Aihe: Vahvistimen korvaaminen äänityskäytössä 1 2 | |
---|---|
![]() 01.01.2025 17:40:48 | |
Entropia666: Kaikenlaista on kokeiltu: Summarum summarum: Nuo digikamppeet on ylivoimaisia himasoitossa useammasta syystä: - Ne on merkittävästi halvempia kuin vahvarit. - Niiden volaa on äärimmäisen helppo säädellä. - Ne on nopeammin soittokunnossa kuin putkivehkeet. Mulla on Logiciin tehtynä presetti joka aukeaa kahdella klikkauksella ja silloin on auki kitaralle raita jossa säädöt ja plugarit valmiina + rec päällä, sekä rumpukone kaveriks demotukseen. Ideat saa ihan helvetin nopeeta talteen. - Pääsee käsiks merkittävästi kalliimpiin vahvareihin kuin mihin itellään ois koskaan varaa. Mulla on plugareina Toi Nameless (Fortin Meshuggah), Mesa Suite (IIC+) ja Soldano Suite (SLO100). Jokainen noista on vähintään neljä tonnia fyysisenä. - Noita voi testata täysin ilmaseks kaks viikkoo, mitään fyysistä kamaa ei voi ilman ostamista. Jos halvalla haluaa päästä, niin käytetty laadukas putkivahvistin ei tyypillisesti menetä arvoaan. Jos haluaa uutena ostaa halvalla monta fyysistä putkivahvistinta, niin Fryetten modulit kuten IICP ja SLO maksavat muistaakseni jotain 300-400. Olen kyllä monesti ottanyt liikkeestä fyysistä kokeiluun esim. viikonlopun yli, jos asia ei ole selvinnyt jo liikkeessä kokeillessa. | |
![]() 01.01.2025 21:20:02 | |
Entropia666: Kaikenlaista on kokeiltu: Periaatteessa voisin ihan yhtä hyvin vetää noilla Neural DSP:n plugareillakin täysin kuranttia tavaraa olevat skebaraidat sisään, mutta oon halunnu vähän kuitenki harrastella noitten putkikamojen kaa kun tosissaan tehdään julkasua. Slipknotin Jim Root jutteli jotain samansuuntaista tuon kanssa (capturet toimii jopa paremmin kuin alkuperäiset, mutta levyä tehdessä pitää olla analogista vahvistinta käytössä, koska eron kuulee): https://youtu.be/sYxFgCyIqhs?t=717 "Improvisation is a genesis of composition" - YJM | |
![]() 02.01.2025 11:03:24 | |
Mullakaan ei ole hardwarea ollut aikoihin. Viimeisen multimasiinankin myin pois 1,5v sitten. Viimeisin vahvistin lähti pari vuotta aikaisemmin. Olen itse niin tottunut ja tykästynyt plugareihin että niillä mennään. Monesti samoilla, itse tehdyillä soundeilla mennään. Kaiutinsimulaationakin pyörii yleensä samat pari vaihtoehtoa. Vaikka monissa plugareissa on mukana ties mitä efektiä ja kaikua ym. niin kuitenkin itse tykkään DAWin efektiketjuun laitella ihan erillisiä. Syynä, että on niin paljon helpompi ja nopeampi tehdä automaatioita kuin että alkaa kalastella että mistäs tämän ja tämän tuohon säätöön pääsee käsiksi. Brain Feast - Zombiemetallia https://www.youtube.com/@BrainFeastMetal | |
![]() 03.01.2025 10:29:40 (muokattu 03.01.2025 10:31:38) | |
Muistutetaas tähän väliin, että putkivahvistimen ja mallintavien ja plugarien lisäksi varteenotettava aihtoehto on myös SansAmpin PSA, joko originaalina ysäri räkkiversiona tai nykyisenä 2.0 pedaalimallisena. Tämän kanssa kun istuu pariksi tunniksi alas niin tästä oppii löytämää pienellä vaivalla ja muutamalla nappulan pyöräytyksellä sellaisen soundipaletin, mitä digillä saa etsiä viikkoja. Tämän kanssa oppii myös suhtautumaan (särö)soundeihin analyyttisemmin eli käyttämään korvaa eikä silmää kun tekee päätöksiä mitä nappulaa ja mihin suuntaan pitää kääntää, että soundissa tapahtuu toivottavia muutoksia. Tätä voi käyttää myös digin tai putken edessä helkkarin monipuolisena säröpedaalina, millä korvaa muovikassillisen säröspeduja, kun pistää kaappisimuloinnin nappulastapois päältä. Analogisena tästä ei aiheudu latenssia kuten digistä tuppaa aina tulemaan, joten soittotuntuma pysyy orgaanisena eikä tarvi välittä monesta laitteesta summautuvasta kokonaislatenssista, jos pistää monta muljutinta peräkkäin. Kaima tässä esittelee PSA 2.0:aa. https://www.youtube.com/watch?v=Se0TlvpeeOM PS: Diginäkin löytyy PSA plugareita, ettei välttämättä tarvi hommata edes fyysistä pedaalia, jos haluaa testailla miten tällä soundeja louhitaan. Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän. | |
![]() 03.01.2025 13:09:22 | |
mhelin: Niinno riippuu siitä miten paljon sellaisella vaimentaa (eli miten paljon vahvistin näkee oikeata kaiutinelementtiä vastusverkon takana). Nyt ei sinällään ole kyse normikäytöstä vaan tärkein ominaisuus on linjatasoinen lähtö. Toki jos se vaivaa niin hommaa sitten reaktiivisen keinokuorman, niitäkin on nykyään suhteellisen edullisia: https://www.thomann.de/fi/two_notes_torpedo_captor_8_ohm.htm Niin, ja Torpedo Captor on hädin tuskin reaktiivinen sekään. Keinokuormissa on vähän se ongelma, että oikeasti hyvät maksaa paljon. Sillä rahalla saa jo aika hyvän mallintavan, jossa on aivan pirusti paremmat ominaisuudet, mutta se ei sitten ole se sun rakas vahvari... Oikeasti kustannustehokkaampi ratkaisu pelkästään äänityskäyttöön voi olla esim digitaalisen kaappauksen tekeminen mikitetystä vahvarista. | |
![]() 03.01.2025 13:21:29 | |
Mikko1978: Jos haluaa uutena ostaa halvalla monta fyysistä putkivahvistinta, niin Fryetten modulit kuten IICP ja SLO maksavat muistaakseni jotain 300-400. Tarkoitat Synergyn moduuleita. Ne vaativat SYN-1 (1 moduulipaikka) tai SYN-2 (2 moduulipaikkaa) moduulietuasteen kaverikseen, ja sen lisäksi tarvisit päätevahvistimen, tai jonkin sortin päätevahvariemulaation ja kaiutinsimun. SYN1 + moduuli on jo 1000 € paikkeilla. Firmalla on myös nuppiversiot SYN-30 ja SYN-50. SYN-50 + kaksi moduulia maksaa keskimäärin n. 2500 € jo itsessään, eli halvasta ei voi puhua millään tasolla. Synergyyn en sijoittaisi muuten, kuin jos haluat vähän niin kuin "rakenna oma putkivahvari" ratkaisun, mutta ilman, että täytyy lukita vastaus. Jos ei joku moduuli miellytäkään, sen voi sitten vaihtaa. Näitä ei taida Suomessa myydä kukaan? Muuten pääsisi esim kokeilemaan ja löytämään sen oman unelmamoduuliyhdistelmän. Kai sitä voi pistää pirusti rahaa tiskiin ja hommata Thomannilta sitten useamman moduulin ja palauttaa ne mitä ei tarvii... | |
![]() 03.01.2025 13:49:29 | |
LaXu: Tarkoitat Synergyn moduuleita. Synergyyn en sijoittaisi muuten, kuin jos haluat vähän niin kuin "rakenna oma putkivahvari" ratkaisun, mutta ilman, että täytyy lukita vastaus. Jos ei joku moduuli miellytäkään, sen voi sitten vaihtaa. Tarkoitan Steven Fryetten rakentamia ja myymiä moduleita. Itse laittaisin rahani paljon ennemmin kiinni Stevenin kuin Randall Smithin rakentamaan vahvistimeen. https://youtu.be/lMOGi7LuO5Y?si=AGupz1tYMiyZLk1S | |
![]() 03.01.2025 15:45:53 | |
Mikko1978: Tarkoitan Steven Fryetten rakentamia ja myymiä moduleita. Itse laittaisin rahani paljon ennemmin kiinni Stevenin kuin Randall Smithin rakentamaan vahvistimeen. Fryette on suunnitellut ison osan Synergyn myymistä vermeistä, jotka perustuvat Bruce Egnaterin alun perin kehittämään moduulikamaan. En tiedä kuka Synergyn moduulit valmistaa, mutta ei tietääkseni Fryette itse. Ehkä hyvä niin. Oma kokemukseni Fryetten kamoista ei ole oikeasti kovin mairitteleva. Päällisin puolin ne vaikuttavat laadukkailta ja hyvin suunnitelluilta, mutta itsellä on ollut molemmissa omistamissani Power Stationeissa ongelmia. PS-100 ei myöskään kestänyt n. 10 cm pudotusta parkettilattialle, laskeutui vielä kumijaloilleen. Kävi siis niin, että olin pakkaamassa sitä ja pahvilaatikon pohja petti kun nostin pakettia. Mikään ei näkyvästi hajonnut, mutta eipä enää vahvari toiminut. Isompi ongelma on, että Fryetten tuki on suoraan sanoen surkea. Jos saat heidät edes vastaamaan sähköposteihin, niin sitten voi käydä esim niin että parin viestin vaihdon jälkeen he vaan lopettavat vastaamisen. Jos tarvisi esim. kytkentäkaavioita korjaukseen, niin paha niitä on saada jos sieltä ei kukaan vaivaudu vastaamaan. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)