Aihe: vintage tone and guitars are snake oil sales
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
hallu
01.06.2018 10:23:17
Tuli mieleen semmoinenkin asia, että nuo vanhan Vintagevehkeet tuppaa olemaan semmoisia "soittajan" kamppeita, että ei ne välttis kaikkien käteen edes sovi. Se on varmaan vähän sama kuin vintageautoissa, että ei semmoista vuoden -66 Porschea taitaisi edes keskiverto Teslan ostaja edes saada liikkeelle.

Meinaan vaan kautta rantain, että sehän riippuu täysin arvioijan kriteereistä mikä on hyvä ja mikä huono. Olen itse joutunut oppimaan tämän asian kantapään kautta ja siksi nämä keskustelut siitä, että mikä on soittokamoissa hyvää ja mikä huonoa, päätyy niin usein tukkanuottasille.
Elämä on reiässä rattoisaa......
sound of blues
01.06.2018 12:29:53 (muokattu 01.06.2018 12:49:57)
hallu: Tuli mieleen semmoinenkin asia, että nuo vanhan Vintagevehkeet tuppaa olemaan semmoisia "soittajan" kamppeita, että ei ne välttis kaikkien käteen edes sovi. Se on varmaan vähän sama kuin vintageautoissa, että ei semmoista vuoden -66 Porschea taitaisi edes keskiverto Teslan ostaja edes saada liikkeelle.

Meinaan vaan kautta rantain, että sehän riippuu täysin arvioijan kriteereistä mikä on hyvä ja mikä huono. Olen itse joutunut oppimaan tämän asian kantapään kautta ja siksi nämä keskustelut siitä, että mikä on soittokamoissa hyvää ja mikä huonoa, päätyy niin usein tukkanuottasille.

Juuri noin. Vähän lapsellista alkaa edes yleistämään. Jos joku ei jollekkin sovi, niin se ei lienee lähtökohtaisesti sen laitteen "vika". Mitä tulee ääneen, niin se on 100% makuasia. Kaikki saavat olla mitä mieltä haluavat. Kysynnän ja tarjonnan laki se vaan pätee ihan kaikessa (olkoon sitten kyse autoista, elektroniikasta, tai vaikka ravintoloista). Jos joku on haluttua, niin siihen on monesti joku syy:-) Mutta kovat nimet niillä vintage vermeillä vaan soittavat tälläkin hetkellä ympäri maailmaa...ja sitten samalla "putiikkivalmistajat" yrittävät tehdä sen "paremman ja aidomman" Tweed Deluxen ja Tube Screamerin jne :-) Siksi niitä Reissue-tuotteitakin tulee yhtenä kxxxä. Tosin nuo vintagelaitteet pitää olla huollettuja.... Vahvistimissa 50-vuotta vanhat suotokonkat yms ei enään saa laitetta näyttämää täyttä potentiaaliaan. Kaiuttimetkin on jo vähän niin ja näin (ilman uudelleen kalvotusta)... Toki kloonit ja putiikkikoneetkin soundaa varsin hyvältä. Mutta se ei olekkaan se pointti. Ihan sama mitkä kamat on käytössä, kunhan ne inspiroivat soittamaa ja tarjoavat hyvän fiiliksen :-)
J.Hollström
01.06.2018 13:24:52
Yleensä vintagekaman järkevyydestä inisee ne joilla ei ikinä ole varaa niihin, ei ole koskaan omistanut niitä eikä koskaan tule hankkimaankaan sellaisia. Korkeintaan joskus jotain hätäisesti kokeillut ja todennut että onpa paska hintaisekseen. Ne joilla on ei jaksa perustella ulkopuolisille mikä niissä viehättää.
Kefiiri
01.06.2018 13:36:32
J.Hollström: Ne joilla on ei jaksa perustella ulkopuolisille mikä niissä viehättää.

Nimenomaan ei jaksa, koka se on hukkaan heitettyä vaivannäköä. Jos ideaa ei tajua, se ei mene perille selittämälläkään. Aina löytyy vastaväitteitä, joilla ollaan perustelevinaan vintageharrastuksen epärationaalisuus. Vaikka pointti on aivan muualla kuin rationaalisuudessa.
En ole musiikin asiantuntija.
fox
01.06.2018 13:46:15

Kefiiri: Nimenomaan ei jaksa, koka se on hukkaan heitettyä vaivannäköä. Jos ideaa ei tajua, se ei mene perille selittämälläkään. Aina löytyy vastaväitteitä, joilla ollaan perustelevinaan vintageharrastuksen epärationaalisuus. Vaikka pointti on aivan muualla kuin rationaalisuudessa.

Vahvasti juurikin näin. Ja kas, maailmalta löytyy runsain mitoin heidän kantaansa tukevia kirjoituksia/"tutkimuksia" tai mitä vaan. Niihin sitä onkin oivallista vedota. ;)
Eipä siinä, saahan sitä olla mielipiteitä tietenkin. Kolikon kääntöpuolella tosin monesti on se asenne, että eri mieltä olevat useimmiten "leimataan" jollain geneerisellä termillä. Tahi mielestään osuvalla vertailutuloksella.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
LaXu
01.06.2018 14:12:58 (muokattu 01.06.2018 14:14:30)
Kannattaa muistaa, että sitä "hyvää" vintagea on vaan ne keräilyarvoa ja harvinaisuutta edustavat merkit ja mallit. Kaikki muu on vaan "se joku vanha skeba". Mäkin omistan Yamahan puoliakustisen joka on lähes 40 vuotta vanha, mutta en silti hehkuta kuinka se on NIIN paljon parempi ku nää 2010-luvulla tehdyt kalikat jotka on tehty jostain viljellyistä puista jne. Oikeasti se on vaan tosi hyvä käyttökitara, jonka ostin Japanin matkalta joskus 2000-luvun alussa.

Vanhoista kitaroista on se romantisoitu mielikuva, että ne kaikki näyttää sellaisilta rustiikkisilta, elämää nähneiltä laitteilta, jossa nitrolakka on kulunut just oikeista paikoista kivasti ja niin, se soundihan on totta kai parantunut puiden kuivuessa kuin hyvä viini. Tosiasiassa suurin osa vanhoista kitaroista näyttää vaan hieman naarmuuntuneilta ja kolhuuntuneilta eikä kuulosta sen ihmeellisemmiltä kuin uudetkaan. Ei niitä kaikkia ole soitettu ketjupolttajien baareissa happohiellä varustettujen äijien toimesta.

Vanhat vahvistimet on mielestäni parempi vertaus sille vuosikerta-Porschelle. Ne on tarkoitettu niille tyypeille, joilla on intoa ja osaamista huoltaa ja pitää ne toiminnassa - tai vähintään NOS-putkissa jos ei itse osaa konkkia vaihtaa jne. Monille tällaisille harrastajille se tuunaaminen voi olla tärkeämpi asia kuin omistaminen ja ajaminen/soittaminen.
J.Hollström
01.06.2018 15:48:56 (muokattu 02.06.2018 10:21:44)
LaXu: Ei niitä kaikkia ole soitettu ketjupolttajien baareissa happohiellä varustettujen äijien toimesta.

Ei toki, mutta jos on sattunut hankkimaan soittimen jolla on tunnistettava historia, jolla on soitettu vaikkapa koko 70-luvun suomalainen äänitetty tuotanto, alkaa soitin soittamaan jo itse itseään. Itselläni on Häkä Virtasen omistuksessa ollut '65 Fender Precision, jolla on hinkattu tuhansia biisejä ja keikkoja. Kieltämättä tämä tekee soittimen omistamista ihan erilaisen kuin jonkun muun. Olkoot se vaikkapa sitä kuuluisaa enkelipölyä. Kaiken sen lisäksi että soitin kuulostaa, näyttää ja tuntuu hyvältä, sillä hoitaa kaiken saman mitä millä tahansa uudella soittimella.
Juzpe
01.06.2018 15:51:33

hallu:kun katsoin jäsen Juzpen vahvistinta omissa kuvissa, niin vaikea kuvitella häntä intoilemassa jostain vanhasta Vibroluxista tms.

Itse asiassa yks parhaista vahvareista millä oon soittanu on brownieajan vibrolux-nuppi. Mä en arvioi vahvareita, kitaroita, soittajia, levyjä enkä oikein muutakaan "kokeilematta paskaa"-tyylillä. Se ois minusta jotenkin ammattietiikan vastaistakin.

Säkin voisit pitää nää analyysit meikäläsen a) soittaja- ja b) muusta persoonasta vaikka omana tietonas kun melko omakuva- ja mutu-pohjalla taitaa mennä tää homma.

Kerran kävin istumassa yhdessä vuoden '66 Porschessa...

Se '66 Porsche voi olla vitun hyvä tai ihan paska. Yksilöstä riippuen. Samoin ajajan henkkoht mieltymyksistä.
J.Hollström
01.06.2018 15:56:58
Juzpe: Se '66 Porsche voi olla vitun hyvä tai ihan paska. Yksilöstä riippuen. Samoin ajajan henkkoht mieltymyksistä.

Hintaisekseen niille joilla ei ole siihen varaa ihan vitun huono.
Juzpe
01.06.2018 16:03:39

J.Hollström: Hintaisekseen niille joilla ei ole siihen varaa ihan vitun huono.

( ) Ymmärsin mitä ajoit takaa
(x) en ymmärtänyt

Toisaalta mulla varmaan pitäs olla massia siihen '66 Porsseen tajutakseni. Kyllä taas vituttaa olla köyhä. Ja koska köyhät on köyhiä sen takia, että ne on tyhmiä, niin vituttaahan se olla tyhmäkin.
antnis
01.06.2018 16:38:18
Siinä vaiheessa kun mnetissä päästään eroon ihan vitun huonoista ja typeristä autovertauksista on ihmiskunta hypännyt eteenpäin ainakin nanometrin verran.
Urban Baboon
01.06.2018 16:48:10

antnis: Siinä vaiheessa kun mnetissä päästään eroon ihan vitun huonoista ja typeristä autovertauksista on ihmiskunta hypännyt eteenpäin ainakin nanometrin verran.

Samaa voisi sanoa eräiden jäsenten kommenteista, joista paistaa vahva ylimielisyys aina läpi.
antnis
01.06.2018 16:55:43
Urban Baboon: Samaa voisi sanoa eräiden jäsenten kommenteista, joista paistaa vahva ylimielisyys aina läpi.

Jos viittaat noihin Hollströmmeihin niin todellakin.
Gary Enfield
01.06.2018 17:01:25 (muokattu 01.06.2018 17:09:09)
Mullakin on Vintage Thomas Blug stratokopio. On hyvä eikä maksa palion.
J.Hollström
01.06.2018 17:08:50
antnis: Jos viittaat noihin Hollströmmeihin niin todellakin.

Yksi meistä on jo kuollut joten eiköhän se ala pikkuhiljaa tässä helpottamaan. Pyrin entisestään vähentämään osallistumista näihin joten jos se alkaa siten parantamaan kitarakamapalstan laatua entisestään.
hallu
01.06.2018 17:48:45 (muokattu 01.06.2018 18:04:30)
Huhhuh... tulipa provosoiduttua. Toivottavasti kukaan ei nähnyt, mutta pyydän anteeksi nöyrimmin heiltä jotka näkivät ja poistun punastellen kera takkini takavasemmalle......
Juzpe
01.06.2018 18:19:41 (muokattu 01.06.2018 18:31:29)

Edit: Jaahas, Hallu veti katumuseditit. Provosointi ei ollu mulla tarkotuksena vaan nämä 2 pointtia:

- En diggaa vihjailusta siihen suuntaan että kuuluisin "ajamatta paskaa"-jengiin

- En diggaa yksittäisen kuvan perusteella kovin pitkälle menevistä päätelmistä vaikka asia esitettäisiinkin "minusta on vaikea kuvitella"-muodossa

- En myöskään missään vaiheessa väittänyt olevani Paavi
hallu
01.06.2018 19:17:36
Juzpe: Edit: Jaahas, Hallu veti katumuseditit. Provosointi ei ollu mulla tarkotuksena vaan nämä 2 pointtia:

- En diggaa vihjailusta siihen suuntaan että kuuluisin "ajamatta paskaa"-jengiin

- En diggaa yksittäisen kuvan perusteella kovin pitkälle menevistä päätelmistä vaikka asia esitettäisiinkin "minusta on vaikea kuvitella"-muodossa

- En myöskään missään vaiheessa väittänyt olevani Paavi

Voi voi.... mä sitten myöhästyin. Mun tarkoitus ei ollut todellakaan vihjata sun kuuluvan mihinkään jengiin. Yksittäisen kuvan kommentoiminen oli vain ylilyönti joka johtui siitä innosta jolla aloimme arvuutella sitä salaperäistä vintagevahvistinta josta olisit ollut valmis maksamaan enintään 500 euroa. En oikeasti ajattele sinun olevan paavi enkä tarkoita sinun sellaista väittäneen. Kitarismin paavi oli vain vertauskuva jonka tarkoitus oli ilmentää hanakkuutta jolla toisinaan tunnut reviiriäsi puolustavan.

Pahoittelen tätä ílmeistä väärinkäsitystä ja toivon, että voimme jättää tämän asian tähän. Koitan välttää kommentoimasta sanomisiasi ja tekemisiäsi tästä lähtien, niin ja kuviasi myös.
Juzpe
01.06.2018 19:33:48 (muokattu 01.06.2018 19:45:28)

hallu: salaperäistä vintagevahvistinta josta olisit ollut valmis maksamaan enintään 500 euroa.

- Vintagevahvistin josta olen maksanut 500€ = Selmer Treble & Bass Mk. III
- Vintagevahvistin josta olen maksanut yli 500€ = Selmer Bassmaster/ T&B "Crocskin" mk I
- Vintagevahvistin josta olisin ollut valmis ebay-kurssin mukaisen 2,5-3k€ sijaan maksamaan 500€ on taas se kovin himoittu fenkun tweed-kombo. Mutta toki oon ihan kauheen tyytyväineen soundeihini jos tää on se ultimaattinen kolmen tonnin soundi.

Toki jos pitäs noista kolmesta joku valita oikeisiin soittohommiin, niin "Crocskin"-selmeri lähtis mukaan.

Ja joo. Mä oon melko hanakka tarttumaan asioihin. Hienovaraisen vihjailun olen havainnut hyödyttömäksi.

Koitan välttää kommentoimasta sanomisiasi ja tekemisiäsi tästä lähtien

Kyllä niitä saa ja pitääkin edelleen kommentoida. Tosin kommentoidessaan otta "riskin" että kommentoin takaisin. Eikä tarvii edes olla hienotunteinen. Jos mä loukkaannun jostain tällä palstalla mulle sanotusta, oon saanut ansioni mukaan. Mä yritän noudattaa sellaista periaatetta, etten auo päätäni enempää kuin olisin valmis itse ottamaan vastaan.

Ja joo, en mä tässä kovin suuren selkkauksen aineksia ilmassa näe, eli jätetään vaan. :D
Jucciz
04.06.2018 13:18:20
Saako hyväkuntoisen orggis-5E3:n muka kolmella tonnilla? Ei muutama vuosi sitten ainakaan saanut. Tweed Deluxen soundista joko tykkää tai ei, mutta ei se syyttä ole koko rockmusiikin historian äänitetyin vahvistin, tai ainakin yksi niistä. Siitä saa oikeissa käsissä irti vaikka mitä, mutta se on koneena aika armoton: pitää osata pelata sen ehdoilla. Lisäksi yksilöiden välillä on eroja, kuten aina 50-60 vuotta vanhoissa koneissa.

Jos nyt yhtään diggaa vaikkapa Neil Youngin, Eaglesin (Hotel Californian soolo, anyone?), Larry Carltonin tai Billy Gibbonsin soundeja, Tweed Deluxe siellä monesti soi. Eihän se silti sulje pois sitä, etteikö itse voisi kuulostaa kyseisen vahvistimen kanssa ihan paskalta.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)