Aihe: Pääteputkien/vahvistimen vaurioituminen efektiloopin käytöllä?
1 2
aristoteles666
18.10.2018 12:48:51 (muokattu 18.10.2018 12:54:40)

The Jack: Pahus, kunpa olisin tiennyt nämä jutut muutama kuukausi takaperin. Olisin ostanut MXR Carbon Copyn sijasta MXR Carbon Copy Deluxen. Deluxe-mallissa on sisällä triggeri, jolla voi kytkeä pedaalin Line Level-tasolle.

Jos unohdetaan kokonaan EQ:n ja muiden radikaalien pedaalien käyttö loopissa, niin onko turvallista kytkeä tohon 89-vuoden 2555:n loopin kautta normipedaaleja kuten MXR Carbon Copy, T-Rex Creamer tai Mellow Yellow Tremolo? Ne toimivat loopissa todella hyvin, paljon paremmin kuin ennen vahvaria. Jos ajatellaan kuitenkin pidempiaikaista käyttöä, niin hajoaako nämä pedaalit vähitellen kun signaali saattaa olla jatkuvasti vähän liian iso?

https://www.thomann.de/fi/radial_xamp_engineering.htm

Tuolla vehkeellä ongelma vissiin ratkeaisi, mutta se ei tule halvaksi. En huomaa pedaalien toiminnassa tai soundissa mitään vikaa nykyisellä pelkällä piuhakytkennälläkään. Ainoastaan linjatason signaalin vaikutus pedaalien kestävyyteen huolettaa. Bossin DD-3 saattoi hyvinkin jo ottaa loopin käytöstä pientä osumaa, mutta sen aiheutti ehkä järjetön boostaus Ten Bandillä. Olin siis kytkenyt looppiin Delayn Ten Bandin jatkoksi, ja olin nostanut Volumea, Gainiä sekä ylätaajuuksia Ten Bandistä. Ten Bandiä en enää looppiin vie, mutta sain ruuvattua erittäin makeat Gary Mooren leadit miedolla reverbillä ja dilsalla loopissa. Noita sekä phaseriä ja tremoloa haluaisin loopittaa jatkossakin, mutta en sen kustannuksella että jotain hajoaa. Yleensä looppia käsittelevissä keskusteluissa sanotaan, että sinne voi kytkeä mitä tahansa ja sääntöjä ei ole. Harvempi tuo ilmi tätä juttua ettei vanhoissa vahvareissa looppia ole edes tarkoitettu normipedaaleille vaan räkkiefekteille.

ennemmin tallainen.
tai jonkun muun valmistajan vastaava

https://www.thomann.de/fi/lehle_parallel_l.htm
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
Entropia666
19.10.2018 09:39:38 (muokattu 19.10.2018 09:50:08)

Pakko kommentoida sen verran että helpoimmalla pääsee kun vaan hommaat linjatasoista signaalia syöviä purkkeja. Itse taistelin saman asian kanssa oman SLO100-kloonin kanssa, tosin siinä on twistinä vielä tonestack loopin jälkeen mikä toi oman pikantin lisänsä.

Dilsoista ainakin TC:n Flashback ja Nova Delay ymmärtää linjatasoista signaalia. Varmaan myös monet kalliimmat, mutta esim. tuo Flashback maksaa käytettynä alle satasen torilla ja siinä on yllättävän hyvät soundit ja mahdollisuus ladata presettejä lisäksi.

Jos haluat sooloboostiin lisää volaa, niin suosittelen MI Audion Boost N Buffia. Sitä kun ajelet 18 voltilla niin alkaa meteliä tulemaan. Mullakin oli tuo MXR:n EQ, mutta se kyllä kilppas aika raikkaasti loopissa. Sittemmin olen hylännyt EQt kokonaan kun tajusin että soundit on sen verta hyvät jo valmiiks ettei niitä tarttee EQttaa.

Nykyään olen hyljännyt kaikki aidot purkit ja otan kaikki spedusoundit Line 6 POD500X:stä. Se on kytketty looppiin ja vahvarin eteen, joten saan laitettua osan efektilooppiin ja osan vahvarin eteen. Lisäks tietokoneen kautta ohjelmoitupresetit biisikohtaisesti, yhestä napista vaihtuu koko paletti. Siihen kylkeen vielä midivaihtaja niin tuo vehjes vaihtaa kanavatkin mun puolesta. Ei ole paluuta enää aikaan ilman presettejä.
Mindslaver ulkona NYT Inkvisitor || Uusi saitti rokkikuville: H A J E . F I
The Jack
01.12.2018 13:17:24
aristoteles666: ennemmin tallainen.
tai jonkun muun valmistajan vastaava

https://www.thomann.de/fi/lehle_parallel_l.htm

Plussaa vinkistä, hankin Lehle Parallellin Torilta ja nyt toimii looppi moitteetta vanhassa Marshallissa. Eli tämä kytketään efektiloopin sendiin, josta se ensin pienentää signaalia loopin pedaaleja varten halutun määrän ja ketjun jälkeen se uudestaan kasvattaa signaalia ennen loopin returnia. Pystyn näin käyttämään MXR 10 Bandiä loopissa ilman että se kuumentuu ja kaikki muut loopin pedaalit kuulostaa myös paremmalta. Oman osansa parantuvaan signaalin antoi varmaan myös samassa kaupassa hankittu Voodoo Lab ISO 5 virtalähde, jonka ansiosta kaikkia loopin pedaaleja ruokkii yksi laadukas virranlähde.

Sain uuden virtalähteen myötä lisää vapautuvia virtapaikkoja varsinaiseen ennen vahvaria olevaan efektiketjuun. Mulla on Mesan ymmärtääkseni laadukas High Wire Dual Buffer, joka bufferoi signaalia kahteen suuntaan. Miten monta True Bypassia tuohon kannattaa väliin tunkea? Nyt siinä on kahdeksan, mutta voisiko noita vielä lisätä? En pidä kuin paria-kolmea korkeintaan samaan aikaan päällä, mutta olisi mukava laittaa kaikki pedaalit yhteen ketjuun. Pedaalit on siis normi Proffa & MXR-kamaa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)