Aihe: Japanin Squier?
1 2
fox
16.12.2003 13:04:23

samaan hintaan niitä oonnähnyt liikkeellä olevan.

Ehdottomasti sit jaappanin strat... :) Mielipiteeni on tämä.
weelie
16.12.2003 13:30:45 (muokattu 16.12.2003 13:32:07)
Squiereita on erittäin hyviä ja huonoja, ja mielestäni Meksikon Fenkku-mallit tätä nykyä ovat lähes poikkeuksetta ihan OK. Vanhaa en ostaisi arvon nousun tai jonkun muun mystiikan takia, kun uudetkin pelittää ihan ok.

Japsi Squiereista 1982-84 on sitä halutuinta. Sen jälkeen taso on laskenut (ysikytluvulta Jap-Fenkuissakin huonot elektroniikat). Pääasiassa Japsien suosio on siitä että ne on mekaanisesti hyvin valmistettuja, vaikkakin monesti vähän heikompilaatuisista osista.

C+ 6 DIGITS = 1985-1986. http://fenderjapan.co.jp/faq/serial.htm
Ronnie Earl: 'Music is not a sport, there's no competition'
skebajaba
16.12.2003 13:34:07
Ehdottomasti sit jaappanin strat... :) Mielipiteeni on tämä.

torillakin näkyy olevan 86 japski squieri eikä oo ainakaan kallis...
-hei jätkät, vähän häpyä tohon touhuun!!!-
booster
16.12.2003 13:42:30
C+ 6 DIGITS = 1985-1986. http://fenderjapan.co.jp/faq/serial.htm

Tuolla sivulla noi taitaa olla _Fendereiden_ sarjanumeroita, ei Squiereiden.
Kannattaa nyt tehdä ihan selvä ero japsi-Fenderin ja japsi-Squierin välille.

Täällä on noita japsi-Squier -sarjanumeroita:
http://www.guitarchina.com/shownews.asp?newsid=1938

Jostakin noita löytyy ihan englanninkielisinäkin, mutta en jaksanut Googlettaa.
kalkkuna
16.12.2003 14:15:42
torillakin näkyy olevan 86 japski squieri eikä oo ainakaan kallis...

Ite ainakin ottaisin ton jos olisi stratolle tarvetta.
Lonesome
16.12.2003 14:18:54
Mulla on tuollainen Japanissa tehty "alkuperäinen" JV-sarjan Squier Strato, joka on siis suora kopio vuoden '62 Fenderistä. Kolmiasentoinen kytkin ja kaikki vintage-"epämukavuudet", mutta on se lyhyesti sanottuna hyvä kitara ja oli aikanaan käytettynä vielä edullinen. En ole todellakaan myymässä...

Nämä vuosien 82-84 JV (Japan Vintage) Squierit olivat ensimmäisiä Japanin Fenderin vientiin valmistamia kitaroita ja sarjan ensimmäisissä lukee jopa lavassa Fender. JV-sarja oli suunnattu etupäässä Euroopan markkinoille, joten Jenkit ovat niistä nykyään todella kiinnostuneita. Sittemmin tuotantoon noin v. -84 tuli SQ-sarja, joka oli tehty enemmän 70-luvun tyyliin. Näitä vietiin kai sitten enemmän USA:n markkinoille. Ko. sarja edustaa vielä niitä laadukkaimpia Squiereita.

80-luvulla muistan Squierin hintojen pudonneen aika reilusti, kun tuo JV-sarja loppui. Tuotanto siirtyi vähitellen Koreaan ja valmistajat olivat mitä milloinkin, kuten myös materiaalit. Nykyään kuulemma esim. Kiinassa Squierieta tehdään juuri Fenderille uusissa tehtaissa, eikä siis enää missä sattuu ja kuka sattuu. Oma uusi Kiinalainen Standard Fat Strato on kyllä aika siisti peli ja esim. virityskoneisto asiallinen. Eli ei paha. Saattaapa pärjätä huonommalle mehikaanollekin. Ainakin yhden pikavertailun perusteella F-musiikissa voisi näinkin todeta. Näistä on täällä kyllä aika paljon kirjoiteltu...

Lisätietoja ainakin täältä:

http://members.rogers.com/squierjvsite/stratocaster.html

Tosin sivu ei tunnu olevan enää käytössä, mutta Fenderforum.comin Squier-sivut auttaa myös.
"Cities on flame, with rock and roll; Marshall will buoy, but Fender control" (BÖC)
Lord of the strings
16.12.2003 16:47:06
Mulla taitaa olla '82, mutta se on tehty '60-luvun piirrustuksien mukaan.
"Who are you? How did you get in"? "Well i'm the locksmith and... I'm the locksmith"
booster
16.12.2003 18:15:58
Niin ja alkuperäiseen kysymykseen vastaus:

Mulla on '85 japsi-Squier. Ostin sen 400 euron hintaan. Samalla rahalla olisin saanut käytetyn Meksikossa valmistetun Fender-Straton, mutta Squier oli _minun_ mielestäni parempi kuin kokeilemani mehiko-fenkut.
Myydään JMP-marsu, katso Tori.
Lonesome
17.12.2003 10:22:10
Mulla on '85 japsi-Squier. Ostin sen 400 euron hintaan. Samalla rahalla olisin saanut käytetyn Meksikossa valmistetun Fender-Straton, mutta Squier oli _minun_ mielestäni parempi kuin kokeilemani mehiko-fenkut.

Jess. Mehiko-fenkkuja on moneen lähtöön, mutta kyllä ainakin noita JV-sarjan '57 ja '62 Squiereita pitää verrata sitten vähintäänkin Fenderin '50- ja '60-sarjoihin. Meksikon Standard-sarja ei kyllä soinniltaan kilpaile ainakaan oman Vintage '62 Squierin kanssa (imo). Tietysti Fenderin "kuumat" keraamiset mikit saattaa innostaa modernia sointia hakevaa pikatestissä enemmän, mutta ei se ero hyvälaatuiseen uuteen Kiinalaiseen Standard Squieriin niin kovin suuri ole. Std Squierissa siis on "aidot" alnico-mikitkin, jos sillä nyt on merkitystä.

Saattaapa laadukas yksilö Vintage Squierista kestää vertailun myös nykyisiin USA:n vintage-malleihin, olihan ne Japsit tehty ennemmän tai vähemmän Jenkki-osista. Noita '57 ja '62-kopioita tehtiin Japanin lisäksi "aitoina" silloin 80-luvun alussa Jenkeissä. Olivat vaan sitten reippaasti Squiereita kalliimpia. Sellaista Fenderin '62-mallista olen joskus kokeillut ja olihan se vielä makeampi kuin Squier '62, mutta hintaa 6000 mk ja Squierin sain 1700 mk:lla. Köyhä siis osti halpaa. No, vuonna -90 kukaan ei vielä vaahdonnut mistään "legendaarisista" JV-Squiereista....
"Cities on flame, with rock and roll; Marshall will buoy, but Fender control" (BÖC)
Listen
17.12.2003 11:29:01
Kaverilla on ollut iät ajat yksi ainoa kitara, 80-luvulla ostettu Squierin Strato, made in Japan. Siinä on ainakin hyväntuntuinen kaula. Mikit ovat minusta aika huonot ja muovisen kuuloiset, mutta se on kai makuasia, soittaahan Pantse Syrjäkin pääasiassa japsi-Squiereilla. Kammella se kaverin kitara ei pysy yhtään vireessä, mutta ehkä sitä ei ole sen kummemmin säädelty?

Omat stratotallakitarani pysyvät hyvin vireessä isommallakin kammenväännöllä: Fender Stratocaster (made in Mexico), Harley Benton Stratocaster (made in China) ja Squier Jagmaster (made in China), kaikissa .011 kielet. Kyllä stratomalliset kitarat useimmiten saa pysymään vireessä kampea käyttäessä. Oikea määrä jousia, niiden muutaman ruuvin säätö, ja ehkä kielien vahvuus vaikuttaa kanssa.

Ainakin minulle kelpaavat hyvin nykyiset ei-jenkki/Meksiko/Japani-soittimet (lisäksi omistan Yamahan Telen, made in Taiwan). Mutta mitkä sitten ovat ne perustelut, miksi japsit ovat automaattisesti parempia kuin korealaiset/kiinalaiset? Onko se mikkien soundi (omat olen vaihtanut tai tulen vaihtamaan parempiin, mutta ei liene suoraan verrannollinen valmistusmaahan)? Viimeistelyn taso? Hurinat? Vireen pysyminen? Vai mikä??

Squier Affinityissä on kai ohkaisempi body kuin Standard Squiereissa.
Lonesome
17.12.2003 12:22:46
Mutta mitkä sitten ovat ne perustelut, miksi japsit ovat automaattisesti parempia kuin korealaiset/kiinalaiset? Onko se mikkien soundi (omat olen vaihtanut tai tulen vaihtamaan parempiin, mutta ei liene suoraan verrannollinen valmistusmaahan)? Viimeistelyn taso? Hurinat? Vireen pysyminen? Vai mikä??

Eihän ne japsit automattisesti parempia olekkaan. Tärkeä tekijä on hintataso. Tuollainen Vintage '62 JV-Squier maksoi v. -83 ovh. 3000 mk. Siis noin 500 euroa. Jos tuo vielä indeksikorjataan, niin eihän kyseessä olekkaan mikään halpis, vaikka tuotantokustannukset olivat vielä tuolloin esim. japanilaisten autojen osalta osa kilpailuetua, toisin kuin nyt. Eikä ne myöhemmät Fenderin nimellä tehdyt myöskään ole halpoja olleet.

Hinnat siis putosivat, kun tuotanto siirtyi Koreaan ja ties mihin. Laatu maksaa, niin viimeistelyssä, kuin materiaaleissakin. Toisaalta Kiinassa kyetään alhaisten työvoimakustannusten ja uuden tekniikan yhdistelmällä näissä uusissa Squiereissa hinta/laatu-suhteeseen, joka on sinänsä hyvä. Absoluuttinen laatu mikkien ja virityskoneistojen suhteen on sitten asia erikseen. Alkuaan Japanin Fender valmisti jenkki-osista kitaroita kotisaarten markkinoille ja tuota toimintaa siten laajennettiin vientiin, kun Tokai sun muut kopio-tehtaat rupesivat hyppimään silmille. Näitten Fenderin "off-shore"-tehtaiden käyttämät materiaalit ja niiden alkuperä on dokumentoitu vielä jenkki/meksiko-tehtaitakin huonommin, joten kitaroista voi löytyä suuriakin eroja osien suhteen, mutta varmuutta ei ole ellei suorita purkutöitä...
Nazareth
17.12.2003 19:53:40
joo otin selvää sarjanumerosta ni se o joko vuodelta '85 tai '86. kiitän avusta! taas oppi jotain uutta
Jos uskonto on oopiumia kansalle, ihmiset ovat vaihtaneet miedompiin.
anttipi
17.12.2003 20:50:47

Mistäs ihmeestä voisi johtua, että ihan huumorilla Thomannilta tilaamani telemallinen halpis-Squier, joka on tehty Indonesiassa, osoittautuikin varsin hyväksi peliksi? Ei hurinoita, vire pysyy hyvin, hyvä soittaa... Kävikö vain hyvä säkä?
Lord of the strings
17.12.2003 20:58:05
Mistäs ihmeestä voisi johtua, että ihan huumorilla Thomannilta tilaamani telemallinen halpis-Squier, joka on tehty Indonesiassa, osoittautuikin varsin hyväksi peliksi? Ei hurinoita, vire pysyy hyvin, hyvä soittaa... Kävikö vain hyvä säkä?

Eihän kaikki kitarat ny paskoja voi olla.
"Kaikki kuolee aikanaan... Paitsi tietysti Rock'n'roll" -Kalkkuna
Prowleri
17.12.2003 21:45:39
Fender Japan muuten vieläkin tuottaa laatukitaroita Japanin markkinoille, olen jopa kuullut että ne kyseisen firman tuotokset mitä länsimaissa nähdään olisivat tarkoituksella vähän heikompilaatuisia kuin mitä sisäisille markkinoille menevät ovat. Näitä "aitoja Japanilaisia" voi tilata kyllä Suomeenkin, esim Ishibashilta.

Syynä siihen että Japanissa pitää olla oma Fender on käsittääkseni se, että koska siellä päässä eri kitaratehtaita on miljoona niin sitten markkinat ovat myös täynnä edullista kopiota.
Hähähä. -Jami
anttipi
17.12.2003 21:49:35

Eihän kaikki kitarat ny paskoja voi olla.

Juu, olen kuullut paljon kommentteja, että Squierien kanssa on arpapeliä millaisen yksilön sattuu löytämään. Mikit tuossa indo-Squierissa ovat kyllä aika munattomat.
skebajaba
18.12.2003 08:17:35
Juu, olen kuullut paljon kommentteja, että Squierien kanssa on arpapeliä millaisen yksilön sattuu löytämään. Mikit tuossa indo-Squierissa ovat kyllä aika munattomat.

no arpapeliähän se vasta on ku ostat harley bentonin jonku kitaran, menee jo ainakin se mikä mulla oli niin siihen luokkaan et voiko sitä enää kitaraksi kutsua?!
-hei jätkät, vähän häpyä tohon touhuun!!!-
askomiko
18.12.2003 11:41:12

Vähän, mutta perusasiat niissä on samat. Se samalla lailla ärsyttävästi tehty otelauta, kaula joka on myös ärsyttävä, mikit ja potikat joilla ei tee mitään, onnettomat virittimet ja se talla joka räjäyttää pään olemalla surkea. Muuten ihan hyvä.
Saako naapurin tontille rakentaa, terveisin nimim. "rakensinko turhaan".
Kitarakamakaavio -inspired by AFIL :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)