Aihe: Käytetyn kitaran ostaminen netistä ja ostajan oikeusturva
1 2
Stein
10.06.2004 11:38:55 (muokattu 11.06.2004 09:31:38)

Lähetinpä taas Jommille ja tälle "Miikalle" postia koskien keskeneräistä kauppaa...

EDIT:
Poistettu s-postin sisältö
Vain olennainen on tärkeää!!! Puhu Mulle Rakkaudesta vihaan
kulmahiomakone
10.06.2004 11:59:20 (muokattu 28.11.2009 17:26:16)
Tuo on kyllä laitonta julkaista noita sähköpostikeskusteluja ilman keskustelukumppanin lupaa. Jommi ei toistaiseksi ole tehnyt mitään laitonta. Sinä olet. Pidä varasi.
Catana sum et nihil humanum a me alienum puto.
Shaft
10.06.2004 12:03:47 (muokattu 28.11.2009 17:26:37)
Tuo on kyllä laitonta julkaista noita sähköpostikeskusteluja ilman keskustelukumppanin lupaa. Jommi ei toistaiseksi ole tehnyt mitään laitonta. Sinä olet. Pidä varasi.

Miten niin? Ei tuo ole laitonta.
kulmahiomakone
10.06.2004 12:30:41
Miten niin? Ei tuo ole laitonta.

Ainakin olen saanut aikoinani haasteen asiasta. Asia kyllä sovittiin, jotta käräjille saakka ei päästy.

En minä kyllä itse asiasta mitään tiennyt, kun en sitä hoitanutkaan, joten jäi hivenen epäselväksi, että olisiko siinä ollut aineksia mihinkään juttuun.

Onhan sähköpostikirjeenvaihtokin luottamuksellista ja yksityistä viestintää. Eiköhän tuohon joku viestintäsalaisuuslaki päde, en tiedä.
Stein
10.06.2004 14:08:20 (muokattu 10.06.2004 14:09:32)

hmm... voipi olla noinkin. Pitänee ottaa selville. Kuitenkin olen itse joka viestissä, joko lähettäjä tai vastaanottaja, mutta enpä tiedä vaikuttaako asiaan. Kuten sanottua, pitänee otaa selvää.

EDIT:
Piti vielä sanoa, että eikös tuo ole petos (eli laittomuus), jos esiintyy toisena ihmisenä tai kaupittelee kitaraa, jota ei ole?
kulmahiomakone
10.06.2004 14:26:30 (muokattu 10.06.2004 14:28:01)
EDIT:
Piti vielä sanoa, että eikös tuo ole petos (eli laittomuus), jos esiintyy toisena ihmisenä tai kaupittelee kitaraa, jota ei ole?

Korkeintaan yritys tuossa vaiheessa. En sitten tiedä onko sellaista rikosnimiketta kuin petoksen yritys... kuitenkin kyseessä on melko vähäpätöinen asia. Toisena henkilönä esiintyminen kuitenkin lienee laitonta, mutta epäilen oikeustoimien olevan asianomistajan, eli hänen jona on esiinnytty, vastuulla.

Parasta on selittää näitä oikeusjuttuja kun ei niistä mitään tiedä tai tajua saati ole niistä koskaan lukenut. Rok...
Shaft
10.06.2004 23:41:11
Onhan sähköpostikirjeenvaihtokin luottamuksellista ja yksityistä viestintää. Eiköhän tuohon joku viestintäsalaisuuslaki päde, en tiedä.

On toki, mutta kyse ei ole viestintäsalaisuuden loukkauksesta, mikäli olet itse toinen osapuoli.
kulmahiomakone
11.06.2004 00:26:10 (muokattu 11.06.2004 00:45:54)
On toki, mutta kyse ei ole viestintäsalaisuuden loukkauksesta, mikäli olet itse toinen osapuoli.

Ei ole. Perehdyin pikaisesti aiheeseen ja kyseessä on aika moniulotteinen juttu. Siitä on lähdettävä, että kirjeenvaihdon julkaiseminen ilman toisen osapuolen suostumusta on moraalitonta. Mutta mitä sanoo laki?

Sikäli kun mitään lukemastani ymmärsin, loukattu osapuoli (eli se kenen kirjoituksia on julkaistu ilman lupaa) voi perätä oikeuksiaan joko vetoamalla tekijänoikeuslakiin tai yksityisyyden suojaan. Jommin kirjoitukset tuskin täyttävät teoksen tunnusmerkkejä, joten tekijänoikeuslaki ei tule tässä tapauksessa kysymykseen. Yksityisyyden suojaa käsittteleviä kirjoituksia taas jaksoin lukea vain vähän alusta, joten en osaa sanoa siitä sen enempää. Luulen, että sieltä löytyisi pykälät Jommin suojaksi. Näin luuli ilmeisesti myös aikoinaan eräs suuri suomalainen viestintäkonserni :)

Ennen vanhaa asiaa käsitteli painovapauslaki, joka kielsi yksityisten kirjeiden julkaisemisen yksiselitteisesti.

dit. "Yksityisyyden suojaa ei saa loukata edes vahingossa. Sähköpostiviestin lähettäminen edelleen ilman alkuperäisen lähettäjän etukäteen antamaa lupaa voidaan tulkita yksityisyyden suojan loukkaamiseksi."

http://www.eun.org/eun.org2/eun/en/ … n_/content.cfm?lang=fi&ov=16983

En jaksanut perehtyä lähteen luotettavuuteen, mutta kaikki mitä netissä on, on totta.
Stein
11.06.2004 09:44:13

Varmuuden välttämiseksi poistin julkaistut s-postit. Ehkäpä muutan tuon keskustelun "tarinaksi", joka kertoo, että kannattaa olla nettikaupassa varovainen. Silloin ei taatusti riko lakia.

Uskoakseni tuo kirjesalaisuus ei rikkoutunut, mutta kenties loukkasin intimiteettisuojaa, mikäli ko. kauppias oli helposti tunnistettavissa. Mene ja tiedä. Joka tapauksessa nyt on nuo viestit viety piiloon, ettei tule sanomista.

Mutta nettikaupasta vielä:: Muistakaa, että kaikkea, mitä kauppakumppani kertoo, ei kannata uskoa...
Shaft
11.06.2004 09:53:05
Sikäli kun mitään lukemastani ymmärsin, loukattu osapuoli (eli se kenen kirjoituksia on julkaistu ilman lupaa) voi perätä oikeuksiaan joko vetoamalla tekijänoikeuslakiin tai yksityisyyden suojaan. Jommin kirjoitukset tuskin täyttävät teoksen tunnusmerkkejä, joten tekijänoikeuslaki ei tule tässä tapauksessa kysymykseen. Yksityisyyden suojaa käsittteleviä kirjoituksia taas jaksoin lukea vain vähän alusta, joten en osaa sanoa siitä sen enempää. Luulen, että sieltä löytyisi pykälät Jommin suojaksi. Näin luuli ilmeisesti myös aikoinaan eräs suuri suomalainen viestintäkonserni :)

Myös yksityisyyden suojan osalta on mielestäni kyse rajanvedosta, johon ei voida antaa yhtä yleispätevää vastausta. En lukenut kyseistä sähköpostinvaihtoa, joten en lähde sillä spekuloimaan. Kannattaa myös käyttää omaa harkintaa ja miettiä, mikä on milloinkin tarpeellista.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)