettamalla löysin. Ja sattui vieläpä juuri mainitsemani Hot Potz...Fulltonen speciaali-potikkaa (joka on vieläpä kalliimpi), en esimerkiksi yrittänytkään hakea.

On kyllä hyvä että potikoita löytyy halvemmalla ja oikein Suomesta, niinpä löysin omanikin...jos kohta vaati hieman lisätyöskentelyä, jotta sai toimimaan.

Tuo DLX Blactop näyttää ihan asialliselta, kiitti vinkistä. Joskushan sitä taas tarvitsee vaihtoa kuitenkin.

edit: Onkos muuten kenelläkään havaintoa noista uusiotuotannossa olevista Fasel induktoreista? Olen tehnyt omaan wahiini pari testikelaa itse, mutta tuollainen Red Fasel voisi jossakin vaiheessa pujahtaa sisään...
zepeteus
23.07.2004 21:33:42
Tässä alkaa pikku hiljaa järki lähteä. En tiedä, onko tämä taas sitä hifistelyä näiden kaikkien modausten ja muiden kanssa, mutta kuulostaa siltä, että ainoastaan jotkin RMC:t, Clydet ja Budwahit ajaa asian.

Ymmärrän täysin tämän tunteen. Itselläni oli aikoinaan (80-luvun lopulla) sinällään helppo valinta, ettei paikallisessa musaliikkeessä ollut kuin kaksi wahia mistä valita. CryBaby sitten mukaan lähti.

Mutta eihän tuo Dunlop välttämättä soundaa juuri niin muhkealta ja kivalta kuin esim. jotkut vanhojen aikojen klassikot tekivät. Sama dilemmahan tulee eteen monissa uusissa vermeissä. Lukuunottamatta noita erikoispajoja (ja niiden kallista hintaa), nykyaikojen massatuotanto/tuotteet eivät ainakaan edesauta saavuttamaan "aitoja" soundeja.

Modaukset voivat olla hifistelyä, tai sitten yrityksiä saavuttaa jotain parempaa, maksamatta noita boutique-pajojen ruomaisia hintoja. Wah sinällään on suht helppo modattava, ei ole montaa osaa sisällä vaikka vaihtaisi jokaikisen. Näinpä tarjoutuu oivallinen tilaisuus koettaa hioa sitä soundia mieleisekseen.

True-bypass, pari säätöpotikkaa, trimmeri ja pari konkkaa, trankkua ja vastusta...siihen kun vielä heittää (ehkäpä paremman) potikan ja induktorin, niin puhutaanko kenties jostain 80 € modauksesta, osien hinnoista riippuen tietty. Tuo tehtynä perus CryBabyyn ja taitaa se hinta jäädä esim. Teese waheista selvästi, mutta ominaisuuksiltaan ollaan jo todella lähellä!

Kannattaako tuollaista sitten harkita esim. uuteen peliin? Itse yrittäisin ainakin hankkia kerralla niin hyvän kuin mahdollista. Miettii sitten tarvittaessa myöhemmin, meneekö vaihtoon, modaukseen vai mitä.

Itse käytän wahia niin paljon, ja pidän sellaisesta soundista, ettei "tavallinen" riitä, mutta huippuihin ei ole varaa. Onneksi pysyy kolvi kädessä...
Dr. Muff
24.07.2004 00:50:52

Joo ja ei. True-by-pass modi on ihan must ainakin tohon v847-malliin. Syö mun testien mukaan enemmän soundia kuin perus cry baby. Noh ton modin jälkeen suoraan läpi menevä signaali on jonkun verran voimakkaampi kuin efektoitu. Tähän pitää koittaa modia. Ja samalla sitä sitten voi koittaa miten tota soundia voi hienosäätää. Aika puhtaasta mielenkiinnosta itse modaamista suunnittelen, mitään pakkoa ei ole. Aika hyvä wahi toi Vox on jo sinällään. Ai niin, dc-jakin voisi asentaa myös.

Itse kaipaisin wahilta vaan sitä, että se toimii muuntajalla ja sillä voi soittaa bluussit ja rokit ilman että kellään tulee sen suurempaa sanomista. Kuulostaa helpolta, mutta käytännössä noista ominaisuuksista pitää vissiin se 200+e maksaa?
Ihme idiootteja nuo pedaalivalmistajat, ja toisakseen me kuluttajat.

Ei siinä 535ssa mitään vikaa ole. Hyvä peruswahi se on, mutta sellainen yleinen kirkkaus(en puhu riipivästä yläpäästä) siitä puuttuu, Voxissa se on. Ja hieman vokaalimpi (is that a word? now it is) soundi, suu alkaa käymään enemmän :)
I Smell Urine
Hannu H.
24.07.2004 12:42:59 (muokattu 24.07.2004 12:56:49)

Pistänpä tänne kysymyksen ku en viitti uutta threadia alottaa tämmösentakia:

Onko voxin v847:lla ja v848:lla merkittävää soundieroa? Tuo valmis ac-jakki houkuttelisi maksamaan ne pari kymppiä lisää.

EDIT: ja true bypass on näemmä kans v848:ssa valmiina
"May the tone be with you"
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)