Aihe: Marshall äänten simulointi pedaaleilla. 1 2 | |
---|---|
![]() 26.08.2019 12:46:59 (muokattu 26.08.2019 12:50:34) | |
Jos tarkoitus ei ole "saada Marshallin vahvistinta" vaan vain sen kaltaista parhaimman laatuista ääntä helpolla tavalla, niin silloin marsu pedaalissa on hyvä vaihtoehto. Hyvät amp-in-a-box pedaalit on aika vaikuttavia mitä tulee soundiin sekä tuntumaan, kun ne pistää putkivahvistimen eteen. Itselläni on nyt Rockett Animal sekä Miron tekemä Plexitone ja hyvin ovat hoitaneet marsun kaltaisen soundin tuomisen. Aiemmin oli Wampler Plextortion myös, mutta JCM800 ei ole se oma juttu täysin, joten koin noiden edellä mainittujen hoitavan asian paremmin mulle. Aina tietenkin kannattaa tykätä siitä omasta vahvistimesta ensin eikä niin, että ei tykkää vahvistimesta ja yrittää muuttaa sitä toiseksi pedaalilla koska se ei ole tosiaan täysin sama asia, kuten jo sanottu muiden taholta. Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän. | |
![]() 26.08.2019 16:16:42 (muokattu 26.08.2019 16:17:51) | |
Joyo US Dream. Maksaa joku parikybää. Suora kopio jostain parinhuntin Suhr:n polkimesta. | |
![]() 26.08.2019 16:33:14 | |
LaMotta: Ikävä saivarrella mutta kun eri Marshall-versiotkin kuulostaa erilaisilta keskenään niin duodam...... Orangesta lähtee parhaat marshallit. | |
![]() 26.08.2019 17:27:18 | |
B-tone-flat: kokeileppa JMP-1:stä Jeh. JMP-1 kuulostaa enemmän Marshallilta kuin monikaan pedaali eikä edes maksa paljoa enempää :D Ja syö pedaaleitakin mainiosti jos haluaa vielä vähän thrashin puolelle boostata. Juu mast tsamp övei from skvirröls baik ant staat living diu. -Sjömanni- | |
![]() 27.08.2019 06:16:52 | |
Itselläni Wampler Plexidrive Deluxe on ollut jo vuosia se luottopedaali marsusoundiin, hoituu bluesit, Henkat, hard Rock, punk, tukkahevi ja jopa Slayer aika hyvin tuolla, vaikka parannettavaakin olisi. "Monet ihmiset antavat huolilleen uimaopetusta sen sijaan, että hukuttaisivat ne." | |
![]() 28.08.2019 11:31:35 | |
Olen kiinnostuksella seurannut tätä ketjua ja jälleen kerran näyttää siltä, että kaikille muille on ihan itsestään selvää mikä on "Marshallsoundi". Seikka, että kukaan ei ota esille omaa käsitystään tästä Marshallille niin kovin tyypillisestä soundista voisi antaa olettaa, että Marshall olisi vahvistinvalmistaja jolla on poikkeuksellisen omaleimainen sointi ja että ne ragoisivat huonosti soittoon, koskapa se soundi tulee juurikin vahvistimesta eikä soittajasta. Olen minä muutamalla Marshallilla soittanut itsekin, mutta tämä "marshallsoundi" on jäänyt mulle aina vähän hämäräksi. Jos joskus huomaat tivaavasi typeryksen kanssa, niin pidä huoli ettei se toinen tee samoin :-) | |
![]() 28.08.2019 11:48:44 | |
Hallu on hiukan väärässä koska edellisellä sivulla totesin Ikävä saivarrella mutta kun eri Marshall-versiotkin kuulostaa erilaisilta keskenään niin duodam...... (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." | |
![]() 28.08.2019 12:30:33 | |
hallu: Olen kiinnostuksella seurannut tätä ketjua ja jälleen kerran näyttää siltä, että kaikille muille on ihan itsestään selvää mikä on "Marshallsoundi". Seikka, että kukaan ei ota esille omaa käsitystään tästä Marshallille niin kovin tyypillisestä soundista voisi antaa olettaa, että Marshall olisi vahvistinvalmistaja jolla on poikkeuksellisen omaleimainen sointi ja että ne ragoisivat huonosti soittoon, koskapa se soundi tulee juurikin vahvistimesta eikä soittajasta. Olen minä muutamalla Marshallilla soittanut itsekin, mutta tämä "marshallsoundi" on jäänyt mulle aina vähän hämäräksi. Me ollaan eletty vuosikausii pimennossa. Marshall on oikeesti vaan sampleri, joka toistaa aina tietyn ennaltamääritetyn samplen, kun kieliä soittaa. Huomionarvoista on myös se, että niitä sampleja on vain hyvin pieni määrä ja laite ei tue velocitya, joten kaikki soitanta tulee jatkuvasti iha täysillä ja kourallisella sampleja. | |
![]() 28.08.2019 12:57:38 | |
hallu: Olen kiinnostuksella seurannut tätä ketjua ja jälleen kerran näyttää siltä, että kaikille muille on ihan itsestään selvää mikä on "Marshallsoundi". Seikka, että kukaan ei ota esille omaa käsitystään tästä Marshallille niin kovin tyypillisestä soundista voisi antaa olettaa, että Marshall olisi vahvistinvalmistaja jolla on poikkeuksellisen omaleimainen sointi ja että ne ragoisivat huonosti soittoon, koskapa se soundi tulee juurikin vahvistimesta eikä soittajasta. Olen minä muutamalla Marshallilla soittanut itsekin, mutta tämä "marshallsoundi" on jäänyt mulle aina vähän hämäräksi. Tässä videossa Lassi Ukkonen avaa eri vahvistinmerkkien ominaissaundin saloja. Ja kyllähän noi eri merkkien omainaissaundit selvästi tunnistaa jos vähäänkään viitsii asiaan perehtyä. Mutta niinkuin Lassi videolla mainitsee niin minkä aikauden saundia kultakin merkiltä pidetään ominaisimpana. Esim jcm800 kattaa karkeasti 70-luvun lopusta 80-luvun läpi. Mikä kenellekin sitten on se jcm800 saundi. Ehkäpä 2203?. Siksipä noita purkkejakin tuntuu olevan joka lähtöön. https://www.youtube.com/watch?v=yaouAHHja2I "If it wasn't for the bad luck, I wouldn't have no luck at all" -W.Bell | |
![]() 28.08.2019 13:45:09 | |
B-tone-flat: Tässä videossa Lassi Ukkonen avaa eri vahvistinmerkkien ominaissaundin saloja. Ja kyllähän noi eri merkkien omainaissaundit selvästi tunnistaa jos vähäänkään viitsii asiaan perehtyä. Mutta niinkuin Lassi videolla mainitsee niin minkä aikauden saundia kultakin merkiltä pidetään ominaisimpana. Esim jcm800 kattaa karkeasti 70-luvun lopusta 80-luvun läpi. Mikä kenellekin sitten on se jcm800 saundi. Ehkäpä 2203?. Siksipä noita purkkejakin tuntuu olevan joka lähtöön. https://www.youtube.com/watch?v=yaouAHHja2I Olipa hyvä video, kiitos siitä. Tuo eq:n erilaiset käyrät keskialueen osalta selittää kyllä monta juttua, mutta en siltikään oikein tiedä........ ehkä nykyisin on vain niin paljon tarjontaa vahvistimissa, että nuo alkuperäiset seitkytluvun innovaatiot on jo haalistuneet. Siis, että middlekuoppa juuri jollakin tietyllä taajuudella olisi juuri jonkun tietyn valmistajan innovaatio, on hiukan jo haalistunut. Minäkin olen sen verran nuori soittaja etten ole tottunut ajattelemaan, että jokin tietty eq käyrä olisi juurikin jonkin tietyn vahvistinvalmistajan juttu. Ne sama iänikuiset soundikonventiot kuitenkin esiintyvät tavalla tai toisella monien valmistajien laitteissa. Mutta tuo Lassin havainnollistama, että on Fender, Marshall ja Vox joiden soundeja varioidaan myöhemmissä laitteissa, on ideatasolla ihan havainnollistava. Jos se kerran on teille kaikille muille ihan selvää pässinlihaa, niin mulle se ei ihan niin selvää ole. Jos joskus huomaat tivaavasi typeryksen kanssa, niin pidä huoli ettei se toinen tee samoin :-) | |
![]() 28.08.2019 14:36:59 | |
hallu: ehkä nykyisin on vain niin paljon tarjontaa vahvistimissa, että nuo alkuperäiset seitkytluvun innovaatiot on jo haalistuneet. Siis, että middlekuoppa juuri jollakin tietyllä taajuudella olisi juuri jonkun tietyn valmistajan innovaatio, on hiukan jo haalistunut. Minäkin olen sen verran nuori soittaja etten ole tottunut ajattelemaan, että jokin tietty eq käyrä olisi juurikin jonkin tietyn vahvistinvalmistajan juttu. Ne sama iänikuiset soundikonventiot kuitenkin esiintyvät tavalla tai toisella monien valmistajien laitteissa. Itse en nimittäisi noita innovaatioiksi, vaan ennemminkin puhuisin vain eri vahvistimien ominaissoudeista. Vahvistimesta tuli sellainen kuin tuli. Erothan noissa klassisissa yksinkertaisissa vahvistimissa ovat selkeitä, mutta se ei välttämättä ole minkään määrätietoisen innovoinnin tulos. Särökin tuli mukaan kuvioihin vähän kuin vahingossa. | |
![]() 28.08.2019 15:12:46 | |
Suosittelen Tone Cityn Golden Plexi -pedaalia, jos on budjetilla liikkeellä. Siitä olen itse saanut todella hyvän high gain Marshall särön, vaikka myönnettävä on että en ole koskaan oikealla plexillä soittanutkaan. | |
![]() 28.08.2019 15:43:25 | |
hallu: Olipa hyvä video, kiitos siitä. Tuo eq:n erilaiset käyrät keskialueen osalta selittää kyllä monta juttua, mutta en siltikään oikein tiedä........ ehkä nykyisin on vain niin paljon tarjontaa vahvistimissa, että nuo alkuperäiset seitkytluvun innovaatiot on jo haalistuneet. Siis, että middlekuoppa juuri jollakin tietyllä taajuudella olisi juuri jonkun tietyn valmistajan innovaatio, on hiukan jo haalistunut. Minäkin olen sen verran nuori soittaja etten ole tottunut ajattelemaan, että jokin tietty eq käyrä olisi juurikin jonkin tietyn vahvistinvalmistajan juttu. Ne sama iänikuiset soundikonventiot kuitenkin esiintyvät tavalla tai toisella monien valmistajien laitteissa. Mutta tuo Lassin havainnollistama, että on Fender, Marshall ja Vox joiden soundeja varioidaan myöhemmissä laitteissa, on ideatasolla ihan havainnollistava. Jos se kerran on teille kaikille muille ihan selvää pässinlihaa, niin mulle se ei ihan niin selvää ole. Voit valkata suurimman osan nykyään valmistetuista vahvareista ja johtaa ne takaisin joko Marsuun tai Fenkkuun. Vox-johdannaiset ovat vähän harvinaisempia. Harva vahvistin on kuitenkaan oikeasti uniikki soundiltaan, useimmat ovat viilauksia joistain näistä klassikoista kätevämmillä ominaisuuksilla. Se soundi ei kuitenkaan ole ikinä yhdestä asiasta kiinni vaan on monen jutun summa. Esim mun Bogner on särökanavaltaan ihan selkeästi Marsu, vaikka päätteessä on 6V6 putket ja EQ:ssakin yksi pääasiassa gainiin ja alamiddleen vaikuttava potikka enemmän. Tuota potikkaa kääntämällä vahvistimen luonne muuttuu sitten wanhan liiton ohuemmasta ja kirkkaammasta soundista moderniin Friedman-henkiseen äänimaailmaan, jossa alamiddle on isompi. | |
![]() 28.08.2019 17:34:35 (muokattu 28.08.2019 17:39:04) | |
LaXu: Voit valkata suurimman osan nykyään valmistetuista vahvareista ja johtaa ne takaisin joko Marsuun tai Fenkkuun. Vox-johdannaiset ovat vähän harvinaisempia. Harva vahvistin on kuitenkaan oikeasti uniikki soundiltaan, useimmat ovat viilauksia joistain näistä klassikoista kätevämmillä ominaisuuksilla. Se soundi ei kuitenkaan ole ikinä yhdestä asiasta kiinni vaan on monen jutun summa. Esim mun Bogner on särökanavaltaan ihan selkeästi Marsu, vaikka päätteessä on 6V6 putket ja EQ:ssakin yksi pääasiassa gainiin ja alamiddleen vaikuttava potikka enemmän. Tuota potikkaa kääntämällä vahvistimen luonne muuttuu sitten wanhan liiton ohuemmasta ja kirkkaammasta soundista moderniin Friedman-henkiseen äänimaailmaan, jossa alamiddle on isompi. Mä vähän luulen, että sellainen ihan "uniikki" soundi ei kelpaisi vaan sähkökitarismissa on sekä kliineille että säröille sellaiset tietyt soundisopimukset jotka täytyy löytyä. Tossa videolla Lassi totesi yhden erittäin validin pointin, joka jäi mieleeni. Nimittäin, että jokainen vahvistin innovaatio on syntynyt ratkaisuksi johonkin aikansa vaatimukseen siis ne ovat tietyllä tavalla aikansa lapsia. Soittajien toiveet ja odotukset ovat siis ohjanneet vahvistinten kehitystä. Alkujaan lähdin tätä "marshall"soundia kyseenalaistamaan sen vuoksi kun omassa käytössäni olen niitä säröjä (siis marshallsäröjä) piiskannut esille vaikka minkälaisista vehkeistä. Esimerkkinä mainittakoon vaikka Fender BluesDeVille jonka modernia kanavaa yliohjaamalla löytyi ihan uskottavaa Marshallrähinää. Samoin kun ajoi treble ja basso nollassa vola täysillä Vibrochampia umpikaappiin, niin sekin meni ihan hyvin köyhänmiehen Marshallista etc. Sen vuoksi aloin miettiä, että kuinka uniikki se nyt sitten on edes? toisaalta kun vertasin Marshallin silverjubileeta 4x12 umpikaappiin ja jcm800 takaa avointa komboa, niin ero oli.... jos ei ihan kuin yöllä ja päivällä niin kuitenkin niin iso, että ehdin miettiä sitäkin, että asuuko se kaapissa koko marshallsoundi? Toisaalta kun kuuntelee kitaristeja, jotka ovat tunnetusti käytelleet Marshallvahvistimia, niin melko monenlaisia soundeja niistä marsuistakin on revitty ulos. Mikä niistä lukuisista marshallsoindeista nyt sitten on se "oikea" marshallsoundi. Sitä mä vaan niinkö ihmettelen. Mutta tuo Ukkosen video oli siltikin tosi valaiseva. E: mä vähän epäilen oikeasti, että Plexipedaaleja ja kaikenlaisia clooniviritelmiä on niin valtavasti siksi, että ne vastaavat niihin lukuisiin "marshallsoundi"odotuksiin. Kun varmaan vähän kaikilla on oma käsityksensä siitä miltä se "oikea" marshall soundaa ja tietty se oma käsitys on aina se oikea ja siihen on yleensä myös vain yksi vastaus. Mikä myös selittää ne lukuisat väännöt mitä tästä aiheesta tälläkin foorumilla on käyty. Jos joskus huomaat tivaavasi typeryksen kanssa, niin pidä huoli ettei se toinen tee samoin :-) | |
![]() 28.08.2019 20:35:55 (muokattu 28.08.2019 20:54:43) | |
Ai niin. On minulla myös super crunch box v2. Sisältää pari kytkintä erilaisten saturaatioiden valintaan sekä neljä äänen värin säätöä. Ja vol sekä gain...):- Kelpo demo: https://m.youtube.com/watch?v=gerzj_lIsrU (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." | |
![]() 28.08.2019 20:42:18 | |
Onkos kellään kokemusta tästä? : http://www.weehbo.com/products/jcm-drive-ltd/ Vähän epäselvää saako näitä enää. Ne vähät klipit tubessa kyllä kuulostaa hyviltä. Kyynisyys on realismia. | |
![]() 28.08.2019 21:45:54 | |
En oo kyllä marsusoundia saanu vielä Mesasta. Saati toisin päin. Soitan ja laulan: Heroes Don't Ask Why | |
![]() 28.08.2019 22:25:22 | |
VIPMetal: En oo kyllä marsusoundia saanu vielä Mesasta. Saati toisin päin. No tässä ketjussahan kyseltiinkin pedaaleja. Mesan hinnalla saa jo ihan oikean Marsunkin ;-) Jos joskus huomaat tivaavasi typeryksen kanssa, niin pidä huoli ettei se toinen tee samoin :-) | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)