Aihe: Satulanviilausvälineet
1 2 3 4 5 6 7
oiva tumpeloinen
16.08.2010 20:35:18
Tuommaa: Halpojahan saa vaikka just niistä rakotulkeista.. Hyvät on sit asia erikseen! :D Itse en kyl suosittele rakotulkista tekemistä (ellei sit omaa kellosepän työkaluja ja ammattitaitoa), enkä myöskään mitään neulaviiloja tai vanhoja kieliä.. Noi yksittäiset viilat (mm. StewMac) on hyviä. Itsellä on käytössä Ibanezin setti, joka on varmaan melkein sama. StewMacin tuplaviilat tekee ihan surkeaa uraa, mutta nillekin on kyl ollu käyttöä jäykkyytensä ja nopeutensa vuoksi. Dickiltä saa myös loistavia pieniä pyöröviiloja, joilla voi sit hifistellä urat..

Hyvä satulaura on pyöreäpohjainen, kielen paine jakautuu siihen tasaisesti, ei teräviä kulmia, liukas, kiiltävä jne... Fender-tyylisissä lavoissa urat saa olla aika tarkalleen kielen levyiset tai aavistuksen leveämmät. Muuten ei toimi. Kauloissa, joissa on kunnon lapakulma, voi urat olla aika paljon väljemmätkin.

PS. HYVÄ satula on kitaran vaikein osa tehdä! :D

Menee aika hifistelyksi. Tai en mä tiedä, miten vimosen päälle se satula pitää tehdä. Mulle riittää, että vire pysyy, ei tuu mitään ylimääräisiä ääniä ja korkeus on sopiva. Muuten se on mulle ihan sama, minkä muotoinen se ura on.

Tai siis ymmärrän toki, jos niitä satuloita tehdään enemmänkin, mut en kyllä itse ostaisi satkun viilasettiä, jos viilataan tyyliin pari satulaa vuodessa.
aristoteles666
16.08.2010 23:48:36 (muokattu 16.08.2010 23:48:58)

Tuommaa:PS. HYVÄ satula on kitaran vaikein osa tehdä! :D

oikeasti totta, otelauta nauhoineen on kanssa aika vittumainen, mutta on se helpompi.
varsinkin jos satulaan kielien alle vastakkaiselle puolelle koverretaan vielä kammiot, niitä harvoin näkee, paitsi joissain kalliissa akustisissa, lisää vähän äänen voimakkuutta niissä.
baba o riley
17.08.2010 01:18:26
oiva tumpeloinen: Menee aika hifistelyksi. Tai en mä tiedä, miten vimosen päälle se satula pitää tehdä. Mulle riittää, että vire pysyy, ei tuu mitään ylimääräisiä ääniä ja korkeus on sopiva. Muuten se on mulle ihan sama, minkä muotoinen se ura on.

Tai siis ymmärrän toki, jos niitä satuloita tehdään enemmänkin, mut en kyllä itse ostaisi satkun viilasettiä, jos viilataan tyyliin pari satulaa vuodessa.

Jos teet sen pari satulaa vuodessa, ja sua ei kiinnosta tehdä hyvää työtä (ymmärtää mm miksi uran pitää olla sellainen kun pitää) niin vie ihmeessä jollekulle laitettavaks että saat soitella soittimella jossa vire pysyy, ei tuu mitään ylimääräisiä ääniä ja korkeus on sopiva.
oiva tumpeloinen
17.08.2010 09:16:23
baba o riley: Jos teet sen pari satulaa vuodessa, ja sua ei kiinnosta tehdä hyvää työtä (ymmärtää mm miksi uran pitää olla sellainen kun pitää) niin vie ihmeessä jollekulle laitettavaks että saat soitella soittimella jossa vire pysyy, ei tuu mitään ylimääräisiä ääniä ja korkeus on sopiva.

Mä saan kyllä rakotulkista tehdyllä viilalla oikein hyvän uran, kiitos kysymästä. Eikä ole vielä tähän mennessä ollut minkäänlaisia ongelmia satuloiden kanssa sen jälkeen, kun niitä on vähän itse käsitellyt. Se vaatii vähän enemmän aikaa kuin asiaan tarkoitetulla viilalla, mutta kun niitä ei tosiaan tule tehtyä kovin montaa. Ja mulla on ihan semmoinen villi oletus, että aika harva niitä satuloita kuitenkaan loppupeleissä kymmenittäin tekee vuositasolla.
aristoteles666
17.08.2010 09:19:37

no se viilasatsi kestää kyllä koko loppuelämän, eli silleen ei sekään niin kallis ole.
oiva tumpeloinen
17.08.2010 09:25:57
aristoteles666: no se viilasatsi kestää kyllä koko loppuelämän, eli silleen ei sekään niin kallis ole.

Ei kyllä. Mut jos tässä mietitään vielä tuota aloitusviestiä, missä pyydettiin toimivia ja mahdollisimman halpoja välineitä. Rakotulkkiviila on ihan toimiva peli kuitenkin, ja maksaa tekovälineineenkin luokkaa 5 euroa. Sillä rahalla ei saa vielä puolikastakaan satulaviilaa. Mut toki, jos se alkupanostus ei hirvitä, niin ei noista mitään haittaakaan ole, ei siitä pääse mihinkään.
varakeef
17.08.2010 11:36:32 (muokattu 17.08.2010 11:38:43)
Tuommaa: Fender-tyylisissä lavoissa urat saa olla aika tarkalleen kielen levyiset tai aavistuksen leveämmät.

Noh, paljonko on aavistus? Jos vetelee .12 viilalla .11 kielelle uran esimerkiksi ja .13 viilalla .12 kielelle, niin ollaanko lähellä?

Mikä olisi punotuille kielille sopiva aavistus, kolmikymppisellä viilalla ura 28 ja 26:lle?

Sitä vaan tässä haarukoin, että mitkä viilat hankkisi, kun käytössä on lähinnä 11 settiä ja 12 settiä punotulla g:llä. Vai olisiko tuossa juuri sopiva setti:
http://www.beatman.fi/product_details.php?p=553

(Nyt olen viilattu rakotulkki -miehiä)
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
LaXu
17.08.2010 11:46:01
oiva tumpeloinen: Ei kyllä. Mut jos tässä mietitään vielä tuota aloitusviestiä, missä pyydettiin toimivia ja mahdollisimman halpoja välineitä. Rakotulkkiviila on ihan toimiva peli kuitenkin, ja maksaa tekovälineineenkin luokkaa 5 euroa. Sillä rahalla ei saa vielä puolikastakaan satulaviilaa. Mut toki, jos se alkupanostus ei hirvitä, niin ei noista mitään haittaakaan ole, ei siitä pääse mihinkään.

Jep. Kyllä mäkin rakotulkkiviiloilla useamman satulan olen saanut duunattua, siinä tosin tuntui menevän 10x enemmän aikaa kuin oikeilla satulaviiloilla.
Twinkle
17.08.2010 12:22:23
LaXu: Jep. Kyllä mäkin rakotulkkiviiloilla useamman satulan olen saanut duunattua, siinä tosin tuntui menevän 10x enemmän aikaa kuin oikeilla satulaviiloilla.

kun tekee vuositasolla yhden tai kaksi, niin ei ole paljoa väliä että meneekö siihen puoli minuuttia vai puoli tuntia.
wilo
18.08.2010 09:05:31
baba o riley: Jos teet sen pari satulaa vuodessa, ja sua ei kiinnosta tehdä hyvää työtä (ymmärtää mm miksi uran pitää olla sellainen kun pitää) niin vie ihmeessä jollekulle laitettavaks että saat soitella soittimella jossa vire pysyy, ei tuu mitään ylimääräisiä ääniä ja korkeus on sopiva.

Mullakin on rakotulkista tehty satulatyökalu. Sillä pärjää ihan hyvin, kun on satula-aihio, jossa on valmiit alku-urat.
No joo, enpä oo kokeillu luiseen satulaan tehdä tolla uria. Voi olla vaikeempaa.
aristoteles666
18.08.2010 09:12:19

wilo: Mullakin on rakotulkista tehty satulatyökalu. Sillä pärjää ihan hyvin, kun on satula-aihio, jossa on valmiit alku-urat.
No joo, enpä oo kokeillu luiseen satulaan tehdä tolla uria. Voi olla vaikeempaa.

ei se muuten ole mutta luu lohkeaa helposti viilatessa ja sitten se on pilalla.
Coach
20.08.2010 14:17:27

Itse kerran satulan väsäämistä kokeillessani käytin hitsipillin puhdistusviiloja.
Coach & Toverit: http://mikseri.net/coach/
fox
20.08.2010 14:26:24

aristoteles666: ei se muuten ole mutta luu lohkeaa helposti viilatessa ja sitten se on pilalla.

Lohkeaa, jos painaa liikaa, tai se luu on jo "valmiiks" säröllä.. "Tää olis saatava äkkiä valmiiksi kun tää haisee!" Kyllä sen luusatulan tekee, mutta vie aikansa. Kyllä nuo keinoaine-"luut" niinku Tusq ja corian, on soinnillisesti niin likellä "aitoa" että melkein suosittelisisin niitten käyttöä. Tai sitte messinki! Se on helppo viel tehä "fluted", mitä Aristoteles tuos jo mainitsi, eli ne satulan kieliurien välit vedetään viilalla pyöreille montuille.. Tosin fluted nut taitaa olla myös enemmän siellä "silmäkarkin" puolella, kuin ihan oikeaoppisesti jotain nyansseja tuomassa soundiin.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
aristoteles666
20.08.2010 15:02:55

fox: Lohkeaa, jos painaa liikaa, tai se luu on jo "valmiiks" säröllä.. "Tää olis saatava äkkiä valmiiksi kun tää haisee!" Kyllä sen luusatulan tekee, mutta vie aikansa. Kyllä nuo keinoaine-"luut" niinku Tusq ja corian, on soinnillisesti niin likellä "aitoa" että melkein suosittelisisin niitten käyttöä. Tai sitte messinki! Se on helppo viel tehä "fluted", mitä Aristoteles tuos jo mainitsi, eli ne satulan kieliurien välit vedetään viilalla pyöreille montuille.. Tosin fluted nut taitaa olla myös enemmän siellä "silmäkarkin" puolella, kuin ihan oikeaoppisesti jotain nyansseja tuomassa soundiin.

ei kun mä tarkoitin että satulan pohjaan tehdään kammiot nii että pohja ja otelaudan pään taakse jäävä osa satulasta koverretaan ontoksi, siihen tulee pienet "kaikukammiot".
sen idea on että satula resonoi paremmin, ja kyllä akustisessa kitarassa sen jopa kuulee.
huono puoli on että se ei kestä kolautuksia sitten.
varakeef
20.08.2010 16:30:09
Saisiko tähän vielä vastauksen kysymykseen, joka koskee viilan leveyttä suhteessa kielen leveyteen:

Noh, paljonko on aavistus? Jos vetelee .12 viilalla .11 kielelle uran esimerkiksi ja .13 viilalla .12 kielelle, niin ollaanko lähellä?

Mikä olisi punotuille kielille sopiva aavistus, kolmikymppisellä viilalla ura 28 ja 26:lle?
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
aristoteles666
20.08.2010 16:34:35

varakeef: Saisiko tähän vielä vastauksen kysymykseen, joka koskee viilan leveyttä suhteessa kielen leveyteen:

mitä lähempänä, sitä parempi, mä jouduin viilaamaan vähän kumpaankin suuntaan levennystä että tuli sopivat, koska viilat oli vähän ohuita.
fox
20.08.2010 16:42:28

aristoteles666: ei kun mä tarkoitin että satulan pohjaan tehdään kammiot nii että pohja ja otelaudan pään taakse jäävä osa satulasta koverretaan ontoksi, siihen tulee pienet "kaikukammiot".
sen idea on että satula resonoi paremmin, ja kyllä akustisessa kitarassa sen jopa kuulee.
huono puoli on että se ei kestä kolautuksia sitten.

Juu jes, hyvin työläs homma tuo. Mulle tuli vaan toi "fluted" satula mieleen..Muistatko oliko Ovationin hiilikuituvahvike-Adamaksessa tuo vakiona?? Kovin monessa ei tuota fluted nut'tia ollu myöskään - ja siitä nyt ei kuule mitään suurempaa eroa. ;)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
aristoteles666
20.08.2010 16:54:15 (muokattu 20.08.2010 16:58:41)

fox: Juu jes, hyvin työläs homma tuo. Mulle tuli vaan toi "fluted" satula mieleen..Muistatko oliko Ovationin hiilikuituvahvike-Adamaksessa tuo vakiona?? Kovin monessa ei tuota fluted nut'tia ollu myöskään - ja siitä nyt ei kuule mitään suurempaa eroa. ;)

pari olen nähnyt, ja niissä kyllä oli.(eli taisi se olla vakiona, se on kyllä hieno kitara,olkoon mitä tahansa)
ja ei ole tossa suurempaa eroa, mutta hienon näköinen.
Tuommaa
20.08.2010 22:45:42
varakeef- Kyllä noi mitat toimii just noin! Kaikki viilat ei tee kuitenkaan ihan just sen levyistä, kuin olis tarkoitus, joten kyl se hiukan sovitteluks menee. Tärkeintä on, että kieli liukuu hyvin urassa.
Murgo
27.08.2010 06:37:49 (muokattu 27.08.2010 06:42:52)

Coach: Itse kerran satulan väsäämistä kokeillessani käytin hitsipillin puhdistusviiloja.

Noita olen myös käyttänyt, kitaroiden lisäksi mm. sellossa, alttoviulussa ja kontrabassossa (ylimmille kielille, alempiin kävikin jo sitten pieni pyöröviila). :)

Toimii hyvin kun ensin vaikkapa ohuella rautasahalla tai lehtisahalla tekee melkein lopulliseen syvyyteen ja sitten viimeistelee tuolla hitsipillirassilla tasaleveäksi ja pyöreäpohjaiseksi. Oikeat satulaviilat ovat varmaan nopeammat mutta kuten joku sanoi, harrastustoiminnassa sillä ei liene suurta merkitystä kun ei tarvitse "urakoida" ja oikean satulaviilasarjan hinnalla tekee jo aika paljon ylimääräisiä tunteja.

Täällä kauan sitten aloittamani keskustelu aiheesta. http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=132643#p6024375

Muuten tuo satulan soundillinen vaikutus, riippunee varmaan myös soittotyylistä, nimittäin eiväthän satulan värähtelyominaisuudet vaikuta mitään edes teoriassa muuta kuin vapailla kielillä, joten jos soittaa enimmäkseen barreilla tai tiluttelee ylänauhoilla niin riittänee että kielet luistavat hyvin ettei virittäminen vaikeudu? Ja jos idea on että vapaiden ja painettujen kielten pitäisi soida täsmälleen samalla tavalla niin eikö siihen päästäisi helpoimmin nollanauhan käytöllä?
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)