jaripat: Jousesta kielenohjaimen alla en ollut ennen kuullutkaan. Straton tallahan on "kelluva", jos se ei nojaa runkoon. itse pyrin säätämään niin, että talla nojaa runkoon ja kielet kammella vain löystyvät. Kelluva ratkaisu on huono (floikat, bigsbyt ym), koska yhdenkin kielen vireen muuttuminen vaikuttaa muihinkin kieliin. Kammesta / venytyksestä johtuvat ongelmat useimmiten johtuu satulasta (joskus harvoin tallasta), eikä sen tarvitse olla "kulunut", vaan se on liian tiukka. Mä luulen - että kaupan kitaroihin pannaan ohuet kielet, joitta ne "tuntuu hyvältä" kaupassa. Sit kun laitetaan kotona paksummat kielet paremman soundin toivossa, alkaa satula nahnittamaan. Ja hyvin usein näkee sitäkin, että satulaa ei ole viilattu riittävän matalaksi. Silloin se ei kovin vireisesti soi, kun joka ote painaa ikään kuin liikaa ja olen myös törmännyt "soittajiin" joille ei voi antaa mitään kitaraa, joka soisi vireisesti, koska jannu painaa joka kieltä rystyset valkoisena. Ihan kauheeta. Sopivan matala ja väljä satula on ratkaisu moneen ongelmaan. Näin se on, totta turiset. Moneen kitaraan ja varsinkin halvempaan se satula remontti olisi paljon tärkeämpi kuin vaikka mikkien vaihto. Vai onko sillä soundilla niin väliä jos kitara on muuten epävireessä. Satulasta löytyy yllättävän usein se syy siihen miksi kitara ei pysy vireessä tai vibra vetää kielet epävireeseen. Joutuu tuosta satularemontista jonkun verran maksamaan, mutta kitara on kyllä sen jälkeen paljon parempi. |