Aihe: Tremolo nakuttaa 1 2 | |
---|---|
![]() 10.01.2024 14:12:52 | |
Antti1: Talla kolahtaa kitaran kanteen, kun sillä kolauttaa kitaran kanteen. Jos se ei saa siihen osua, niin kitaran rungosta täytyy tempaista pala pois. Vaihtoehtoisesti liian matalalla olevan tallan aiheuttamat ongelmat voi korjata sillä, että nostaa tallaa ylemmäs. Tallasta riippuen etukenoonkin säätäminen voi toimia. Öö, rungosta pala pois? :D Ei nyt ehkä ihan tarvitse kuitenkaan, mutta tuo tallan nostaminen ylös muutaman millin niin ettei yksinkertaisesti osu bodyyn kun käyttäjä vibrakampea. Mietin vaan että pitääkö jotain muutakin tehdä. Noh , hoituu tänään. | |
![]() 10.01.2024 14:54:00 | |
conductor: Öö, rungosta pala pois? :D Joskus se on se oikea vaihtoehto, jos haluaa pitää kaikki palikat mahdollisimman lähellä rungon pintaa. Toiset taas pitävät siitä, että kielet ovat kauempana rungosta, jolloin muiden osien, kaulaliitoksen yms. täytyy vastata sitä. Toki se on usein, toivottavasti ainakin, huomioitu jo kitaraa suunniteltaessa. https://ae01.alicdn.com/kf/Sed4e0e3 … p-in-store-immediately-shipping.jpg | |
![]() 10.01.2024 14:58:03 | |
Blockilla riittävästi tilaa liikkua? | |
![]() 10.01.2024 15:02:33 | |
Straton vibratallassahan on se ongelma että jos se on kelluvana niin yhtä kieltä venytettäessä kaikkien vire laskee. Hankala juttu jos useampi kieli on soimassa venytyksen tapahtuessa. Mutta tuo ilmiö taitaa syntyä sitä herkemmin, mitä enemmän etukenossa talla on? Eli jos tallan saisi kellutettua niin että se olisi lepoasennossa kannen suuntainen, niin tuo yhden kielen venytys ei nostaisi tallan takaosaa yhtä herkästi, kun vipuvartta olisi tavallan vähemmän? Silloin puun poisto tallan takaosan alta olisi tosiaan perusteltua. Tajusiko kukaan, tajusinkohan edes itse? En ole musiikin asiantuntija. | |
![]() 10.01.2024 17:57:36 | |
Kefiiri: Straton vibratallassahan on se ongelma että jos se on kelluvana niin yhtä kieltä venytettäessä kaikkien vire laskee. Hankala juttu jos useampi kieli on soimassa venytyksen tapahtuessa. Mutta tuo ilmiö taitaa syntyä sitä herkemmin, mitä enemmän etukenossa talla on? Eli jos tallan saisi kellutettua niin että se olisi lepoasennossa kannen suuntainen, niin tuo yhden kielen venytys ei nostaisi tallan takaosaa yhtä herkästi, kun vipuvartta olisi tavallan vähemmän? Silloin puun poisto tallan takaosan alta olisi tosiaan perusteltua. Tajusiko kukaan, tajusinkohan edes itse? Voihan tuo periaatteessa auttaakkin, Floyd Rosessako ei tätä tapahdu? Vintage tallan nostaminen vaatii parin millin prikat väliin kun taas 2 ruuvi kiinnitteinen ei tarvi mitään. Kummassakin tapauksessa joutuu shimmaan kaulakulmaa. | |
![]() 11.01.2024 07:53:45 | |
conductor: Öö, rungosta pala pois? Miksipä ei jos tilanne sen vaatii? Been there, done that. Ihmisten tekemiä vehkeitä ne on eivätkä mitään mystisiä taikalaatikoita. | |
![]() 11.01.2024 07:56:52 | |
luuppaaja: Voihan tuo periaatteessa auttaakkin, Floyd Rosessako ei tätä tapahdu? Vintage tallan nostaminen vaatii parin millin prikat väliin kun taas 2 ruuvi kiinnitteinen ei tarvi mitään. Kummassakin tapauksessa joutuu shimmaan kaulakulmaa. Nykyisessä romussa on talla kahdella tolpalla ja että sain flutterit toimimaan nostin sen haluamalleni korkeudelle. Sen jälkeen ynnäilin minkä verran joudun kaulaa nostamaan ja duunasin shimmin 3-kerros pleksistä koko kaulataskun alueelle koska en tiedä mikä homma siinä on mutta kaulakulmalliset kitarat pääsääntöisesti alkaa ennemmin tai myöhemmin ottamaan päähän. Poislukien les paul ellei kyseessä ole joku J&Dn malli misä kaulakulmaa enemmän kuin tarpeeksi, hyh. | |
![]() 11.01.2024 09:50:58 | |
luuppaaja: Voihan tuo periaatteessa auttaakkin, Floyd Rosessako ei tätä tapahdu? Ihan sama homma Floikassakin. Ei vaikuta tallan asento. Kaikkien kelluvien tallojen kanssa myös virittämiseen menee toki enemmän aikaa kuin runkoa vasten lepäävän tai kiinteän tallan kanssa. Floikassa toki vielä tuo satulan lukkojen kanssa pelailu vie vähän enemmän aikaa, mutta ei sekään mahdoton ole. | |
![]() 11.01.2024 09:55:44 | |
J.Nikkanen: Nykyisessä romussa on talla kahdella tolpalla ja että sain flutterit toimimaan nostin sen haluamalleni korkeudelle. Sen jälkeen ynnäilin minkä verran joudun kaulaa nostamaan ja duunasin shimmin 3-kerros pleksistä koko kaulataskun alueelle koska en tiedä mikä homma siinä on mutta kaulakulmalliset kitarat pääsääntöisesti alkaa ennemmin tai myöhemmin ottamaan päähän. Poislukien les paul ellei kyseessä ole joku J&Dn malli misä kaulakulmaa enemmän kuin tarpeeksi, hyh. Tämä täytyykin testata. Mulla on ikivanha floikkakitara, josta ei ole poistettu puuta riittävästi sieltä tallan takaa. Elikkäs jotta saa g-kieltä venytettyä kvartin verran, olen joutunut nostamaan tallaa ja laittamaan kaulakulmaa. Tuo kolmikerrospleksi taitaisi riittää hyvinkin nostamaan kaulan riittävälle korkeudelle. | |
![]() 11.01.2024 13:03:58 (muokattu 11.01.2024 13:32:50) | |
Odekhamon: Tämä täytyykin testata. Mulla on ikivanha floikkakitara, josta ei ole poistettu puuta riittävästi sieltä tallan takaa. Elikkäs jotta saa g-kieltä venytettyä kvartin verran, olen joutunut nostamaan tallaa ja laittamaan kaulakulmaa. Tuo kolmikerrospleksi taitaisi riittää hyvinkin nostamaan kaulan riittävälle korkeudelle. Kyllä mä vielä joku päivä otan ja täräytän sen pleksin tilalle palan leppää titebondin kera, mutta koska toimii tuolleenkin niin enpä ole jaksanut kaivaa askarteluvälineitä esiin. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)