Aihe: THD -vahvistimet
1 2
booster
31.07.2004 09:19:53
Mites puhtaat ja "melkein-puhtaat". THD:n klipeissä on melkeinpä ainoastaan särösoundeja. Vai onko vahvistinta edes tarkoitettu puhtaampaan käyttöön? Mahtaako löytyä autoritääristä Marshall -tyyppistä puhtaan ja särön rajamailla olevaa soundia?

Alkuviikosta koitan päästä testaamaan. Vähän olen skeptinen, että onko minulle se oikea laite, mutta näkeepä sitten. Ja kai Custom Soundsilla aina jotain muutakin kivaa testattavaa on .. :)
Ostetaan:
- JMP-marshall (tai 1-kanavainen JCM) tai
- THD BiValve
- pedaaleita (delay, overdrive, distortion, fuzz, EQ)
Thomas
31.07.2004 11:23:40
Olen omistanut Univalven aboutrallaa 3 kuukautta. Aikaisemmin todetuista pointeista mielestäni vahvistinta tarkasteltaessa tärkeimmät pointit ovat tosiaan putkien vaikutus soundiin sekä volumen kanssa kikkailu. Vahvistin reagoi hyvin kitaran volumepotikkaan. Itse en käytä mitään polkimia kyseisen vahvistimen kanssa sekä vedän pääasiassa 80-luvun metalli kamaa sekä classic rock osastoa vahvistimella. Rock input tarjoaa itselleni riittävästi säröä edellämainittuihin tyylilajeihin, eikä speduja oikeilla putkivalinnoilla mielestäni tarvitse, vaikka vahvistin hyvin myös niiden kanssa käyttäytyykin.

Roll inputin puhtaat ovat todella hyvät, jälleen kerran putkivalinnoista riippuen. Hyvä keino Roll inputtia käyttäen on ruuvata volumet suoraan täysille joko keinokuorman kanssa tai ilman (riippuen soitatko bändin kanssa vaiko sitten olohuoneessa) ja säännöstellä sitten kitaran volumesta säröytymistä. Esim 6l6 putki toimii edellä mainitussa tapauksessa hyvin.

Mitä tulee bändin kanssa soittamiseen, jälleen kerran on kyse musiikkityylistä... Thrashmetalli bändini kanssa vahvistin on pakko mikittää jotta saa riittävästi hönkää (johtuu myös huonolla akustiikalla varustetusta treenikolosta)! Hyvä puoli on tässätapauksessa se, että rock kanavan voi surutta lykätä täysille ilman keinokuormaa että saa hyvän särösoundin. Mitä tulee tässäyhteydessäkin mainittuun keinokuormaan, jos haluaa paljon säröä suoraan vahvistimella, silloin keinokuorman käyttö kannattaa unohtaa kokonaan... Nimittäin nimenomaan paljon säröä vaativat soundit kärsivät keinokuormasta. Sen sijaan keinokuorma toimii jos haetaan puhtaampaa soundia/kevyttä säröä, mukava kotistudio vahvistin.

Univalven kanssa saa varautua hankkimaan itselleen roiman kasan putkia, ja mielestäni vahvistimen kanssa saa viettää aikaa että siitä saa kaivettua (vaikka yksinkertainen onkin) itselleen mieleiset soundit. Univalven saa myös helposti kuulostamaan paskalta vähänkin huonommalla soitolla (ja uskokaa tästä minulla on kokemusta heheheheheh)..

Muokkaan tekstiä myöhemmin, nyt on kiirusta...
"GEAR GEEK" : pitäisi kai joskus opetella soittamaankin
svilo
31.07.2004 11:32:26
Univalven saa myös helposti kuulostamaan paskalta vähänkin huonommalla soitolla (ja uskokaa tästä minulla on kokemusta heheheheheh)

sepä se, se ei anna mitään anteeksi :) ja vielä lisäten, saundi / voimakkuus riippuu paljon siitä että mikä kaappi on käytössä, ei se 4x12 aina paras ja kovaäänisin ole (paitsi esim 4x12 25wgreenbackeillä) esim THD:n omassa 2x12 kaapissa molemmat elementin ovat erillaisia...
- when I see a 100 watt amp on the stage of a 150 seat venue, I know that I am in for trouble ... most of the time -
Thomas
31.07.2004 20:04:19 (muokattu 31.07.2004 20:05:38)
sepä se, se ei anna mitään anteeksi :) ja vielä lisäten, saundi / voimakkuus riippuu paljon siitä että mikä kaappi on käytössä, ei se 4x12 aina paras ja kovaäänisin ole (paitsi esim 4x12 25wgreenbackeillä) esim THD:n omassa 2x12 kaapissa molemmat elementin ovat erillaisia...

Jep, ei anna anteeksi ei. Itse käytän Marshallin Silver Jubilee sarjan 2x12" kaappia. Valitettavasti elementteinä on Celestion G75.. Tarkoituksena on hankkia, kunhan siihen sopiva tilaisuus tulee, Vintage 30:sillä tai juuri 25w greenback elementeillä varusttu 1x12" tai 2x12" kaappi lähinnä nauhoitus tarkoituksiin.

Ps. Svilolle: Voi olla Ruokangas VSOP tolokun kitara univalven kanssa heheheh ;)
"GEAR GEEK" : pitäisi kai joskus opetella soittamaankin
svilo
31.07.2004 21:17:43
Jep, ei anna anteeksi ei. Itse käytän Marshallin Silver Jubilee sarjan 2x12" kaappia. Valitettavasti elementteinä on Celestion G75.. Tarkoituksena on hankkia, kunhan siihen sopiva tilaisuus tulee, Vintage 30:sillä tai juuri 25w greenback elementeillä varusttu 1x12" tai 2x12" kaappi lähinnä nauhoitus tarkoituksiin.

jos se marsun 2x12 kaappi on suljettu, niin suosittelen v30:siä, ampuu kyllä hyvin, niin, ja ihan sama millä sitä Unia rääkkää, aina toimii, mutn ehkä parhaiten se syö "singlecoil" mikkejä, kyllä se hyvältä kuullosti LP:lläkin, seuraava kokeilu on että syötän Unia johonkin non_master_volume nuppiiin, ja siitä sitte kaappeihin :)
- when I see a 100 watt amp on the stage of a 150 seat venue, I know that I am in for trouble ... most of the time -
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)