Laulava Kylätohtori 16.12.2022 14:36:06 | |
---|
forreal: Mulla on Fender Vintera 60s Jaguar Modin kanssa ihan sama. Alkuperäiset mikit vaihdoin aika nopeasti DiMarzioihin, mutta sillä ei ole mitään tekemistä tämän kanssa. Volume-potikka tappaa äänen hyvin nopeasti ja nyt kun testasin sitä Fuzz Faceen, niin volume on vähän niin kuin on/off-kykin. Pikkaisen kun kääntää, niin puhdistuu välittömästi täysin ja hieman kun kääntää lisää, niin sitten loppuu volumet kokonaan. Erittäin logaritminen potikka taitaa olla. Plussaa allekirjoituksesta. + Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. |
erty 16.12.2022 14:37:44 | |
---|
Jaguareissa ja Jazzmastereissa on perinteisesti 1Mohmin volumepotikka, joka pahentaa tota puhdistumisen jyrkkyyttä fuzz facen kanssa. Samalla rotaatiolla tulee huomattavasti enemmän sarjaresistanssia jos vertaa vaikka 250kOhm potikkaan. Jo 50kohmia saa fuzz facen melkeen puhtaaksi (riippuu toki tosi paljon fuzz facesta, trankut, gain, bias jne.) mikä on just pieni hipasu 1Mohmin potikalla. Toki potikan koko vaikuttaa myös yleisesti yläpäähän, joten sen suhteen saa vähän miettiä optimoiko volapotikan toiminnan fuzz facelle pienellä yläpään kustannuksella. Toki jos fuzz face on aina päällä niin sit ratkasu on helppo ;o) |
lifer 16.12.2022 20:09:52 (muokattu 16.12.2022 20:11:07) | |
---|
Tästä tulee koko ajan selkeämpi ilmiö, kun lueskelee. Toki alkujaan nykyisessä kitarassa puhdistuminen oli instant 250k potikalla mutta kaulamikillä oli sameaa ja mutapohka vahvasti läsnä. Megaisella kirkastui mutta tosiaan puhdistuminen oli myöskin välitön pienestäkin hipaisusta ja ns. jimisoundia oli tosi hankala hakea. Ensi viikolla tulee uusi potikka ja jos ei se ole ok, niin sitten on mentävä seuraavaksi 500k lineaariseen. Samalla tulee selväksi se, että Voxilla oli tosi hankala löytää soundia, jossa ei olisi ollut liikaa yläpäätä jazzarilla. Fender hotrodin ja blues jr kanssa säädöt löytyivät kuin itsestään. Joku voisi pitää rajallisena ihmisenä, mutta itse pidän enemmän termeistä "omistautunut" tai "entusiasti". |
lifer 04.01.2023 08:54:55 | |
---|
Nyt se on kokeiltu ja kyllä voidaan todeta fuzzfacen kanssa lineraarisen volapotikan toimivan dynaamisemmin volaa liuetellessa kuin logaritmisen. Asennustyön tein itse ekaa kertaa. Reikää piti pleksistä hieman suurentaa. Uuden potikan johdot laitoin täsmälleen kuten alkuperäisen, mutta tuntuu maadoituksen toimineen aiemmin paremmin. Kävin juotoksetkin pariin kertaan läpi. Uudessa lineraarisessa on suora akseli, kun edellisessä logatrimisessa oli rihlattu. Tässä vaiheessa ratkaisin asian puukolla ja pikaliimalla, eli veistelin hatusta rihlaukset pois ja laitoin tipan liimaa hatun pohjalle, jotta tarttuu potikkaan. Tämä alkuun näin, kun en ryhtynyt etsimään sopivia hattuja vielä. (Tonessa on rihlattu akseli.) Kaikkeen sitä ryhtyykin pienien nyanssien takia. Oli mukava projekti. Joku voisi pitää rajallisena ihmisenä, mutta itse pidän enemmän termeistä "omistautunut" tai "entusiasti". |