Aihe: Kielien kestävyys 1 2 | |
---|---|
![]() 30.06.2004 21:45:00 | |
Soundi minusta yllättävän tumppu vanhoilla kielillä, en tiedä onko kaikilla merkeillä sama ilmiö. Kyllähän sama ilmiö esiintyy kaikilla kielillä, jos kohta toiset menevät tummiksi ja tuhnuisiksi nopeammin, heleys katoaa. Itse pidän Boomerseista nimenomaan sen alkuklangin kadottua, mutta ennen kuin kaikki yläpää katoaa. Ernie Ballit ovat näyttäneet olevan jotenkin tasaisempia tässä mielessä, ei niin selkeää pudotusta siitä alkuheleydestä...ja tuntuvat jotenkin liukkaammilta soittaa myös, siis positiivisessa mielessä. Venytettäessä saattaa tosiaan huomata jonkinlaista jäykkyyseroa kielten välillä myös. GHS:n Progressives setit tuntuivat jäykemmiltä, mutta myöskin paremmilta alas viritetyille kitaroille...tatsi säilyi. Brite Wires taas oli niin kankean oloinen että melkein hirvitti bendata. Muista ei näin äkkiseltään tule mieleen huomattavia eroja...ja kaikki tämäkin taitaa riippua itse kunkin asetuksista. | |
![]() 30.06.2004 22:07:05 | |
Itselläni on tällä hetkellä ensimmäistä kertaa käytössä Ernieballin Power Slinkyt (11.-48.), ja hyvin ovat tähän asti kestäneet (vaikka eihän kuukausi ole edes pitkä aika...?). Ja vähän Off-Topicia sitten: Ennen olen käyttänyt skitassani DR:n kieliä, edelliset taisivat olla jotain 9.-42. tai sinne päin. Arvatkaas miten onnistuin katkomaan ylä-E:n?... Diiiiiiuuuuuuu....ZIP! ...virittämällä alaspäin... :) Mutta olihan niitä jo useampi kuukausi käytetty. :P Tulipas turha viesti. :/ Pahoittelen. "This is gonna suck for sure, so don't stress over it" -kuultu eräällä foorumilla. | |
![]() 01.07.2004 00:08:07 | |
Mitenkäs nopeasti noihin uuden paksuisiin kieliin tottuu? ennen oli 009-042 ja nyt sitten ostin ne ernie ball power slinkyt jotka ovat 011-048. Tuntuu vielä hieman hankalalta toi soittelu noilla. Vai olisiko ernie ballin super slinkyt parempi vaihtoehto? Niiden koko olisi 009-046. | |
![]() 01.07.2004 01:08:57 | |
Mitenkäs nopeasti noihin uuden paksuisiin kieliin tottuu? ennen oli 009-042 ja nyt sitten ostin ne ernie ball power slinkyt jotka ovat 011-048. Tuntuu vielä hieman hankalalta toi soittelu noilla. Vai olisiko ernie ballin super slinkyt parempi vaihtoehto? Niiden koko olisi 009-046. Soittelin itse perus 10-46 setillä viitisen vuotta ennenkuin jostain syystä päätin kokeilla 09-46 settiä. Vähän aikaa ohuemmilla kielillä soitettuani en pystynyt enää vaihtamaan takas. Eli se on ihan omasta mieltymyksestä kiinni. Kannattaa kokeilla eri vaihtoehtoja. Jos kieliä tuntuu katkeavan, mutta diggailee ohuemmista kielistä niin sitten on syytä ehkä etsiä jonkinlainen kompromissi. Samaan syssyyn voisin todeta noista plekuista. Soittelin medium-plekuilla kymmenisen vuotta ja käytin thinejä välillä ainoastaan kompaamiseen. Nyt oon vasta tajunnut että hoidan ohuemmilla plekuilla kaikki hommat paremmin kotiin. Mulle ainakin ohuet kielet & ohuet plekut tekee soittamisesta vaivattomampaa ja tarkempaa, mutta kuten sanottu, oma mieltymys ratkaisee. | |
![]() 01.07.2004 01:44:44 (muokattu 01.07.2004 01:46:14) | |
Mulla yhteen aikaan katkesi Gibsonissa juurikin tallapalan kohdalta ylä-E aivan liian usein. Kerran hinkkasin sen tallapalan kielikolon kohtaa hajonneella kielellä jonkin aikaa ees-taas, ja sen jälkeen ei kielet ole enää epänormaalisti katkeilleet. Oli siis käytön myötä jotenkin tullut teräväksi se tallapala. Tuota kannattaa ilman muuta kokeilla, jos kielet katkeilee tallapalan kohdalta. EDIT: Kielten vaihto reilusti mieleistään paksumpaan settiin on sitten se viimeinen vaihtoehto mun mielestä. I don't need no doctor. | |
![]() 01.07.2004 09:54:18 | |
Voi saatana ärsyttää niin paljon. Olen katkaissut 2 päivän sisällä 3 ylä e kieltä. Mahtava aloitus heti kärkeen, mutta asiaan.. Vaikuttaako se, että kuinka monta kierrosta kieltä kiertää viritystapin ympärille, kielen kestävyyteen? Kokemusten perusteella ei näytä vaikuttavan. Sen sijaan vaikuttaa siihen, miten hyvin kielet pysyvät vireessä. Mitä enemmän (ja mitä enemmän sikin sokin) kieltä on viritystapin ympärillä, sen kauemmin kestää, että kieli asettuu vireeseen ja pysyy siinä. Pari-kolme kierrosta pitäisi riittää aina. Itse olen ottanut nyrkkisäännöksi, että kun vaihdan uudet kielet, vedän ensin kielen tiukalle tallasta viritystappiin asti (reiästä läpi) ja sen jälkeen otan noin 1,5 viritystapin mitan verran (n. 4-5 cm) ylimääräistä, eli vedän kieltä kohti tallaa, jonka jälkeen taivutan viritystapin reiästä kurkistavan kielen pään tapin ympärille kiristämisen ajaksi. Sitten pidän kieltä sormillani mahdollisimman kireällä koko ajan ja kiristän sen niin, että kieli menee aina edellisten kierrosten alle, jolloin tuloksena on kaunista jälkeä ja kieli on helposti irroitettavissa seuraavalla vaihtokerralla. Lopuksi katkaisen Leathermanin pihdeillä tai sivuleikkureilla kielten päät, etten puhko omia tai toisten silmiä niillä. Joskus olen nähnyt mitä ihmeellisimpiä virityksiä: kieltä on tungettu viritystapin reiästä 2-3 kertaa milloin mihinkin suuntaan, yritetty solmia kieltä tapin ympärille, kieritetty kieltä toista kymmentä kertaa tapin ympärille. Ja sitten ihmetellään kun vire ei pysy vaikka miten venyttelee. :) Meni vähän aiheen vierestä, mutta ihan siltä varalta, että joku vielä ei ole kieliä opetellut vaihtamaan.. Tavallisesti kielet eivät kyllä saisi ainakaan minusta katkeilla tuollaista tahtia. Ei niin. Luultavasti vika on liian terävässä tallapalassa tai sitten käytät todella huonolaatuisia kieliä. Kahden kokosävelaskeleen (4 nauhaväliä) venytyksillä kieli on jo helppo saada poikki, varsinkin jos on kulunut vanha kieli. Kahden tai kolmen puolisävelaskelen (eli nauhan) venytyksillä ei kylläkään pitäisi napsahtaa. Kokemusperäistä tietoa n. 10 vuoden ajalta. MIllä kielillä slash soittaa? Pitää varmaan ostaa samanlaiset, koska hänen musiikissaan ainakin on paljon suuria venytyksiä. Suurimpien tunnettujen merkkien välillä ei pitäisi katkeavuudessa (tai katkeamattomuudessa) olla hirveästi eroja, joten ainakin Ernie Ballit, DR:t, D'Addariot, GHS:t, Dean Markleyt, Fenderit, Elixirit ja monet muut varmasti kestävät "normaalisoitossa" aivan hyvin, jos kitarasta itsestään on eliminoitu mahdolliset kieliä katkovat ominaisuudet. Snakepitin sivuilla kerrotaan: "As for strings, SLASH uses Ernie Ball Slinky R.P.S. strings of gauge 11-48." Eli Ernie Ballin 11-setti kehiin. Itsekin soitan 11-setillä ja voin suositella lämpimästi. Kymppisettiin (ysisetistä nyt puhumattakaan) en saa oikein kunnon tatsia, tuntuu vähän kuin soittaisi keitetyllä spagetilla. Toki, jos on ysisettiin tottunut, vie paksumman setin kanssa soittelu hieman aikaa, mutta väittäisin sen olevan kyllä sen arvoista. Juodaan piimää, tullaan viisaammiksi näin. | |
![]() 01.07.2004 12:04:50 | |
Käytän aina 25.5" pituisissa kitaroissa (mensuuri) ErnieBall 10-46 settiä, mutta piruvie, olivat loppuneet paikallisesta musaliikkeestä ja piti ottaa GHS vastaavat. Tilasin netin kautta, (dlx music), jokusen Ernie Ball kielisetin, hinta á 6 euroa / setti, (tarjoushinta). Kun maksaa tilauksen verkkopankin kautta, lähetyskuluja tulee 5 euroa, ei kovin paha. Tuo 5 euron lähetyskulut ovat muistaakseni 40 euron ostoksiin asti. | |
![]() 01.07.2004 12:08:58 | |
no joha on, mulla kestää hyvinkin kielet, miulla on jacksonin kelluva talla mutta se on tehty kellumattomaksi ja kielinä on ghs:n 10-52 -setti eikä ole kertaakaan yksikään kieli katkennut vaikka sama setti on saattanut olla hyvinkin yli puoli vuotta, ja miulla on sitäpaitti helvetin pahasti hikoavat kädet ni luulis että ne ois puolessa vuodessa jo ruostunu paskaks ne kielet. voip se olla sekkii, voip se olla olemattakii... | |
![]() 02.07.2004 12:59:05 | |
MIllä kielillä slash soittaa? Pitää varmaan ostaa samanlaiset, koska hänen musiikissaan ainakin on paljon suuria venytyksiä. 11-setti on sitten lespassa vähän eri kuin RG:ssä. Ja venytykset ylipäätään. Soolot on perseestä. | |
![]() 02.07.2004 14:15:52 | |
Muistan jostain lukeneeni että Slashilla olis Ernie Ballin 11- kielisetti käytössä. Noillahan se on vingutellu sieltä jostain alkuajoista, ihan tähän päivään. Itelläkin pelkkiä positiivisia kokemuksia kyseisistä kielistä. Why drink and drive, when you can smoke and fly? | |
![]() 02.07.2004 14:31:57 | |
11-setti on sitten lespassa vähän eri kuin RG:ssä. Ja venytykset ylipäätään. hmm, mulla on 11-52 setit niin ibanezin ja charvelin floikkatallasissa kuin les pauleissakin... ihan loistavasti toimii kummankin tyyppisissä. T-Bone | |
![]() 03.07.2004 00:31:49 | |
Mulla ainakin D'Töttöröön kielet paukkui poikki minkä kerkes. Nyt kun vaihdoin GHS Boomereihin, (.10-.42) niin ei ole kieliä katkeillut.. Tuossa pöydällä kaks korkkaamatonta pakettiakin, kun Kanadasta sai niitä niin halvalla ;) | |
![]() 03.07.2004 00:49:18 (muokattu 03.07.2004 00:50:29) | |
Mulla ainakin D'Töttöröön kielet paukkui poikki minkä kerkes. Mulla ei ole katkeillut, mutta D'.... tuntuvat muuten aika heikkokestoisilta. Viimeisestä viidestä setistä on kolmessa mennyt B tai ylä-E kummalliseksi, eli soi miten sattuu. Yhdestä setistä vieläpä todella nopeasti. I have seen the light... let there be lights, let there be sound, drums... guitars... | |
![]() 03.07.2004 00:51:45 | |
Noillahan se on vingutellu sieltä jostain alkuajoista, ihan tähän päivään. Slash käytti muistaakseni ennen .010 settiä. | |
![]() 03.07.2004 02:35:43 | |
Slash käytti muistaakseni ennen .010 settiä. Niin käytti, ainakin 90-luvun alussa vielä. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)