Aihe: Rakennan pedaalilautaa 1 2 | |
---|---|
![]() 29.06.2003 01:46:38 | |
Kyllähän tuo on aina mukavaa puuhaa polkea pedaalia päälle ja pois. Itselläni setti menee näin: Kitara->Wah->Hot Cake Overdrive->Marshall Drivemaster(kasari)->Big Muff->Koch Pedaltone etuaste(efektiloopissa Deja Vibe' ja Volume)->vahvistin. Eräänlaisia hankaluuksia tulee aina mutta eihän sillä niin väliä. Lautaa itsekin olen miettinyt, mutta ensin pitää ostaa pari haluamaani pedaalia ja sitten vasta. Groooove is in heart! | |
![]() 29.06.2003 08:08:54 | |
Sanonko? En sano. Midi on rakas. | |
![]() 30.06.2003 09:20:08 | |
askarruttaapa sellanen juttu että alkaa pikkuhiljaa pursuamaan yli tuo laukku ja toistakaan ei viitsi tehdä koska niitä pedaaleja ei silti ole sen verran että toisenkin salkun niillä täyttäisi joten mikä olisi neuvoksi? Tämähän on monen pedaalien ystävän ainainen murhe. Ratkaisuiksi on ehdotettu mm. jonkun pedaalin myyntiä (yleensä mahdotonta) tai tosiaan uutta suurempaa (tai toista) lautaa. Yleensä niitä vaan kertyy, lattialle laudan viereen sitten jos ei lautaan mahdu. Ei vaan oikeasti, joskus kannattaa pysähtyä miettimään mitä efektejä laudassaan oikeasti tarvitsee. Itselläni on juuri menossa tällainen vaihe. Uuteen lautaan tulnee Whammy II, Ibanez Echomachine tai DE7 (kumpikin ei mahdu :-)), Rat II, Ibanez 60's Fuzz, Small Stone, Danelectro Tremolo ja bypass-luuppiin Digitech PDS8000 ja joku volumeboosteriksi. Ja silti lauta tuntuu liian raskaalta roudata ;-) "Majatalossa, huonossa hapessa; teen matkan, untani jatkan." OSTETAAN: True Bypass -boksi, Volume-boosteri (itsetehdytkin kelpaavat) | |
![]() 01.07.2003 01:51:13 | |
Ei vaan oikeasti, joskus kannattaa pysähtyä miettimään mitä efektejä laudassaan oikeasti tarvitsee. Itselläni on juuri menossa tällainen vaihe. Minä olen miettinyt samaa myös. Enää ei voi toista boardiakaan rakentaa kun on jo molemmat mikkitelineen puolet käytössä. Vasemmalla (soittajasta katsottuna) on pedaalilauta (sis. Digitech XP-100 Whammy/Wah, Line6 Modulation Modeler, Danelectro Cool Cat chorus, BOSS Digital Delay ja Line6 Delay Modeler (+ Line6 Expression Pedal) ja oikealla Line6 Floor Board ja sen takana (4U räkkikotelon etusuojuksen päällä) Line6 Filter Modeler. Mistään ei haluaisi luopua, mutta toisaalta alkaa tila pikku hiljaa loppumaan. Yhtenä ratkaisuna olen ajatellut rakentavani tuolle Filter Modelerille oman korokkeen (tosin, sellaisen, johon mahtuisi vielä esim. joku pikkupedaali sivuun) ja jättäisin varsinaisen pedaalilaudan entiselleen. Tekisin korokkeesta onton, jolloin sen saisi aivan kiinni Floor Boardiin kun FB:n piuha menisi sieltä korokkeen alta. Korokkeen alle kun kiinnittäisi vielä tuon FM4:sen muuntajan niin tulisi tukevuuttakin vähän. Hankaloittava tekijä on sitten se, että tuo koroke on joka tapauksessa sen verran korkea, että oikeaa jalkaa joutuu nostamaan jonkin verran ja kitara kääntyy siinä samalla sitten hieman vaakatasoon päin, ei kaikkein käytännöllisintä. Toinen ratkaisu olisi heittää nuo Danon ja BOSSin pikkupedaalit pois laudasta ja pistää tuo Filtterimallintaja niiden tilalle, korokkeen päälle. Danoa en juurikaan enää edes käytä, joten sen voisikin vielä viskata pois laudasta, mutta BOSSin Digitaali Delay on aika lailla ahkerassa käytössä (on ikään kuin "neljäs muistipaikka" tuolle DL4:selle kun siinä ei ole kuin kolme muistipaikkaa itsessään, tap tempon takia). Isoin tilanviejä mulla on selkeesti toi Line6:sen lattialauta. Sen käytöstä olen joskus harkinnut luopuvani ja korvaavani sen FB4:sella ja erillisellä wahilla, mutta aina olen tullut siihen tulokseen, että haluan pystyä vaihtamaan muistipankkia soiton aikana (ja hypätä esim. 1A:sta 3C:hen tosta noin vaan) ja, että FB:n wahi on kätevä enkä halua alkaa vaihtamaan sitä mihinkään erilliswahiin. Kuitenkin tarvitsen PODin ja FB:n lisäksi noita kaikkia ulkoisia efektejäkin, joten esim. pelkän FB:n, Whammyn ja Filtterimallintajan käyttökään ei tule kysymykseenkään. Välillä tulee kyllä mietittyä, että eikö muka oikeasti vähemmälläkin pärjäisi. Saan yleensä vastaukseksi, että varmasti pärjäisi, mutta kun on kerran päässyt laajan soundivalikoiman pariin niin siitä ei halua ihan heti luopua. Pitäisi varmaan vaihtaa nuo Line6:sen lattiamallintajat Pro-malleihin (eli räkkiasennettaviksi) ja siirtyä MIDI-systeemin käyttäjäksi. Ostaisi jonkun hyvän MIDI-laudan (Behkun tai BOSSin) ja jättäisi tuon Whammyn sen kaveriksi lattialle. Jotenkin ei vain kuitenkaan houkuta tuollainen etukäteen ohjelmointi. Vaikka mulla on nytkin PODissa valmiita yhdistelmäsoundeja muistissa, on mulla myös mahdollisuus yhdistellä efektejä vaikka kuinka paljon ja tehdä sellaisia yhdistelmiä kuin kulloinkin haluaa. Mitäköhän tälläkin nyt sitten yritin kertoa? En ehkä mitään, mutta oli vain pakko kirjoittaa. Alussa minullakin oli vain kolmen pedaalin ja yksinappisen kanavanvaihtajan "sisältämä" boardi... | |
![]() 01.07.2003 02:08:37 | |
Aiheen ohi: Hei Dumb! Sä kun taidat tietää näistä jutuista, niin millä se Apulannan Parta-Sami tekee sen ihme ininän jossain biisissä? Oisko ollut toi reunallat. ...or still alive! Katsokaa Wanted! | |
![]() 01.07.2003 03:11:19 | |
Hei Dumb! Sä kun taidat tietää näistä jutuista, niin millä se Apulannan Parta-Sami tekee sen ihme ininän jossain biisissä? Oisko ollut toi reunallat. Jos tarkoitat ininällä sellaista korkeaa ääntä niin se on varmaan tehty jollain pitch shift -efektillä (esim. Digitechin Whammy). Partis on soitellut tämän kesärundin ajan pelkällä Line6 POD Prolla ja jollain toisella laitteella, jota en ole ainakaan vielä tunnistanut (joku multiefekti tms. varmaankin). PODissa ei äänen korkeutta muuttavaa efektiä ole, joten sen on oltava peräisin tuosta toisesta laitteesta (Partiksen tietäen se toinen laite on joku Rolandin vehje, niitä kun mies suosii). | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)