Schnowotski 21.03.2004 21:50:24 | |
---|
Ilmeisesti joillain on ylimielinen asenne. Jatka samaan malliin, niin voit joskus saada puujalan. Härö on treenannut sormilihaksia paljon. Siksi bendit on niin helppoja sille. |
Härski 21.03.2004 21:56:04 | |
---|
Ilmeisesti joillain on ylimielinen asenne. Jatka samaan malliin, niin voit joskus saada puujalan. Ilmeisesti joku ei osaa jotain. HOHO! Kaiva nyt ne pavut ja jyvät sieltä poskiontelosta, pal... |
poppamies 21.03.2004 22:26:54 | |
---|
Ilmeisesti joku ei osaa jotain. ... Koitahan nyt Spede ymmärtää ettei tässä ole pelkästään kyse siitä että kaikki ei ole yhtä hirvittävän mainioita bendaamaan kuin sinä. Tässä tulee fysiikan lait vastaan... Tässä erään hyvin kuuluisan kitararakentajan näkemys asiasta: "The Fender necks became very popular in the early days because of the radically radiused arch of the fingerboard. In those days the highly curved fingerboards were tapered sections of a cylinder and the many young rock and rollers, who were often in possession of limited technical skills, found the radical arch very very easy to barre for their insecure fingers. Early rock and roll required playing mainly a few chords in the low-numbered positions. After Chuck Berry, musicians began exploring arpeggion in the high-numbered positions near the body, and lead players found themselves not only playing up there 90% of the time, but also "bending" the strings--pushing them up towards the centerline of the neck to create one or two-step glissando effects-- once or twice per measure. That, in conjunction with the radical arch, and a frenzied low-action obsession, resulted in a train wreck: Every time they tried to bend the string, they would run into the hump of the fretboard and choke out. Then, makers discovered the virtue of fingerboards that were tapered sections of a cone. Indeed, most electric guitar fingerboards are "compound radiused" nowadays." William R. Cumpiano "G-strings are for strippers" |
Härski 21.03.2004 23:33:57 | |
---|
Tässä erään hyvin kuuluisan kitararakentajan näkemys asiasta: Hienoa, että on olemassa eri näkemyksiä. Minun näkemys on tämä. Sillä siisti. |
Lonesome 22.03.2004 13:59:10 | |
---|
Jos kysyjän Squier on esim. alkuperäinen Japsi Vintage '62-mallinen, niin vintage-radius todellakin rajoittaa bendejä ja pakottaa nostamaan kieliä ylemmäksi, ettei "choke out" olisi arkipäivää. Se on siis omainaisuus, ei vika. Rory Gallagher ja Stevie Ray laittoivatkin 60's stratonsa tästä syystä kaulojen osalta remonttiin. Tämä oli minun kokemusperäinen mielipiteeni :) "Cities on flame, with rock and roll; Marshall will buoy, but Fender control" (BÖC) |
deevee 22.03.2004 14:36:59 | |
---|
Jos kysyjän Squier on esim. alkuperäinen Japsi Vintage '62-mallinen, niin vintage-radius todellakin rajoittaa bendejä ja pakottaa nostamaan kieliä ylemmäksi, ettei "choke out" olisi arkipäivää. Se on siis omainaisuus, ei vika. Rory Gallagher ja Stevie Ray laittoivatkin 60's stratonsa tästä syystä kaulojen osalta remonttiin. Tämä oli minun kokemusperäinen mielipiteeni :) Mulla on Standard Stratocaster, näitä uusia. Se on tossa avatarissa (ja siitähän näkee hyvin). En nyt tiedä, haittaako toi radius mitään. Kyllä noi kielet soi venytettäessä samalla lailla kuin normaalisti näppäillessäkin. Taitaa siinä noin yleisestikin olla pientä sustainin puutetta. Ne e-kielet oli vaan liian alhaalla, kun ei ne soineet kunnolla muutenkaan. Nyt ainakin tiedän, että voin sitten vaikka sitä kielten korkeutta muutella, jos tarvetta tulee. |
Lonesome 22.03.2004 14:53:58 | |
---|
Mulla on Standard Stratocaster, näitä uusia. Se on tossa avatarissa (ja siitähän näkee hyvin). Taitaa siinä noin yleisestikin olla pientä sustainin puutetta. Ne e-kielet oli vaan liian alhaalla, kun ei ne soineet kunnolla muutenkaan. Nyt ainakin tiedän, että voin sitten vaikka sitä kielten korkeutta muutella, jos tarvetta tulee. Jees, asia selvä. Vintage-mallit siis erikseen. Mulla on myös tollanen v. -03 mallinen Std Fat Strato ja kyllä se radius on ihan riittävän "flat" ja nauhatkin tarpeeksi isot. Samoin oli suoraan tehtaan paketista otettuna kielet tosi alhaalla ja kaula aivan suora, joten ei soinut kunnolla. Olen nostanut tallaa/yksittäisiä kieliä sekä avannut kaularautaa, että sais lisää "ilmatilaa" kielille. Eipä vaan oikein kaula ole taipunut, vaikka laitoin paksummat 010-kielet ja melkein kierroksen avasin rautaa. No, yhteisvaikutus kaikista em. toimenpiteistä on saanut kyllä soinnin paremmaksi kuin uutena, vaikka eihän tuo 20 vuotta vanhalle JV-Squierille pärjää. Pitänee jatkaa silti säätöjä... "Cities on flame, with rock and roll; Marshall will buoy, but Fender control" (BÖC) |