Aihe: Mikkien juottaminen 1 2 | |
---|---|
![]() 23.03.2003 20:57:17 | |
Vai laitetaanko esim. silleen, että DiMarzioissa kun on vihreä ja paljas jotka menee maihin, niin se piuha olisi koaksaali, koska eikös sen maapiuhan sais siitä paljaasta säikeestä, mikä on sen piuhan ympärillä?(muistelisin, että joissain mikeissä niin on tehtykin? Ja musta ja valkoinen piuha juotetaan yhteen ja teipataan, punainen juotetaan mikkivalitsimeen. Näinkös se menee? Käytännössä juurikin näin jos et halua mitään vaiheenkääntöä tahi sarjaan/rinnankytkentää tehdä vaan ihan perushumbukkerijohdotuksen. Tuota koaksiaalipiuhaa kannattaa käyttää kaikissa vähän pidemmissä vedoissa, esim. just mikeiltä valitsimelle/potikoille ja sitten potikoilta output-jakille, tokihan voi kaikki johdotukset vetää 1+ suoja- koaksiaalilla. Itse yleensä jätän nuo maan ja sen vihreän erikseen, vihreä tulee kelalta ja se yks yksinäinen lanka yleensä maadoittaa mikin pohjalevyn ja mahd. kuoren. Juurikin tämän piuhan juotan yleensä johonkin yhteen maadoituspisteeseen ja sillä vihreällä menen esim.tone-potikan runkoon tms. (Sähköisesti täysin sama vaikka ne yhdistäiskin mutta kun mun johdotuksissa on yleensä kyse jonkinasteisista custom-modauksista niin jälkimmäistä on sitten helpompi juotella irti jos täytyy vaikka vaiheenkääntöä tehdä) Toivottavasti oli apua ja kysy lisää jos tarpeen! | |
![]() 26.03.2003 16:37:48 | |
Käytännössä juurikin näin jos et halua mitään vaiheenkääntöä tahi sarjaan/rinnankytkentää tehdä vaan ihan perushumbukkerijohdotuksen. Tuota koaksiaalipiuhaa kannattaa käyttää kaikissa vähän pidemmissä vedoissa, esim. just mikeiltä valitsimelle/potikoille ja sitten potikoilta output-jakille, tokihan voi kaikki johdotukset vetää 1+ suoja- koaksiaalilla. Itse yleensä jätän nuo maan ja sen vihreän erikseen, vihreä tulee kelalta ja se yks yksinäinen lanka yleensä maadoittaa mikin pohjalevyn ja mahd. kuoren. Juurikin tämän piuhan juotan yleensä johonkin yhteen maadoituspisteeseen ja sillä vihreällä menen esim.tone-potikan runkoon tms. (Sähköisesti täysin sama vaikka ne yhdistäiskin mutta kun mun johdotuksissa on yleensä kyse jonkinasteisista custom-modauksista niin jälkimmäistä on sitten helpompi juotella irti jos täytyy vaikka vaiheenkääntöä tehdä) Toivottavasti oli apua ja kysy lisää jos tarpeen! No kerropa mulle mesta, mistä saan näitä kyseisiä piuhoja. Haluaisin ihan tilata, koska esim. Yleiselktroniikkaan ei mulla ole asiaa. Olisko netissä joku paikka? Vai voinko käyttää sitä s-video piuhaa, mikä ilmeisesti on koaksaalipiuhaa? | |
![]() 26.03.2003 16:53:20 | |
No kerropa mulle mesta, mistä saan näitä kyseisiä piuhoja. Haluaisin ihan tilata, koska esim. Yleiselktroniikkaan ei mulla ole asiaa. Olisko netissä joku paikka? Vai voinko käyttää sitä s-video piuhaa, mikä ilmeisesti on koaksaalipiuhaa? No, minä ny mikään mesta.. *myhäilee* Se videopiuha on vähän turhan paksua, ja taitaapi olla ns.75:sta eli ihan muuhun käyttöön tarkoitettua. Mikin signaalikaapelin ei tosiaan tarvii olla mitään touvia, melko ohuessa monisäikeisessä johtimessa ei pääse hukkuun ne millivolttiset signaalit. Yleiselektroniikkaa olisin suositellu mutta kävin sitte ympäri nettiä ja tommonenkin löyty: http://www.bebek.fi/kauppa/index2.p … fd71ec10ef82b35231236c616874cd& Varsinaisesti ei ole kokemusta mitä tuo suojattu 1+5 kaapeli on, mutta mieluummin sitä kuin videokäyttöön tarkoitettua koaksiaalia. Saasta kun minun koneeni on edelleen "puissa" kräkkerin vierailun jäljiltä niin en pääse osoitteistoon, siellä olis voinu olla jotain muitakin osokkeita. Niin Ljudiastakin voi kattoo. Itse aikoinaan UK:sta ostin tosi ohutta 4+1 kaapelia, oli muistini mukaan Mogamia. Sitten mulla on saman valmistajan 3+1 vielä ohuempaa. Koita nyt vaikka tuolta Bebekiltä tai Ljudiasta, pari metriä luulis riittävän isompiinkin kitaraprojekteihin. Muutama euro menee, näitä osokkeita kokeile. :) | |
![]() 26.03.2003 17:07:07 (muokattu 26.03.2003 17:08:05) | |
No, minä ny mikään mesta.. *myhäilee* Se videopiuha on vähän turhan paksua, ja taitaapi olla ns.75:sta eli ihan muuhun käyttöön tarkoitettua. Mikin signaalikaapelin ei tosiaan tarvii olla mitään touvia, melko ohuessa monisäikeisessä johtimessa ei pääse hukkuun ne millivolttiset signaalit. Yleiselektroniikkaa olisin suositellu mutta kävin sitte ympäri nettiä ja tommonenkin löyty: http://www.bebek.fi/kauppa/index2.p … fd71ec10ef82b35231236c616874cd& Varsinaisesti ei ole kokemusta mitä tuo suojattu 1+5 kaapeli on, mutta mieluummin sitä kuin videokäyttöön tarkoitettua koaksiaalia. Saasta kun minun koneeni on edelleen "puissa" kräkkerin vierailun jäljiltä niin en pääse osoitteistoon, siellä olis voinu olla jotain muitakin osokkeita. Niin Ljudiastakin voi kattoo. Itse aikoinaan UK:sta ostin tosi ohutta 4+1 kaapelia, oli muistini mukaan Mogamia. Sitten mulla on saman valmistajan 3+1 vielä ohuempaa. Koita nyt vaikka tuolta Bebekiltä tai Ljudiasta, pari metriä luulis riittävän isompiinkin kitaraprojekteihin. Muutama euro menee, näitä osokkeita kokeile. :) Niin ja postikulut onkin siten minimissään 10e:) Ei sulla ois myydä :) Ljudia ei toimita alle 26e:n tilauksia. | |
![]() 26.03.2003 17:35:25 (muokattu 26.03.2003 17:56:02) | |
Pari kysymystä Foxille. Oon nyt tutustunut mikin anatomiaan ja kysyisinkin, että voinko siis jonkin piuhan jättää kokonaan pois noista neljästä ja paljaasta piuhasta siis jos en halua esim. puolittaa mikkiä? Jos voin, niin mitkä ja mitten toimin teippaanko ne piuhan pätkät yhteen, erikseen? Selitäs mulle, jos kelalta lähtee valkoinen ja musta ja nistä reijistä kelalta lähtee vihreä ja punainen, niin miksi musta ja valkoinen juotetaan yhteen ja teipataan? | |
![]() 26.03.2003 18:24:05 | |
jos kelalta lähtee valkoinen ja musta ja nistä reijistä kelalta lähtee vihreä ja punainen, niin miksi musta ja valkoinen juotetaan yhteen ja teipataan? Yritettään yritettään. Toivon mukaan kyseessä on DiMarzio, ainakin johtojen värit täsmää. Siispä Humbucker a la DiMarzio - johdotus ja anatomia... Ensimmäinen eli ylin kela. Punainen - kelan alku -signaali pos. eli kuuma. Musta- kelan loppu. Koska humbukkerissa on kaksi kelaa täytyy tämä johto liittää siihen alempaan eli toiseen kelaan alkuun eli siis valkoiseen. Tästäpä saadaan myös mikki kytkettyä yksikelamoodiin kun tämä piste maadoitetaan. Jäljelle jää vihreä joka on siis sen toisen kelan loppu, myös signaali neg. tahikka maa. Tästä pisteestä otetaan joko maadoitus kitaran ulostulojakille TAI sitten voidaan johto vetää vaiheenkääntökytkimelle joka tavallaan siis "kääntää" mikrofonin signaalin siten että vihreä onkin positiivinen ulostulo ja punainen se toinen. Tämänpä takia käytetään noita 4+ johtimia, sillä ihan syystäkin ei vihreää johdinta kannata juottaa mikrofonin kuoreen mihin se toki VOIDAAN kytkeä. DPDT- kytkimellä taas voidaan 4+ johdotettu mikki kytkeä joko kelat rinnan tai kelat sarjaan joissa kelat sarjaan on se normaali hi-power humbukkeri ja rinnan on melkoisen hyvä joskin heikkotehoisempi yksikelaista mikkiä simuloiva kytkentä. Mikrofoni vaan pysyy humbukkerina toisin kuin jos siitä mustan ja valkoisen liitoskohdasta maadoitetaan. Silloin meillä on vain toinen kela käytössä eli mikrofoni on fyysisestikin = aikuisten oikeesti, toim.huom. - yksikelainen. Käyttämällä erikoiskytkintä voidaan humbukkerista saada kolmekin eri moodia pihalle eli sarjaan-yksikelainen-rinnan. Tämmöstä kuuluu humpukkerimaailmaan. =) | |
![]() 26.03.2003 18:56:18 (muokattu 27.03.2003 10:43:09) | |
Yritettään yritettään. Toivon mukaan kyseessä on DiMarzio, ainakin johtojen värit täsmää. Siispä Humbucker a la DiMarzio - johdotus ja anatomia... Ensimmäinen eli ylin kela. Punainen - kelan alku -signaali pos. eli kuuma. Musta- kelan loppu. Koska humbukkerissa on kaksi kelaa täytyy tämä johto liittää siihen alempaan eli toiseen kelaan alkuun eli siis valkoiseen. Tästäpä saadaan myös mikki kytkettyä yksikelamoodiin kun tämä piste maadoitetaan. Jäljelle jää vihreä joka on siis sen toisen kelan loppu, myös signaali neg. tahikka maa. Tästä pisteestä otetaan joko maadoitus kitaran ulostulojakille TAI sitten voidaan johto vetää vaiheenkääntökytkimelle joka tavallaan siis "kääntää" mikrofonin signaalin siten että vihreä onkin positiivinen ulostulo ja punainen se toinen. Tämänpä takia käytetään noita 4+ johtimia, sillä ihan syystäkin ei vihreää johdinta kannata juottaa mikrofonin kuoreen mihin se toki VOIDAAN kytkeä. DPDT- kytkimellä taas voidaan 4+ johdotettu mikki kytkeä joko kelat rinnan tai kelat sarjaan joissa kelat sarjaan on se normaali hi-power humbukkeri ja rinnan on melkoisen hyvä joskin heikkotehoisempi yksikelaista mikkiä simuloiva kytkentä. Mikrofoni vaan pysyy humbukkerina toisin kuin jos siitä mustan ja valkoisen liitoskohdasta maadoitetaan. Silloin meillä on vain toinen kela käytössä eli mikrofoni on fyysisestikin = aikuisten oikeesti, toim.huom. - yksikelainen. Käyttämällä erikoiskytkintä voidaan humbukkerista saada kolmekin eri moodia pihalle eli sarjaan-yksikelainen-rinnan. Tämmöstä kuuluu humpukkerimaailmaan. =) Kiitos selventävästä anatomiasta, hyvä ymmärtää jotain noistakin asioista :) | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)