Aihe: Strato vai Les Paul?
1 2
Shaft
19.08.2003 21:26:35
Todellakin, kannattaa testata itse. Minulla on strato ja PRS. Vaikka jälkimmäinen hybridi olisikin, se ei todellakaan ole strato, ehkä lähempänä Les Pauleja. Ei se tosin ole semmoinenkaan, se on PRS.

Tosiaan riippuu vähän siitä mikä PRS on kyseessä. Alkuperäinen Customhan tehtiin vähän Fenderin ja Gibsonin välimaastoon: humbuckerit ja puut kuten LP:ssa, mutta vibratalla, mikkien puolitusmahdollisuus ja tupla-cutaway. Skaalan pituus on PRS:ssä ollut yleensä 25", eli Fenderin ja Gibsonin välimaastosta. Oma juttunsa PRS toki on, mutta ehkä hyvä vaihtoehto, jos ei osaa päättää haluaako Straton vai LP:n.

Kertokaa nyt joku millaisia saundieroja SG:llä ja LP:llä on?

SG:n body on ohuempi- siitä puuttuu LP:n vaahterakansi. Tämä ainakin poistaa hieman kirkkautta soundista. Enpä osaa tarkemmin luonnehtia eroja, kun ei ole ko. keppejä käsillä juuri nyt.
Jii
19.08.2003 21:51:26 (muokattu 19.08.2003 22:11:54)
Tosiaan riippuu vähän siitä mikä PRS on kyseessä. Alkuperäinen Customhan tehtiin vähän Fenderin ja Gibsonin välimaastoon: humbuckerit ja puut kuten LP:ssa, mutta vibratalla, mikkien puolitusmahdollisuus ja tupla-cutaway. Skaalan pituus on PRS:ssä ollut yleensä 25", eli Fenderin ja Gibsonin välimaastosta. Oma juttunsa PRS toki on, mutta ehkä hyvä vaihtoehto, jos ei osaa päättää haluaako Straton vai LP:n.

Customin omistan. Ei ole Stratocaster, ei ole Les Paul (vaikka lähempänä). Jo rakenteensa puolesta se soundaa enemmän Les Paulilta kuin Stratocasterilta. En yritäkään väittää, että kitarassa ei olisi molemmista malleista ominaisuuksia, mutta sen omistamalla ei omista sekä stratoa, että lespaa. PRS on oma soittimensa. Tai ainakin siis tämä Custom (24-nauhainen), josta ilmeisesti puhut.

Offtopiccina, PRS:ääni en ole vaihtamassa pois, se kuullostaa hyvältä, se on todella hyvä soitettava, ja kai se on nättikin, vaikka siihen ei ole hankittu kaikkia krumeluureja. Se ei vaan ole strato, tai lespa, vaan jotain sieltä väliltä.

EDIT: puhuin yllä siitä, miltä soitin kuullostaa. Soitettavuudeltaan väittäisin PRS:n olevan parempi kuin Stratocaster tai Les Paul. Tosin, soitettavuuden helppous/vaikeus vaikuttaa mielestäni kyllä myös soundiin, mikä aiheuttaa (edelleen mielestäni) soundieroja.
Owen Meany
19.08.2003 21:56:46
lespa. soundi, fiilis, ulkonäkö..

Mun mielestä strato on ulkonäöltään paljon seksikkäämpi. Saatan tosin olla väärässä...Tai muuten vaan tyhmä. Nämä makuasiat on aina ollut mulle tosi vaikeita. Toinen tykkää puurosta, toinen siskosta... :)
Shaft
19.08.2003 22:10:06
En yritäkään väittää, että kitarassa ei olisi molemmista malleista ominaisuuksia, mutta sen omistamalla ei omista sekä stratoa, että lespaa. PRS on oma soittimensa.

Näin se menee. Vaikka PRS voi olla eräänlainen välimuoto, ei sillä voi korvata Stratoa ja Paulia ikäänkuin yhdessä paketissa. Samaan kitaraan ei mitenkään saa molempien autenttista soundia- niin erilaiset kitarat ne ovat.
booster
20.08.2003 07:42:24
Öh, en kun tarkoitin vain sitä että minustakin olisi hauska tietää miten SG:n ja LP:n soundit eroavat toisistaan. :)

Heh.. :)
Shoot me again, I ain't dead yet!
Juzzu
20.08.2003 07:48:42
Tosiaan riippuu vähän siitä mikä PRS on kyseessä.

Niin. Nyt jo lopetettua EG-mallia sai leppäbody-pulttikaula-3xsingle coil, joten tuohan oli periaatteessa jo lähes täysimittainen strato, tosin erona tietenkin 25" skaala ja PRS:n soitettavuus. Ja kuten on puhetta ollut, vaikuttaa tuo soitettavuus jo soiton kautta siihen, miltä kitara kuulostaa. Mutta tuosta mallista voisi joku saada (nykyisin suomessa melko halvalla) omanlaisensa straton, pikkaisen erilaisen mutta kuitenkin tarpeeksi sinne päin. En nyt kyllä muista tehtiinkö noita kuinka paljon wide-fat -kaulalla, itse olen nähnyt vain wide-thinejä, jotka nyt ei varsinaisesti perinteistä fenkun kaulaa vastaa oikein missään mielessä (jos tykkää sellaisesta).

Oma PRSni on taas yhden sortin sekasotku, leppäbody vaahterakannella ja pulttikaulalla, nyt jo pois valmistuksesta jäänyt malli. Mutta toimii tuokin oikein hyvin, soundaa ihan omalta itseltään. Eri mikkejä kokeilemalla olen saanut erilaista 'luonnetta' soundiin, PRS:n alkuperäisillä oli selkeästi haettu enemmän LP-tyylistä keskialuetta. Periaatteessa jenkkien halpismalli, vaan kuitenkin haluttu erilaisen soundinsa takia. http://209.151.81.189/board/showthread.php?s=&threadid=33870

Varsin pienetkin seikat vaikuttanevat soundiin, esim. PRS:n SC-malli http://www.prsforum.com/images/benjOhSC.jpg , jonka 25" skaalaa ja erilaista tallaa lukuunottamatta on melko hyvin pitkälle eräänlainen Les Paul -kopio, soundaa käsittääkseni tarpeeksi paljon erilaiselta kuulostaakseen joltakin muulta kuin Paulilta - siis Les Paulilta ;o)
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
Shaft
20.08.2003 11:38:15
Näinpä. PRS on kyllä siirtynyt alkuaikojen "hybridistä" lähemmäksi Gibsonia. Mutta on niissä tosiaan vieläkin selkeä ero. Sen verran olen tuota Single Cutiakin kokeillut, että kyllä se melko paljon tyypillisestä lespasta poikkeaa noin soundimielessä.

Enemmän Stratoon päin kallellaan ovat olleet juuri EG-sarja, SAS ja ehkäpä myös aikoinaan tarjotulla studio packagella varustetut soittimet. Jostakin syystä hra Smith tuntuu hyljeksivän yksikelaisia mikkejä- esimerkiksi SAS kolmella hyvällä yksikelamikillä olisi aika mielenkiintoinen paketti.

Hieman turhan kalliita nuo PRS:t Suomessa kyllä ovat, vaikkakin hinta esimerkiksi Gibsoniin nähden on täysin kilpailukykyinen.
Juzzu
20.08.2003 12:03:21 (muokattu 20.08.2003 12:22:34)
Jostakin syystä hra Smith tuntuu hyljeksivän yksikelaisia mikkejä- esimerkiksi SAS kolmella hyvällä yksikelamikillä olisi aika mielenkiintoinen paketti.

Kyllähän tuo voisi olla yksikelaisilla http://www.guitarrez.com/newpics/prssasww.jpg

Niin, Paul on kyselijöille vastannut käsittääkseni aika yksiselitteisesti, ettei vaan "pidä niistä", tai ""kuka kaipaa hurinoita".

Private Stockinahan noita voi sitten tilata jos rahaa vaan riittää, tulee mieleen yksi Saarnibody-vaahterakansi-vaahterakaula-25.5"-SC, jossa oli 3x sincle coil. Ja hintaa :o)
Löytäisinköhän kuvan jostakin... Mutta sinänsä oikein tehdä jotakin tavallisesta poikkeava PRS, ettei tuhlata paukkuja vain "hyvän näköiseen", mutta ihan perusoptioilla ja makseta siitä sitten miljoonaa, niin kuin tässä tapauksessa. http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dl … ;item=2551988436&category=33045

EDIT: löytyhän se kuva.
http://www.gpguitars.com/hof/images/70796.jpg
http://www.gpguitars.com/hof/hof_privatestock.htm

Hieman turhan kalliita nuo PRS:t Suomessa kyllä ovat

Hieman? Mun mielestä aika erittäin paljon turhan kalliita - ja kuten totesit samalla lailla liikaa kuin Gibsonkin.

EDIT: tuossa muuten EG tallahumpparilla http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dl … ;item=2551240523&category=33045
Keppi
20.08.2003 12:16:31
En kyllä oikein ymmärrä näitä "Strato vai Les Paul?"- threadeja. Kysessä on hyvinkin erilaiset kitarat. Parempaa vaihtoehtoa ei voi gallupeilla selvittää- vaikka sata tyyppiä sanoisi täällä Les Paul, voi Strato silti olla sulle oikea vaihtoehto.

No en mä nyt tiedä. On sitä huonompiakin gallupin-aiheita ollu. Kyllähän kaikki sen tajuaa, ett tollaseen kysymykseen ole oikeeta vastausta, vaan se riippuu henkilöstä. Mun mielestä on ainakin ihan mielenkiintoista lukee minkätakia ihmiset tykkää stratosta tai LP:stä ja miettiä, onko itse huomannu samanlaisia mieltymyksiä.
Ei tässä nyt kuiteskaan kai olla julistamassa kumpaakaan kitaraa voittajaks?!;)
Juuup!
Kossu
20.08.2003 12:37:34 (muokattu 20.08.2003 13:46:06)
Molemmat tietenkin.... Höh eihän tuota kannata edes kysyä.

Les Pauleja pitää tietenkin olla kaksi, joista toinen on P90 mikeillä toinen humppareilla. Toisaalta Stratojakin on hyvä olla kaksi, joista toinen on ns: Super Strato humpparilla ja Floikkarilla ja toinen klassinen, niin tai oikeastaan klassisia Stratojakin pitää olla kaksi, toinen kokovaahtera kaulalla ja toinen ruusupuuotelautainen.

OIkeastaan Les Pauleja tarvitsee kolme: kaksi vaahterakantista joista toisessa on humpparit ja toisessa P90-mikit. Niiden lisäksi tarvitaan mahonkirunkoinen ohut Special tai Junior P90 mikeillä.

Joo noilla pitäisi joten kuten pärjätä - siis Strato ja Les Paul osastolla, tietenkin lisäksi pitää olla SG (tai pari), ES 335 ja Tele, niin sekä tietenkin 12-kielinen Rickenbaker, muutama Dan Electroa, joista yhden pitää olla Electric Sitar ja pari baritonia tai kuusikielistä bassoa, jokin Gretsch vaikkapa 6120, mainio jazz kitara vaikkapa ES 295. Sitten siltä varalta että firman pikkujouluissa pomo haluaa kuulla suosikkibiisinsä, joka on luonnollisestikin "Stairway to Heaven", on hyvä hankkia kaksikaulainen 12/6 SG. Pari kolme bassoa ja akustiset kitara sekä dobat ovat tietenkin valmiiksi kaikilla.

PS: Tämä ei tietenkään tarkoita sitä että minulla olis PRS ja Hamer kitaroita vastaan mitään, kyllä niitäkin on lähes välttämätöntä pitää käsillä.

PPS: Ja jos haluaa vähän elvistellä voi sitten hankkia joitakin erikoisuuksia, nuo olivat ne välttämättömät.
ChuckJimiJeffThundersJohnyBoHooker
booster
20.08.2003 12:53:01
Hyvät perustelut mutta tuskin menee vaimolle läpi.
Shoot me again, I ain't dead yet!
Michi
20.08.2003 12:58:35
Molemmat tietenkin.... Höh eihän tuota kannata edes kysyä.

Les Pauleja pitää tietenkin olla kaksi, joista toinen on P90 mikeillä toinen humppareilla. Toisaalta Stratojakin on hyvä olla kaksi, joista toinen on ns: Super Strato humpparilla ja Floikkarilla ja toinen klassinen, niin tai oikeastaan klassisia Stratojakin pitää olla kaksi, toinen kokovaahtera kaulalla ja toinen ruusupuuotelautainen.

OIkeastaan Les Pauleja tarvitsee kolme: kaksi vaahterakantista joista toisessa on humpparit ja toisessa P90-mikit. Niiden lisäksi tarvitaan mahonkirunkoinen ohut Special tai Junior P90 mikeillä.

Joo noilla pitäisi joten kuten pärjätä - siis Strato ja Les Paul osastolla, tietenkin lisäksi pitää olla SG (tai pari), ES 335 ja Tele, niin sekä tietenkin 12-kielinen Rickenbaker, muutama Dan Electroa, joista yhden pitää olla Electric Sitar ja pari baritonia tai kuusikielistä bassoa, jokin Gretsch vaikkapa 6120, mainio jazz kitara vaikkapa ES 295. Sitten siltä varalta että firman pikkujouluissa pomo haluaa kuulla suosikkibiisinsä, joka on luonnollisestikin "Stairway to Heaven", on hyvä hankkia kaksikaulainen 12/6 SG. Pari kolme bassoa ja akustiset kitara sekä dobat ovat tietenkin valmiiksi kaikilla.

PS: Tämä ei tietenkään tarkoita sitä että minulla olis PRS ja Hammer kitaroita vastaan mitään, kyllä niitäkin on lähes välttämätöntä pitää käsillä.

PPS: Ja jos haluaa vähän elvistellä voi sitten hankkia joitakin erikoisuuksia, nuo olivat ne välttämättömät.

Hei koska olet tulossa käymään Kajaanissa päin? Voisit tolle emännälle perustella soittimien suuren määrän tarpeellisuuden...

Pakko oli plussaa painaa :).
-Up The Irons!-
Shaft
20.08.2003 13:13:06
Niin, Paul on kyselijöille vastannut käsittääkseni aika yksiselitteisesti, ettei vaan "pidä niistä", tai ""kuka kaipaa hurinoita".

Näinhän äijä on sanonut, mutta silti hieman ihmettelen.. Ainakin tuon forumin perusteella markkinoitakin tuntuisi olevan- eihän Paulin niillä itse tarvitse silti soittaa. Ja jos normaali single coil muka hurisee liikaa, onhan näitä Kinmaneita ja muita..mene ja tiedä

Mutta sinänsä oikein tehdä jotakin tavallisesta poikkeava PRS, ettei tuhlata paukkuja vain "hyvän näköiseen", mutta ihan perusoptioilla ja makseta siitä sitten miljoonaa..

Samaa mieltä. Useimmat Private Stockit näyttävät olevan melko vakiospekseillä varustettuja, mutta jollakin AAAAA quilted topilla ja tiger eye tms. värityksellä. Kuka tuollaisia edes uskaltaa keikalle raahata? Private Stock on kyllä todella ylihinnoiteltu. Suomeen ei tulisi mieleenkään sellaista tilata, varsinkin kun on niin hyviä soitinrakentajia omasta takaa.

Hieman? Mun mielestä aika erittäin paljon turhan kalliita - ja kuten totesit samalla lailla liikaa kuin Gibsonkin.

Ovathan ne vähän enemmänkin turhan kalliita, mutta tarkoitin lähinnä suhteutettuna Suomen hintatasoon. Täällä nuo high-end kamat tuntuvat valitettavasti vain olevan kovin kalliita. PRS on mielestäni kuitenkin Gibsonia laadukkaampi merkki.

Mun mielestä on ainakin ihan mielenkiintoista lukee minkätakia ihmiset tykkää stratosta tai LP:stä ja miettiä, onko itse huomannu samanlaisia mieltymyksiä.

No, OK. Onhan siinä toki oma mielenkiintonsa. Olen vain ilmeisesti vähän tympääntynyt tähän ikuisuusaiheeseen. Aika monet kuitenkin kertovat vain mielipiteensä ilman sen kummempia perusteluja.
Juzzu
20.08.2003 13:32:49 (muokattu 20.08.2003 13:33:50)
Kuka tuollaisia edes uskaltaa keikalle raahata?

Keikalle? Mun muistaakseni ko. foorumilla ovat jotkut joskus kyselleet, miten uskaltaisivat instumenteillaan soittaa, ja useinhan joku panikoi kun soittimeen on tullut pieni luhmu tai naarmu. En oikein tiedä, pitäiskö itkeä vai nauraa... Noh, ihmiset saa kiksejä eri asioista, mä kyllä pidän enemmän kitaralla soittamisesta ja siitä, miltä se kuulostaa. Vaikkei haittaa vaikka kitara olisi visuaalisestikin omien mieltymysten mukainen.

Niin ja pahoittelut kaikille että tässä mennään taas 'hieman' off-topikkia... :o)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)