Aihe: Editor Custom Guitars
1 2 3
jkiva
26.02.2024 16:19:24

Hienon näköisiä kepakoita omalla tavallaan näyttivät olevan. En näe syytä uskoa, etteikö olis ihan hyviäkin, mutta ei voi kokeilematta sanoa.

Täällä taas on Mnetin inkvisitio sen sijaan ihan pelkkien kuvien perusteella päätellyt, että paskoja ovat eikä edes säädöissä. Suomalaista perusmeininkiä... kukaan älköön mitään ikinä itse tehkö, ei pidä yrittämän, eikä täällä edes kukaan mitää osaa...

Jos kitarat on herra Editorin itse omaan makuunsa tekemiä, niin onhan ne uniikkeja kappaleita, eli Customeita. Ei löydy kaupan hyllyltä toista vastaavaa.

Ja tavaramerkkejä saa jokainen vapaasti itselleen keksiä, niin kauan kuin ei toisten tavaramerkkejä loukkaa.

Eli peukut herra Editorille! Olettaen, että nuo Fender decalit ei ole itse liimattuja, koska silloin syyllistyisi tuoteväärennökseen ja tavaramerkkiloukkaukseen, jota valitettavasti sitäkin täällä torissa näkee.

Että tuota relatkaa vähän ja antaa kaikkien kukkien kukkia ja kitaroiden soida! ;-)
Pelatetaan maailma kitara kerrallaan!
p130
26.02.2024 16:29:58

jkiva: Hienon näköisiä kepakoita omalla tavallaan näyttivät olevan. En näe syytä uskoa, etteikö olis ihan hyviäkin, mutta ei voi kokeilematta sanoa.

Täällä taas on Mnetin inkvisitio sen sijaan ihan pelkkien kuvien perusteella päätellyt, että paskoja ovat eikä edes säädöissä. Suomalaista perusmeininkiä... kukaan älköön mitään ikinä itse tehkö, ei pidä yrittämän, eikä täällä edes kukaan mitää osaa...

Jos kitarat on herra Editorin itse omaan makuunsa tekemiä, niin onhan ne uniikkeja kappaleita, eli Customeita. Ei löydy kaupan hyllyltä toista vastaavaa.

Ja tavaramerkkejä saa jokainen vapaasti itselleen keksiä, niin kauan kuin ei toisten tavaramerkkejä loukkaa.

Eli peukut herra Editorille! Olettaen, että nuo Fender decalit ei ole itse liimattuja, koska silloin syyllistyisi tuoteväärennökseen ja tavaramerkkiloukkaukseen, jota valitettavasti sitäkin täällä torissa näkee.

Että tuota relatkaa vähän ja antaa kaikkien kukkien kukkia ja kitaroiden soida! ;-)

Aivan totta. kaupataanhan torilla jätepaloista kasattuja customkitaroitakin mielikuvalla huolella valikoiduista ja sovitetuista osista.
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
mpekkanen
26.02.2024 16:37:53
p130: Aivan totta. kaupataanhan torilla jätepaloista kasattuja customkitaroitakin mielikuvalla huolella valikoiduista ja sovitetuista osista.

Kuka kauppaa jätepaloista tehtyjä soittimia, vai yleisestikkö meinasit?
p130
26.02.2024 16:50:27

mpekkanen: Kuka kauppaa jätepaloista tehtyjä soittimia, vai yleisestikkö meinasit?

Yleisesti. Halvimmat raadot torilta kerääviä ja niitä luovasti sekoittavia hahmoja kyllä löytyy. Parhaimmat brändäävät "tuotteensa", taisi olla ainakin joku Custom Recycled Guitars jollakin sankarilla. Omaa romua markkinoidaan huutamalla laatutavaran huonoudesta ja ylihintaisuudesta.
Tympee Huttunen
26.02.2024 16:59:00
jkiva: eikä edes säädöissä.

Tuo itseasiassa lukee ilmoituksessa.
mpekkanen
26.02.2024 17:17:40
Jos kitara ei ole säädöissä, niin se voi myös olla ettei sitä saa ilman kitaraseppää säätöihin.
Monesti tullut mieleen noista itse kyhätyistä mitälie palacastereista, että ne säädöt saattaa olla pielessä senkin takia, ettei niitä kotikonstein saa kunnolla soimaan.
Tämmöisen soittimen ostaminen voi siis tarvita usean satasen remontin ja siksipä noita ei jengi niin älyttömästi osta.
lukeman
26.02.2024 17:27:51
1800 euron hintalappuisessa stratossa on mim-kaula.

jkiva: Hienon näköisiä kepakoita omalla tavallaan näyttivät olevan. En näe syytä uskoa, etteikö olis ihan hyviäkin, mutta ei voi kokeilematta sanoa.

mpekkanen
26.02.2024 17:35:32
lukeman: 1800 euron hintalappuisessa stratossa on mim-kaula.

Kukaan ei maksa nelinumeroista summaa. Joku maksimissaan 500 euroa vaihdossa usean tonnin kitaraan voi olla jossain liikkeessa ehkä mahdollinen.
DirtyFingers
26.02.2024 17:42:48

Pudota vähän hintaa - saatan jopa ostaa!
Come with me for fun in my buggy
Laulava Kylätohtori
26.02.2024 18:50:48
mpekkanen: Kukaan ei maksa nelinumeroista summaa. Joku maksimissaan 500 euroa vaihdossa usean tonnin kitaraan voi olla jossain liikkeessa ehkä mahdollinen.

En usko, että liikkeet ottavat tuollaisia ollenkaan vastaan vaihdossa.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
mpekkanen
26.02.2024 19:17:28
Laulava Kylätohtori: En usko, että liikkeet ottavat tuollaisia ollenkaan vastaan vaihdossa.

Joku Kaksi Kitaraa voi ehkä ottaa, mutta ei varmaan suurimpaan osaan liikkeistä kyllä käy.
jkiva
26.02.2024 20:54:33

mpekkanen: Kukaan ei maksa nelinumeroista summaa. Joku maksimissaan 500 euroa vaihdossa usean tonnin kitaraan voi olla jossain liikkeessa ehkä mahdollinen.

Entäpä jos se sattuis olemaan erinomaise hyvä? Ehkä jopa parempi kuin aito ameriikan Fender? Enkä yhtä hyvä kuin jonkun nimekkäämmän artesaanisepän tekemä?

Tullaan taas siihen, että "kitaristit soittaa silmillään", arvo määräytyy miten määräytyy "aihetodisteiden" perusteella. Eikä siinä mitään, sekin on ihan fine, kun sen vaan itselleen tunnistaa/tunnustaa.
Laulava Kylätohtori
26.02.2024 21:05:09 (muokattu 26.02.2024 21:05:50)
jkiva: Entäpä jos se sattuis olemaan erinomaise hyvä? Ehkä jopa parempi kuin aito ameriikan Fender? Enkä yhtä hyvä kuin jonkun nimekkäämmän artesaanisepän tekemä?

Tullaan taas siihen, että "kitaristit soittaa silmillään", arvo määräytyy miten määräytyy "aihetodisteiden" perusteella. Eikä siinä mitään, sekin on ihan fine, kun sen vaan itselleen tunnistaa/tunnustaa.

Brändillä on oma arvonsa eikä se ole pelkästä ilmasta maksamista. Tuollaisten kotipajojen kitarat, joita ei edes ilmoituksen mukaan saa säätöihin, voivat olla osien ja työnjäljen osalta mitä tahansa ja ostajalla on pelkkä perävalotakuu. Brändi on aina myös eräänlainen takuu laadusta ja jälleenmyyntiarvosta. Kun ostat tietyn brändin tuotteita, voi yleensä odottaa tiettyä laatua ja läpinäkyvyyttä ja vielä liikkeestä ostettaessa on takuu.

Se kotisepän kitara voi olla hyväkin, mutta silti se on kysymysmerkki ilman brändiä, jälleenmyyntiarvoa tai takuuta. Voihan siitä maksaa mitä vain, jos haluaa, mutta jostain syystä harva näin tekee. Enkä tekisi itsekään. Ei brändeissä makseta pelkästä "ilmasta" tai "nimestä lavassa" kuten usein näkee kirjoitettavan.

E. Menemättä edes tuollaisiin täysin ylihinnoiteltuihin vehkeisiin.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
mpekkanen
26.02.2024 21:06:13
jkiva: Entäpä jos se sattuis olemaan erinomaise hyvä? Ehkä jopa parempi kuin aito ameriikan Fender? Enkä yhtä hyvä kuin jonkun nimekkäämmän artesaanisepän tekemä?

Itselläkin on ollut pari kotimaista käsityö soitinta joiden tekijällä ei isompaa nimeä. Ei niillä arvoa ole edes osien vertaa, vaikka soittimena ihan kohtalaisia olikin.

Joku kitara jossa on meksikon Fenderin kaula ja muut osat mitä jotain muuta, niin ei siitä kovin montaa satasta saa, mikäli ostaja on yhtään kartalla. Meksikon Fenderiä saa jollain 500€, että se on se suuruusluokka mitä tuolla on korkeintaan arvoa.

Kitaran arvohan ei määräydy sen mukaan, kuinka hyvä se soitin on. Hyvässä lykyssä itselleen voi saada hyvän kitaran käyttöön muutamilla satasilla, mutta se on toinen tarina se. Vintage ja nimekkäät käsityökitarat maksaa ja pitää yleensä hinnan aika hyvin. Itse kötösteltyjä palacastereista ei voi kuitenkaan hinnoitella niin. Tai voi, mutta ei ne mene kaupaksi.
Tympee Huttunen
26.02.2024 21:10:28
Itselläni on yksi marginaalimerkkinen japsikitara. Jälleenmyyntihinnat pyörii parin-kolmen sadan tietämillä. Mutta se on erinomainen kitara - ihan oikeasti. Olen modannut sitä reilusti. Siinä on valittua laatuosaa kiinni mm. lukkovirittimet ja säädettävä yläsatula. Itseasiassa mikit ovat oikeasti kalliit. Nauharemppa on teetetty usealla satkulla ja kohta tulee uusi talla + stop bar.

Mutta se hinta on edelleen se 200-300€.

Ellei joku halua orkkiskuntoista, jolloin se maksaa tuosta 150€. Karu meininki, mutta tarjontaa on kanssa niin paljon.
mpekkanen
26.02.2024 21:22:32
Tympee Huttunen: Itselläni on yksi marginaalimerkkinen japsikitara. Jälleenmyyntihinnat pyörii parin-kolmen sadan tietämillä. Mutta se on erinomainen kitara - ihan oikeasti. Olen modannut sitä reilusti. Siinä on valittua laatuosaa kiinni mm. lukkovirittimet ja säädettävä yläsatula. Itseasiassa mikit ovat oikeasti kalliit. Nauharemppa on teetetty usealla satkulla ja kohta tulee uusi talla + stop bar.

Mutta se hinta on edelleen se 200-300€.

Ellei joku halua orkkiskuntoista, jolloin se maksaa tuosta 150€. Karu meininki, mutta tarjontaa on kanssa niin paljon.

Noin se hinta homma vaan menee. Jos soittimen meinaa myydä eteenpäin, niin harvemmin varsinkaan edullisempiin kitaroihin kannattaa kauheasti upottaa rahoja modailuun. Jos meinaa saada omansa takaisin, niin yleensä kyllä pettyy.
jkiva
26.02.2024 21:32:20

mpekkanen:
Kitaran arvohan ei määräydy sen mukaan, kuinka hyvä se soitin on.

Nimenomaan! Ja se on hieman erikoista se.

Tosin se "hyvyys" on myös subjektiivista kun makuasiat vaihtelee, mitä kukanenkin hyvänä pitää, kun ei ole absoluuttista laadun mittaria kokonaisuudelle.
mpekkanen
26.02.2024 21:47:19
jkiva: Nimenomaan! Ja se on hieman erikoista se.

Tosin se "hyvyys" on myös subjektiivista kun makuasiat vaihtelee, mitä kukanenkin hyvänä pitää, kun ei ole absoluuttista laadun mittaria kokonaisuudelle.

Tässä esimerkkitapauksessa on hinnan kannalta kaksi seikkaa, jotka kummatkin tiputtaa hintaa. Ensiksi tämä on nimetön palacaster, jota tässä jo puitukin. Hyvästäkään palacastereista on vaikea saada edes osien hintaa.
Toisekseen hintaa syö myös se, että soitin ei ole kunnolla säädöissä.
On silti mahdollista, että joku maksaa pyydetyn summan, vaikka itse pidän sitä epätodennäköisenä.
p130
26.02.2024 22:58:20

jkiva: Nimenomaan! Ja se on hieman erikoista se.

Millä perusteella jätepalacustom on aina parempi, kuin laatumerkin tuote, jos hyvyys on subjektiivista?
fox
02.03.2024 17:30:22

Tympee Huttunen: Luultavasti juuri myyjän oma "paja". Noissa kuitenkin näyttää olevan ihan kelpo osaa kiinni...

Jos/kun jotain (itselleen) kasaa, niin eihän siihen sentään ihan mitä tahansa kannattane laittaa, toki jos niitä meinaa ihan vaan myyntiin duunata niin eihän se sitten.. ;)
Ja pitäs sitten keksiä joku kiehtova myyntinimi tahi brändi myöskin, vissiin.
Joku Ultra Super Special Extreme Custom Guitar Assembly Factory ??

https://muusikoiden.net/dyn/users/180694.jpg

8)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)