Aihe: Mallintavat vahvistimet ja kitaran mikit 1 2 | |
---|---|
![]() 22.11.2023 11:58:46 (muokattu 22.11.2023 11:59:27) | |
teemu-t-k: Mun reilu 20 vuotta vanhasta Zoom 606:sta saa edelleen ruuvattua ihan pätevät soundit vaikka nykyefektit ovatkin sitä valovuosia edellä. Ihan hyvin senkin kanssa erottaa eri mikit ja kitarat ja en ymmärrä miksei erottaisi. Tekniikasta se ei ainakaan ole kiinni. Taitaa olla ns. "User Error" jos kaiken saa vaan kuulostamaan ihan samalta. Porukka halveksii noita vanhoja Zoomeja kun ne valmiit soundit ovat niin övereitä. Itse ruuvaamalla niistä saa erittäin käyttökelpoisia sointeja. Ja halvalla :D En ole musiikin asiantuntija. | |
![]() 22.11.2023 12:09:48 | |
teemu-t-k: Mitään logiikkaahan ei näistä jutuista kannata etsiä. Musta joku 80-luvun loppupuolen Yamaha REX50 kuulostaa yllättävänkin hyvältä korvaan ja hakkaa kyllä 100-0 jonkun Tube Screamerin mutta yleinen ero hinnassa ja suhtautumisessa "vintage analogiseen" ja "vanha romu digitaaliseen" onkin sitten eri juttunsa. Varmaan aika monelta lähti kyllä myös ne vanhat kuusnepat ja harmaat laatikkonintendot kaatikselle ikäloppuna romuna skämäsine peleineen ja bygivine C-kasetteineen mut nykyäänhän ne onkin jo arvokasta "retroa". Hämärästi muistelen että jengi hävitti samanlaisella innolla myös vanhoja vahvistimiaan. Joku vaarin tweed putkilla oli ihan arvotonta kamaa. Nykyään nekin ovat "vintagea", eli tulevaisuuden suhdanteiden ennustelu ei ole aina sitä ihan vahvinta alaa. Trendejä tulee ja menee. Tän päivän romut voi olla huomisen aarteita. Mun reilu 20 vuotta vanhasta Zoom 606:sta saa edelleen ruuvattua ihan pätevät soundit vaikka nykyefektit ovatkin sitä valovuosia edellä. Ihan hyvin senkin kanssa erottaa eri mikit ja kitarat ja en ymmärrä miksei erottaisi. Tekniikasta se ei ainakaan ole kiinni. Taitaa olla ns. "User Error" jos kaiken saa vaan kuulostamaan ihan samalta. Joo, vaikea on varmuudella ennustaa mitkä rojut on arvoissaan joskus tulevaisuudessa. Itse en kyllä usko, että nykypäivän kiinalaiset digitaalihärvelit ovat kovinkaan kovassa kurssissa. Syynä varmaan se, että löytyykö sellaisia laitteita jotka pysyvät ehjinä useamman vuosikymmenen ja voi sekin vaikuttaa arvoon, onko laite sellainen että sen voi huoltaa tai korjata. | |
![]() 22.11.2023 12:35:43 | |
Kefiiri: Porukka halveksii noita vanhoja Zoomeja kun ne valmiit soundit ovat niin övereitä. Itse ruuvaamalla niistä saa erittäin käyttökelpoisia sointeja. Ja halvalla :D Tuo tais olla ihan perus "ominaisuus" kaikissa uuden vuosituhannen digihärpäkkeissä: patchit jotka kuulostaa "hyvältä". ...siis tyypatessa niitä yksinään soitinkaupassa. Mut muuten ihan liikaa överiä kaikessa. Ei eroa musta mitenkään nykyajan youtube pätkistä jossa demotaan sitä hienoa kolmentonnin putkivahvistinta gain nuppi kybällä, edessä kompura EQ, delay ja reverb ja vielä raita tuplattuna kaupanpäälle että kuulostais vieläkin läskimmältä. Kun sen maltin unohtamalla saa ihan kaiken kuulostamaan hirveältä ja hukkumaan puuroutuneena kun volat kasvaa ja muut soittimet lyödään kehiin. :-D | |
![]() 24.11.2023 12:15:29 | |
Jos ihan alkuperäiseen aiheeseen vastaan, niin sillä on isokin merkitys, mitkä ne mikit on. Sinänsä oon samaa mieltä useamman kommentoijan kanssa, että käytännössä kaikista ns. kunnon mikeistä (en esim. lähtisi odottamaan jostain HB:n omista mitään kovin kummoisia - tämä tietty puhdas esimerkki ja ennakkoluulo, ei ole henk. koht. kokemusta) saa toimivaa saundia. Mutta niissä mikeissä on kuitenkin eroja. Miten ja miksi tämä on merkityksellistä? No, jos sulla on vaikka 2 kitaraa keikalla, tarttis olla kumpaankin ruuvattuna saundit kuntoon , jos niissä on tosi erilaiset mikit. Yhden saundit saattaa kuulostaa ihan karmean väärältä toisella. Eli jos toinen on vaikka varakitara, se ei välttämättä mene niin, että ei muuta ku varakitara kiinni ku kieli katkeaa ykköspelistä ja sama patch kantaa. Ei välttämättä kanna. Mutta siitä kovin erilaisestakin varakitarasta on siis lähes takuuvarmasti saatavissa riittävän sama saundi kun ykköskitarasta, kun vaan on malttanut nähdä vähän aikaa ja vaivaa ruuvailuun. Jos siis haluaa. Tietenkin kitaroita voi käyttää myös ihan erilaisten saundien luomiseen. Ja rajansa kaikella, yksikelaista et toki äkkiseltään saa kuulostamaan humpparilta tai toisin päin. Mutta just siinähän modernit digivehkeet on loistavia, että ne patchit voi olla vaikka miljoonalle eri kitaralle valmiina ja niistä saa just sitä ulos mitä tilanne vaatii. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)