![]() 15.01.2025 18:07:25 | |
---|---|
McNulty: Onko minulla mennyt jotain ohi vai enkö vain hiffaa? Mutta siis 600 euron kiinalainen toaster-henkinen piirilevykone pitää saada? Onko sen soundi ylivertainen tai jokin sen ominaisuuksista? Vai onko se Ashdownin brändi? Kun äkkiseltään tulee mieleen, että Hughes & Kettneriltä saisi samalla rahalla monipuolisemman TubeMeister Deluxe 20 nupin, jossa pääte toteutettu myös EL84-rööreillä. Tai sitten palanen amerikkalaisempaa otetta PRS MT15 matolaatikon muodossa. Joo, VU-mittari puuttuu molemmista, mutta HuttusKettusessa olisi kaiutinemuloitu lähtö jos joskus halajaa soittaa nupilla suoraan DAWiin tai tiskiin. Kotisoitteluun lisäksi mainiosti soveltuva powersoak (1W, 5W tai 20W). Tremontista löytyy tehon puolituskytkin. Ihan heti en keksi syytä Ashdownin valinnalle, etenkin kun molemmat H&K ja PRS ovat samaa kokoluokkaa, yhtä simppeleitä käyttää ja lisäksi vielä monipuolisempia laitoksia koti- tai keikkasoittelijalle. Eihän tuossa Ashdownissa ole edes efektiluuppia, jos haluaisi laittaa reverbin tai dilsan vasta etuasteen jälkeen. Mut jos Ashdown pitää saada, niin mä laittaisin sinuna viestiä Nordsoundiin Runelle ja kysyisin, onko hinnassa tinkivaraa. Ei tarvitsisi leikkiä tullien ja alvien kanssa. Lisäksi jos tulisi jotain takuu-motkotettavaa, niin helpompi asioida Runen kanssa kuin lähetellä vipstaakia jälleen ympäri maailmaa. Makuasioita, mutta mun mielestä HuttusKettusen sininen hehku voittaa VU-mittarin valon tässä kyseisessä tapauksessa. T-kaupasta tai joltain kotimaiselta kauppiaalta varmasti löytyy TubeMeister Deluxe järkirahaan. Siinä on aika paljon vahvistinta tuohon rahaan. Hieman vastaavaa ihmettelin tuonne toiseen ketjuun - monia näistä pääsisi myös testailemaan esim Helsingin kivijalkaliikkeissä. Tietämättä millaista soundia tässä tarkalleen haetaan niin löytyy suunnilleen samassa hintaluokassa esim Marshallilta (DSL20, Origin20), Hughes&Kettneriltä Tubemeister, PRS MT15, Laney Cub, Orange (Dark Terror, Rocker), Peavey (Classic20, 6505MH) jne. | |
![]() 16.01.2025 01:28:30 | |
Lattencia: Et tainut lukea mitään?? laitoin tuossa jo että löysin eu sisältä tuon vahvarin, en halunnut nyt suoraan sanoa keneltä ostan.. hän saatiin hinnasta sovittua hänen kanssaan.. Luin aloituksesi, joka taisi olla jo kolmas tai neljäs täysin samasta aiheesta. Välillä mietin, että onko kyseessä vaan liian kova vauhti vai hassu foorumirölli. No, oli miten oli, niin hyvä juttu jos vahvistimen löysit sopivaan hintaan. Sittenhän se kannattaa ostaa, jos se on just passeli sinulle. Ihan helvetin aggressiivistä taas, lisätääkseni sulla on mennyt VITUSTI ohi. Ensimmäiseksi mä sään kyseisen toasterin 400e. En ole katsonut taikka edes kuullut tuosta ampista jonka linkkasit. Menen katsomaan review ja jos se on tosiaankin hybä niin menee harkintaan. Juju on siinä että en etsi mitään perinteistä marshall soundia ja kun pari vuotta sitten törmasin tuohon amppiin niin olin aika mehuissa ku soundaa hyvältä. Niin mikä oli aggressiivistä vai tarkoititko tuota omaa jatkotekstiäsi? Yleisesti ottaen Youtube tai vastaavat palvelut ovat ihan hyviä apuvälineitä kun haluaa lisätietoa laitteista, mutta niiden ongelma on siinä ettei pelkän videon ja äänen perusteella pysty kovin syväluotaavia analyysejä tekemään. Etenkin kun nuppimallista vahvistinta voi soittaa 1x10" kaapin tai vaikka 4x12" kaapin läpi. Se kuulostaa ihan erilaiselta jo pelkästään tuon kaiutinkaapin takia. Lisäksi mukana on myös äänitystä koskevat erilaisuudet ja jälkikäteen editissä ja miksauksessa tehtävät säädöt (post-processing). Todellisuudessa vahvistin voi kuulostaa ja varsinkin tuntua soitettaessa ihan erilaiselta, mitä jollain YT-klipillä nauhoitettuna. Siksi kannattaa pyrkiä testaamaan laitteita ennen ostamista. Usein tämä ei ole mahdollista ja silloin kokeilu tapahtuu vasta ostamisen jälkeen. Siksi toreilta ja turuilta löytää usein oikein hyviä käytettyjä vaihtoehtoja. No kun kerta olet noin asiantuntija niin suositteles mulle jotai lunchbox amppia Elikkäs kriteerit Pienikokoinen Ei mikään jäätävä Ei tonnin maksava (en osta uutena) ostan aika lailla vaan käytettyä gearia Semmonen että ajaa Classic/hard rock soundin eli: Hanoi rocks, Smack ja la.guns tapasta soundia. Käsittääkseni suosittelinkin jo paria vahvistinta. Osuu takuulla noihin mainitsemiisi spekseihin. Itselläni on ollut kiikarissa se Marshall sv20h studio Ja se olis käytännössä täydellinen amppi mutta sitä ei oikein löydy käytettynä, oon nähny harvoin niitä. Mulla on kyseinen vahvistin ja se on oikein hyvä "yhden soundin" styrkkari. On myös kovasti äänekäs, jopa siinä 5W-moodissa. Eli jos asuu kerrostalossa tai rivarissa, niin naapurisopu voi olla koetuksella SV20H-nupin kanssa. Mulla on sen alla Marshallin samaa sarjaa oleva 1x12" kaappi, mutta olen soittanut sitä myös pariin omaan 2x12" kaappiin, yhdessä ja erikseen. Tuo H&K TubeMeister Deluxe 20 on vahvistimena monipuolisempi. Mä halusin sen tietyn Marshall-soundin ja se löytyi aika mukavasti tuosta SV20H-nupista, mutta jos ei olisi niin spesifiä tarvetta tai jos kyseessä olisi ainoa styrkkarini, olisin hankkinut jonkun monipuolisemman laitoksen. Sellaisen, josta löytyy hyvä clean-soundi, hyvä reunasärö ja sitten se rankempikin särö tarvittaessa. Pari SV20H -nuppia olen nähnyt muusikoiden.netin torilla myytävänä tässä vuoden parin aikana. Eli kyllä niitä liikkuu ajoittain, mutta voi toki joutua kyttäämään pidemmän aikaa. Sen takia päädyin ashdowniin Saan sen 430e mallikappaleena kun taas marshall käytettynä ois sen 600e jos semmosta edes löytyy lähiaikoina, otan suosituksia vastaan ja en tiedä kenties säästää viellä?? Muita suosittuja lunchbox-tyylisiä pieniä putkinuppeja ovat tietysti Orangen TinyTerror, DualTerror, DarkTerror yms. Niitä liikkuu käytettynäkin ja varsin fiksuun rahaan. Tiny Terroria ei taideta enää tehdä uutena, tuo Dual Terror on korvannut sen. Niissä on asiallinen clean-soundi ja särösoundi Orangen tyyliin omanlaisensa. Uskoisin toimivan sleaze rockissa ja vaikka stoner-osastolla. Samoissa genreissä näkee myös Marshalleja. Perinteinen brittilafka Orange Amps siis. Mielenkiintoinen vaihtoehto voisi olla myös Hiwatt T20. Se on 20W/10W putkinuppi joka myös toteutettu EL84 pääteputkilla. Hattivateissa (tai Hiiwateissa) on oma meininkinsä ja ovat ehkä hieman "kliinimpiä" kuin Marsut ja Oranget, mutta todella hyväsoundisia laitoksia. Ottavat usein myös speduja vastaan kivasti. Toki hintaa tuollaisella T20-nupilla on sen ~800 euroa. Edelleen kuitenkin alle 1000 euroa. Ja jos vielä jatketaan yhden brittivahvistimen verran, niin Laney Cub Supertop 15W voisi olla oikein kiva vaihtoehto. Tietysti ulkoasu jakaa varmasti mielipiteitä, mutta soundiltaan tuo pikkunuppi on vallan hyvä. Laney loistaa clean-soundin osalta ja säröpuolelle löytyy fiksusti toteutetun boostin ansiosta reilusti säätövaraa. Lanikalla on myös todella asiallinen maahantuonti, kun ovat Levytukku Oy:n rosterissa. Mikko, Janne tai Jukka jelppivät takuulla Laney-asioissa ja vahvistinta pääsisi testaamaan Stadissa Vuorikadulla. https://www.levytukku.fi/laney-cub-supertop-putkinuppi--15w Tosi paljonhan tuossa on vaihtoehtoja ja valinnanvaraa reilusti alle 1000 euron hintaluokassa näissä lounasrasian kokoisissa nupeissa. moving in stereo | |
![]() 16.01.2025 02:49:22 (muokattu 16.01.2025 03:58:31) | |
Ihan semmoinen huomautus että 15 wattinen putkinuppi on liian äänekäs peli kerrostaloon. Joissakin vahvareissa saa tehon tiputettua yhteen wattiin ja semmoinen on jo todella kova ääninen kotiin. Mulla oli hiljattain Marshallin Origin 20C combo ja sen pienimmällä tehoasetuksellakin se oli aivan liian isotehoinen kerrostaloon, että olisi saanut hyvän soundin. 20 watin asetusta ei voinut käyttää ollenkaan. Putkivahvistin soi paremmin kun sitä volumea on käännetty vähän enemmän auki. Ashdown MF248 näyttäis olevan 15 wattinen ja se on liian tehokas makuuhuovahvariksi. Näyttää siinä olevan kuulokeulostulo, mutta jos treenaa pelkästään kuulokkeilla, niin siihen hommaan on parempi soundisia ratkaisuja edullisemmin kuin tuo nuppi. Ashdown nuppi on tehty bänditreenivahvistimeksi ja sellaiselle volumetasolle. Se kannattaa ottaa huomioon, ettei tule yllätyksiä. | |
![]() 16.01.2025 07:44:28 | |
McNulty: Luin aloituksesi, joka taisi olla jo kolmas tai neljäs täysin samasta aiheesta. Välillä mietin, että onko kyseessä vaan liian kova vauhti vai hassu foorumirölli. No, oli miten oli, niin hyvä juttu jos vahvistimen löysit sopivaan hintaan. Sittenhän se kannattaa ostaa, jos se on just passeli sinulle. Niin mikä oli aggressiivistä vai tarkoititko tuota omaa jatkotekstiäsi? Yleisesti ottaen Youtube tai vastaavat palvelut ovat ihan hyviä apuvälineitä kun haluaa lisätietoa laitteista, mutta niiden ongelma on siinä ettei pelkän videon ja äänen perusteella pysty kovin syväluotaavia analyysejä tekemään. Etenkin kun nuppimallista vahvistinta voi soittaa 1x10" kaapin tai vaikka 4x12" kaapin läpi. Se kuulostaa ihan erilaiselta jo pelkästään tuon kaiutinkaapin takia. Lisäksi mukana on myös äänitystä koskevat erilaisuudet ja jälkikäteen editissä ja miksauksessa tehtävät säädöt (post-processing). Todellisuudessa vahvistin voi kuulostaa ja varsinkin tuntua soitettaessa ihan erilaiselta, mitä jollain YT-klipillä nauhoitettuna. Siksi kannattaa pyrkiä testaamaan laitteita ennen ostamista. Usein tämä ei ole mahdollista ja silloin kokeilu tapahtuu vasta ostamisen jälkeen. Siksi toreilta ja turuilta löytää usein oikein hyviä käytettyjä vaihtoehtoja. Käsittääkseni suosittelinkin jo paria vahvistinta. Osuu takuulla noihin mainitsemiisi spekseihin. Mulla on kyseinen vahvistin ja se on oikein hyvä "yhden soundin" styrkkari. On myös kovasti äänekäs, jopa siinä 5W-moodissa. Eli jos asuu kerrostalossa tai rivarissa, niin naapurisopu voi olla koetuksella SV20H-nupin kanssa. Mulla on sen alla Marshallin samaa sarjaa oleva 1x12" kaappi, mutta olen soittanut sitä myös pariin omaan 2x12" kaappiin, yhdessä ja erikseen. Tuo H&K TubeMeister Deluxe 20 on vahvistimena monipuolisempi. Mä halusin sen tietyn Marshall-soundin ja se löytyi aika mukavasti tuosta SV20H-nupista, mutta jos ei olisi niin spesifiä tarvetta tai jos kyseessä olisi ainoa styrkkarini, olisin hankkinut jonkun monipuolisemman laitoksen. Sellaisen, josta löytyy hyvä clean-soundi, hyvä reunasärö ja sitten se rankempikin särö tarvittaessa. Pari SV20H -nuppia olen nähnyt muusikoiden.netin torilla myytävänä tässä vuoden parin aikana. Eli kyllä niitä liikkuu ajoittain, mutta voi toki joutua kyttäämään pidemmän aikaa. Muita suosittuja lunchbox-tyylisiä pieniä putkinuppeja ovat tietysti Orangen TinyTerror, DualTerror, DarkTerror yms. Niitä liikkuu käytettynäkin ja varsin fiksuun rahaan. Tiny Terroria ei taideta enää tehdä uutena, tuo Dual Terror on korvannut sen. Niissä on asiallinen clean-soundi ja särösoundi Orangen tyyliin omanlaisensa. Uskoisin toimivan sleaze rockissa ja vaikka stoner-osastolla. Samoissa genreissä näkee myös Marshalleja. Perinteinen brittilafka Orange Amps siis. Mielenkiintoinen vaihtoehto voisi olla myös Hiwatt T20. Se on 20W/10W putkinuppi joka myös toteutettu EL84 pääteputkilla. Hattivateissa (tai Hiiwateissa) on oma meininkinsä ja ovat ehkä hieman "kliinimpiä" kuin Marsut ja Oranget, mutta todella hyväsoundisia laitoksia. Ottavat usein myös speduja vastaan kivasti. Toki hintaa tuollaisella T20-nupilla on sen ~800 euroa. Edelleen kuitenkin alle 1000 euroa. Ja jos vielä jatketaan yhden brittivahvistimen verran, niin Laney Cub Supertop 15W voisi olla oikein kiva vaihtoehto. Tietysti ulkoasu jakaa varmasti mielipiteitä, mutta soundiltaan tuo pikkunuppi on vallan hyvä. Laney loistaa clean-soundin osalta ja säröpuolelle löytyy fiksusti toteutetun boostin ansiosta reilusti säätövaraa. Lanikalla on myös todella asiallinen maahantuonti, kun ovat Levytukku Oy:n rosterissa. Mikko, Janne tai Jukka jelppivät takuulla Laney-asioissa ja vahvistinta pääsisi testaamaan Stadissa Vuorikadulla. https://www.levytukku.fi/laney-cub-supertop-putkinuppi--15w Tosi paljonhan tuossa on vaihtoehtoja ja valinnanvaraa reilusti alle 1000 euron hintaluokassa näissä lounasrasian kokoisissa nupeissa. No mites ooks ollu tyytyväinen tohon hattus kettus amppiin? voishan tuommonen olla järkevämpi kuin tuo mun valitsema. Ehkä sit joskus hankkii marshall styrkkarin ku tulee keikkailtuu enemmän The best of us all. | |
![]() 16.01.2025 14:31:20 | |
Lattencia: No mites ooks ollu tyytyväinen tohon hattus kettus amppiin? voishan tuommonen olla järkevämpi kuin tuo mun valitsema. Ehkä sit joskus hankkii marshall styrkkarin ku tulee keikkailtuu enemmän En siis omista tuota kyseistä H&K:n vahvistinta, mutta jos etsisin ainoaksi vahvistimeksi pientä nuppia (jonka pitäisi taipua monenlaiseen musisointiin), niin se olisi aika vahvoilla. Mulla on aikaisemmin ollut pari erilaista H&K:n styrkkaria ja ne ovat olleet kyllä erinomaisia vahvistimia hintaluokassaan. Jonkin verran kokemusta on siis Hughes & Kettnerin tuotteista. Pisimpään mulla ehti olla 100W Trilogy (useamman vuoden). Hetkellisesti TriAmp Mk.2 (joka oli mulle samalla tavalla tarpeettoman järeä kuin Trilogykin) ja kävi minulla Edition Tube ja Statesman Dual EL84 combotkin kääntymässä. Testannut ja soitellut tuollaisen TubeMeister Deluxe 20:n läpi olen ja mielestäni sen ehdoton plussa on siinä, että siinä on käyttökelpoinen puhdas- ja särökanava. Eihän kaksikanavaisuus ehdoton pakko ole, mutta.. Lisäksi tuo TubeMeister kuulostaa hyvältä.. ja onhan HuttusKettusissakin "omanlainen soundinsa" vaikka ei yhtä tunnistettava kuin esim. Plexi-Marsussa. Ehdottomana plussana tuo nupin takapaneelista löytyvä "keinokuorma", jolla nupista saa järkevän niin kotona kuin keikkalavoilla. moving in stereo | |
![]() 16.01.2025 14:37:47 | |
McNulty: En siis omista tuota kyseistä H&K:n vahvistinta, mutta jos etsisin ainoaksi vahvistimeksi pientä nuppia (jonka pitäisi taipua monenlaiseen musisointiin), niin se olisi aika vahvoilla. Mulla on aikaisemmin ollut pari erilaista H&K:n styrkkaria ja ne ovat olleet kyllä erinomaisia vahvistimia hintaluokassaan. Jonkin verran kokemusta on siis Hughes & Kettnerin tuotteista. Pisimpään mulla ehti olla 100W Trilogy (useamman vuoden). Hetkellisesti TriAmp Mk.2 (joka oli mulle samalla tavalla tarpeettoman järeä kuin Trilogykin) ja kävi minulla Edition Tube ja Statesman Dual EL84 combotkin kääntymässä. Testannut ja soitellut tuollaisen TubeMeister Deluxe 20:n läpi olen ja mielestäni sen ehdoton plussa on siinä, että siinä on käyttökelpoinen puhdas- ja särökanava. Eihän kaksikanavaisuus ehdoton pakko ole, mutta.. Lisäksi tuo TubeMeister kuulostaa hyvältä.. ja onhan HuttusKettusissakin "omanlainen soundinsa" vaikka ei yhtä tunnistettava kuin esim. Plexi-Marsussa. Ehdottomana plussana tuo nupin takapaneelista löytyvä "keinokuorma", jolla nupista saa järkevän niin kotona kuin keikkalavoilla. Jaa a, no kyllä tuokin välttämättä ois hyvä, itse en tiennyt että näitä lucnhbox styrkkareita on näin paljon.. täytyypä kattoo jos tuleeki tommonen ashdownin tilalle The best of us all. | |
![]() 16.01.2025 14:44:29 (muokattu 16.01.2025 14:49:41) | |
McNulty: En siis omista tuota kyseistä H&K:n vahvistinta, mutta jos etsisin ainoaksi vahvistimeksi pientä nuppia (jonka pitäisi taipua monenlaiseen musisointiin), niin se olisi aika vahvoilla. Mulla on aikaisemmin ollut pari erilaista H&K:n styrkkaria ja ne ovat olleet kyllä erinomaisia vahvistimia hintaluokassaan. Jonkin verran kokemusta on siis Hughes & Kettnerin tuotteista. Pisimpään mulla ehti olla 100W Trilogy (useamman vuoden). Hetkellisesti TriAmp Mk.2 (joka oli mulle samalla tavalla tarpeettoman järeä kuin Trilogykin) ja kävi minulla Edition Tube ja Statesman Dual EL84 combotkin kääntymässä. Testannut ja soitellut tuollaisen TubeMeister Deluxe 20:n läpi olen ja mielestäni sen ehdoton plussa on siinä, että siinä on käyttökelpoinen puhdas- ja särökanava. Eihän kaksikanavaisuus ehdoton pakko ole, mutta.. Lisäksi tuo TubeMeister kuulostaa hyvältä.. ja onhan HuttusKettusissakin "omanlainen soundinsa" vaikka ei yhtä tunnistettava kuin esim. Plexi-Marsussa. Ehdottomana plussana tuo nupin takapaneelista löytyvä "keinokuorma", jolla nupista saa järkevän niin kotona kuin keikkalavoilla. Itseasiassa löysin tos käytettynä ton deluxe 40 niin se taitaa olla yhtä hyvä? The best of us all. | |
![]() 16.01.2025 16:59:56 | |
Lattencia: Itseasiassa löysin tos käytettynä ton deluxe 40 niin se taitaa olla yhtä hyvä? TubeMeister Deluxe 40 on oikein hyvä vahvistin, mutta jos etsit pienikokoista styrkkaria, niin sitä tuo ei ole. Tuo alkaa olemaan kooltaan jo isompi (pelkästään etupaneelin leveyden takia puhutaan jo eri kokoluokasta). Samoin putkien määrä laitteessa lisääntyy eli nekin tarvitsevat enemmän tilaa. Ominaisuuksiltaan tuo 40 on toki monipuolisempi. Siinä on jo kolme kanavaa, joista puhtaalle ja särölle täysin omat EQ:t. Tämä on mielestäni hyvä asia ajatellen monipuolisuutta, mutta ihan pienestä laitteesta ei siis enää puhuta. Deluxe 40 on siis 10 senttiä leveämpi laitos (taisi olla 45cm leveä, kun Deluxe 20 on 35cm leveä, ei sekään ihan pienimmästä päästä matolaatikoita). Siinä mielessä tuo Ashdown tai Orangen Terror-sarja on kiva, kun vahvistin on selkeästi pienempi pakkaus. Mutta tässä yhteydessä olisikin ehkä hyvä kysyä, millainen kaiutinkaappi sulla on käytössä? Jos esim. ajatuksena on käyttää jotain pientä 1x10" kaappia, niin tuollainen 45cm leveä nuppi voi näyttää vähän hassulta sen päällä. Vaikka eihän sitä nuppia tarvitse kaapin päälle välttämättä sijoittaa. Vahvistimena tuo TubeMeister Dlx 40 on kyllä mainio laite. Siinä on todella paljon ominaisuuksia ja säätövaraa. Ei siis pitäisi jäädä ainakaan siitä kiinni. moving in stereo | |
![]() 16.01.2025 18:40:29 | |
McNulty: TubeMeister Deluxe 40 on oikein hyvä vahvistin, mutta jos etsit pienikokoista styrkkaria, niin sitä tuo ei ole. Tuo alkaa olemaan kooltaan jo isompi (pelkästään etupaneelin leveyden takia puhutaan jo eri kokoluokasta). Samoin putkien määrä laitteessa lisääntyy eli nekin tarvitsevat enemmän tilaa. Ominaisuuksiltaan tuo 40 on toki monipuolisempi. Siinä on jo kolme kanavaa, joista puhtaalle ja särölle täysin omat EQ:t. Tämä on mielestäni hyvä asia ajatellen monipuolisuutta, mutta ihan pienestä laitteesta ei siis enää puhuta. Deluxe 40 on siis 10 senttiä leveämpi laitos (taisi olla 45cm leveä, kun Deluxe 20 on 35cm leveä, ei sekään ihan pienimmästä päästä matolaatikoita). Siinä mielessä tuo Ashdown tai Orangen Terror-sarja on kiva, kun vahvistin on selkeästi pienempi pakkaus. Mutta tässä yhteydessä olisikin ehkä hyvä kysyä, millainen kaiutinkaappi sulla on käytössä? Jos esim. ajatuksena on käyttää jotain pientä 1x10" kaappia, niin tuollainen 45cm leveä nuppi voi näyttää vähän hassulta sen päällä. Vaikka eihän sitä nuppia tarvitse kaapin päälle välttämättä sijoittaa. Vahvistimena tuo TubeMeister Dlx 40 on kyllä mainio laite. Siinä on todella paljon ominaisuuksia ja säätövaraa. Ei siis pitäisi jäädä ainakaan siitä kiinni. mulla ei tällä hetkellä ole kaappia mutta on modattu combo jota voi käyttää kaappina, siis sillä 10cm ei niinkään oo väliä ku siinä tulee gigbag mukana niin sit on mukava kantaa, tarkoituksena ois kasata rigi jo koostuisi pedaaleista ja ei liian isosta nupista et silleen pystyy roudailee helposti. Tässä nyt ei oo mitään varsinaisia kriteerejä paitsi: Ei jäätävän kokoinen , koko putki, hyvät soundit ja pedaali yhteys The best of us all. | |
![]() 17.01.2025 01:05:13 | |
Aika tavalla eri soundi noissa mainituissa H&K:ssa ja Asdownissa. En oikein edes näe noita toistensa vaihtoehtoina. | |
![]() 17.01.2025 05:13:26 | |
Mikko1978: Aika tavalla eri soundi noissa mainituissa H&K:ssa ja Asdownissa. En oikein edes näe noita toistensa vaihtoehtoina. no se on kyllä totta myös että ashdownilla mielestäni vintagempi soundi The best of us all. | |
![]() 17.01.2025 05:41:49 | |
McNulty: TubeMeister Deluxe 40 on oikein hyvä vahvistin, mutta jos etsit pienikokoista styrkkaria, niin sitä tuo ei ole. Tuo alkaa olemaan kooltaan jo isompi (pelkästään etupaneelin leveyden takia puhutaan jo eri kokoluokasta). Samoin putkien määrä laitteessa lisääntyy eli nekin tarvitsevat enemmän tilaa. Ominaisuuksiltaan tuo 40 on toki monipuolisempi. Siinä on jo kolme kanavaa, joista puhtaalle ja särölle täysin omat EQ:t. Tämä on mielestäni hyvä asia ajatellen monipuolisuutta, mutta ihan pienestä laitteesta ei siis enää puhuta. Deluxe 40 on siis 10 senttiä leveämpi laitos (taisi olla 45cm leveä, kun Deluxe 20 on 35cm leveä, ei sekään ihan pienimmästä päästä matolaatikoita). Siinä mielessä tuo Ashdown tai Orangen Terror-sarja on kiva, kun vahvistin on selkeästi pienempi pakkaus. Mutta tässä yhteydessä olisikin ehkä hyvä kysyä, millainen kaiutinkaappi sulla on käytössä? Jos esim. ajatuksena on käyttää jotain pientä 1x10" kaappia, niin tuollainen 45cm leveä nuppi voi näyttää vähän hassulta sen päällä. Vaikka eihän sitä nuppia tarvitse kaapin päälle välttämättä sijoittaa. Vahvistimena tuo TubeMeister Dlx 40 on kyllä mainio laite. Siinä on todella paljon ominaisuuksia ja säätövaraa. Ei siis pitäisi jäädä ainakaan siitä kiinni. En tiedä millä tavalla ajattelet, mutta näin 10 review jälkeen ei edelleenkään kiihota ykskään noista sun lucnhbox ampeista, kaikki helvetin metalli amppeja. kyl se varmaan sit tarttee odottaa siihen kunnes sais jostain plexin. jotenkin ei nappaa nuo varsinkaan ulkonäköisesti.. The best of us all. | |
![]() 17.01.2025 07:11:26 | |
Onkos Boss Katana täysin poissa laskuista vai puuttuuko tästä se kuuluisa mojo. Veikkaan, että tästä kyllä saa pihalle monenlaista soundia ja taittuu varmaan muuhunkin kuin pelkästään metalliin. Ei ole edes mitenkään älyttömän kallis https://www.thomann.de/fi/boss_katana_head_gen_3.htm | |
![]() 17.01.2025 09:20:58 | |
Juu, vahvistimet ovat erilaisia. Samalla tavoin kuin niitä demottavat tahot. Tuo TubeMeister on siitä jännä peli, että se taipuu kyllä muuhunkin kuin metalliin.. mutta vaatii demottajalta vähän vihkiytymistä laitteen ominaisuuksiin ja säätöihin. Sekä tietysti taitoa ja tahtoa soittaa jotain muuta kuin heviä. Esim. https://www.youtube.com/watch?v=ZoC78Craq98 (SRV) https://www.youtube.com/watch?v=4fD9GQWL5bU (Nile Rodgers) Ja tuota pääteasteen sag-meininkiä (mikä näköjään tuntuu olevan Ashdownin pikkustyrkkarin soundin pohjana) voi kutitella kyllä TubeMeisterilläkin. Ei ehkä ihan yhtä uskottavasti, mutta silti varsin toimiva soundi.. https://www.youtube.com/watch?v=RFtcG3obIQs (Jimi) Onko tuosta Ashdownista olemassa mitään muuta videota kuin tuo yksi, joka Nordsoundin sivuilta löytyy? moving in stereo | |
![]() 17.01.2025 11:06:07 | |
Haydenin Mini MoFo lienee aika yksi yhteen sama vahvistin. McNulty: Juu, vahvistimet ovat erilaisia. Samalla tavoin kuin niitä demottavat tahot. Tuo TubeMeister on siitä jännä peli, että se taipuu kyllä muuhunkin kuin metalliin.. mutta vaatii demottajalta vähän vihkiytymistä laitteen ominaisuuksiin ja säätöihin. Sekä tietysti taitoa ja tahtoa soittaa jotain muuta kuin heviä. Esim. https://www.youtube.com/watch?v=ZoC78Craq98 (SRV) https://www.youtube.com/watch?v=4fD9GQWL5bU (Nile Rodgers) Ja tuota pääteasteen sag-meininkiä (mikä näköjään tuntuu olevan Ashdownin pikkustyrkkarin soundin pohjana) voi kutitella kyllä TubeMeisterilläkin. Ei ehkä ihan yhtä uskottavasti, mutta silti varsin toimiva soundi.. https://www.youtube.com/watch?v=RFtcG3obIQs (Jimi) Onko tuosta Ashdownista olemassa mitään muuta videota kuin tuo yksi, joka Nordsoundin sivuilta löytyy? Sahaa. | |
![]() 17.01.2025 12:37:02 | |
mpekkanen: Onkos Boss Katana täysin poissa laskuista vai puuttuuko tästä se kuuluisa mojo. Veikkaan, että tästä kyllä saa pihalle monenlaista soundia ja taittuu varmaan muuhunkin kuin pelkästään metalliin. Ei ole edes mitenkään älyttömän kallis https://www.thomann.de/fi/boss_katana_head_gen_3.htm Todellakin, katana on treeniksellä ja on hirveetä paskaa. Vaikka jengi kuin kehuu nii itse en millään ole saannu kunnon soundia. The best of us all. | |
![]() 17.01.2025 13:09:51 | |
Lattencia: Todellakin, katana on treeniksellä ja on hirveetä paskaa. Vaikka jengi kuin kehuu nii itse en millään ole saannu kunnon soundia. Mä mietin kanssa itse tuota Katanaa, joku aika sitten kun hommasin putki marsun tilalle paremmin kotioloihin toimivaa vehjettä. Totesin, ettei Katana ole minua varten ja ostin käytetyn Vox ML50 Boutique pikkunupin ja 8 tuumasen kaapin. Vox on jotain uuden teknologian nutube laitteita, mutta soundaa oikeasti tosi hyvälle. Tuolla pienellä kaapilla toimii kotona varsin mainiosti, vaikka siitä saa tarvittaessa aika paljon mölyä. Vox enempi sellainen puhtaan soundin tai reunasärön vehje. Mua ei Katanassa napannut se, että se vaatii illmeisesti tietokoneen kaveriksi, jos meinaa kunnolla hyödyntää sitä. Sen lisäksi se on ulkoisesti aika ruma vahvari, vaikka ei sillä ihan niin kauheasti ole väliä. Kyllä joka vehkeessä on sellainen oma juttunsa ja kaikki ei vaan tunnu sillai omilta vehkeiltä. | |
![]() 17.01.2025 13:41:39 | |
mpekkanen: Mä mietin kanssa itse tuota Katanaa, joku aika sitten kun hommasin putki marsun tilalle paremmin kotioloihin toimivaa vehjettä. Totesin, ettei Katana ole minua varten ja ostin käytetyn Vox ML50 Boutique pikkunupin ja 8 tuumasen kaapin. Vox on jotain uuden teknologian nutube laitteita, mutta soundaa oikeasti tosi hyvälle. Tuolla pienellä kaapilla toimii kotona varsin mainiosti, vaikka siitä saa tarvittaessa aika paljon mölyä. Vox enempi sellainen puhtaan soundin tai reunasärön vehje. Mua ei Katanassa napannut se, että se vaatii illmeisesti tietokoneen kaveriksi, jos meinaa kunnolla hyödyntää sitä. Sen lisäksi se on ulkoisesti aika ruma vahvari, vaikka ei sillä ihan niin kauheasti ole väliä. Kyllä joka vehkeessä on sellainen oma juttunsa ja kaikki ei vaan tunnu sillai omilta vehkeiltä. Näitten suosituksien ja keskusteluen perusteella taitaa mennä niin että lopullinen valinta ois se sama marshall sv20h kuhan semmonen jostain löytyis, tässä vähän kyl liioitellaan sitä kotisoittavuus juttua että kyllähän siihen voi hankkia attenuattoorin (keinokuorman) The best of us all. | |
![]() 17.01.2025 14:00:14 (muokattu 17.01.2025 14:01:12) | |
Lattencia: Näitten suosituksien ja keskusteluen perusteella taitaa mennä niin että lopullinen valinta ois se sama marshall sv20h kuhan semmonen jostain löytyis, tässä vähän kyl liioitellaan sitä kotisoittavuus juttua että kyllähän siihen voi hankkia attenuattoorin (keinokuorman) Itse olen ainakin huomannut, että jos jotain kallista laitetta halajaa ja menee ostamaan jonkun korvaavan, edullisemman tuotteen, niin yleensä on käynyt niin, että se korvaava laite ei ole ollut hyvä hankinta. Onneksi tuota ongelmaa ei niin hirveästi enää ole, kun on jo ihan tarpeellinen määrä kamaa. Oli mulla nuorempana Peaveyn VTM 60 putkinuppi, jonka ostin kun halvalla löytyi ja kun opin käyttämään sitä, niin se oli mun treeni ja keikkavehje yli kymmenen vuotta. Meni vaan aikansa, että marsun jälkeen oppi sen vehkeen meiningin. Keinokuorma on ihan hyvä jos vahvari on oikeasti hyvä soundinen peli. En tiedä olisko kotiin parempi vähän hillitymmän kokoinen kaappi parempi kuin treenikämpälle. Sillä kaapilla on kyllä pirun iso vaikutus soundiin.. | |
![]() 17.01.2025 15:39:06 | |
RrRailo: Haydenin Mini MoFo lienee aika yksi yhteen sama vahvistin. Taitaapi olla, koska Ashdown tosiaan muutti nimensä Haydeniksi joskus vuosikymmen tai jo lähes pari takaperin. Matampin Dave Green liittyi Haydenin remmiin 2007 ja vastasi joidenkin vahvistimien suunnittelusta. Sitä perua kaiketi tämä MF-sarjakin. Tuon klipin perusteella jonka tosiaan Nordsoundin sivuilta bongasin, kuulen kyllä Matamp-yhteyksiä. Nimenomaan tuossa jo hieman fuzzia muistuttavasta alakerrasta. Ilmeisesti se on saatu aikaiseksi kahta EL84 putkea hieman kuumemmaksi biasoimalla. Tarkempaa tietoa ei laitteen muuntajista ole, joten siltä osin syvällisempää tulkintaa on vaikea tehdä. Tuolla kyseisellä klipillä soitto ei ole mitenkään maata järisyttävää ja mielestäni styrkkari kuulostaa melko yksiulotteiselta. Soundi ei millään tavalla ole "elossa" vaan pikemminkin jää sinne styrkkariin tai kaiutinelementtiin. En sano, että se olisi huono soundi koska se saattaa olla juuri sellainen jota kaivataan ja toivotaan. Lisäksi videoilta ei koskaan selviä se, millä tavalla vahvistin reagoi soittajan käskytykseen. Millainen sen dynamiikka on. Miltä vahvistin tuntuu soittaa. Tämä mielestäni se suurin syy sille, miksi pelkkä video ei kerro vahvistimesta muuta kuin "suuntaviivoja". Ja juuri siksi olisi hyvä päästä testaamaan ja demoamaan laitetta itse, omalla soittimella ja omilla nakeilla. Mua myös hieman tässä hämmentää se, että toisaalta haetaan sitä treblekästä plexi-Marsun soundia joka nimenomaan leikkaa läpi kitararockissa tiheämmästäkin miksauksesta. Ashdown taas kuulostaa sellaiselta Matamp-henkiseltä "pörinävahvistimelta" joka voisi olla täydellinen kun soitetaan Kyuss, Fu Manchu tai vaikka Dark Buddha Rising covereita, tai jotain muuta stoner, doom yms. fuzzrokkia. Siksi päädyin itse suosittelemaan tuota HuttusKettusta, että sillä pystyisi kattamaan tuota Marshall-kitararokkia, mutta myös muuta jos sille ilmenee tarvetta. Samasta syystä mä hankin itselleni tuon pienen Marshallin, koska se on täsmäase juuri siihen yhteen juttuun. Yhteen soundiin. Jäsen foxin sanoin "one trick pony". Mutta kuten täällä on todettu.. jos omat korvat asemoituu siihen, että jokin tietty juttu on must have ja ylivertainen, niin ehdottomasti se kannattaa silloin valita. Oikeastaan jopa hinnasta ja mistään muusta viis. Varsinkaan siitä välittämättä, mitä joku jossain sanoo tai on mieltä. Mä soitan itse kahdella todella äänekkäällä vahvistimella, jopa kotonakin, vaikka kaikki muut ovat sitä mieltä että se on ihan järjetöntä ja tarpeetonta. Ja kuinka monen mielestä Fenderin silverfacet ja Mesan F-sarja ovat kurapaskaa :) Ei siis kannata välittää muiden mielipiteistä, eikä varsinkaan loukkaantua niistä. Aloittajalle tahdon siis sanoa, että vaikka tässä onkin nyt Ashdownia "kyseenalaistettu" ja tarjottu tilalle muutakin, niin suosittelua ja pohdintaa ei ole tehty pahat mielessä tai kiusalla. Pikemminkin asia tulee nähdä opponointina, joka toivottavasti on vaan vahvistanut aloittajan näkemystä siitä, mitä halutaan ja mitä ei haluta. moving in stereo | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)