Aihe: Keinokuorma/loadbox mesan perään.
1 2
sustain65
11.08.2018 16:27:55
Barska: Jep, komppia ylläoleville. Ainakin mun Mesoista ainostaan Transatlantic ja Stiletto on ainoot jotka oikeastaan hyötyy keinokuormasta, siis luukutettaessa master yli puolenvälin. Muissa tosiaan paras soundi jossain sen alle. Oisko tässä paitsi ton Recton botnen muhjuuntumisen lisäksi siitä kyse, että Mesat (ainakin mun korvaan) on jo etusessa aika kompressoituja, niin sitten ku päätettä ajaa lujaa, kompressoi se vielä lisää ja menee liian muhjuksi? No, makuasioitahan nämä :)

Selkeyden vuoksi, tarkoitatko "masterilla" (useissa) Mesoissa olevaa "output" säätöä vai kanavakohtaisia "master" säätöjä? Varmaankin "output"-säätöä?
Guitarfreak
11.08.2018 16:38:46
Barska: Jep, komppia ylläoleville. Ainakin mun Mesoista ainostaan Transatlantic ja Stiletto on ainoot jotka oikeastaan hyötyy keinokuormasta, siis luukutettaessa master yli puolenvälin. Muissa tosiaan paras soundi jossain sen alle. Oisko tässä paitsi ton Recton botnen muhjuuntumisen lisäksi siitä kyse, että Mesat (ainakin mun korvaan) on jo etusessa aika kompressoituja, niin sitten ku päätettä ajaa lujaa, kompressoi se vielä lisää ja menee liian muhjuksi? No, makuasioitahan nämä :)

.

Tai yleensäkin ku nostaa volaa nii säröä voi vähentää :)
Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
hallu
11.08.2018 17:45:17
sustain65: Selkeyden vuoksi, tarkoitatko "masterilla" (useissa) Mesoissa olevaa "output" säätöä vai kanavakohtaisia "master" säätöjä? Varmaankin "output"-säätöä?

Ainakin TransAtlantikissa on vain Master eli ei ole sitä "output Level" säätöä ollenkaan. TA on kytkennältään muutenkin hyvin perinteinen ja siinä säröytyy koko vahvistin ei pelkkä etunen eli sen pääte ja tasuri on tärkeässä roolissa myös ja musta siinä vahvistimessa vahvarin avaaminen oli ihan poikkeuksellisen tärkeässä roolissa. Ilmeisesti myös Mesalla tiesivät sen, että sitä pitää luukuttaa, koska siinä oli kokonaista kolme tehoasetusta eli se pysyi näpäissä himassa ja keikalla, mutta keinokuormasta oli juuri sen vahvarin kanssa paljon hyötyä melkeimpä välttämättömänä pidin keinokuormaa koska ei edes kovakätinen rumpali olisi sen vahvarin kyydissä pysynyt, vaikka se oli vain 25w. Hieno vehje kaiken kaikkiaan ehkä yksi parhaista vahvistimista mitä mulla on ikinä ollut, pikkuisen on jopa ikävä sitä.
Kitaroista ja kaikenlaisesta soittamisesta pahasti riippuvainen AK:lainen (AK= anonyymit kitaranistit)
Barska
11.08.2018 19:36:02 (muokattu 11.08.2018 20:00:18)

sustain65: Selkeyden vuoksi, tarkoitatko "masterilla" (useissa) Mesoissa olevaa "output" säätöä vai kanavakohtaisia "master" säätöjä? Varmaankin "output"-säätöä?

Kuten Hallu jo mainitsi, TA:ssa ei ole kuin master ja Stiletossa+muissa tarkoitin juuri output säätöä. :)
All I wanna do is drink as much as I can. That's why I'm a member of a Heavy Metal band.
Barska
11.08.2018 19:46:44

Guitarfreak: Tai yleensäkin ku nostaa volaa nii säröä voi vähentää :)

Tämä niin totta. :) :)

...mutta toi kompressio mitä tarkoitin etuasteessa oon kyllä kaikissa Mesoissa mitä on ollut läsnä jo ihan puhtaillakin. Esim. Studio .22 on mun mielestä yks parhaita puhtaita ikinä just on kompression takia ja sit just sen saman ominaisuuden takia on ne tullut laitettua kiertoon. Jaha, oiskin aika taas hommata sellanen, kun ikävä.. :)
All I wanna do is drink as much as I can. That's why I'm a member of a Heavy Metal band.
Barska
11.08.2018 19:59:39

hallu: Ilmeisesti myös Mesalla tiesivät sen, että sitä pitää luukuttaa, koska siinä oli kokonaista kolme tehoasetusta eli se pysyi näpäissä himassa ja keikalla, mutta keinokuormasta oli juuri sen vahvarin kanssa paljon hyötyä melkeimpä välttämättömänä pidin keinokuormaa koska ei edes kovakätinen rumpali olisi sen vahvarin kyydissä pysynyt, vaikka se oli vain 25w. Hieno vehje kaiken kaikkiaan ehkä yksi parhaista vahvistimista mitä mulla on ikinä ollut, pikkuisen on jopa ikävä sitä.

Juu, tai sitten se liittyy varmaan tohon niiden el-84 päätteen kytkentään. Nimittäin Express 5:25+ on ihan samat kolme tehonsäätöä ja tossa ne high-gain säröt kyllä ihan etuasteesta peräisin. Toki blues ja crunch-moodeissa on noista tehon pudotuksista iloa.

Sinällään särö-puolella ei toi Express kaipaa tehon puolitusta tai keinokuormaa, parhaat soundit mun mielestä löytyy jo varsin maltillisilla äänenvoimakkuuksilla.

Transatlantic on kyllä Mesaksi outo lintu, mutta omista romuista varmaan mieleisin.
harryk
11.08.2018 20:45:31

Master volume voidaan toteuttaa useammalla tavalla ja ne kaikki saadaan kuulostamaan vähän erilaisilta. Jos halutaan perinteistä etuastesäröä ilman päätteen kyykkäystä, tehdään master volume, joka sijaitsee etuasteen ja vaiheenkääntäjän välissä. Jos halutaan mukaan vaiheenkääntäjän särö vanhojen yliohjattujen marsujen tyyliin, tehdään vaikka ppimv (post phase inverter master volume). Jos halutaan myös pääteputket kyykkyyn ja särölle, löytyy siihen useita eri tekniikoita (Load Box, Variac, Power Scale, VVR ym.), joilla saadaan päätteestä säröä ulos ns. järkevillä äänenpaineilla. Nykyään löytyy tekninen ratkaisu melkein ihan mihin vaan, kunhan käyttäjä kertoo mitä haluaa.
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
hevikukko
13.08.2018 02:37:43 (muokattu 13.08.2018 02:39:48)
Muistakaa että jos vain efektiketjustanne löytyy esim. multiefektiräkki kuten Eventide, TC electronics G-major, niin voitte tiputtaa outputin suoraan vaikka 1/8 volaan ja saatte masteria auki. Mun 2:90 ja TriAxis pauhaa mahtavan avoimesti ja hiljaa kun tarpeeks kuristaa vaan muilla muljuttimilla "edellä mainituilla" volaa. Keinoja on monia. Jos ei löydy kyseisiä laitteita tai muita joilla tuo onnistuu, niin sitten keinokuorma on varmaan paras option.
Katkennut kieli ei ehjäksi muutu.
paskiaispaska
13.08.2018 09:36:46

hevikukko: Muistakaa että jos vain efektiketjustanne löytyy esim. multiefektiräkki kuten Eventide, TC electronics G-major, niin voitte tiputtaa outputin suoraan vaikka 1/8 volaan ja saatte masteria auki. Mun 2:90 ja TriAxis pauhaa mahtavan avoimesti ja hiljaa kun tarpeeks kuristaa vaan muilla muljuttimilla "edellä mainituilla" volaa. Keinoja on monia. Jos ei löydy kyseisiä laitteita tai muita joilla tuo onnistuu, niin sitten keinokuorma on varmaan paras option.

Ei oo sama asia hiljentää volumea efektiloopissa olevalla laitteella kun keinokuormalla. Jos halutaan kuormittaa pääteastetta hiljasella volumella, ni keinokuorma on ainoo vaihtoehto.
Shredator
13.08.2018 09:50:20

paskiaispaska: Ei oo sama asia hiljentää volumea efektiloopissa olevalla laitteella kun keinokuormalla. Jos halutaan kuormittaa pääteastetta hiljasella volumella, ni keinokuorma on ainoo vaihtoehto.

Ei olekaan, mutta toimii erinomaisesti vahvistimissa joissa säröytyminen tapahtuu etuasteessa ja päätteen luukutuksesta ei esim. kotioloissa ole hyötyä.
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
hallu
13.08.2018 10:38:54
Shredator: Ei olekaan, mutta toimii erinomaisesti vahvistimissa joissa säröytyminen tapahtuu etuasteessa ja päätteen luukutuksesta ei esim. kotioloissa ole hyötyä.

Markeissahan (ainakin mark IV:sä) saa samaa efektiä avaamalla kanavamaster ja jarruttamalla "outputlevelistä". Mulla meni ainakin puolivuotta ennen kuin tajusin sen. Siihen saakka olin ihmetellyt miksi pitää olla kaksi "masteria" peräkkäin :-).
Kitaroista ja kaikenlaisesta soittamisesta pahasti riippuvainen AK:lainen (AK= anonyymit kitaranistit)
paskiaispaska
13.08.2018 10:52:04

Shredator: Ei olekaan, mutta toimii erinomaisesti vahvistimissa joissa säröytyminen tapahtuu etuasteessa ja päätteen luukutuksesta ei esim. kotioloissa ole hyötyä.

Eiks tuota varten ole just se mastervolume? Jos en ihan väärässä ole, niin eikös gainilla säädetä ensimmäinen etuasteessa tapahtuva vahvistus ja masterilla etuasteesta uloslähtevän/pääteasteelle saapuvan signaalin taso? Eli masterin pienentäminen ja efektiloopissa tapahtuva kuristaminen tekee samaa asiaa? Oikaskaa jos olen ihan pihalla.
Shredator
13.08.2018 11:07:34

hallu: Markeissahan (ainakin mark IV:sä) saa samaa efektiä avaamalla kanavamaster ja jarruttamalla "outputlevelistä". Mulla meni ainakin puolivuotta ennen kuin tajusin sen. Siihen saakka olin ihmetellyt miksi pitää olla kaksi "masteria" peräkkäin :-).

Tämä loopin kuristaminen on vähän niin kuin kolmas masteri siihen. Jotkut vahvarit vaan tarvitsee sen, koska kanavakohtaisilla säädöillä, päämasterilla ja niiden yhdistelmillä on erilaiset vaikutukset siihen soundiin. Sillä kuristimella loopissa (ihan volumeboksikin riittää 25k tai 100k potikalla varustettuna) sitten voidaan tarvittaessa viimeistellä se lopputulos ja säätää ulostulo vaikkapa kotioloihin sopiviksi. Moniin vahvistimiin näitä on ruvettu asentamaan jo ihan järjestään.
hallu
13.08.2018 11:44:31
paskiaispaska: Eiks tuota varten ole just se mastervolume? Jos en ihan väärässä ole, niin eikös gainilla säädetä ensimmäinen etuasteessa tapahtuva vahvistus ja masterilla etuasteesta uloslähtevän/pääteasteelle saapuvan signaalin taso? Eli masterin pienentäminen ja efektiloopissa tapahtuva kuristaminen tekee samaa asiaa? Oikaskaa jos olen ihan pihalla.

Et ole ihan pihalla, mutta kuten Harryk tuossa aikaisemmin totesi niin "master" voidaan toteuttaa monella tavalla eli se voidaan sijoittaa moneen paikkaan signaaliketjua ja jos olen oikein ymmärtänyt, niin jopa sen toimintatapa voi vaihdella (VVR ja ppmv, etc.). Riippuu vahvistimen arkkitehtuurista minkälainen masterratkaisu on siihen paras ja jos en itse ole ihan pihalla, niin vahvistimissa se vedenjaka on lowgain vahvistinten ja higain vahvistinten välissä. Lowgain vahvareissa särö syntyy ja vahvistuu pitkin signaaliketjua ihan sinne päätteen ulostuloon saakka ja jopa kaiutinelementti voi vielä säröytyä. Sellaiseen vahvistimeen on hankala tehdä esimerkiksi efektilenkkiä, koska se pitäisi sijoittaa oikeastaan päätteen jälkeen eikä se oikein sielläkään ole kotonaan ja siksipä se suosiolla monesti jätetään sellaisesta vahvistimesta pois. Myös masterin sijoittaminen lowgainvahvarissa ei ole ihan yksiselitteinen juttu ja monesti sekin jätetään niistä kokonaan pois.

Higain vahvistimessa tilanne on selkeämpi, koska särö syntyy etusessa ja siinä se. Eli se on vähän niinkuin räkki joka on sijoitettu vain yhteen koteloon. Siinä systeemissä on aika selkeää, että master on etusen ja päättärin välissä ja efektilenkki on ihan luontevaosa kokonaisuutta, joka ei vaadi kompromisseja puoleen eikä toiseen. Tai no, efektilenkki on tietenkin sillä tavalla konstikas juttu, kun ihmiset haluaa sijoittaa siihen pedaaleja, jotka ovat suunniteltu toimimaan vahvistimen edessä, eikä studioefektejä, joka oli homman alkuperäinen tarkoitus, niin efektilenkissä signaalitaso täytyy laskea pedaalille sopivalle tasolle ja taas paluussa vahvistaa se päätteelle sopivalle tasolle, mutta tähän kuulemma on olemassa elegantteja ratkaisuja.

Mutta tietäjät korjatkoon, jotenkin näin olen itse asian ymmärtänyt.
paskiaispaska
13.08.2018 22:29:08

Ja taas sitä oppi uutta näistä pömpeleistä :) Onneks on omassa mesassa kaikille kolmelle kanavalle erikseen säädettävä sisäinen keinokuorma. Aivan huippukeksintö. Saa vaikka cleannille ja vintagekanavalle säädettyä pääteastetta ruttuun ja sitte taas higain kanavalle puhtaan pääteasteen - pitäen kuitenki kaikissa kanavissa saman volumetason. Kumma ku mesa ei oo tuota laittanut kuin vissiin royal atlanticiin ja triple crowniin. Olis melkeen tervetullut ihan jokaiseen vahvistimeen.
Guitarfreak
14.08.2018 05:27:14
paskiaispaska: Ja taas sitä oppi uutta näistä pömpeleistä :) Onneks on omassa mesassa kaikille kolmelle kanavalle erikseen säädettävä sisäinen keinokuorma. Aivan huippukeksintö. Saa vaikka cleannille ja vintagekanavalle säädettyä pääteastetta ruttuun ja sitte taas higain kanavalle puhtaan pääteasteen - pitäen kuitenki kaikissa kanavissa saman volumetason. Kumma ku mesa ei oo tuota laittanut kuin vissiin royal atlanticiin ja triple crowniin. Olis melkeen tervetullut ihan jokaiseen vahvistimeen.

Saattaa tuoda kustannuksia/painoa/epätoivottuja kompleksisuutta :)
Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
Shredator
14.08.2018 11:32:52

Guitarfreak: Saattaa tuoda kustannuksia/painoa/epätoivottuja kompleksisuutta :)

Näissä on myös käsittääkseni ollut ongelmia lämpeämisen suhteen.
Guitarfreak
14.08.2018 15:20:57
Shredator: Näissä on myös käsittääkseni ollut ongelmia lämpeämisen suhteen.

Se on kans varmaa yks hiano puoli. etenkin Suomen kesässä... ei tartte kiuasta erikseen.
paskiaispaska
14.08.2018 16:29:20

Shredator: Näissä on myös käsittääkseni ollut ongelmia lämpeämisen suhteen.

Joo, kaks nopeuksinen tuuletin on tehovastuksille. Mutta en mä mitää lämpenemistä oo erityisemmin huomannu, vaikka mulla onki lähes aina kuormat melkeen täysille käännettynä ja masteria hyvin auki.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)