Aihe: Kuinka paksut kielet ylinopeuskitaraan?
1 2 3 4 5 6
JS
17.06.2004 11:43:40
Ehkä, jos tatsi on höyhenenkevyt ja efektilaitteista laittaa kompuraa sun muuta peliin. Tosin jokainen nuotti kuulostaa sitten ihan samalta, eli ei saa soittoon dynamiikkaa ollenkaan.

Ei millään pahalla mutta älä puhu p*skaa... Kyllä ohuillakin kielillä saa soittoon dynamiikkaa, eikä kompressorille ole sen enempää tarvetta kuin paksuillakaan, vaikka ohuempien kielien outputti onkin luonnollisesti pienempi, eli ei niin paljon säröä...

Luovuin tästä jo aikoja sitten ja opettelin soittamaan riittävän nopeasti kunnon soundeilla ja kielillä (nyk. 11-52).

Paksuilla kielillä soittaminen ei poikkea ohuilla soittamisesta muuten kuin käytetyn/tarvitun voiman puolesta. Ja noista "kunnon saundeista" sen verran, että jotkut ihan oikeasti pitävät ohuiden kielten saundista, eli sellaista yleispätevästi hyvää tai kunnollista saundia ei ole olemassa.
Kaulamikki on efekti. Efekteillä peitetään virheitä.
Miikathebest
17.06.2004 13:53:33

Ota se mikä on paras, äläkä valita!
Miika Rocks It - Miika's Vision
Kassu
17.06.2004 14:16:11
Voi helvetin pelle ei tollaisia settejä kukaan apinakaan käytä.

10-60 se on se tilusetti.
sarkjan
17.06.2004 14:19:57 (muokattu 17.06.2004 14:22:17)
Tuolla Ynkän .008 ylä E-kielellä onnistuu jo kohtuu helposti puolentoista sävelaskeleen venytykset 21 nauhalta, joskus jopa enemmänkin..Niin vielä Es-vireessä.

Joskus vaan tullut ihmeteltyä, kun ei ainakaan mun nakeilla onnistuis 'tavallisillä' kielillä kovin usein.

Niin että asialle on siis jonkinlainen selitys, heh
Kauppojen aukioloajoista keskusteltava myös sunnuntaisin.
Kassu
17.06.2004 14:22:05
Tuolla Ynkän .008 ylä E-kielellä onnistuu jo kohtuu helposti puolentoista sävelaskeleen venytykset 21 nauhalta, joskus jopa enemmänkin..Niin vielä Es-vireessä.

Joskus vaan tullut ihmeteltyä, kun ei ainakaan mun nakeilla onnistuis 'tavallisillä' kielillä kovin usein.

Kauhee suoritus, bendaan puoltoista sävelaskelta .60 kielelläkin.
Jormaz
17.06.2004 14:23:28

No ei mikään ihme kun oot maailman kovin jätkä.
So the second guitar maestro turned out to be Andrey Bolshakov.
sarkjan
17.06.2004 14:24:55

On se :D

Riippuu tietysti vähän asiayhteydestä. Kyllä kait sitä bendailee vaikka kielet poikki.
Kassu
17.06.2004 14:26:04
No ei mikään ihme kun oot maailman kovin jätkä.

Olet asian ytimessä.
Puavali
17.06.2004 14:33:31
http://yngwie.org/equipment/images/yjmstring.jpg

Kyllä noilla paksuusilla tiluttelee, ja 46 kuutoskieli antaa edes hieman vastusta verrattuna 38:iin.

Normaali e-vire ja kymppisetti, niin ykkösellä ei taida enää lähteä kahden ja puolen sävelaskeleen bendi jouhevasti?
sarkjan
17.06.2004 14:40:32 (muokattu 17.06.2004 14:43:52)
Normaali e-vire ja kymppisetti, niin ykkösellä ei taida enää lähteä kahden ja puolen sävelaskeleen bendi jouhevasti?

En tiedä mutta 'jouhevasti' olis ollut kuvaava sana edellä olleeseen bendaus -jutusteluun :)
zapster
17.06.2004 15:29:06
Skebassa GHS 9-42.
Akustisessa teräskielisessä 10-52 luulisin.
Bassossa 70-115 tai mitä sattuu löytymään.

Kaikilla pystyy tiluttamaan riittävästi.

Välillä kylläkin kokeilen eri settejä ihan mielenkiinnosta.
Joten mielestäni ei ole jaskankaan väliä mitkä narut
soittopelissä roikkuu.
"The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side." -Hunter S. Thompson
Ze Kink
17.06.2004 16:01:21
010-046 on justiin sopiva mulle. 011-048 (tai 050) sitten pidän lespassa. Jos nyt löysät haluat niin 009-042 tai 009-046 varmaan. 008-038 on ihan helkkarin löysä, niillä ei pysty kyllä soittamaan, imo.
"Ehkä se tajuaa että sä vaan... No, olit vaan vähän lammas :P"- Ystäväni Aino
JS
17.06.2004 16:11:31
008-038 on ihan helkkarin löysä, niillä ei pysty kyllä soittamaan, imo.

Pystyy pystyy, ja vielä Eb-vireessä :)
Kaulamikki on efekti. Efekteillä peitetään virheitä.
Explorer
17.06.2004 16:14:24
008-038 on ihan helkkarin löysä, niillä ei pysty kyllä soittamaan, imo.

...

Pystyy pystyy, ja vielä Eb-vireessä :)

No, kyllä silloin sitten soittotatsin on oltava hyvin kevyt...
Biotech is godzilla.
Pluto
17.06.2004 16:33:10
Mulla ei tohon tiluttamiseen oikein mitään kommenttia ole, mutta mutta...

Omasta mielestäni tarvitaan riittävän paksut kielet, jotta skeban koko rungon saa resonoimaan kielten mukana kunnolla. Eli ohuet kielet soivat ikään kuin "yksinään" ja kuulostavatkin löysiltä. Varsinaiseen nopeuteen ei se paksuus minunkaan mielestä hirveästi vaikuta.

Tosin mä tykkäänkin, että kitaran oma ääni kuuluu selvästi. Übersärötouhussa se ei taida olla niin kovin tärkeää...
Dillon, you son of a bitch!
askomiko
17.06.2004 16:52:42
Paksummilla on helpompi pikata nopiasti, kun kieli ei karkaa alta plekun mukaan, vaan pysyy paikallaan ja antaa kunnolla vastusta.
Myytävänä superhieno-hevikitara ja superhieno-twängi-JazzCaster.
Kitarakamakaavio -inspired by AFIL :)
Kitarasankari
17.06.2004 19:59:52
hei niskis, homot soittaa noin ohuilla kielillä =) no ei.
Osta kymppisetti niin pikkaus on vähän nopeempaa ja soundaa paremmalta. Ja jos ei vasemmassa kädessä riitä voima käskemään kymppisettiä niin osta vaikka gripmaster niin ei tarvii läpytellä niin ohuilla kielillä.

Ja tää on tietysti vain minun mielipide...
Jazz is not dead...it just smells funny...ostakaa ibanez!!
Fortune
17.06.2004 20:09:28
Kyllähän sen kielipaksuuden määrittelee tasan tarkkaan soittajan oma tuntuma. Jos tuntuu löysältä, niin paksumpia kehiin tai päinvastoin.

Itse olen siinä tilanteessa, että tuohon Carviniin on pakko laittaa ainakin 11-setti, kun kympeilläkin on liian kevyt soittaa, venytykset menevät yli ja komppaaminen on ankeaa, kun kitara "antaa periksi".

Lespassa kymppisetti taas yllätyksekseni toimii minulle parhaiten, tosin heavy bottom.

Henkimaailman juttuja.
Pluto
17.06.2004 20:34:50
Niin no, jos pystyy bendaamaan 5 puolsävelaskelta niin siinä vaiheessa on melkeinpä pakko pistää paksumpaa settiä kehiin.

Ja Askomiko osui naulaa päähän tuolla kielen vastus -jutullaan. Jepu jee, Hip Hop!
Dillon, you son of a bitch!
Niskamies
17.06.2004 21:03:31
hei niskis, homot soittaa noin ohuilla kielillä =) no ei.
Osta kymppisetti niin pikkaus on vähän nopeempaa ja soundaa paremmalta. Ja jos ei vasemmassa kädessä riitä voima käskemään kymppisettiä niin osta vaikka gripmaster niin ei tarvii läpytellä niin ohuilla kielillä.

Ja tää on tietysti vain minun mielipide...

Kyllä sormivoima riittää, basisti kun olen oikeasti:) Mulla on nykysessä kitarassa 10-52 setti, ja bendaaminen on suhteellisen raskasta. Kait mä hybridisettiin päädyn, varmaankin 9-46, pitänee vain kokeilla eri vaihtoehtoja.
Pitää syödä paljon että jaksaa kantaa vahvareita.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)