LaMotta 02.02.2019 21:32:51 | |
---|
Lepinkäinen: Aiheeseen liittyen vastaisuuden varalle: Mikä on huono pedaalialusta?)? Mulla kävi kerran Monsterin combo. Säröpedaalit kuulosti omituiselle. Tai totuttuun verrattuna niin sellaiselle että pidin soundia vääränä. Modulaatioefektit muuttui efektilenkissä overdrivepedaaleiksi. En luonnehtisi tuota ainakaan itselle sopivaksi pedaaliAlustaksi. Joku toinen tykkää ja hyvä niin. Joskus omistin Vox ac-15 combon...en pitäisi kovin helppona tapauksena säröpedaalien suhteen. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." |
Pinewood 02.02.2019 21:47:56 (muokattu 02.02.2019 21:49:57) | |
---|
Bluetonelle ja Rikstonelle suositus. Jos taas ajatellaan isompia brändejä, miten olisi Fenderin Deluxe Reverb, vaikka onkin kaksikanavainen? Esim. Mad Proffan Marko Karhu käyttää sitä paljon pedaaliesittelyissään. Jos ehdottomasti haluat yksikanavaisen, voisit kokeilla Princeton Reverbiä, mutta siinä on vain 10-tuumainen kaiutin. Ja en minä unohtaisi Vox AC15 -versioitakaan, kaksikanavaisia tosin nekin. Esim. tässä on hinta-laatu-suhde kohdillaan - tosin painoakin on reilusti, jos se on yksikanavaisuuden toiveen takana: https://www.thomann.de/fi/vox_ac15hw1x.htmOn myös Tomas Niemistön valinta: https://youtu.be/T2jP5zzL8yg |
LaXu 02.02.2019 23:33:26 | |
---|
Lepinkäinen: Aiheeseen liittyen vastaisuuden varalle: Mikä on huono pedaalialusta?
Sellainen vahvistin, joka ei yleensä särö- ja fuzz-pedaalien kanssa käyttäydy kivasti. Vanhemmat transistorivahvistimet saattavat olla tällaisia, samoin jotkut high gain putkivahvarit. Vastaavasti vahvistin, jonka efektilooppi on huonosti toteutettu voi olla huono pedaalialusta. |
tomaattiorava 02.02.2019 23:43:20 | |
---|
Laulava Kylätohtori: Mä en sitten taas tiedä, tarvitaanko pedaalialustassa looppia lainkaan? Nojoo tietty, ajatteli taas vaan oman navan mukaan kun ite tykkään useimmiten ottaa säröt hyvästä vahvarista. |
s8na 03.02.2019 01:24:55 (muokattu 03.02.2019 01:26:18) | |
---|
Oranget ainakin kannattaa kiertää kaukaa paitsi ehkä OR sarja. Mulla on pari ja ei sovi säröpedaalileikkeihin. No se perus soundi sitten taas toimii itsellä niin näillä mennään. |
Pinewood 03.02.2019 10:03:44 | |
---|
Usein hyvästä pedaalialustasta puhuttaessa käsitellään ensisijaisesti sitä, miten säröt toimivat vahvistimen kanssa. Paljon ilman säröä soittavana omasta mielestäni yhtä tärkeää, tai jopa tärkeämpää, on se, miten delayt, kaiut, modulaatiot yms. toimivat. Jos vahvistimen perussoundi ei ole hyvä haetun lopullisen soundimaailman näkökulmasta, eivät sitä pelasta mitkään pedaalit. |
Juutas 03.02.2019 10:06:22 | |
---|
Kiitos aktiivisesta osallistumisesta - hyviä ideoita ja ehdotuksia tullut! Muutamassa kommentissa noussut esiin, että mitä näillä spekseillä haetaan eli tässä vähän selostusta. Eli yksi kanava koska: - Minimoidaan paino (kaikki turha veks niin kauan kuin ei vaikuta soundiin). - Minimoidaan hinta (jos tuonne tilaustyöpuolelle alkuperäisestä ajatuksesta huolimatta lopulta eksytään). - Ei turhia nappeja/hanikoita, joita ei oikeasti käytetä. - Toistonkin uhalla totean, että vahvistimesta itsestään ei ole tarvis saada omilla säädöillä mitään säröä irti (eli ei mitään drive nappuloita tms.), vaan riittää että sopivalla boost/overdrive polkusimella saadaan komppimuro irti ja ärhäkkäämmällä pedaalilla se laulava lead - tähän käyttöön löytyy kotoa jo yllin kyllin sopivia polkusimia. Lisäkysymyksiä: - Onko efektilenkille mitään käyttöä, jos säröt tulee jokatapauksessa polkimista? - Putkien moninaisuus hämmentää: 1, 2 vai 4 pääteputkea ja onko 6v6 se mitä haetaan kun puhutaan Fender tyyppisistä? Mites etuasteputket kun kerran särö haetaan niistä polkimista? (Kysyn tyhmiä kun en ole koskaan jaksanut perehtyä tähän puoleen.) Kiitos kärsivällisyydestä! Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä... |
LaMotta 03.02.2019 10:20:57 (muokattu 03.02.2019 10:30:52) | |
---|
Juutas: - Onko efektilenkille mitään käyttöä, jos säröt tulee jokatapauksessa polkimista? Mielestäni ei jos ainoat spedut on overdriveja / säröjä. Etuasteen putkella pystyy vaikuttamaan mm siihen kuinka herkästi vahvistin menee särölle. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." |
Laulava Kylätohtori 03.02.2019 10:32:25 | |
---|
Pääteputkien määrä kertoo ensisijaisesti tehosta. Yksinkertaistettuna neljä putkea on kaksi kertaa enemmän tehoa kuin kaksi putkea. Putkien määrä ja/eli/tai teho vaikuttaa myös soundiin, mutta ero ei ole radikaali. Itse koen, että eroa on lähinnä soittotuntumassa. Pienempitehoinen vahvistin menee yleensä helpommin särölle, koska siinä on vähemmän headroomia, mikä ei välttämättä ole hyvä asia sinun tapauksessasi. Headroomiin vaikuttaa muutkin asiat kuin teho. Headroom tarkoittaa pääsääntöisesti sitä, kuinka kovalla volumella vahvari pysyy vielä puhtaana, eikä ala säröytymään. Eli yksinkertaistettuna, lisääntyykö vahvaria boostattaessa volume vai särön määrä. Tai missä kohtaa vahvari alkaa säröytyä, kun volumea lisätään. Itse kuvittelisin, että efektilooppi on siksi, että tietyt efektit saadaan särön jälkeen. Tai jos vahvarista puuttuu headroomia, eli boosteri vahvarin edessä vain lisää säröä, niin boosterilla saadaan silti vielä lenkissä nostettua volaa. Jos säröt tulee pedaaleista, niin looppi on mielestäni em. käytössä turha. En tiedä sen tarkemmin, kun en käytä vahvaria ikinä pedaalialustana. Pedaalialustaksi hankkisin vahvistimen, missä on paljon headroomia, eli vahvari ei itse ala säröytymään, vaikka sitä luukuttaisi lujempaakin. Muuten voi käydä niin, että kun haluatkin boosterilla lisää volumea, niin se vain ajaakin headroomin loppuessa etuastetta isommalle särölle. Fender on käyttänyt perinteisesti 6v6:a ja 6L6:a, joista itse valitsisin mieluummin 6L6:t, koska niissä on enemmän tehoa ja headroomia. Putkityyppi vaikuttaa tehon lisäksi myös soundiin. Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. |
Juutas 03.02.2019 10:36:04 | |
---|
LaMotta: Mielestäni ei jos ainoat spedut on overdriveja / säröjä. Säröt EI missään nimessä ole ainoita polkimia! Rakastan kaiken maailman modulaatio efektejä (phaser, chorus jne.) ja sooloissa on aina delay vätkättämässä. Tilanne on vaan nykyisin se, että tämänhetkisessä vahvistimessa efektilenkkiä ei ole ja mietin olisiko siitä iloa jatkossa. Eli tuleeko lisäetua siihen nähden, että modulaatio yms. on jo nyt ketjussa säröpedaalien jälkeen. Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä... |
LaMotta 03.02.2019 10:40:36 (muokattu 03.02.2019 10:41:56) | |
---|
Juutas: Eli tuleeko lisäetua siihen nähden, että modulaatio yms. on jo nyt ketjussa säröpedaalien jälkeen. Menee kokeiluhommiksi mutta yleensä modulaatiot on parempia lenkissä. Sooloboostikin saattaa käyttäytyä siellä eri lailla. Lenkki antaa joka tapauksessa enemmän tilaa kokeiluille. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." |
Laulava Kylätohtori 03.02.2019 10:42:16 | |
---|
Etuasteputket kuuluuvat etuasteeseen, mikä on pakollinen, koska kitarasignaalia ei voi suoraan ajaa päätevahvistimeen. Perinteisesti etuasteputket ovat 12ax7:ja, eikä sillä sinänsä ole vaikutusta, mistä säröt otetaan. Kuten LaMotta kirjoitti, tietyissä tilanteissa voidaan käyttää heikomman vahvistuksen etuasteputkia, jolloin ikään kuin putken sisäistä gainia vähennetään. Soundi hiljenee ja säröä on vähemmän. Toki voit mennä niinkin pitkälle, että korvaat vahvistimen etuasteen pedaalimallisella etuasteella ja hankit pelkän päätevahvistimen. Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. |
Vainottu 03.02.2019 10:46:28 | |
---|
Juutas: Kiitos aktiivisesta osallistumisesta Lisäkysymyksiä: - Onko efektilenkille mitään käyttöä, jos säröt tulee jokatapauksessa polkimista? - Putkien moninaisuus hämmentää: 1, 2 vai 4 pääteputkea ja onko 6v6 se mitä haetaan kun puhutaan Fender tyyppisistä? Mites etuasteputket kun kerran särö haetaan niistä polkimista? (Kysyn tyhmiä kun en ole koskaan jaksanut perehtyä tähän puoleen.) Kiitos kärsivällisyydestä! Nämä on nyt sitten niitä omia mielipiteitä ja kokemuksia. Jos Bluetone sopivalla etuasteella mahtuu budjettiin niin siinä täyttyy aika moni kriteeri, erityisesti paino ja kone on just niin yksinkertainen kun itse haluaa. Itse käytin pitkään pedaalialustana Fender Princetonia ja se toimi hienosti. Jos vahvistin on täysin puhdas saundiltaan, kaiku/viive-osaston pedaalit voi yhtä hyvin laittaa säröjen ja vahvistimen väliin. Eli ei ole välttämätön. Pääteputkien määrä ja laatu ei suoraan kerro puhtaan saundin hyvyydestä. Hienoja saundeja olen saanut niin 6l6, 6v6, EL34, EL84 kuin KT88 putkillakin. Mutta mun mielestä oleellisempaa on sopiva teholuokka ja se että etuaste tuottaa haluttua saundia. Jotenkin saundi paranee kun päätettä saa potkittua vähän kuumempana. Siinä tuo Princeton oli aika sopiva tehoinen laite iskelmä-/rautalankahommiin kun vahvistin kuitenkin mikitetään aina niin volume oli yleensä juuri siinä rajalla että pysyy vielä puhtaana. Toimiva master volume auttaa tasoittamaan toki tehoeroja. Hymyile, nosta kädet ilmaan, sano lyhyt selkeä lause. |
LaMotta 03.02.2019 10:47:28 (muokattu 03.02.2019 10:48:51) | |
---|
Jos efektilenkistä jotain huonoa yrittää keksiä niin ainoa asia on yksi lisä kaapelipari jaloissa. Itse vedin efektilenkin kaapelit kutistesukan sisälle ja merkkasin molemmat päät in ja out. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." |
Laulava Kylätohtori 03.02.2019 10:58:27 | |
---|
LaMotta: Menee kokeiluhommiksi mutta yleensä modulaatiot on parempia lenkissä. Sooloboostikin saattaa käyttäytyä siellä eri lailla. Mutta perustuuko tämä paremmuus siihen, että ne ovat siellä säröjen jälkeen. Jos etuaste ei lisää säröä ollenkaan, vaan säröt tulee pedaalista, niin mitä lisäetua sijoitus lenkkiin tuo? Kaikki modulaatiot, kun eivät taida edes toimia lenkissä, eikä delaytkaan toimi automaattisesti paremmin lenkissä. Käsittääkseni boosteri pistetään lenkkiin, kun halutaan lisää volumea silloin, kun vahvarista on headroom loppu. Itse hankkisin pedaalialustaksi vahvarin, missä on sen verran headroomia, ettei tarvitse alkaa leikkiä boosterin kanssa loopissa, vaan kaikki hoituu vahvarin edessä. Lenkki antaa joka tapauksessa enemmän tilaa kokeiluille. Samalla se maksaa enemmän, on yksi potentiaalinen vikakohde ja yksi huollettava kohde lisää. Samalla joutuu myös vetämään piuhoja efektilenkistä spedulautaan ja varmistamaan, ettei tule volume droppia tai boostia, mikä on hankalaa, ellei ole säädettävää lenkkiä. Pointtina, että se kyllä tuo etuja, mutta sillä on myös omat haittapuolensa, eli kyllä itse miettisin, onko siitä mitään hyötyä. Enkä tarkoita, että ei kannata hankkia, vaan suosittelen uhraamaan ajatuksen tai pari asialle ennen vahvarin ostoa tai speksausta. Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. |
Pinewood 03.02.2019 10:58:31 | |
---|
Itsellä ei ole nykyvahvistimissa lenkkiä, enkä ole asiantuntija, mutta käsittääkseni jotkut käyttävät lenkkiä myös boostaamiseen. Vaatiko se sitten tällaisen Bluetonen käyttämän ratkaisun: Buffered effect loop with adjustable send level. Jos lähdet teetättämään vahvistimen, mieti tarkkaan, mitä optioita otat, sillä niiden lisääminen jälkikäteen voi olla mahdonta, ja ainakaan se ole yhtä edullista kuin koko vahvistinta rakennettaessa. Kaiutinelementti on varsin helppo vaihtaa, mutta nämä kannattaa miettiä tarkasti: - kanavien määrä (itselle riittää yksikin) - efektilenkki (en tarvitse) - jousikaiku - tremolo Noi kaksi viimeistä haluaisin vahvistimeen aina siksi, koska muuten ne vievät tilaa pedaalilaudasta. Jotenkin tuntuu kivalta, että vahvistin ja yksi säröpedaali (ja ehkä myös delay) riittävät tarvittaessa vaihtelevaan soundimaailmaan. Bluetonestani nuo kaksi löytyvät, mutta omassa Voxissa puuttuminen vähän harmittaa. Mutta ilmankin voi elää, esim. Topanga on mainio; joskus käytössä myös Silver Spring Reverb - ja tremolona laudassa on Fulltone Supa-Trem. Strymonin Flint kävisi myös. |
Pauli Lappalainen 03.02.2019 11:09:41 | |
---|
LaMotta: Jos efektilenkistä jotain huonoa yrittää keksiä niin ainoa asia on yksi lisä kaapelipari jaloissa. Itse vedin efektilenkin kaapelit kutistesukan sisälle ja merkkasin molemmat päät in ja out. Olen tehnyt tuohon tarkoitukseen useammalle soittajalle moninapajohdon. Esimerkiksi 4-parinen kaapeli, jossa menee osalta pedaaleista signaali vahvistimen sisäänmenoon sitten efektilenkin syöttö ja paluu. Neljäs pari kanavanvaihtoon tai vaikka laulumikille tai mitä nyt sattuu tarvitsemaankaan. |
LaMotta 03.02.2019 11:11:59 | |
---|
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." |
LaXu 03.02.2019 12:50:21 | |
---|
Juutas: Säröt EI missään nimessä ole ainoita polkimia! Rakastan kaiken maailman modulaatio efektejä (phaser, chorus jne.) ja sooloissa on aina delay vätkättämässä. Tilanne on vaan nykyisin se, että tämänhetkisessä vahvistimessa efektilenkkiä ei ole ja mietin olisiko siitä iloa jatkossa. Eli tuleeko lisäetua siihen nähden, että modulaatio yms. on jo nyt ketjussa säröpedaalien jälkeen. Pedaalit käyttäytyvät eri tavalla etuasteen edessä vs loopissa, vaikka säröt tulisi pedaalista. Se, kumpi on parempi on vähän makuasia. Yleensä effut pysyvät selkeämpinä loopissa, kun ne eivät mene vahvistimen etuasteen vahvistusketjun läpi. Kaikkein paras olisi varmasti joku vahvistimen jälkeen laitettava efektilenkki, mutta siihen tarvitaan sitten joku laite tyyliin Fryette Powerstation tai Boss Tube Amp Expander. Myydään Belle Epoch Deluxe: https://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=1430812 |
parek 03.02.2019 12:57:09 | |
---|
Pinewood: Jos ehdottomasti haluat yksikanavaisen, voisit kokeilla Princeton Reverbiä, mutta siinä on vain 10-tuumainen kaiutin.
Tai ostaa multa p2p Princeton Reverb kloonin jossa on isompi päätemuuntaja ja 12" kaiutin (haettu nimenomaan enemmän headroomia). |