Jeszse 24.07.2023 14:27:01 | |
---|
TheMurno: En tiedä millaisia kaularautoja mun kitaroissa on, mutta jos mulle annetaan tuotteet A ja B, ja niiden ainoa ero on se, että B:ssä on jokin lisäominaisuus ilman, että siitä on tarvinnut mitään ottaa pois, niin kyllä se B on silloin kaikin puolin parempi IMO. Silti tämä. Hipelius: Olet hieno mies, mutta sulla on aivan ällistyttävän huono maku. |
Antti1 24.07.2023 14:34:33 (muokattu 24.07.2023 14:35:15) | |
---|
Joidenkin mukaan kaksitoiminen saattaa heikentää sointia, tästä en tiedä enempää. Lisäksi kuulemma rauta voi resonoida ikävästi, jos se on siinä löysässä puolivälissä. Se on omien kokemusten perusteella aika helppo ratkaista kiristämällä kumpaan tahansa suuntaan, kunnes ongelma ratkeaa. Kerran on muistaakseni yhdessä kitarassa tullut toi vastaan mulla. Painoa siinä kaksitoimisessa voi olla vähän enemmän. Se joko on tai ei ole ongelma. Noitakin rautoja on rakenteiltaan erilaisia, juurikin esim. kaulapainoisuuden välttämiseksi. Muovipinnoite vaimentaa värähtelyä, joka heikentää sointia, ja muut vastaavat kuulostavat melko taikapölyosastolta. Pääosin senhän takia se pinnoite on, ettei nimenomaan rauta pärise raudan sisällä vittumaisesti. Todettakoot kuitenkin, etten ole samassa kitarassa verrannut eri kaularautojen vaikutusta sointiin, joten mitään todellista sanottavaa siihen mulla ei ole. |
Mikko1978 25.07.2023 06:38:31 | |
---|
Antti1: Joidenkin mukaan kaksitoiminen saattaa heikentää sointia, tästä en tiedä enempää. Lisäksi kuulemma rauta voi resonoida ikävästi, jos se on siinä löysässä puolivälissä. Se on omien kokemusten perusteella aika helppo ratkaista kiristämällä kumpaan tahansa suuntaan, kunnes ongelma ratkeaa. Kerran on muistaakseni yhdessä kitarassa tullut toi vastaan mulla. Painoa siinä kaksitoimisessa voi olla vähän enemmän. Se joko on tai ei ole ongelma. Noitakin rautoja on rakenteiltaan erilaisia, juurikin esim. kaulapainoisuuden välttämiseksi. Muovipinnoite vaimentaa värähtelyä, joka heikentää sointia, ja muut vastaavat kuulostavat melko taikapölyosastolta. Pääosin senhän takia se pinnoite on, ettei nimenomaan rauta pärise raudan sisällä vittumaisesti. Todettakoot kuitenkin, etten ole samassa kitarassa verrannut eri kaularautojen vaikutusta sointiin, joten mitään todellista sanottavaa siihen mulla ei ole. Yleensä nuo kaksitoimiset raudat ovat ihan kutistemuovin sisällä pinnotteiden sijaan. PRS:n kaksitoiminen ratkaisi on nerokas, kun se ei vaadi ylimääräistä rautaa tai muovia kaulaan. |
Jeszse 25.07.2023 11:02:23 | |
---|
Mulla on tuolla jemmassa myös yks yksitoiminen rauta joka on ihan samanlaiseen kutistemuoviin kääritty ku käyttämäni kakstoimisetki. Hipelius: Olet hieno mies, mutta sulla on aivan ällistyttävän huono maku. |
Kefiiri 25.07.2023 11:35:53 | |
---|
Olisiko se muovi senkin takia ettei tartu liima, jos tulee jotenkin läträttyä raudan asennusvaiheessa? En ole musiikin asiantuntija. |
Jeszse 25.07.2023 11:42:17 | |
---|
Kefiiri: Olisiko se muovi senkin takia ettei tartu liima, jos tulee jotenkin läträttyä raudan asennusvaiheessa? Ei se oikein metalliinkaan tartu, jos ei jotain epoksia tai polyuretaania käytä. Hipelius: Olet hieno mies, mutta sulla on aivan ällistyttävän huono maku. |
Puavali 25.07.2023 13:02:45 | |
---|
Jeszse: Ei se oikein metalliinkaan tartu, jos ei jotain epoksia tai polyuretaania käytä. Mutta silti se tarttuu jonkin verran, puuliimakin. Kierteessä ikävää, jos liimaa sattuu olemaan paljon. |
Jeszse 25.07.2023 13:57:04 | |
---|
Puavali: Mutta silti se tarttuu jonkin verran, puuliimakin. Kierteessä ikävää, jos liimaa sattuu olemaan paljon. Kierteessä toki. Siks kandee olla joku suoja päällä :) Hipelius: Olet hieno mies, mutta sulla on aivan ällistyttävän huono maku. |
crockett 26.07.2023 16:26:11 | |
---|
Antti1: ... Lisäksi kuulemma rauta voi resonoida ikävästi, jos se on siinä löysässä puolivälissä. Se on omien kokemusten perusteella aika helppo ratkaista kiristämällä kumpaan tahansa suuntaan, kunnes ongelma ratkeaa... Tästä ei ole juttua missään. Eli jos haluat löysyttää kaularautaa ja heti kun löysäät niin osuu tuo kakstoimisen kaularaudan "löysä puoliväli" sopivasta kohdalle. Mitäs sitten? |
elon arska 26.07.2023 16:29:05 | |
---|
crockett: Tästä ei ole juttua missään. Eli jos haluat löysyttää kaularautaa ja heti kun löysäät niin osuu tuo kakstoimisen kaularaudan "löysä puoliväli" sopivasta kohdalle. Mitäs sitten? Löystät sen verran lisää että alkaa kiristämään. Kuulostaa pöljältä mutta niin se on. My friend asked me if I wanted a frozen banana. I said 'No, but I want a regular banana later, so... yes!' -Mitch Hedberg |
crockett 26.07.2023 16:30:20 | |
---|
elon arska: Löystät sen verran lisää että alkaa kiristämään. Kuulostaa pöljältä mutta niin se on. Roger, thanks! |
Pelimonni 19.08.2023 21:14:28 | |
---|
op87: Mun kitaran kaula on tuossa Edwardsin Lessu kopiossa liian suora ja ajattelin siis kaularautaa löysätä vähän. No löysäsin 1/4kierrosta eikä kaulaan tule notkoa juurikaan ja tuntuu jeti 1/4 löysäyksen jälkeen jotenki tökkäävän niin ettei enempää voi löysätä. Onko tämä valamiiksi paskana vai mitä. Sitten jotenki kummasti tuo kaularaudan pää on tuolla kaukana mutterissa kun vastaavasti mun Gibsonin SGssä se on tuolla mukavasti mutterissa kunnolla ja muutenkin kaularauta toimii loogisemmin. Omissa kuvissa on havainnekuvat ku en osaa paremmin selittää. Tietäskö joku mistä on kysymys? satula, voitele, tai vaihda luu. Pääteputkisärö Marshallilla # Jos lahkeesi ei lepata, et ole vielä lähelläkään sitä. |
Little Savage 20.08.2023 13:10:11 | |
---|
Joo on kitaran rakentelijat nähty. Mikä heidän mielestä kivaa ja helppoa toteuttaa. Se on myös asiakkaan kannalta paras vaihtoehto ! Niinkuin otelalaudan liimaus keskustelussa tuli ilmi. Mikseivät käytä epoksia sen hyödyistä huolimatta. Vaan ne on rakentelijan omat mukavuus tekijät jotka ohjaa kuluttajaa. Älä koske mun ratukasteriin. |