Aihe: Radiomafian pellet
1 2
fox
16.04.2003 23:33:20

Kuka muuten oli eka tollanen soittimentuhoaja, juuri Hendrix:kö?

Olen antanut itselleni kertoa että raskaamman kaluston "päreiksi pistämisen" aloitti pianisti Jerry Lee Lewis kultaisella 50-luvun loppupuolella pudottaessaan pianon lavalta..
Mitä tulee Cobainin kitaroihin niin hyvinkin varmaankin oli sitte Mustangi, mä olen vähä huono noissa Leo Fenderin vehkeissä. *Niisk*
Mutta itse asiaan:kitaroissa oleileva henki saattaa kostaa: Kuinka kävi Jimin? Kurtin? Petelläkin on "vähän ongelmia" !
Nii! Älkääskää särkekö niitä vaivalla tehtyjä instrumenttiloita, tämä tietäkää...muulla tavoin on huomio lavalla saatava. :)
LaXu
16.04.2003 23:52:13
Mutta itse asiaan:kitaroissa oleileva henki saattaa kostaa: Kuinka kävi Jimin? Kurtin? Petelläkin on "vähän ongelmia" !
Nii! Älkääskää särkekö niitä vaivalla tehtyjä instrumenttiloita, tämä tietäkää...muulla tavoin on huomio lavalla saatava. :)

Jokaisessa kitarassa asuu pieni Saatana?
"Walking the fine line between bacon and Christian."
Höpötystä omista soittimista ja vempeleistä.
kid ego
17.04.2003 09:22:01
mun mielestäni kaikki tavaroiden rikkominen on turhaa ja typerää, ei ehkä kuitenkaan halveksittavaa, oli kyseessä kitara tai ei.
get the funk out!
Karlsson
17.04.2003 10:50:09
Ei taida tuo kitaroiden hajottaminen olla ollut hirveen kapinallista enää pitkään aikaan. Näyttää oikeestaan tyhmältä.
Pilkkoisvat halkoja stagella, se ois uutta ja radikaalia ja lopputulos on sama. (sama liike käsillä ja tuloksena puulastuja ja päreitä)

Miksei toi paskaks pistäminen ole muihin harrastuksiin levinnyt? Esmes joku teini vois pistää huolella ja rakkaudella laitellun "katukilpurin" (lue: corolla DX) tuhannenpillunpäreiks esmes ajamalla betoniseinään. "miks sää mälläsit autos?" "enks ooki rebel, vi**u!"
"Älä soita noin!"
Kossu
17.04.2003 11:18:11 (muokattu 17.04.2003 11:27:12)
Hyvä kitarat ovat ammattimiesten ja parhaassa tapauksessa käsityöläisten tekemiä arvoesineitä ja sellaisina osa meitä kaikkia ympäröivää kulttuurihistoriaa. Ihminen joka hajottaa kitaran koska hänellä on siihen varaa ja se auttaa häntä ehkä tekemään lisää rahaa on samanlainen kuin Jugend-taloja purkavat Grynderit, tai toisessa päässä: kuten känninen pikkukakara, joka hajottaa vanhan taide-esineen .

Hajotetaan koska itsekkäät syyt sitä puoltavat tai koska ei tajuta hajotettavan kohteen arvoa.

Jotenkin Pete Towndend saa anteeksi mitä teki koska hän Whon vaurastettua tilasi suoraan tehtailta useita uusia samanlaisia ensin Rickenbaker, sitten SG Special, sitten Les Paul De Luxe ja lopuksi Shecter Telecaster kitaroita kerralla ja roudarit sitten kasasivat rikkoutuneista osita uusia niinkauan kuin mahdollista. Pete ei mennyt kauppaan ja ostanut sieltä kitaroita hajotettavaksi, joka on anteeksiantamatonta idiotismia.

Se mitä Townsend ei saa anteeksi on se että kaikenmaailman debiilit kopioivat tavan ja ryhtyivät rikkomaan yleensä käytettyjä ja ostohetkellä suhteellisen halpoja kitaroita, joiden muotoilullinen ja kulttuurihistoriallinen arvo olisi nyt paljon korkeampi kuin arvon herrojen musiikin.

Eniten hajoitetut kitarat ovat varmaankin: Jaguar, Jazzmaster, Mustang ja 60-luvun lopun 70-luvun alun Stratot.
Kaikki Vox-kitarat ovat kärsineet rajusti idiotismista, ja etenkin iki-ihanat Phantom mallit, joita Amerikan "punk-rokkarit" tykkäsivät hajoitella 80-luvun alussa. Gibsonit ovat halvempia SG-malleja lukuunottamatta lähinnä hintojensa ansiosta säästyneet, mutta 60-luvun loistavia Epiphone USA-malleja on hajoitettu varmaan pilvin pimein.

Kitaroita on hajotettu silloin kun ne ovat menneet pois muodista, eikä niiden arvoa vielä ole tajuttu, joten on parempi ettei niitä halpojakaan kitaroita hajoitettaisi, joku fiksumpi saattaa myöhemmin arvostaa niitä, vaikka et pitäsi itse niitä minään.

Jos sinulla on hirveä hinku hajoittaa kitara niin tilaa uusi sarjavalmisteinen kitara, mutta parempi on jos et hajoittaisi sitäkään. Rikkoa osaa kuka vaan, mutta harvemmat osaavat rakentaa.

PS: itse hajoitin vähäpoikana korkealta kallioleikkaukselta pudottamalla ja sen päälle vielä
polttamalla 60-luvun lopun Monark-mopon ja se rupesi harmittamaan jo parin vuoden kuluessa ja harmittaa vieläkin.

PPS: Jimi Hendrix hajoitti kitaroita paljon vähemmän kuin yleisesti uskotaan, Jimppa inhosi sitä mutta totteli kun manageri käski.
ChuckJimiJeffThundersJohnyBoHooker
Juntunen
17.04.2003 11:23:02

Mä en oo ikinä tajunnu tota kitaran hajoittamista.

Sama kun katkoisin sukseni ladulla kesken väkisinhiihtolenkin. Onneksi en satu harrastamaan moista. En ainakaan minä pirstoisi kalliita harrastusvälineitä.
LaXu
17.04.2003 11:29:20
Pilkkoisvat halkoja stagella, se ois uutta ja radikaalia ja lopputulos on sama. (sama liike käsillä ja tuloksena puulastuja ja päreitä)

Hoho! Tuossahan on ideaa. Olisi aika hienon näköistä, kun joku turskahevibändi (kasvomaalaukset ja kaikki) repäisisi sen verisen kirveen esiin ja alkaisi pilkkomaan halkoja. Tai vielä parempi: lavan reunalla sahapukki ja pölkky ja arvon artisti kiskaisee esiin sahan ja pistä pöllit poikki.
"Walking the fine line between bacon and Christian."
Höpötystä omista soittimista ja vempeleistä.
Socialite
17.04.2003 12:23:36
Juuso ja Peltsi on kyllä todella syvältä. Samoin soitinten säpälöinti...
Keppi kädessä joka ilta.
zernobyl
18.04.2003 14:06:32

Hoho! Tuossahan on ideaa. Olisi aika hienon näköistä, kun joku turskahevibändi (kasvomaalaukset ja kaikki) repäisisi sen verisen kirveen esiin ja alkaisi pilkkomaan halkoja. Tai vielä parempi: lavan reunalla sahapukki ja pölkky ja arvon artisti kiskaisee esiin sahan ja pistä pöllit poikki.

Tai tamppais mattoja? Tai jotain muuta mukavaa. =Ž

Kitaroiden hajoittaminen on tyhmää, jos on kyse kalliista, vanhasta, hyvästä, kauniista, toisen omasta tai vain tunnearvoltaan korvaamattomasta instrumentista.

Tyhmimpiä ovat ihmiset, jotka hajoittavat toisten omaa. Pistää sapettamaan.
Mene käymään sivuillani tai sivuillani. Tos ensimmäises on enemmä järkee. Ja siel saa valita värin.
Ari
19.04.2003 22:44:45
hajotti saatana ihan hyvän akustisen kitaran, perkele että ottaa pattiin tollanen, pitäis käydä vähän 'opettamassa'.

Tää on tosiaan naurettavinta huttua mitä tälläkin palstalla on kirjoteltu pitkiin aikoihin. Ehdottasin tämän jutun alottajalle että seuraa vaikka uutisia ja tajua mitä maailmalla tapahtuu. Ehkä säkin lopettasit tämmösen tyhjänpäiväsen paskan jauhamisen.
Maniska
20.04.2003 00:08:58
Tää on tosiaan naurettavinta huttua mitä tälläkin palstalla on kirjoteltu pitkiin aikoihin. Ehdottasin tämän jutun alottajalle että seuraa vaikka uutisia ja tajua mitä maailmalla tapahtuu. Ehkä säkin lopettasit tämmösen tyhjänpäiväsen paskan jauhamisen.

Joo, saattaa olla naurettavaa huttua, kun ajatellaan mitä kaikkea paskaa maailmassa tapahtuu. Miksi muuten kommentoit tätä, eikö sun pitäis olla rauhanmarssilla. Itse kirjoitin tän jutun siksi, kun mua vituttaa suuresti kitaroiden turhanpäiväinen hajoittaminen ja palstan aihe on Kitarat:kitarakamat. Jos sä tykkäät että se hajottaminen on OK, niin en sun kanssa todennäköisesti tahdo kitaroista keskustellakaan.
well there outta be a law with no bail smash a guitar and you go to jail
Osmo Komppi
20.04.2003 00:35:43
Ari:

Jepjep. Koska maailmassa tapahtuu vakavampiakin asioita, kitaroiden hajottamisesta ei saa puhua.

Koska maailmassa on nälänhätää, ei ole mitään mieltä narista siitä, että pienessä Suomessa on pieniä määriä köyhiä ja nälkäisiä ihmisiä. Meidän tulisi olla kiitollisia, ettei heitä ole enempää. Ja mikä tärkeintä, emme itse ole nälissämme.

Ja koska Venäjältä pääsee hirvittävät määrät saasteita ilmakehään, ei meidän pidä rutista täällä kotosuomessa ympäristökysymyksistä, vaan antaa teollisuuden kilpailla täydellä teholla ilman turhia rajoituksia, jotka eivät maapallon tilaa kuitenkaan paranna.

Ja koska maailmasta löytyy diktaattoreita, jotka ovat syyllistyneet kansanmurhiin, ei yksittäisistäkään tapoista tahi murhista tahi raiskauksista kannata nostaa haloota.

Ja koska ydinpommikin on jo kertaan jos toiseenkin pudotettu amerikkalaisten taholta, miksi turhaan kritisoisimme Irakin sodan kokoista pikkuselkkausta? Kuolleethan lasketaan vain tuhansissa.

Hyvää elämää, Arska.

Pohjimmiltaan kyse on kuitenkin moraalista ja etiikasta ja ihmisyyden tai kitaruuden kunnioittamisesta. Ja jos joidenkin mielestä kitaran hajottaminen on väärin, saanee siitä sanoa.

Vaikka yksittäistä kitaran hajottamista ei voi milläänlailla eikä missään nimessä verrata koko maapalloamme koskettaviin kauheuksiin, ei nyt voi olla niin hirveän väärin hiukan kritisoida kyseistä riittiä ja pahoitella kitaraparan kohtaloa. Varsinkin kun kyseessä on niin halvatun huono ohjelmakin.
"Entä sitten? --- Sitä en tiedä." -Karel ­Capek-
benny
21.04.2003 17:09:02

Cobain rikkoi vain ja ainoastaan Japsi Stratoja ja Hendrix rikkoi kitaroita koska manageri käski, ei se itse olisi halunnut.

"Eipä tarvitse soittaa encoreja" -Kurdt Kobain ;)
shitfuck inc.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)