Aihe: Raapivat nauhanpäät
1 2
mpekkanen
03.03.2024 22:05:52
eth0: Samaa mieltä. Olen viilannut rakennussarja-telen kaikki nauhat harjoituksen vuoksi, ja sen jälkeen uskaltanut yhtä halpaa sratoakin siistiä. Mutta siis, jos analogiaa haetaan, niin kyllä liikkeestä ostetun vaihtoautonkin pitää olla kunnossa ja huollettu, jollei ihan terminaalivaiheen ajokista ole kyse. Käyttöön ostettavan tavaran pitää olla käyttökunnossa.

Nykyään soittimia myydä esim Verkkokauppa,com tyylisissä paikoissa ja nehän ei ole erikoistuneet musiikkiin yhtään mitenkään. Niistä kun ostaa, niin soitin voi olla ihan missä sattuu säädöissä.

Kyllä minäkin olen sitä mieltä, että uuden soittimen säädöt pitää olla kunnossa tai sitten siihen kauppaan pitää kuulua sellainen palvelu, että soittimen saa kuntoon.
jkiva
03.03.2024 22:27:34

mpekkanen:

Kyllä minäkin olen sitä mieltä, että uuden soittimen säädöt pitää olla kunnossa tai sitten siihen kauppaan pitää kuulua sellainen palvelu, että soittimen saa kuntoon.

Jeps, nimenomaan!

Kyllä, ilmiö on normaali ja helposti korjattavissa, eikä suoranaisesti kerro soittimen laadusta, mutta liikkeen laadusta/osaamisesta se jotain kertoo, jos tuollaisia päästää ulos.

Ja ensimmäistä kitaraansa ostava ei välttämättä ymmärrä asiaa kyseenalaistaa ja korjauttaa
Pelatetaan maailma kitara kerrallaan!
Kuha
03.03.2024 22:33:27

mpekkanen: Nykyään soittimia myydä esim Verkkokauppa,com tyylisissä paikoissa ja nehän ei ole erikoistuneet musiikkiin yhtään mitenkään. Niistä kun ostaa, niin soitin voi olla ihan missä sattuu säädöissä.

Aivan sama juttu kun ostat vaikkapa Thomannilta.
Old Fenders never die
mpekkanen
03.03.2024 22:42:42
jkiva:
Ja ensimmäistä kitaraansa ostava ei välttämättä ymmärrä asiaa kyseenalaistaa ja korjauttaa

Tuohan se ongelma just on. Etsitään halpaa kitaraa ja sitten se tilataan Thomannilta tai ostetaan Verkkokaupasta ja säädöt on ihan mitä sattuu.
Kannattaisi aina ottaa mukaan sellainen, joka ymmärtää kitaroista ja tajuaa sen, että joskus kannattaa ostaa kotimaisesta kivijalasta vaikka muutamalla kympillä kalliimpi kuin tehdä niin että kokeilee liikkeessä ja sitten tilaa sieltä mistä halvimmalla saa. Kun se kivijalan kitara voi olla jossain tapauksissa jopa säädetty.
mpekkanen
03.03.2024 22:44:35
Kuha: Aivan sama juttu kun ostat vaikkapa Thomannilta.

Jeps, ei ole nekään säädöissä. En tiedä onko kalliimpi osasto, mutta veikkaan että säätöpalvelu on maksullinen.
Heavymetalization
04.03.2024 00:33:13
mpekkanen: Jeps, ei ole nekään säädöissä. En tiedä onko kalliimpi osasto, mutta veikkaan että säätöpalvelu on maksullinen.

Itse olen siinä käsityksessä että kama vaan tulee Suomeen Thomannin varaston kautta niissä säädöissä missä se on Mexicossa, Indonesiassa tai missä lie Kiinassa lähetetty, mutta Thomannilla ei tavaraa tarkasteta tai säädetä ainakaan ilman erillistä lisämaksua.
mpekkanen
04.03.2024 00:47:21
Heavymetalization: Itse olen siinä käsityksessä että kama vaan tulee Suomeen Thomannin varaston kautta niissä säädöissä missä se on Mexicossa, Indonesiassa tai missä lie Kiinassa lähetetty, mutta Thomannilla ei tavaraa tarkasteta tai säädetä ainakaan ilman erillistä lisämaksua.

Mulla on sellainen muistikuva, että Thomannilla on ainakin ollut lisämaksullinen säätö kitaralle, mutta en tiedä onko enää. En muista mitä se maksoi, mutta arvelen ettei se kolikkorahalla toiminut.
samiko
04.03.2024 10:26:28 (muokattu 04.03.2024 10:27:11)
Itse olen hiukan eri mieltä että pitääkö ostettu laite olla "säädöissä". Tai mitä "säädöillä" tarkoitetaan.

Kyllä pitäisi olla soittokunnossa mutta ei mielestäni missään ns. 10/10 kunnossa, varsinkaan jos tuote on joku 100e kitara. Ja mitä 10/10 säädöillä tarkoitetaan voi olla mielipidekysymys. Ja esimerkiksi noista töröttävistä nauhanpäistä niin ei kai kukaan luule että 100e kitaraan mitään Ruokangas-tasoa tulee?

Jos ostan vaikka halvimmasta halvimman polkupyörän, niin enhän mä nyt voi olettaa että vaihteet napsuisi sulavasti kuin jossain 3000e pyörässä, kaikki työnjälki (nauhanpäät) olisi ihan vimosen päälle... ehkä jossain fantasiamaailmassa.

Se on selvä että sillä halvimmalla jääkaapilla pitää pystyä kylmettää ruokansa asianmukaiseen lämpötilaan, mutta jos siellä sisävalossa vähän nauhanpää töröttää... nooh, kuka toimii mitenkin. Aina tosiaan voi palauttaa tuotteen.
LaXu
04.03.2024 12:05:16
Nauhanpäät voi törröttää ihan minkä hintaluokan soittimessa vaan, eipä sille voi mitään, että vaikka Aasian lämpimissä ilmastoissa rakennettu kitara kuivassa ja kylmässä Suomen säässä kutistuu.
zookiejoe
04.03.2024 15:26:04
..En muista ilmiöön törmänneeni 80-luvulla tai vielä 90-luvullakaan. .....Vai kultaako aika muistot?

Kävin Lontoossa 1980-luvulla jossain Lewishamin musiikkiliikkeessä pedaali ostoksilla ja saundeja testailin oikealla uudella PRS Whale Blue customilla...
Edelleenkin muistan kipeästi sen kuinka nauhan päät viilsivät sormiin silloin paper cutit...
Loppu testailut hoidettiin sitten vanhemmalla stratolla, jossa säädöt oli kohdillaan eikä tullut lisää viiltoja sormiin.
Jotta kyllä tuo oli ongelma jo silloinkin.
"Paikallisia sadekuuroja... ja vitut!!" - Nooa, 4341 eKr
Kontiak
04.03.2024 16:51:18
LaXu: Nauhanpäät voi törröttää ihan minkä hintaluokan soittimessa vaan, eipä sille voi mitään, että vaikka Aasian lämpimissä ilmastoissa rakennettu kitara kuivassa ja kylmässä Suomen säässä kutistuu.

Juurihan Ola Englund Tukholman omakotitaloalueelta sanoi, että törrötysvalituksissa ensimmäinen kysymys on "Et kai vaan metallia soitellut?"

"Korkea sisälämpötila lisää huoneilman kuivuutta. Mikäli huoneilma on kuivaa, lämpötilaa kannattaa hieman alentaa. Näin myös kosteus lisääntyy."

https://www.hengitysliitto.fi/kodin … lman-olosuhteet/huoneilman-kosteus/
"Improvisation is a genesis of composition" - YJM
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)