Aihe: Kitaran bodyn refinishaus (hinta, kokemuksia, suosituksia?)
1 2
Jeszse
07.02.2020 06:16:50
bangerboi: Varastan vähän tätä ketjua.

Karsastan lähtökohtaisesti uusien kitaroiden ylikiiltävää pintaa ja haluaisin testata yhteen skebaan lakkapinnan poistamista. Hauluaisin kuitenkin jättää edes kevyesti orkkismaalia pintaan, joten millä työkaluilla tätä kannattaa lähestyä?

Tekee siihen normaalisti ns. välihionnan ja ruiskuttaa puolihimmeetä lakkaa yhen rundin päälle, tulee hyvä.
jpousi
07.02.2020 06:58:05
Striku: Onko suositella jotain tiettyä paikkaa josta saisi aitoja Fenderin bodyja? Reverbiä hieman selailin, ja sieltä päädyin sitten Stratospheren sivuille. Siellä olis kyllä hyviä runkoja, mutta 85e postit ei hirveesti houkuttele. Ei ilmeisesti mistään päin Suomea ole mahdollista aitoja Fenderin puuosia saada?

Itse olen tilannut täältä Fenderin kauloja (ja sieltä saa runkojakin, kuten linkissä):
https://www.ebay.co.uk/itm/Fender-C … h=item1a7dff29f7:g:nUUAAOSwSN9c8jv1

Eli saksalainen Road2Music eBayssa.
Oho, eiku!
Striku
07.02.2020 11:06:37
jpousi: Itse olen tilannut täältä Fenderin kauloja (ja sieltä saa runkojakin, kuten linkissä):

Vau! Kiitos todella paljon! Tämä menee ehdottomasti harkintaan!
You want to be like Sid Vicious.. But good!
bangerboi
07.02.2020 15:29:51
Jeszse: Tekee siihen normaalisti ns. välihionnan ja ruiskuttaa puolihimmeetä lakkaa yhen rundin päälle, tulee hyvä.

Joo jotain tämmöstä! Kahlasin youtubee läpi, oli jengi tommosta tehnyt aivan hyvällä menestyksellä. Haluaisin pinnan, mikä on mahdollisimman altis kolhuille ja elämän jäljille, enkä tollasta sentin paksusta muovikerrosta, mikä ei ikäänny ikinä.
jarmo vh
07.02.2020 19:49:00
jpousi: Itse olen tilannut täältä Fenderin kauloja (ja sieltä saa runkojakin, kuten linkissä):

Yhden telekaulan tilaamisen perusteella voin myös suositella ko kauppaa. Edulliset hinnat ja toimituskulut ja kaula oli sitä mitä pitikin.
Mitä vanhempi, sitä vanhempi.
Mikko1978
07.02.2020 20:12:43
bangerboi: Joo jotain tämmöstä! Kahlasin youtubee läpi, oli jengi tommosta tehnyt aivan hyvällä menestyksellä. Haluaisin pinnan, mikä on mahdollisimman altis kolhuille ja elämän jäljille, enkä tollasta sentin paksusta muovikerrosta, mikä ei ikäänny ikinä.

Siinä tapauksessa tässä on tie ja totuus:
https://youtu.be/KFRiql05sHU

Paksusta muovikerroksesta on tosi hankala saada muokkaamalla sitä mitä haet. Tuon sellakan lisäksi myös nitro on hyvä.
markkuilari
09.02.2020 22:21:38
Matias. En tiedä löytyykö kuinka paljon diy -henkeä, mutta yhden Telen rungon olen maalauttanut pienessä automaalaamossa. Kävin ensin paikalla kysymässä hommaa ja ohjeet pohjatöihin. Sain ohjeet ja pajan kalenterissa oli lähiaikoina tulevat autot mainittuna jotka tulevat remonttiin. Niistä löytyi hyvä väri ja sovittiin että teen pohjat itse, ruuvaan kaulataskuun laudan pätkän helpottamaan maalattavan bodyn käsittelyä ja tuon sen maalattavaksi että menee samalla maalilla ja ruiskun pesulla kun se autokin. Se oli yhden miehen paja ja hintaa hyvälle maalipinnalle tuli vuonna 1999 150 markkaa. Olin tyytyväinen. Isoista pajoista noita pikkuhommia ei kyllä kannata kysellä. Mikä lie käytäntö nykyään......

Tätä minäkin suosittelisin. Jos ei rungossa ole kolhuja, niin vetää vain vesissä 1000 hiomapaperilla mataksi, se riittää pohjatöiksi. Kolhuthan tietysti pitää kitata, tai "loiventaa" hiomalla, riippuen missä ne sijaitsee. Uusi maali ei niitä vanhoja peitä, ellei sitten kunnolla rappaa sitä maalia pintaan. Jos vanhat maalit meinaa kokonaan poistaa, niin sitten työmaa onkin aika suuri, kun puu tuppaa imemään maalia rutkasti. Vanha lakkakin voi aiheutaa ongelmia, mikäli sinne on vedetty esimerkiksi jotain kurapaskanitroa, niin kunnolliset nykymaalit/lakat eivät välttämättä oikein sovellu päälle vedettäväksi. Eikä missään tapauksessa kannata uunittaa uudestaan maalattua runkoa. Ei varmasti muutamaa kymppiä enempää tarvitse pelkästä ruiskutuksesta maksaa, jos menee samalla reissulla auton kanssa. Itsellä tälläkin hetkellä 4 uudestaan maalattua kitaraa.
Mikko1978
09.02.2020 23:09:28
markkuilari: Tätä minäkin suosittelisin. Jos ei rungossa ole kolhuja, niin vetää vain vesissä 1000 hiomapaperilla mataksi, se riittää pohjatöiksi. Kolhuthan tietysti pitää kitata, tai "loiventaa" hiomalla, riippuen missä ne sijaitsee. Uusi maali ei niitä vanhoja peitä, ellei sitten kunnolla rappaa sitä maalia pintaan. Jos vanhat maalit meinaa kokonaan poistaa, niin sitten työmaa onkin aika suuri, kun puu tuppaa imemään maalia rutkasti. Vanha lakkakin voi aiheutaa ongelmia, mikäli sinne on vedetty esimerkiksi jotain kurapaskanitroa, niin kunnolliset nykymaalit/lakat eivät välttämättä oikein sovellu päälle vedettäväksi. Eikä missään tapauksessa kannata uunittaa uudestaan maalattua runkoa. Ei varmasti muutamaa kymppiä enempää tarvitse pelkästä ruiskutuksesta maksaa, jos menee samalla reissulla auton kanssa. Itsellä tälläkin hetkellä 4 uudestaan maalattua kitaraa.

Noin saa kyllä värin ja kiillon vaihdettua, mutta se paksu muovikerros on ja pysyy, eikä se ilmeisesti tässä ole vaihtoehto. Itse mietin sitäkin, että onko tässä tapauksessa mitään tarvetta kittailla tai höyryttää kolhujakaan, kun kerta haetaan pintaa, jossa elämä näkyisi mahdollisimman paljon. Nitroa tässä tapauksessa tuskin on vedetty mihinkään.
markkuilari
12.02.2020 11:02:21
Mikko 1978: Noin saa kyllä värin ja kiillon vaihdettua, mutta se paksu muovikerros on ja pysyy, eikä se ilmeisesti tässä ole vaihtoehto. Itse mietin sitäkin, että onko tässä tapauksessa mitään tarvetta kittailla tai höyryttää kolhujakaan, kun kerta haetaan pintaa, jossa elämä näkyisi mahdollisimman paljon. Nitroa tässä tapauksessa tuskin on vedetty mihinkään.

Ketjun aloittaja ei puhunut muovisuudesta tai relicistä, vaan kitaran värin vaihdosta ja että pitäisi saada hyvää jälkeä. Siihen lähinnä noita ohjeita annoin. Juu, taitavat onneksi laitella Mexikon Stratoihin kunnon lakkaa, eikä Nitroa, joka on kyllä aikamoista kuraa.
Kefiiri
12.02.2020 16:40:46
Housuissas on kuraa ;)
En ole musiikin asiantuntija.
markkuilari
12.02.2020 19:31:40
Välillä, onneksi on pesukone.
Jeszse
12.02.2020 19:37:40
Ruiskuttelin tänään ja eilen uuden modernin hevisuunnikkaan pinnoiks puolihimmeää nitrolakkaa ja kyllähän se nyt on vaan helppoa ja hyvännäköstä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)