Laulava Kylätohtori 27.08.2019 17:25:38 | |
---|
J.Nikkanen: Saako tehdä itse jos huvittaa? Sanoisin, että saa, tai ennemminkin kannattaa, tehdä itse, jos osaa ja huvittaa.. Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. |
Jeszse 27.08.2019 17:30:51 | |
---|
J.Nikkanen: Saako tehdä itse jos huvittaa? Saa, ei se vaikeaa ole. |
Puavali 27.08.2019 20:56:14 | |
---|
J.Nikkanen: Saako tehdä itse jos huvittaa? Tekee luusta/sarvesta koiran katsellessa: itte viilaa, koira kuolaa. |
Progorava 27.08.2019 23:12:31 | |
---|
Jeszse: Kandee teettää kunnon satulat ni ei tarvi mitään voiteita. Tylsä ratkaisu. Piirtäminen on kivaa. Joulupukki |
jaripat 29.08.2019 16:30:41 | |
---|
Itte oon tehny sillai, että ku kielet on pois urista, niin sellanen 100-180 (ei oo tarkkaa) hiekkapaperin pala siihen satulan päälle pystyyn ja sit siihen sitä lyijäriä hinkkaamaan. Se mitä varisee, varisee siihen satulalle ja sen uriin. Mikä ei mee uriin, voi vielä työntää vaikka sormelle sinne päin. Kyllähän se varmaan auttaa, mutta uran pitäs ekaks olla myös riittävän väljä. Mä oon aina epäillyt, että uusiin skittoihin pannaan ohuet kielet, että ne tuntuis kaupassa "helpoilta". Sit ku siihen lyö paksummat kielet, niin alkaa epävireily. Sit mennään kauppaan ja ostetaan paremmat virittimet... Satulan korkeuden ja väljyyden hiomiset on melkein oleellisin asia kitarassa. Enkä kyllä tykkää siitäkään, että valkoisella satulalla on sit mustaa lyijysotkua... |
petteri m 29.08.2019 22:16:33 (muokattu 29.08.2019 22:17:47) | |
---|
Jos ne satulan urat on noin muuten sopivasti viilattu niin kannattaa viimeistellä paritonnisella hiekkapaperilla ne urat. Pientä hiontaa kaksin- tai nelinkerroin taitetulla paperilla niin tulee sileähköä eikä paritonninen pure materiaalia pois vaan pikemminkin kiillottaa. Sitten tarkoitukseen valmistettua voiteluainetta uriin, merkillä ei ole väliä, kaikki toimii. Toki lyijärikin toimii mutta hei haloo nyt, ei siltikään niin. Jos on kieltenohjaimia lavassa niin rasvaa sinnekin, joka kitkapinnalle. Ja sitten vielä vähän tallaan sinne missä kieli menee tallasta yli. Jos satula on pehmeää muovia kuten usein on kaikki tämäkään ei välttis auta. Oikea tapa on laitattaa luusatula ja sitten tuo yllämainittu. Sen enempää ei voi asialle tehdä eikä takuulla tarvitsekaan. |
73nd3r 29.08.2019 22:43:25 | |
---|
Kun nyt voitelun oikea tapa on (taas) noussut esille, niin perinnekonsti on huulirasva. Löytyy aina jonkun kassista/taskusta (tai ainakin Ärrä on lähellä ja auki), on halpaa ja toimii. Ja suositukset on sekä Fenderiltä että Gibsonilta. ;) |