Aihe: Pedaalikotikäyttöön: rittääkö halpa Daisy Chain virtalähteeksi?
1 2 3
iec
02.03.2019 11:26:15 (muokattu 03.03.2019 16:45:55)

oksatboys: Jos on t-kauppaan jotain muutakin asiaa niin ehdottomasti tuo. Vehje on kunnolla tehty lineaarinen poweri ja mukaan tulee hyvä nippu virtajohtoja eikä maksa juuri mitään. Mulla on ollut 2 kpl vuosia käytössä.

Jos on laudassa yksikin digipedaali, niin sitten suosittelen ennemmin tätä Powerplant ISO 1 Pro mallia 49 euron hinnalla. Ja jos tarvii myös muita kuin 9v jännitettä, niin tuon isoveli iso 2 pro on parempi.
https://m.thomann.de/fi/harley_bent … 1_pro.htm?o=3&search=1551518286

Hurinat ja surinat jäävät takuuvarmemmin pois kun virtalähteen lähdöt on isoloitu toisistaan. Powerplant juniorissa lähtöjä ei ole käsittääkseni isoloitu. Se on siis siisti ja tukevasti tehty vaihtoehto daisy-chain/ one spot -tyyliselle ratkaisulle. Minäkin suosittelisin HB powerplant junioria ennemmin kuin yhtä muuntajavirtalähdettä ja johtohässäkkää.

Edit: Hintojen puolesta mennään suunnilleen näin:
-Halpa daisy chain noin 15-20 euroa johtoineen
-HB powerplant jr noin 30 euroa johtoineen
-Isoloitu HB powerplant ISO 1 pro noin 50 euroa johtoineen
-Isoloitu HB powerplant ISO 2pro noin 70 euroa johtoineen
-Tunnettujen merkkivalmistajien isoloidut virtalähteet noin 130 eurosta ylöspäin.

Huom. Nuo ylläolevat siis vain missä hintaluokassa suunnilleen pyöritään. Joitakin malleja saa tarjouksesta varmaan halvemmallakin.

Edit 2 (3.3.2019): tuolla myöhemmin tuli oikaisu HB powerplant juniorin isoloinnin osalta, eli siinä on isoloidut lähdöt, vaikka tässä viestissä toisin väitinkin. Kiitos korjauksesta.
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
JuSu
02.03.2019 11:48:54
iec: Powerplant juniorissa lähtöjä ei ole käsittääkseni isoloitu.

Kyllä ne muuten on. Siinä isommassa PowerPlantissa oli muistaakseni vain kaksi tai kolme eristettyä ryhmää, mutta Juniorissa kaikki lähdöt ovat eristettyjä.

JuSu
"I have more faith in my plumber than I do in the eternal being. Plumbers do a good job. They keep the shit flowing." -Charles Bukowski
oksatboys
02.03.2019 14:21:50

JuSu: Kyllä ne muuten on. Siinä isommassa PowerPlantissa oli muistaakseni vain kaksi tai kolme eristettyä ryhmää, mutta Juniorissa kaikki lähdöt ovat eristettyjä.

JuSu

Näin juuri. Junnussa on muuntaja jossa on 9 toisiota. Sen perässä sitten perus regulaattorit (lm7809) ja ihan hyvän kokoiset konkat. Idioottivarma laite. Olen postannut tänne joskus sisuskuviakin tuosta laitteesta, löytysköhän vielä jostain...

Siinä powerplantissä (isompi sininen loota) ei ole galvaanista erotusta.
Manyxe
02.03.2019 20:31:27
Kiitos rakentavista vastauksista! Sen verran signaalissa on häriötä pedaalien kanssa (talon sähkötkin kun ovat kurjinta mitä vuodella 1958 oli tarjota), että virtalähde lähtee ostoon. Olinkin harkinnut tuota Harley Bentonia, joten hyvä kuulla, että se on pelittänyt, vaikka arvosteluissa jotain pientä rutinaa onkin kuulunut. Pedaalilauta tulee varmaan samalla hankittua ihan jo siisteyssyistä.
Krice
03.03.2019 10:31:38

Laulava Kylätohtori: Mulla kävi just näin ihan käyttämättömälle 1Spotille. Samalla pimeni koko vehje. Paska, mikä paska.

Jotkut rötväävät kaiken hajalle, oli kyseessä miten kallis laite tahansa. Minullakin 1-spot on ollut varmaan jo kymmenen vuotta, tosin en käytä sitä pedaalilaudan kanssa (jossa on fuel tank). Hyvin se toimii jos ei hajoita sitä.
iec
03.03.2019 16:40:44 (muokattu 03.03.2019 16:42:11)

oksatboys: Näin juuri. Junnussa on muuntaja jossa on 9 toisiota. Sen perässä sitten perus regulaattorit (lm7809) ja ihan hyvän kokoiset konkat. Idioottivarma laite. Olen postannut tänne joskus sisuskuviakin tuosta laitteesta, löytysköhän vielä jostain...

Siinä powerplantissä (isompi sininen loota) ei ole galvaanista erotusta.

Kiitos oikaisusta sinulle ja JuSu:lle.. Sekoilin jotain ihan omiani tuon isomman sinisen mallin perusteella. Eli siis myös HB Powerplant jr:ssa on isoloidut lähdöt kuten HB Powerplant ISO Pro 1 ja 2 -malleissa .

Luettakoon edelleen Pro 1-mallin eduksi se, että siinä on 8kpl isoloituja lähtöjä.

Ei olisi pöllömpi idea jos löytäisit ne sisäkuvat siitä HB powerplant juniorista. Olisi mielenkiintoista nähdä kuinka hyvin on toteutettu.
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
tomaattiorava
03.03.2019 18:32:47 (muokattu 03.03.2019 18:37:07)
No tuo hb:n power plant junior on jo niin halpa että tekis mieli kokeilla. Toisaalta laskelmieni mukaan omat lelut syö tällä hetkellä 490 mA ja tuo laite toimittaa 600 mA. Eikös se ole täysin liian vähän? Siitä sitten seuraavina ois powerplant iso-1 pro sekä iso-2 pro joissa jo asiallisempi 2000 mA.
Melkeen vois t-kaupasta kokeiluun tilata, ei siinä menetä kuin sen 12e jos laite paljastuu turhaksi.
Mutta kun nuo ovat niin helvetin halpoja "oikeiden" merkkien vastaaviin, niin missä sitten on säästetty jos kerran niin hyvin toimivat?
discominister
03.03.2019 19:15:27
Jos harkitsee noita halvimpia Harley Bentonin virtalähteitä, kannattaa käydä Youtubesta kuuntelemassa minkälaista häiriöääntä ne antavat. Itselläni on se Bentonin kallein malli ja on ollut erittäin hyvä kaikin puolin. Virtanappi siitä vaan puuttuu.
noon
03.03.2019 21:12:09

En katsonut mitä muut ovat kommentoineet, mutta eieiei ääni daisychainille. Panosta hyvään virtalähteeseen. Mulla on kaksi harley bentonin halppista sekä yksi dunlopin virtalähteet. Toimii hyvin, antaa sitä virtaa mitä pitääkin, hurinatkin aisoissa. Harkinnassa kuitenkin päivittää noi johonkin laadukkaampaan virtalähteeseen.
Sammo
04.03.2019 09:13:29
Vähän otsikosta off-topic mutta virtlähteeseen liittyen (ja kyisyin tätä jossain muullakin):

Saako mistään virranjakojohtoja jossa voisi jakaa virtalähteen yhden lähdön kahdeksi, eli esim. säröspedu ja ab-boksi samaan lähtöön, joka ei luultavasti vingu ollenkaan eikä kuluta virtaa kummoisesti. Cioksilla on tällaisia, mutta se virtalähteen puoleinen pää ei sovi Truetoneen.

Tänks avusta!
I'm very highly educated. I know words, I have the best words.
Stone
04.03.2019 12:39:47

Sammo: Vähän otsikosta off-topic mutta virtlähteeseen liittyen (ja kyisyin tätä jossain muullakin):

Saako mistään virranjakojohtoja jossa voisi jakaa virtalähteen yhden lähdön kahdeksi, eli esim. säröspedu ja ab-boksi samaan lähtöön, joka ei luultavasti vingu ollenkaan eikä kuluta virtaa kummoisesti. Cioksilla on tällaisia, mutta se virtalähteen puoleinen pää ei sovi Truetoneen.

Tänks avusta!

Käsitinköhän oikein eli jompikumpi noista?

https://www.customboards.fi/product … tput-splitter-adapter-ground-lifted

https://www.customboards.fi/product … r-standard-polarity-center-negative
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
Sammo
04.03.2019 12:44:45 (muokattu 04.03.2019 12:46:24)
Stone: Käsitinköhän oikein eli jompikumpi noista?

https://www.customboards.fi/product … tput-splitter-adapter-ground-lifted

https://www.customboards.fi/product … r-standard-polarity-center-negative

En tuotakaan löytänyt kun etsin noiltakin sivuilta, eli kiitos! Mutta tosiaan ideaali olisi uros -> uros/uros -piuha. Tuolla varmaan mennään jos ei muuta löydy.

Jälkimmäinen taitaa olla eri käyttöön kokonaan?
discominister
05.03.2019 09:12:45
Sammo: Vähän otsikosta off-topic mutta virtlähteeseen liittyen (ja kyisyin tätä jossain muullakin):

Tänks avusta!

Itse olen tilannut Ebaysta halvalla sellaisia, jotka jakavat yhdestä jopa yhdeksään pedaaliin virran. Ja uskomatonta kyllä: hyvin toimi. Häiriöäänet eivät lisääntyneet ja minipedaaleihin riitti virta. Mulla on noita ylimääräisenä ja voin lähettää muutaman euron hintaan. Laita pikaviestiä, jos kiinnostaa.
Sammo
05.03.2019 09:58:54
discominister: Itse olen tilannut Ebaysta halvalla sellaisia, jotka jakavat yhdestä jopa yhdeksään pedaaliin virran. Ja uskomatonta kyllä: hyvin toimi. Häiriöäänet eivät lisääntyneet ja minipedaaleihin riitti virta. Mulla on noita ylimääräisenä ja voin lähettää muutaman euron hintaan. Laita pikaviestiä, jos kiinnostaa.

Kiitos tarjouksesta!! Mulla on kanssa usemapi tuollainen 5-haarainen daisychain kyllä, yritän nyt saada väsättyä siisitiä johdotusta lautaan ja tarvitsisin vielä kahteen paikkaan virtaa ja yllättäen Truetonen CS12 tarjoaa enää yhtä lähtöä :)
jarmo vh
07.12.2019 10:32:17
Virtalähde hankinnassa ja vaihtoehtoja on kaksi. Ketjussa aiiemmin esillä olleet: HB ISO-2 Pro 69€ tai Joyo JP-02 49€. Molemmat olisivat sopivan kokoisia ja tarjoavat tarvitsemani 18V lähdön. Onko näillä nyt merkitsevää eroa toiminnassa? Kehukaas nyt omistajat molempia.
Mitä vanhempi, sitä vanhempi.
aristoteles666
07.12.2019 10:42:37 (muokattu 07.12.2019 10:46:27)

VesQ1986: Itsellä on käytössä Thomanilta tilattu pieni muuntaja (kännykän laturin näköinen, 9v) jossa haaroitusjohto 5 pedaalille, näitä 2kpl, 16e kpl

Toiminut tähän asti loistavasti, ei ylimääräisiä ääniä tai muita suhinoita, pedaaleja on Polytune, ibanez ts7, metalzone, itse kasatut Rat, friedman be-od, kompura, loopissa kiinalaiset chorus, flanger, mp bluedelay kopio ja noisegate

Ei ole ollut väliä missä järjestyksessä noi on tai onko looppi ja ennen vahvistinta samassa muuntajassa vai erikseen, vahvarina Engl Ironball

Muutamalle (alle 5) pedaalia, sanoisin että hyvä, kahdella muuntajalla menee vähän säätämiseksi kun tarvii 2 paikkaa pistorasiasta

Harrastelijan näkökulmasta tämä mutta tyytyväinen olen ollut

tama, tai oikeastaan viela helpompi, piuha joka nostaa 5v jannitteen 9volttiin, ajan kumpaakin pedaalilautaa powerpackeilla joissa on 5v-to-9v piuha, tavallisia isoja powerbackeja puhelimille ja noilla piuhoilla saa 800mA per piuha eli isommankin laudan virrat kevyesti.

kun virta tulee tuosta, kaikki verkosta johtuvat hairiot ovat tiessaan ja noissa riittaa virta neljaksi tunniksi koko ajan paalla joten riittavasti keikan ajan.

eika tarvitse vetaa yhta johtoa lisaa lavalle.

nama silloin kun vetaa backlinella (jotka on lahes poikkeuksetta Fenderin Hot rod deluxeja), muuten ei tarvitsisi puoliakaan pedaaleista.
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
petteri m
07.12.2019 10:54:42
jarmo vh: Virtalähde hankinnassa ja vaihtoehtoja on kaksi. Ketjussa aiiemmin esillä olleet: HB ISO-2 Pro 69€ tai Joyo JP-02 49€. Molemmat olisivat sopivan kokoisia ja tarjoavat tarvitsemani 18V lähdön. Onko näillä nyt merkitsevää eroa toiminnassa? Kehukaas nyt omistajat molempia.

Virtalähde on pedaalilaudan sydän ja tärkein komponentti. Kaikki perustotuudet mistä Aroluoma on sivuillaan kirjoittanut vuosikaudet kannattaa huomioida. Kun itse olin tapellut häiriöiden, suhinoiden, lattean soundin jne kanssa vuosia päätin noudattaa seuraavia periaatteita:

-virtalähteissä vain eristettyjä lähtöjä
-joka pedaalille oma lähtö siten että ei kolkutella maksimivirtoja vaan jätetään kunnolla headroomia

Jos nuo pätee voi virtalähde hyvin olla edullista merkkiä tai joku kiinalainen merkkilaitteen klooni, näitähän riittää. Edukkaastikin voi homman hoitaa mutta paras ratkaisu minulle oli ostaa Cioksia käytettynä. Niitä aina ajoittain torilla myydään ja käytettynä ostetusta saa tarvittaessa omansa aika hyvin pois, noille aina ottajia on. Omassa laudassa on näin hankitut DC10 ja Big John Link sulassa sovussa. Virtalähde vaikuttaa soundiin ja koko signaaliketjun dynamiikkaan mutta sen huomaa vasta kun asian laittaa kuntoon.
J.Nikkanen
07.12.2019 11:12:04
Muutama OneSpot ollut ja yhtään ei enää tule, paskoja vehkeitä. Jos ei aiheuta häiriöitä (pedaalirumbassa/vaihtelevissa keikkapaikoissa jossain kohtaa satavarmasti aiheuttaa) niin sitten menee kappaleiksi kun nappaat laitteen pois pistorasiasta.

Tällä hetkellä löytyy pari Voodoo Labin ISO5 virtalähdettä, niissäkin olen tehnyt silleen tyhmästi että muutaman lähdön jakanut parille pedaalille mitkä sen sietävät. Kaikki pedaalithan eivät sovellu daisy chain tai jaettuun virran syöttöön, vanhemmat EHX purkit nyt ekana tulee mieleen mutta muistikuva olisi että jokunen DOD osaa kiukutella myös jos on kaveri kiinni samassa piuhassa.

Isompi ja tehokkaampi virtalähde ollut hankintalistalla jo pidemmän aikaa, Voodoo Labin vehkeistä ei ole mitään pahaa sanottavaa eli ehkäpä semmoinen sitten. Hintaahan niillä toki on mutta harrastaminen maksaa aina.
velipekka
07.12.2019 12:05:13
On kyllä vaikea ymmärtää jos on mahdollisesti sijoittanut pari tonnia kitaraan, pari tonnia vahvistimeen ja 500 euroa pedaaleihin niin miksi virtalähteen pitää maksaa 9,90 €?
tapiomarko
07.12.2019 12:29:20 (muokattu 07.12.2019 12:30:44)
velipekka: On kyllä vaikea ymmärtää jos on mahdollisesti sijoittanut pari tonnia kitaraan, pari tonnia vahvistimeen ja 500 euroa pedaaleihin niin miksi virtalähteen pitää maksaa 9,90 €?

Syy itselläni on, että ratkaisu on edullinen, yksinkertainen, ihan yhtä toimiva ja vähän tilaa vievä
Kevyen luokan harrastekitaristi, raskain soitin ukelele
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)