Aihe: Koboltti ja rosteriset kielet
1 2
Jacksonist
09.04.2021 16:42:35 (muokattu 09.04.2021 16:45:16)
discominister: Mielenkiintoista! Voisi jotekin kuvitella, että kitaran pinnan puhdistukseen ja kiillottamiseen tehty aine jättäisi sellaisia jäämiä kieliin, että pikemminkin kuolisivat nopeammin. Mutta ilmeisesti ei.

Itselläni on vuosien kokemus Elixirin Nanoweb kielistä ja niissä alkaa itselläni pinnoite kuoriutumaan G- ja D-kielistä n.2kk soittelun jälkeen. Tämä ei oikeastaan heti ole vaikuttanut soundiin, vaan lähinnä kosmeettinen haitta. Tavalliset pinnoittamattomat kielet kestävät itselläni vain muutaman viikon ennen kuin soundin tummuminen alkaa haitata.

Nanowebit ovat liukkaat ja ne huomaa helposti pinnoitetuiksi kieliksi. Uudet Optiwebit tuntuvat huomattavasti enemmän tavallisilta kieliltä eli karheammilta ja siksi valitsen nykyään ne.

Sen olen huomannut, että soundin puolesta Elixirit sopivat toisiin kitaroihin paremmin kuin toisiin. Tämä korostuu erityisesti akustisten puolella. Lähtökohtaisesti tavalliset pinnoittamattomat kielet soivat rikkaammin, mutta kuolevat hyvin nopeasti.

Oletko kaikkein paksuimmalla pinnotteella olevia Polywebbejä kokeillut. On kait kaikkein liukkain tuntuma.

Edit: edellinen kirjoittaja laittoikin että Nanoweb kuitenkin tuntuu enemmän pinnoitetulta kuin Poly.
Jacksonist
09.04.2021 16:46:23
Mikko1978: Rosterin ja erikoilujat seokset jättäisin vain rosterinauhaisiin kitaroihin. Lukuisten kokeilujen jälkeen olen palannut käyttämään ihan peruskieliä. Nykyisin ei edes kielet katkeile. Liekö sitten kitaroissani paremmat tallat ja käsissäni parempi kontrolli kuin aikoinaan. Pesen kädet ennen soittamista ja kielet pysyvät puhtainakin aivan riittävän kauan. Olen käyttänyt Stringjoyn ja Ernieballin settejä. Viimeksi otin mielenkiinnosta Ernien Ballin kolmen setin paketin, jossa oli normi-Slinkyt, koboltti-setti ja M-Steelit. Nyt on nuo koboltit käytössä ja ensipuraisu on kyllä lupaava. Näitä pitää joskus verrata tarkemmin normikieliin.

Joko kerkesit M-Steelit testata?

Nyt on hyvää keskustelua kielistä!
Jacksonist
09.04.2021 16:50:54 (muokattu 09.04.2021 16:51:38)
korvaoo: Mää oon tykänny soitella piiiitkään Dean Markley Blue steeleillä, saatavuus suomesta on lähinnä kallista mutta saksanmaalla maksavat suurinpiirtein saman kun daddaariot. Fiilis vähän kun elixireillä, mutta ilman mähmäyttä ja kestää melki isältä pojalle jos ei ole tallassa vikaa :)

Vanha paketti Dean Markleyn perus nickel steel kieliä löyty kaapista. Ovat tosin 9-42 ja käytän yleensä 10-(50-54) settejä. Sen takia jääneet käyttämättä vuosiksi. Pitänee nuokin kuitenkin käyttää pois.
Mikko1978
09.04.2021 17:00:39 (muokattu 09.04.2021 17:03:56)
Jacksonist: Joko kerkesit M-Steelit testata?

Ne ovat vielä paketissa. Etukäteen ajatellen ovat vähiten kiinnnostava vaihtoehto, niin jäivät jonossa viimeiseksi, mutta katson kuitenkin myöhemmin sen, mihin niistä on.
VIPMetal
09.04.2021 17:11:26

milgromsegal: Mä olen aina pyyhkinyt kielet puhtaaksi soiton jälkeen ihan mikrokuituliinalla, mutta mulla ei-keikkailevana himatiluttajana ei nuo kielet ihan hirveän nopeasti kuoleennu muutenkaan.

Hyvä vinkki tuo Dunlopin 65- litkun käyttäminen, olen aina vierastanut tököttien käyttöä kielten putsailuun kun pelkään että ne jättävät kielet tahmaisiksi. Seuraavalla kerralla kun putsaan kitaran niin otan kielet myös tuolla aineella, katsotaan mitä tapahtuu!

Vahingossa siis löysin ton ku ihan uudet kielet oli tukossa kaverin käytyä soitteleen ja samalla ku putsasin bodyä, niin pyyhkäsin myös kielet tolla. Kai se sitte poistaa rasvan ja hien niistä, mutta heti ku uudet Ernien pallit vaihtais ku ton tekee. Tosiaan kieltenvaihto väli triplaantunu ainaki ja aina soittotatsi hyvä.
Soitan ja laulan: Heroes Don't Ask Why
Larzes
09.04.2021 17:33:02
Jacksonist: Oletko kaikkein paksuimmalla pinnotteella olevia Polywebbejä kokeillut. On kait kaikkein liukkain tuntuma.

Edit: edellinen kirjoittaja laittoikin että Nanoweb kuitenkin tuntuu enemmän pinnoitetulta kuin Poly.

Optiweb piti sanoa, eli niissä on ohuin pinnoite, ja ovat kirkkaimat sarjassa Optiweb - Nanoweb - Polyweb.

Polywebejä en ole testannut, Nanowebin pinnoite ollut ihan riittävä, ja jokaisessa käytössä olleessa kielisetissä myös hyvin tasalaatuinen.
Paskaa soittoa jo syksystä 2008
Jacksonist
09.04.2021 17:51:34
Mikko1978: Ne ovat vielä paketissa. Etukäteen ajatellen ovat vähiten kiinnnostava vaihtoehto, niin jäivät jonossa viimeiseksi, mutta katson kuitenkin myöhemmin sen, mihin niistä on.

Niissähän on enemmän kobolttia kuin noissa Cobalt slinkyissä. Itelle tulossa tosiaan noita paketti testiin.

https://youtu.be/4elsRWh45tM
discominister
09.04.2021 22:37:44
Jacksonist: Oletko kaikkein paksuimmalla pinnotteella olevia Polywebbejä kokeillut. On kait kaikkein liukkain tuntuma.

Ei ole tullut koskaan testattua Polywebiä ja en aiokaan. Minulle paras tuntuma on kuitenkin tavallisessa pinnoittamattomassa kielessä ja Nanoweb on lähinnä kompromissi tuon kestävyyden kanssa, vaikka tuntuma ei olekaan niin hyvä. Optiweb on paras valinta mulle. Akustisille kielille Optiweb ei taida olla ylipäätään vaihtoehto ja niissä Nanoweb toimii ihan hyvin kun liukas pinta vähentää sitä hinkkauhäiriöääntä ja bendejä ei juurikaan tehdä.
lärviapina
06.05.2021 10:51:21
Lainataas ketjua vähän näiden pinnoitettujen kielien saatavuuden osalta:
Onko jollakin isoa tietoa esim.Elixirin toimituksista koska alkaa rullaamaan normaalisti? Nyt vaikka 9-46 settiä ei thomanilla ole listoilla eikä toimitusaikaa ole tiedossa. Yksittäisiä pakkauksia löytynee vielä kotimaisilta kivijalkaliikkeiltä kylläkin mutta isompaa satsia ois aietta tilata kerralla.

Mietin ettei tässä joudu semmoiseen tilanteeseen että pitää alkaa tuota kyseistä settiä rakentamaan kahdesta eri setistä/ykisttäisistä kielistä :/
Ja jos joku on kauempaa tilannut onnistuneesti optiwebbiä/nanowebbiä niin saa vinkata.
McNulty
06.05.2021 13:54:31
lärviapina: Lainataas ketjua vähän näiden pinnoitettujen kielien saatavuuden osalta:
Onko jollakin isoa tietoa esim.Elixirin toimituksista koska alkaa rullaamaan normaalisti? Nyt vaikka 9-46 settiä ei thomanilla ole listoilla eikä toimitusaikaa ole tiedossa. Yksittäisiä pakkauksia löytynee vielä kotimaisilta kivijalkaliikkeiltä kylläkin mutta isompaa satsia ois aietta tilata kerralla.

Mietin ettei tässä joudu semmoiseen tilanteeseen että pitää alkaa tuota kyseistä settiä rakentamaan kahdesta eri setistä/ykisttäisistä kielistä :/
Ja jos joku on kauempaa tilannut onnistuneesti optiwebbiä/nanowebbiä niin saa vinkata.

Tuntuu olevan vielä lähes kaikilla amerikkalaisilla valmistajilla ongelmana se, että henkilöstöstä vain 50% saa olla kerrallaan töissä. Käsittääkseni Elixir hankkii valmiit kielet alihankintana sieltä, mistä kulloinkin saavat (esim. D'Addarion kiinan tehtaalta, American Winding Companylta Vicksburgista Michiganista, GHS:ltä Battle Creekistä Michiganista, La Bellalta New Yorkista, D'Addario:lta New Yorkista, DR Stringsiltä New Jerseystä jne.)

Ja koska edellä mainitut valmistajat joutuvat suurelta osin toimimaan vajaateholla, raaka-aineiden (esim. punoslangan) saatavuus on hidastunut, niin myös alihankkijoiden varassa olevat brändit kärsivät tästä.

Tähän kun lisätään vielä globaalit logistiset ongelmat niin toimitusajat voivat olla pitkiä, ennenkö jälleenmyyjät saavat tuotetta hyllyihin ja varastoihin. Malttia siis, ja ehkä jonkinlainen "varautumissuunnitelma" kannattaa tehdä sellaisten kulutustavaroiden osalta, joista saattaa koronapandemian aikana tulla pulaa. Ei tarvitse hamstrata mutta tosiaan normaalin 1-2 kielisetin sijasta voi ostaakin 10 settiä, joilla pärjää pidemmän aikaa.
moving in stereo
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)