![]() 31.10.2021 12:26:57 | |
---|---|
Heroin: Oon nyt oikeasti ihan ulalla mistä tässä edes puhutaan, mutta ehkä se on parempi näin. Kantsii tulla Discordiin, jos ei ole jo, siellä lähinnä fiilistellään kitaroita, puhutaan spekseistä jne. Kyseisen hahmon alustalle en tule. On sen verran vastenmielisen kuvan antanut itsestään täällä. Hyvä, jos kaikki on hyvin. Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. | |
![]() 31.10.2021 12:34:27 | |
p130: Kyseisen hahmon alustalle en tule. On sen verran vastenmielisen kuvan antanut itsestään täällä. Hyvä, jos kaikki on hyvin. Okei, no nyt selvisi missä ehkä mennään :D Harmi juttu, vaikea ottaa kantaa ite kun en muista ko. kaverilta yhtään kirjoitusta. Eikä tässä since 2004 muutenkaan ole tullut yksittäisiä nimimerkkejä mitenkään erityisemmin huomioitua pl. ehkä Krice, jonka kanssa kaikki on jostain syystä aina eri mieltä. Ignorance is bliss. | |
![]() 31.10.2021 13:10:25 | |
Krice: Tietyllä tavalla esim. 1000 euroa on kohtalaisen paljon muutamasta puupalasesta ja metalli+sähköosista, jos sitä alkaa vähän tarkemmin ajattelemaan. ... Lisäksi vaikka se ei ehkä omasta näkökulmasta tuntuisi siltä niin aika monet suomalaiset ei ole kovin varakkaita... Jalostaminen maksaa, materiaalit soittimiin ovat kaiken kaikkiaan kohtalaisen edullisia. Suomalaisella on varaa ostaa vaikka kitara. Absoluuttista köyhyyttä täällä on lopulta aika vähän. Yhteiskuntamme on joka tapauksessa hyväkuntoinen verrattuna moneen muuhun, vaikkapa suosittujen kitaroitten valmistusmaihin: Kiina, Vietnam... | |
![]() 31.10.2021 13:58:46 | |
ituvirtanen: Yhteiskuntamme on joka tapauksessa hyväkuntoinen verrattuna moneen muuhun No juuri tätä olin sanomassa, kun jotkut ihmiset ei omasta näkökulmastaan näe mitään ongelmia rahan suhteen ja "kaikilla" on varmasti varaa kitaroihin... Siihen nähden kitaroiden hinnasta keskustellaan "yllättävän" paljon. | |
![]() 31.10.2021 14:08:00 (muokattu 31.10.2021 14:08:13) | |
Krice: Siihen nähden kitaroiden hinnasta keskustellaan "yllättävän" paljon. Nähdäkseni keskustelu on enemmänkin sitä, nähdäänkö kitarat rahan arvoisina, kuin että olisiko niihin varaa. "Paljonko kitara saa maksaa" ketjussa toki muutamia tekstejä, joissa eräät kalliita/halpoja instrumenttejä omistavat yrittää lukuisin sanankääntein perustella muille, miksi heidän tulisi ajatella samalla tavoin. Vääntöä tulee myös monesti henkilöiden välillä, joilla soittimien prioriteetti on eri. Harva kertoo paljonko budjetistaan laittaa kitaraan. Osalla on motskareita jne, ja harrastusbudjetti menee sitten mielummin sellaisiin, kuin kalliisiin kitaroihin. | |
![]() 31.10.2021 16:17:43 (muokattu 31.10.2021 16:27:08) | |
ituvirtanen: Jalostaminen maksaa, materiaalit soittimiin ovat kaiken kaikkiaan kohtalaisen edullisia. Suomalaisella on varaa ostaa vaikka kitara. Absoluuttista köyhyyttä täällä on lopulta aika vähän. Yhteiskuntamme on joka tapauksessa hyväkuntoinen verrattuna moneen muuhun, vaikkapa suosittujen kitaroitten valmistusmaihin: Kiina, Vietnam... Juu osa länsimaalaisista ihmisistä elää taloudellisesti aivan omassa kuplassaan. Toisaalta jokaisella on täällä myös oma todellisuutensa, tunnen mm. soittajia, jotka toistuvasti luopuvat ns. pitopelistään kun rahaa tarvitaan johonkin muuhun kuten päihteisiin. Jotkut taas myyvät kauan metsästämänsä kitaran, "kun sillä ei tule soitettua". Ja sitten alkavat jossain vaiheessa etsiä sitä takaisin. Suomihan on outo maa, kun ihmiset mm. äänestävät selvästi omaa etuaan vastaan. Kuitenkin aikoinaan valtion ohjaus-puolueena toiminut kokoomus on nykyisin eräänlainen rikkaiden sosialistipuolue. Ideologisia jakolinjoja oletetaan automaattisesti; jos olet vegaani, ajatellaan että olet "vihreä" ja jaat myös muut punavihreät arvot. Näinhän se ei ole. Itse saatan olla arvoliberaali, mistä ei seuraa että olisin myös talousliberaali. EU edustanee kai virallisestikin jonkinlaista sosiaalista kapitalismia. Mitä populismiin tulee, Suomen monipuoluejärjestelmä mahdollistaa perussuomalaisten toiminnan. Jenkkien kaksipuolue-systeemin seuraukset olemme nähneet kun populismi murtautuu perinteisten konservatiivipuolueiden kautta esiin. Raha sinällään on Hararia seuraten mielekästä ymmärtää intersubjektiivisena käsitteenä, joka niin sanotusti toimii niin kauan kuin tarpeeksi suuri osa ihmisistä uskoo siihen. Tällä hetkellä järjestelmän uskottavuus on koetuksella Covid-epidemian aiheuttaman elvytyksen takia. Levysoitin on laite, jolla toistetaan 33, 45 tai 78 kierrosta minuutissa pyöriviä äänilevyjä. | |
![]() 31.10.2021 19:31:51 | |
ituvirtanen: Jalostaminen maksaa, materiaalit soittimiin ovat kaiken kaikkiaan kohtalaisen edullisia. Suomalaisella on varaa ostaa vaikka kitara. Absoluuttista köyhyyttä täällä on lopulta aika vähän. Yhteiskuntamme on joka tapauksessa hyväkuntoinen verrattuna moneen muuhun, vaikkapa suosittujen kitaroitten valmistusmaihin: Kiina, Vietnam... Olet varmastikin oikeassa, mutta haluaisin huomauttaa ettei tarvitse olla absoluuttista köyhyyttä, että kitaran osteleminen tipahtaa prioriteettilistassa jonnekin kauas lääkkeiden ja lasten talvivaatteiden taakse. Suomessa on puolisenmiljoonaa ihmistä ulosotossa ja tilanne on koko ajan pahenemassa. Työttömyys tietenkin on suhdanteista riippuva asia ja vaihtelee, mutta väkisinkin ajatus että ihminen voi ostaa vaikkapa kitaran jos huvittaa, voi syntyä vain sellaisen todellisuudessa jolla itsellään on työtä ja taloudellinen tilanne aika vakaa. Silloin todella on varaa suoda itselleen kaikenlaisia ylellisyyksiä. Suomi on siinäkin mielessä poikkeuksellinen maa, että täällä palkat ovat sen verran hyvät, että yhtä työtä tekemällä pystyy kustantamaan itselleen säällisen toimeentulon. Monissa maissahan sosiaaliturvan puuttuminen on johtanut siihen, että köyhyyttä esiintyy työssäkäyvienkin keskuudessa. Suomessa se kehitys on toki jo nähtävissä ja tosiaan ylivelkaantuneet perintätoimien kohteeksi joutuneilla ei palkan suojaosa välttämättä riitä säälliseen elämään ja helsingissä se ei riitä edes vuokraan. Mutta vaikka oletkin oikeassa keskiluokkaisesta (luojanähköön meillä sentään on vielä jonkin sorttinen keskiluokka olemassa) näkökulmasta tarkasteltuna, niin maailma ja sosiaalinen todellisuus on meilläkin pirstaleisempi kuin pikaisella vilkaisulla näyttää. | |
![]() 31.10.2021 20:20:36 | |
---------------------------- Väliaikamusiikkia: https://www.youtube.com/watch?v=fVuSYUNAekc ---------------------------- Jatsi on kyllä hyvää musiikkia... se vaan kuullostaa ihan paskalta | |
![]() 31.10.2021 20:35:18 (muokattu 31.10.2021 20:35:34) | |
Viime aikoina mulla ainakin soittamisen iloon on liittynyt vahvasti rahankäyttö. Ei tullu pariin vuoteen oikeen osteltua kitarakamaa, mutta nyt taas senkin edestä. Mukava käyttää rahaa vaihteeksi johonkin mielekkääseen, eikä vain katsoa kun se katoaa tililtä laskuihin ja kaljaan. Veikkaan, että keskustelu kalliista ja nihkeästi liikkuvasta kamasta on vain yleistä rupattelua, jolla saadaan pidettyä itse asia huulilla. Eli soittokamat. | |
![]() 31.10.2021 23:09:20 | |
hallu: Olet varmastikin oikeassa, mutta haluaisin huomauttaa ettei tarvitse olla absoluuttista köyhyyttä, että kitaran osteleminen tipahtaa prioriteettilistassa jonnekin kauas lääkkeiden ja lasten talvivaatteiden taakse. Suomessa on puolisenmiljoonaa ihmistä ulosotossa... Tuskin kielsin tuota. Menemättä yksityiskohtiin ymmärrän asioita kokeneena tämän. Minulle soittamisella on paljon väliä, muissa asioissa on ollut helpompi säästää ja kituuttaa. Olen myös pysytellyt monesta nautintoaineesta kohtuudella erossa panostamalla vähäisin taitoineni mieluummin musiikkiin. Basson soittaminen on minun kossupulloni. Litra kossua muuten maksaa kolmekymppiä. Kymmenen litraa ja vatsahaava vai halko kaupasta ja sormet verille? | |
![]() 31.10.2021 23:54:16 | |
ituvirtanen: Tuskin kielsin tuota. Menemättä yksityiskohtiin ymmärrän asioita kokeneena tämän. Minulle soittamisella on paljon väliä, muissa asioissa on ollut helpompi säästää ja kituuttaa. Olen myös pysytellyt monesta nautintoaineesta kohtuudella erossa panostamalla vähäisin taitoineni mieluummin musiikkiin. Basson soittaminen on minun kossupulloni. Litra kossua muuten maksaa kolmekymppiä. Kymmenen litraa ja vatsahaava vai halko kaupasta ja sormet verille? Ehkäpä kommenttini oli vähän turha, kun nyt sitä jälkeenpäin katselen. En epäile oikeasti elämän kokemustasi. | |
![]() 03.11.2021 17:10:04 (muokattu 03.11.2021 17:43:20) | |
...... Lights are on but nobody is home.. | |
![]() 04.11.2021 15:19:49 | |
Kitara ja raha, siinäpä keskustelu taas. Suututin lauman ihmisiä mainitsemalla ostavani rahoilla mikä jää yli laskujen mielellään kitaroita ja siihen liittyvää. Niin teen, jokainen jolla jää rahaa laittaa ne johonkin, veneisiin, autoihin, huonekaluihin, remontteihin ym, jokaisen oma asia. Koska soitan kitaraa paljon ostan kitaroita ja tietysti ostan jotain silloin kun halvalla näen mielenkiintoista. En koskaan tingi kun ostan jotain, ostan jos hinta on sopiva. Suurin osa soittimistani on ollut minulla pitkään osa yli kymmenen vuotta. Jos haluan myydä jotain niin myyn. En ole ikinä myynyt mitään yli kitaran todellisen arvon/ mitä kitaroista pyydetään. Ei se minun vika ole jos joku supermuusikko ei pysty ostamaan mitä haluaisi, en minäkään ole katkera kun vastaan tulee sadantonnin BMW, ei se minulta ole pois. Keskustelun valtaa katkeruus, mikä ei ollut aloittajan tarkoitus varmaan, olen itse ihaillut monesti aloittajan myynnissä olevia kitaroita, joita en ole pystynyt ostamaan juuri silloin. Love you all.. Lights are on but nobody is home.. | |
![]() 04.11.2021 15:37:52 | |
empires: Kitara ja raha, siinäpä keskustelu taas. Suututin lauman ihmisiä mainitsemalla ostavani rahoilla mikä jää yli laskujen mielellään kitaroita ja siihen liittyvää. Niin teen, jokainen jolla jää rahaa laittaa ne johonkin, veneisiin, autoihin, huonekaluihin, remontteihin ym, jokaisen oma asia. Koska soitan kitaraa paljon ostan kitaroita ja tietysti ostan jotain silloin kun halvalla näen mielenkiintoista. En koskaan tingi kun ostan jotain, ostan jos hinta on sopiva. Suurin osa soittimistani on ollut minulla pitkään osa yli kymmenen vuotta. Jos haluan myydä jotain niin myyn. En ole ikinä myynyt mitään yli kitaran todellisen arvon/ mitä kitaroista pyydetään. Ei se minun vika ole jos joku supermuusikko ei pysty ostamaan mitä haluaisi, en minäkään ole katkera kun vastaan tulee sadantonnin BMW, ei se minulta ole pois. Keskustelun valtaa katkeruus, mikä ei ollut aloittajan tarkoitus varmaan, olen itse ihaillut monesti aloittajan myynnissä olevia kitaroita, joita en ole pystynyt ostamaan juuri silloin. Love you all.. Minä en kyllä ymmärrä, miten olisit suututtanut ketään? Ihan asiallista keskustelua. Ite kans käytän tosi paljon rahaa kitaroihin suhteessa varallisuuteen, mutta pointti on kans, että ite diggaan niistä eikä niissä oo mulle tärkeintä hinta / rahallinen arvo. Oon musiikista ja soittamisesta saanut jotain, mitä ei voi rahassa mitata. What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men. | |
![]() 04.11.2021 15:40:41 | |
ituvirtanen:...Kymmenen litraa ja vatsahaava vai halko kaupasta ja sormet verille? Tästä voisi saada aikaan pidemmänkin pohdiskelun. Ja melkoisesti varsinkin vielä haivenvaiheessa kamppailevan parran pärinää. Mutta monien kohdalla surullinen totuus on se, että soittamisen varjolla yritetään elää sitä rock-elämää. Kuului toki omaankin nuoruuteeni, sanoisin että äärimmäisissä muodoissa jopa, mutta jotenkin onnistuin pitämään kitarakamat erillään tuosta touhusta. Varsin monesta osoitteesta tuli muutettua niin että jätesäkillinen vaatteita ja soittokamat viimeistä plektraa myöten mukaan. Muu, mm metrin tai parin jonot kasetteja ja lp-levyjä jäivät exien nurkkiin. Toki jos asuu ahtaasti (tai vaimona on savolainen harakka, joka täyttää talon kaikenlaisella akkain hömpällä), tilankäytöllisistä syistä voi olla viisainta ostaa sitä viinaa. Olen huomannut että kun ei viitsi baariin edes joka vuosi, vähäinenkin harrastehuoneen järjestely vaatii kolmen vuoden myyntikampanjan ylimääräisestä romusta eroonpääsemiseksi. Soisin kuitenkin taapero-ikäisille (alle 35-vuotiaat siis), että pohtisivat päissään sitä, mihin ovat menossa. Että onko se juuri tällä sekunnilla mielessä keikkuva nousuhumala tärkeämpi, kuin paremmilla soittimilla kymmenessä vuodessa saavutettava osaaminen. Tonnin kusee kuitenki baarin huussiin viikonlopussa, mutta kitarassa sama raha kestää helposti 30 vuotta. ...ja jos ostaa kipsonnin feitiitin, tai kaksi, siitä tonnista saa torilla 3 ;D Sitä en silti ymmärrä, kuinka keskustelu rahasta/köyhyydestä piti laajentaa koskemaan koko maailmaa. Ei se nyt vain mene niin, että pitäisi tuntea omatuntoa koko maailman takia joka jumalan kerta kun ostaa jotakin. En usko että minun juttujani kannattaa ottaa aina ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D | |
![]() 04.11.2021 15:51:34 | |
AngieRainbow: Minä en kyllä ymmärrä, miten olisit suututtanut ketään? Ihan asiallista keskustelua. Ite kans käytän tosi paljon rahaa kitaroihin suhteessa varallisuuteen, mutta pointti on kans, että ite diggaan niistä eikä niissä oo mulle tärkeintä hinta / rahallinen arvo. Oon musiikista ja soittamisesta saanut jotain, mitä ei voi rahassa mitata. Käytän itse myös tuloihin nähnen paljon rahaa soittimiin, yksinasuva pystyy tinkaamaan paljon muusta ja hallitsemaan kuluja helposti. Olen paljon ostanut kitarapajalta kitaroita ja hinta on silloin markkinahinta, mutta jos löydän jotain halvalla mitä haluan niin tottamooses isken siihen heti. Maailmalta on hankala löytää mitään halvalla nykyään ja uusista/soittamattomista kitaroista en ole kiinnostunut edes. Viimeisin oli Briteistä tilattu Fender Stratocaster CS Masterbuilt Yuiri Shiskow, joka ei sitten kuitenkaan ollut niin persoona kitarana mitä halusin, kitarapajan kautta sen möin. Lights are on but nobody is home.. | |
![]() 04.11.2021 16:50:56 | |
BugBadWolf: Ei se nyt vain mene niin, että pitäisi tuntea omatuntoa koko maailman takia joka jumalan kerta kun ostaa jotakin. Kyllä se menee just niin. Se, että omatunto ei juuri kolkuttele, tekee sinusta ja minusta isommassa kuvassa aika ikäviä ihmisiä. Kaadetaan maailmasta ne viimeistkin ruusupuut niin saadaan kitaraan just oikeanvärinen otelauta. "I listened hard but could not see" - YES, And You and I | |
![]() 04.11.2021 17:15:39 | |
18is9: Kyllä se menee just niin. Se, että omatunto ei juuri kolkuttele, tekee sinusta ja minusta isommassa kuvassa aika ikäviä ihmisiä. Kaadetaan maailmasta ne viimeistkin ruusupuut niin saadaan kitaraan just oikeanvärinen otelauta. Nyt oikeesti, sinä voit kaikessa naiviudessa uskoa tuohon, mutta todellisuudessa saat polttaa vaikka autonrenkaita joka päivä pihalla vaikuttamatta mitään maailman pelastamiseen, koska se ei ole vain sinusta kiinni. Lights are on but nobody is home.. | |
![]() 04.11.2021 17:36:19 | |
Yksi havainto aiheeseen maailmasta, jossa on paljon ammattilaissoittajia. Usein olen havainnut, että ammattilaisilla on suhteellisen vaatimattomat soittimet verrattuna moniin harrastajiin. Ei kaikilla, mutta kuitenkin huomattavain monilla. Koskee varsinkin klasarimuusikoita mutta osin myös rokkimuusikoita. Toki joukkoon mahtuu niitäkin, joille soitin on ylpeydenaihe. Sen-ja-sen soitinrakentajan huippumateriaaleista valmistama kuuluisa soitin, kulkenut suvussa niin-ja-niin pitkään, huolella kunnostettu, jne. Tähän on varmaan montakin syytä. Yksi, ammattilaiselle soitin on vain työkalu. Ammattilainen tietää, mitä tarvitsee, ja tyhmää sitä on maksaa ylihintaa työvälineistä. Ammattilaisen soitin joutuu myös kovaan rääkkiin ja erityisesti tietyissä keikkamiljöissä kohtaa monenlaisia vaaroja. Mieluummin silloin mukaan helposti korvattava ja suht huokea työkalu, jolla työn saa kuitenkin suoritettua. Sitä paitsi monen ammattimuusikon liksat ovat sellaisia, että ei niillä Stradivariuksia tai Amateja paljon ostella. Mihin nuo kalliit high end -soittimet sitten päätyvät? Omien havaintojeni mukaan yleensä kohtuullisen varakkaille harrastajille, joiden päätyö ja rahanlähde on kuitenkin jossain ihan muualla kuin musiikissa. Enkä sano tässä että se on huono (tai hyvä) asia. Näin useimmiten vain näyttää käyvän. Laudoista takki päälle vaan, sitten sä kelpaat manalaan. | |
![]() 04.11.2021 18:38:11 (muokattu 04.11.2021 18:50:13) | |
18is9:...Se, että omatunto ei juuri kolkuttele, tekee sinusta ja minusta isommassa kuvassa aika ikäviä ihmisiä... Itse asiassa ei tee. Jos kuvittelisin voivani yksin muuttaa maailmaa ja yrittäisin kantaa koko roskaa harteillani, se tekisi minusta lähinnä suuruudenhullun. Sen syvässä depressiossa marinoituna. Tosiasiassa ne, jotka tekevät huonoja asioita, ovat vastuussa niistä. Ei ihmiskunta kollektiivisesti. Jos otetaan esimerkiksi mainitsemasi ruusupuu, tai vaikkapa tonnikala, ymmärretään nopeasti että käytännössä kenelläkään (tässä satoa keränneet mukaan lukien) ei ole ollut aavistustakaan siitä, mikä tilanne on. Sadon korjaa tietämätön köyhä lähimetsästä. Hän ei välttämättä tiedä mitään maailmasta muutaman tuhannen kilometrin päässä. Kunhan hankkii leipää pöytään kiljuvalle kakaralaumalleen. ...ihan niinkuin jokainen ihminen kulkisi suunnittelemassa sukupuuttoja ja kansanmurhia koko ajan. Ihmiset ei-vät tie-dä. Eikä tavallisella kanantaluttajalla ole edes kykyä ajatella asioita globaalissa mittakaavassa. Harvalla on. Ne, jotka iskulauseensa iltapäivälehdistä keräävät, eivät oikeasti edes ymmärrä kuinka helvetin iso kivi tämä meidän avaruustaksimme on. Kun maailma mahtuu älyluuriin, se ei oikesti laajenna ihmisen maailmankuvaa, vaan pienentää sen. Kaikki tuntuu olevan lähellä ja kohta 8 miljardin ihmisapinan lauma kutistuu tunnettujen somevaikuttajien tonttulauman kokoiseksi. Nykymaailmassa on muodissa sellainen ajatus, että syntivelan voi periä jopa sukupolvien yli. Siksi juuri rippikoulusta läpi linkuttanut kiljuskini harrastaa ryssävihaa isoisoisänsä aikojen tapahtumien johdosta, minä olen raiskausryöstömurhaava rasisti koska musta mies myi toisen mustan amerikkaan orjaksi satoja vuosia sitten jne. Siihen, kuinka karjalaumaa syyllistetään nykyisin, on kymmeniä, ellei satoja tapoja. Työtönkin on vastuussa siitä, että poliitikot rakensivat maailman jossa työpaikat menivät Kiinaan. ...joka sinänsä on enemmän tosi kuin kukaan arvasi. Onhan se työtönkin joskus luullut itseään rikkaaksi ja äänestänyt juuri niitä, jotka hänen koivilleen kusivat. Me, sinä ja minä, olemme vastuussa vain siitä pahasta jonka olemme itse aiheuttaneet. Emme taannehtivasti koko ihmiskunnan synneistä. Vaan sikäli olet oikeassa että meillä taiteilijoina on ikiaikainen velvoite olla yhteiskuntamme kriitikoita. Osoittaa että keisarilla ei ole vaatteita ja kertoa niistä epäkohdista, joiden olemassaolosta tiedämme. Mutta nykyisin taiteilija kilpailee lähinnä siitä, kuka laumasta on kaikkein eniten ja näkyvimmin vallassa olevan poliitikonretaleen kanssa samaa mieltä. Se kertoo vain siitä, kuinka eksyksissä me lajina olemme. Edit: Ai niin... Taiteilijoina osamme olisi myös ilahduttaa ihmisiä, kertoa heille kauniita satuja jne keventääksemme sen pimeydessä ihmisyytensä taakkaa kantavan apinalauman elämää. Tätä sillä tarkoituksella että ne jaksaisivat omalta osaltaan olla hiukan vähemmän itsekeskeisiä pikku perkeleitä ja nyt, kun ne ruusupuusta tietävät, ostaisivat Pau Ferroa. Se, että laulamme johtajiemme meille kirjoittamia lauluja, ei ole sama asia. En usko että minun juttujani kannattaa ottaa aina ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)