Aihe: Halpaa Celestionia..
1 2 3 4
Icy-Sun
22.05.2019 18:26:34
hallu: Ei ihan kaikkia. ainakin mesan kaapeissa käytetään briteissä tehtyjä v30 kajareita.

Vielä vuonna 2019? Ainakin myytävät irtoelementit on kaikki kiinalaisia. Uraltonen asiakaspalvelusta näin kerrottiin melko vasta.
VIPMetal
22.05.2019 18:28:04

Icy-Sun: Vielä vuonna 2019? Ainakin myytävät irtoelementit on kaikki kiinalaisia. Uraltonen asiakaspalvelusta näin kerrottiin melko vasta.

Mesalle tehdään erikseen Briteissä V30 -kajareita. Ei saa erikseen mistään.
Soitan ja laulan: Heroes Don't Ask Why
Kefiiri
22.05.2019 18:33:20
Kitarakaapissa roudauksenkestävyys on yksi laadun mittari... mitä materiaalia mahtavat olla kahvat noissa Bentoneissa? Laitoin joskus omatekemään kaappiin saman näköiset kahvat, joissa oli metallia vain se putki, runko oli muovia. Pian muovi alkoi murenemaan kahvan kiinnitysruuvien ympärilltä. Hyvin rasittavaa.
En ole musiikin asiantuntija.
Laulava Kylätohtori
22.05.2019 18:35:08
VIPMetal: Mesalle tehdään erikseen Briteissä V30 -kajareita. Ei saa erikseen mistään.

Mesalta itseltään taitaa saada, mutta juu, eihän niitä myy kuin Mesa, eikä muu ole varmaankaan edes sopimusteknisesti mahdollista. Nehän on Mesan omat spessukajarit eli sinänsä eri juttu kuin Celestionin V30..
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Entropia666
22.05.2019 18:40:37

zedder: mutta kuinka paljon kitarakaapeissa vaikuttaa elementti ja kuinka paljon sen kotelo?

Kuuntele noi mun yllälinkkaamat testipätkät niin huomaat että se kotelo vaikuttaa ihan helvetisti.
hallu
22.05.2019 19:01:41
Entropia666: Kuuntele noi mun yllälinkkaamat testipätkät niin huomaat että se kotelo vaikuttaa ihan helvetisti.

Mä kuuntelin ja se oli oikein havainnollinen testi, joskaa itseäni ei yllättänyt että kaappi vaikuttaa paljon. Mä ostin Änäkäisen kaapin, niin soundiero oli aivan hätkähdyttävä siinä kaapissa verrattuna takaa avoimeen kombokoteloon, vaikka molemmissa oli ihan se sama elementtiyksilö ja erona oikeasti oli vain se puulaatikko.

Miksipä se puulaatikko ei vaikuttaisi koska vaikuttaahan se akustinen tilakin missä soitetaan ihan helvetisti. Jos huoneet soundaa eriltä, niin miksi ei sitten kaiutinkaapit (akustisia tilojahan nekin on). Kaikki vaikuttaa kun ilma värähtelee, kaiutin on vain osa sitä, joskin tärkeä osa.
Se voittaa, kenellä on lopussa eniten
hallu
22.05.2019 19:08:00
Icy-Sun: Vielä vuonna 2019? Ainakin myytävät irtoelementit on kaikki kiinalaisia. Uraltonen asiakaspalvelusta näin kerrottiin melko vasta.

Mä en tiedä onko sillä valmistusmaalla oikeasti mitään merkitystä soundin kannalta. Celestion tekee briteissä elementtejä ainakin Mesalle, mutta vissiin myös Bognerille en tiedä tekeekö muille.

Itse en erityisesti tykkää V30 elementeistä. Mulla oli Mesa 1x12 rectokaappi jossa sellainen oli ja sen kanssa kyllä tuli toimeen ja se toimi oikein hyvin ja käyttelin sitä ihan tyytyväisenä. Sitten ostin uuden vahvistimen ja uuden 2x12 V30 kaapin ja sen kanssa mulla meni sukset ristiin pahemman kerran.
Icy-Sun
22.05.2019 20:04:42 (muokattu 22.05.2019 20:05:27)
hallu: Mä en tiedä onko sillä valmistusmaalla oikeasti mitään merkitystä soundin kannalta. Celestion tekee briteissä elementtejä ainakin Mesalle, mutta vissiin myös Bognerille en tiedä tekeekö muille.

Itse en erityisesti tykkää V30 elementeistä. Mulla oli Mesa 1x12 rectokaappi jossa sellainen oli ja sen kanssa kyllä tuli toimeen ja se toimi oikein hyvin ja käyttelin sitä ihan tyytyväisenä. Sitten ostin uuden vahvistimen ja uuden 2x12 V30 kaapin ja sen kanssa mulla meni sukset ristiin pahemman kerran.

Ne on vissiin sitten Mesalle erikseen tuotettu? Uraltonen mukaan kaikki erikseen myytävät olisi Kiinan tuotantoa. Eikai se maa välttämättä siellä soundaakaan. Siksi minäkin käytän WGS:sää, vaikka brittityylinen on soundini. Eikä ole minunkaan suosikkielementtejä ollut oikein koskaan v30.

E: Kysymykseeni olikin yllä jo vastattu.
Entropia666
22.05.2019 21:07:25

hallu: Mä kuuntelin ja se oli oikein havainnollinen testi, joskaa itseäni ei yllättänyt että kaappi vaikuttaa paljon. Mä ostin Änäkäisen kaapin, niin soundiero oli aivan hätkähdyttävä siinä kaapissa verrattuna takaa avoimeen kombokoteloon, vaikka molemmissa oli ihan se sama elementtiyksilö ja erona oikeasti oli vain se puulaatikko.

Miksipä se puulaatikko ei vaikuttaisi koska vaikuttaahan se akustinen tilakin missä soitetaan ihan helvetisti. Jos huoneet soundaa eriltä, niin miksi ei sitten kaiutinkaapit (akustisia tilojahan nekin on). Kaikki vaikuttaa kun ilma värähtelee, kaiutin on vain osa sitä, joskin tärkeä osa.

Eipä yllättänyt meikäläistäkään sen jälkeen kun ekan kerran huomasin ton HB:n kumina-ongelman. Itteeni kiinnostais verrata tota omaa Carvista Mesan komeroon, että millaset soundierot on tuplat kalliimmassa kaapissa. Oon pariin viimesimpään äänityssessioon yrittäny haalia semmosta, mutta laihoin tuloksin.

P.S. Tämän mukaan ainakin ois Mesan Celestionit erikoistuotantoo: https://www.levytukku.fi/mesaboogie-maailman-paras-kitarakaappi
iec
22.05.2019 21:16:56

Entropia666: Täytyy kyllä todeta, että nyt kannattaa pestä korvat tarkkaan jos tätä mieltä on. Mulla oli molemmat kaapit (Carvin on vieläkin) ja oma Carvin Legacy 412 on valovuosia parempi ku HB. Ero treeniksellä oli todella selkeä, HB kumisee ja työntää aika paljon bassoa. Rapsakammassa hevissä demppi ainakin menee ihan puuroks, kun taas Carvisella se pysyy hienosti läjässä. Bändikonteksissa ei siis kovin häävi kaappi loppujen lopuks, kun se ei erotu miksistä. Tein vieläpä testin aiheesta:

http://haje.fi/kaappitesti/

Kaikisssa sama soittaja, sama kitara, sama nuppi, sama riffi. Mikitetty samalla SM57 samasta kohdasta. Kaikissa kaapeissa Celestionin V30:t sisällä. Kaapilla itsellään on helvetisti merkitystä soundiin.

Jep. On kyllä selvästi kuultava ero samalla elementillä eri valmistajien kaapeissa. En olisi arvannut että ero on ihan noin suuri ainakaan elementin kohdalta mikittämällä. Oliko nämä mikitetty perinteisesti ihan siitä elementin vierestä vai mikititkö reilusti kauempaa? Tietenkin kotelon tilavuus ja jäykkyys vaikuttaa siihen alimpien taajuuksien vasteeseen. Olisin olettanut että tuollainen ero tulee vaikka metrin päästä mikittämällä.
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Entropia666
22.05.2019 21:18:34

iec: Jep. On kyllä selvästi kuultava ero samalla elementillä eri valmistajien kaapeissa. En olisi arvannut että ero on ihan noin suuri ainakaan elementin kohdalta mikittämällä. Oliko nämä mikitetty perinteisesti ihan siitä elementin vierestä vai mikititkö reilusti kauempaa? Tietenkin kotelon tilavuus ja jäykkyys vaikuttaa siihen alimpien taajuuksien vasteeseen. Olisin olettanut että tuollainen ero tulee vaikka metrin päästä mikittämällä.

Kahden sormen verran irti grillistä ja sijoitus pölykupin ja kartion väliin. Eli samalla tavalla ku pistän keikallakin about.
Tinippa84
23.05.2019 07:28:25

LaXu: Näkyykö kaapin halpuus rakenteessa mitenkään? Tolexi noissa näyttäisi olevan rupuisempi kuin kalliimmissa, muuten ei ulkoisesti näy ihmeempää.

Ehkä se ulkoasu ei ole niin hifi kun toi on rakenteeltaan mitä yksinkertaisin; Ei ole esim. levitetty kylkiä jyhkeän näköisiksi kuten Marshall tai Mesa.

Jostain kohtaa oma kaappi on ottanut osumaa ja toleksi näyttäis olevan semmosta ohutta ja heppoisen oloista. Asiallisesti kuitenkin liimattu ja mitään köppää en ole havainnut. Kahvat on metallia.
https://www.facebook.com/crimsondimensionofficial/
Tinippa84
23.05.2019 07:57:41

Entropia666: Eipä yllättänyt meikäläistäkään sen jälkeen kun ekan kerran huomasin ton HB:n kumina-ongelman. Itteeni kiinnostais verrata tota omaa Carvista Mesan komeroon, että millaset soundierot on tuplat kalliimmassa kaapissa. Oon pariin viimesimpään äänityssessioon yrittäny haalia semmosta, mutta laihoin tuloksin.

Mesan kaapissa (recto) on voicing erilainen. Luultavasti johtuen kotelon suuremmasta kokoluokasta. "Kuuntelukokemukseen" (olettaen että kuunteluetäisyyden määrittää suurinpiirtein järkevän mittainen johto) vaikuttanee myös se, että Mesan kaappi omien fillareiden päällä on jo tuntuvasti korkeampi kun normikokoinen kaappi.

Mesan(kin) kaapin purkaneena voin kertoa, että sekin on vain puulaatikko. Sisäkaluissa ei ole nähtävissä mitään spektaakkelinomaista millä voisi perustella suhteellisen korkean hinnan. Senverran on hifistelty, että sisukset on maalattu mustaksi. Marshallit ja noi on jätetty arkisesti puupinnalle.

Kaiuttimet on eritavaraa kun tämän päivän irto-V30:t
Laulava Kylätohtori
23.05.2019 08:21:23
Tinippa84: Mesan kaapissa (recto) on voicing erilainen. Luultavasti johtuen kotelon suuremmasta kokoluokasta. "Kuuntelukokemukseen" (olettaen että kuunteluetäisyyden määrittää suurinpiirtein järkevän mittainen johto) vaikuttanee myös se, että Mesan kaappi omien fillareiden päällä on jo tuntuvasti korkeampi kun normikokoinen kaappi.

Mulle on väitetty, ettei nuo vaikuta lähimikityksessä.

Mesan(kin) kaapin purkaneena voin kertoa, että sekin on vain puulaatikko. Sisäkaluissa ei ole nähtävissä mitään spektaakkelinomaista millä voisi perustella suhteellisen korkean hinnan. Senverran on hifistelty, että sisukset on maalattu mustaksi. Marshallit ja noi on jätetty arkisesti puupinnalle.

Joo, eihän näissä mitään taikaa ole, se on totta. Ja esim. sisustan maalaaminen on tavallaan "turhaa" kustannusten nostoa soundin kannalta. Mutta kyllähän valmistusmateriaaleissa eroja on. Puuvaneria molemmat, mutta ei välttämättä yhtä laadukasta sellaista. Niissä voi olla yllättävän isojakin eroja.

Metallikahvojakin voi olla monenlaisia. Jämäkkä laadukkaasta metallista hyvin tehty kestää muutaman ihmisiän. Jostain huokoisesta tinasta, jossa on puolet jotain mitä lie jatketta, kyhätty metallikahva ei välttämättä kestä roudausta muutamaa kuukauttakaan. Tolekseissa on eroja, samoin käytetyissä liimoissa ynnä muissa.

Jos molemmat kaapit ovat puuta ja kahvat metallia, niin se ei tarkoita käytännössä vielä mitään.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
hallu
23.05.2019 09:43:23
Tinippa84: Mesan kaapissa (recto) on voicing erilainen. Luultavasti johtuen kotelon suuremmasta kokoluokasta. "Kuuntelukokemukseen" (olettaen että kuunteluetäisyyden määrittää suurinpiirtein järkevän mittainen johto) vaikuttanee myös se, että Mesan kaappi omien fillareiden päällä on jo tuntuvasti korkeampi kun normikokoinen kaappi.

No puulaatikkohan se kaappi on ihan kaikilla valmistajilla kun kaappin nyt määritelmällisesti on puulaatikko. Kyllä minä epäilen, että Mesan kaapissa maksaa jonkin verran se logo ja ehkä sekin maksaa, että se on sieltä jenkkilästä tänne roudattu. Mutta kyllähän hyvä kaappi täkäläisestikin maksaa vaikka nekin on vain puulaatikoita, mutta jos mesaa vertaa johonkin eurooppalaiseen vastaavaan kaappiin, niin ehkä siinä hinnassa on jonkin verran sitä mesalisää. Mutta mulla on semmoinen käsitys, että tyhjä kaappi maksaa tommosen kolmisen sataa ja kun sinne lataa ne elementit sisälle, niin hinta nousee sinne viiden tai kuudensadan tietämille. Noin niinkuin karkeasti (riippuu tietty kaapista ja kuinka monta elementtiä siellä on).

Mä en ole mikään asiantuntija, mutta mitä olen kaapin tekijöiden kanssa puhunut, niin ensinnäkin vanereissa on eroja. Eniten varmaan vanerissa vaikuttaa se että kuinka hyvin se on liimattu kasaan. Jos vanerin lamelleiden välissä on huonosti liimattuja saumoja jotka pääsee irvistelemään tai muuttamaan muotoaan kuivuessa tai se on altistunut kosteudelle, niin se voi aihuttaa ylimääräistä resonointia tai muuta häiriötä. Toinen seikka on, miten kaappi on kasattu eli liitokset ovat tiiviitä ja kunnolla kiinni että ei pääse resonoimaan. Refleksikaapeissa tietty mitoitukset oikein, mutta se on kai ammattilaisille ihan peruskauraa. Ei siis mitään avaruustiedettä, mutta huolellinen pitää olla. Jos kaappi on huolellisesti valmistettu hyvälaatuisesta materiaalista, niin se todennäköisesti myös toimii hyvin. Valitettavasti (tai en minä tiedä onko se niin valitettavaa) se yleensä näkyy myös hintalapussa.

Esimerkiksi Uraltonella myydään niittä kaappimatskuja, niin olen niitä livenäkin käynyt pällistelemässä ja ne vaikuttaa ihan asiallisilta. En enää nähnyt niiden sivuilla niitä, mutta musta Uraltonen tyhjä kaappikin oli kalliimpi kuin tuo Harley Benton ja nyt niillä on niitä Mojotonen tyhjiä kaappeja niin ne maksaa tyhjänäkin viissataa (vähän suolaiselta se minustakin tuntuu, mutta toisaalta meren yli ne on tänne tuotu).

Edelleenkään en väitä että Harley Benton olisi huono (vaikka ennakkoluuloissani vähän niin epäilenkin), mutta arvelen että niissä voi olla yksilöllisiä eroja. Mä en muista, että kuka se oli mutta joku m-nettiläinen oli sirkkelillä pilkkonut noita halpoja kaappeja ja oli ottanut kuvia niistä, niin ei se vaneri tosiaan kaikissa ollut mitenkään lohdullinen näky.... mutta en tosiaan muista tarkemmin, ilmottautukoot jos joku tunnistaa itsensä tästä. Vissiin jossain ketjussa itse kyselin näistä kaappien laatueroista ja sain paljon vastauksia. Ymmärsin myös että en ole itse ikinä huonolla kaapilla soittanut enkä siksi ollut tullut ajatelleeksi, että sellaisiakin on olemassa.
Matias.
23.05.2019 09:51:06
Kaverilla on tuollainen 2 x 12. Siistin näköinen kaapi ensisilmäyksellä. Verhoilun saumat näkyy aika voimakkaasti sitten kun tsekkaa läheltä. Kaapin takakansi heiluu aika lailla kun soittaa. Se varmaan antaa soundiin oman leimansa. Jos tuollainen olisi minulla, purkaisin sitä vähän, ehkä rimoittaisin sisältä ja laittaisin takaseinän ja etuseinän väliin tuen. Mutta eipä minulla tuollaista ole eikä tule kun yleensä teen kaapit itse....
iec
23.05.2019 10:20:24 (muokattu 23.05.2019 10:35:58)

Matias.: Kaverilla on tuollainen 2 x 12. Siistin näköinen kaapi ensisilmäyksellä. Verhoilun saumat näkyy aika voimakkaasti sitten kun tsekkaa läheltä. Kaapin takakansi heiluu aika lailla kun soittaa. Se varmaan antaa soundiin oman leimansa. Jos tuollainen olisi minulla, purkaisin sitä vähän, ehkä rimoittaisin sisältä ja laittaisin takaseinän ja etuseinän väliin tuen. Mutta eipä minulla tuollaista ole eikä tule kun yleensä teen kaapit itse....

Hyvä idea. Tällaisen tuennan kun tekee, niin loppuu se lootan kylkien ja takakannen heiluminen: https://www.audiostereo.pl/uploads/ … post-3694-0-81395200-1320275973.jpg

Onkohan kukaan tehnyt vastaavaa sille HarleyBentonin kaapille? Periaatteessa tuollaisen tuennan voisi tehdä aika ohuestakin vanerista.

Eli pointti on mulla tässä, että DIY kaveri voisi ostaa halvan valmiin kaapin ja sitten väkertää sinne lisätukia. Oma hommansahan tuossa on ja tosiaan jos löytyy työvälineet ja työtilat, niin silloin taitaa tosiaan olla sama tehdä koko kaappi alusta loppuun itse.

Toisaalta rimoituksen ei välttämättä tarvitse tukea seiniä toisiinsa joka kohdasta. Saattaisi riittää jos jyrsisi yläjyrsimellä tai sirkkelinterällä urat seiniin, ja liimaisi sitten "lamellit" pystyy siihen. Silloinhan levyn rakenne tukevoituu ja jäykkyys lisääntyy.

Olen rakentanut itse yhden kotisubbarin ja siinä tosiaan tein tuet seinästä seinään vähän tällä tyylillä:https://i.ytimg.com/vi/uv2vAm_A6r0/hqdefault.jpg
Eipä kyllä paljon seinät heilu vaikka soittaa vähän lujempaakin. Tosin on se perusmateriaalikin jotain 22mm vahvaa lattialastulevyä. Tein tuollaisen tuennan hieman ohuemmasta materiaalista.

Toki erilaiset tuennat siirtävät sen kotelon ominaisresonansseja eri kohtaan taajuusaluetta. Perusperiaatteena on se, että mitä tiheämpi tuenta, sitä korkeammalle resonanssitaajuuden pitäisi siirtyä verrattuna tukemattomaan rakenteeseen.

Tässä myös yksi aika jämäkkä tuenta: https://photobucket.com/gallery/use … edia/bWVkaWFJZDozMzQ0ODU3NQ==/?ref=

Ja kuukkelin kuvahaussa hakusanalla "cabinet bracing" löytyy paljon lisää: https://www.google.com/search?rlz=1 … &biw=1521&bih=710&dpr=1
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Entropia666
23.05.2019 10:45:01

Näillä ei oo mulle sinällään mitään merkitystä, kun mua kiinnostaa vaan mikitetty soundi keikalla ja studiossa. Treeniksellä ja keikoilla mulla on muutenkin kaappi aina toisen kaapin päällä. Ehkäpä seuraavaan sessioon sais jostain lainaan tommosen niin vois tehdä asianmukaiset koeponnistukset.
Tinippa84
23.05.2019 10:48:25 (muokattu 23.05.2019 10:51:59)

Laulava Kylätohtori: Mulle on väitetty, ettei nuo vaikuta lähimikityksessä.

Näinhän se aikapitkälti varmaan onkin. Poissulkisi myös tehokkaasti isolation cäbien käytännöllisyyden jos se kaapin kokonaisuus on se saundi jota halutaan.

Puuvaneria molemmat, mutta ei välttämättä yhtä laadukasta sellaista. Niissä voi olla yllättävän isojakin eroja.

Veikkaisin, että halvemmassa kaapissa on havuvanerin osuus suurempi, ellei jopa 100%:nen. Se on työstettäessä tietty vähän mitä on, mutta kaikkien jäykistelyjen jälkeen saundi tuskin sitä puuta kovinkaan tuntee.
Eiks audiovideokin tee kaikki testilaatikot havuvanerista ... ja ne on hifiä ne. Kitarakaappi on kaukana siitä maailmasta. Ainakin käytännöntasolla.

Jos molemmat kaapit ovat puuta ja kahvat metallia, niin se ei tarkoita käytännössä vielä mitään.

Aika pitkälle pitäis jo tuolla mielikuvalla päästä. Seitkyluvun laitteissa törmää lastulevyynkin valmistusmateriaaleissa ja hyvin on kestänyt näihin päiviin asti.

Teen ruuminavauksen uudelleen tuolle Framuksen kaapille, niin tsekataan tarkemmin mitä siellä on ja mitä ei. Vois ottaa rakennevertailun alan standardin 1960 kaapin kanssa.
LaXu
23.05.2019 10:51:52
hallu: Mä kuuntelin ja se oli oikein havainnollinen testi, joskaa itseäni ei yllättänyt että kaappi vaikuttaa paljon. Mä ostin Änäkäisen kaapin, niin soundiero oli aivan hätkähdyttävä siinä kaapissa verrattuna takaa avoimeen kombokoteloon, vaikka molemmissa oli ihan se sama elementtiyksilö ja erona oikeasti oli vain se puulaatikko.

Oliko Änäkäisen kaapissa kokoeroa verrattuna kombon koteloon? Mä olen huomannut, että yhden kaiuttimen kaapeissa mitä isompi sitä paremmin se soi. Liian pienessä 1x12 tai 1x10 skobessa tulee se laatikkomainen soundi. Mun Bognerin 1x12 soi paljon avoimemmin moneen muuhun 1x12 skobeen/comboon verrattuna, mutta sen koko on lähempänä pientä 2x12 kaappia vaikka skoben takaosasta vahvistin toki lohkaisee tilkkasen sisätilaa. 2x12 ja siitä ylöspäin toimivat kompaktimmatkin sisätilat ihan hyvin.

Tuo Harley Bentonin 4x12 on mitoiltaan hieman pienempi kuin esim. Marshall 1960A, Mesan Recto kaappi tai vaikkapa Bognerin perus 4x12. Syvyys näyttäisi olevan sama ja ulkomitoiltaan erot jäävät muutaman tuuman luokkaan. Bogner ja Marsu ovat melko samaa kokoa, Mesa hieman leveämpi ja korkeampi kuin nämä.

Voisiko siis Bentonin kaapin kumisevuus johtua esim. puuttuvasta keskipalkista (vai onko siinä sellainen?) tai kaapin sisäisiä heijastuksia vaimentavan materiaalin puutteesta? Esim. Friedmanin ja Bognerin kaapeissa on ilmeisesti jotain villatyyppistä materiaalia takapaneelissa.
Myydään Fryette Power Station 2 keinokuorma/päätevahvari: https://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=1444748
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)