Aihe: Jumbonauhat 1 2 | |
---|---|
![]() 30.04.2003 12:32:45 | |
Tossa lisää tuosta muuttuvasta otelaudan säteestä. http://www.warmoth.com/Guitar/Necks/compound.htm Warmoth innovation?!? Kyllä se taitaa olla Warmoth innovation, ekoja juttuja heidän muuttuva radiuksista kauloistaan 70-80 luvun alun Guitar Playereissä ja silloin ei kukaan ei ollut muusta suunnasta kuullutkaan moisesta kikasta. Silloin Warmothin nimi vaan ei vielä ollut Warmoth vaan Boogie Bodies, mutta sama firma se oli. ChuckJimiJeffThundersJohnyBoHooker | |
![]() 30.04.2003 12:43:53 | |
Kyllä se taitaa olla Warmoth innovation, ekoja juttuja heidän muuttuva radiuksista kauloistaan 70-80 luvun alun Guitar Playereissä ja silloin ei kukaan ei ollut muusta suunnasta kuullutkaan moisesta kikasta. Silloin Warmothin nimi vaan ei vielä ollut Warmoth vaan Boogie Bodies, mutta sama firma se oli. Okkei, hyvä notta tietoa löytyypi! Mun muuttuvat radiukset taisi 70-80 luvun vaihteessa olla vielä hiekkakakun kyljessä, hehe.. Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! | |
![]() 30.04.2003 13:13:57 (muokattu 30.04.2003 13:24:58) | |
Onko tosiaan näin?? Tämähän on just päin vastoin, kuin miten ihmiset yleensä muuttuvasäteisensä haluaa? ÖÖÖÖHH! Puhunpas taas täyttä p****a! Eli olin väärässä, otelauta on kaarevampi satulan lähettyviltä. luvut vois olla arviolta jotain 9.5 ---> 11 ? Keppi kädessä joka ilta. | |
![]() 30.04.2003 16:10:23 (muokattu 30.04.2003 19:53:33) | |
Nuoremmat kundit näyttävät unohtaneen kokonaan sellaisen termin kuin: "tatsi" eli touch - kosketus kitaraan, joka on hyvän soundin todellinen salaisuus - syy miksi SRV:n tai JB:n kitarat soivat niin että tuntuu. Nythän on niin että jos sinulla on kitarassa viimeisen päälle Jumbo-nauhat ja kosketus puuhun puuttuu lähes täysin, et saa kehitettyä hyvää tatsia et sitten millään, vaikka hallitsisit oikean kätesi täysin. Toisaalta tuntuu kyllä että sama koskee myös liian pieniä nauhoja eli jonkinlainen kompromissi kannattaa tehdä. Itse pidän Dunlop 6150 koosta jota tuntuvat suosivan aika monet vanhoja Stratoja uudelleen nauhoittaneet. Kunnon soundi kaipaa kyllä kosketusta otelautaan, lisäksi juttu on niin että liian suuret nauhat tekevät venyttämisen vaikeaksi ja helposti myös vibraaton epämääräiseksi. Osa Les Paulin soundin legendaarisuudesta on muuten mielestäni siinä että sitä ovat soittaneet monet sellaiset suuruudet jotka ovat ymmärtäneet hyvän vibraaton tärkeyden. Jos nuottien määrä ratkaisee niin isot nauhat tai jopa kaiverrettu otelauta on aivan OK, jos soundilla on väliä niin kannatta pysyä kohtuudessa. Olen hyvinpitkälle samoilla linjoilla. Itsekkin harkitsin jumbo-nauhojen vaihtoo, mutt oon ruvennut miettimään ett jos käyn liian laiskaksi. Samasta syystä en ole vieläkään uskaltanut hankkia kompressoria. Tajusin ton homman vasta tossa joku vuos sitten, kun soitin erään loistavan kitaristin kaa, jolla oli aivan mieletön tatsi! Millä vahvisimella tahansa se soitti, niin aina kuullosti hyvälle. Ei efektejä. Ei edes kaikua. Se on just sitä... Kyllähän jumbo-nauhojen vaihtaminen nopeuttaa ja helpottaa soittamista, mutt samalla se tosissaan vie jotain pois. Ei se tee kenestäkään parempaa kitaristia. Mä oon kuullu taas, ett jumbonauhat vähentäisi sustainia?! Juuup! | |
![]() 01.05.2003 10:55:06 | |
Kyllähän jumbo-nauhojen vaihtaminen nopeuttaa ja helpottaa soittamista, mutt samalla se tosissaan vie jotain pois. Ei se tee kenestäkään parempaa kitaristia. No ei varmaan tee kenestäkään parempaa kitaristia :o) Mutta sanoisin ettei se kyllä suoranaisesti helpota soittamista, ennemminkin muuttaa soittotuntumaa. Esim, jos tykkää että oman kitaran kaula tuntuu esim hieman ohuelta, saa high-jumbo nauhoilla siihen "lisää" paksuutta. Nämä vireongelmat jotka jumbojen mukaan voi tulla on lähinnä ohuiden kielten ongelmia. 11-50 settiä käyttävälle tuskin mikään ongelma enää. Mä oon kuullu taas, ett jumbonauhat vähentäisi sustainia?! Väitän päinvastaista. Olen itse vaihtanut kahteen kitaraani jumbot ohuiden tilalle, ja tuntuma on semmonen että sustainia ja volumea tulee lisää. Vaikka taitaa olla pääasiassa vain kyse erilaisesta soittotuntumasta ja sen aiheuttamasta raskaammasta tatsista. Parasta aikaa vaihdan Dunlopin 6105 High Jumbo nauhoja Tokain Stratoon (jossa kyllä entuudestaankin on jotku isot, ei alkup. nauhat). Joten voin antaa jonkin ajan päästä hieman lisää mutu tuntumaa aiheesta ;o) --- Well - The house is a rockin' don't bother knockin' --- | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)