Aihe: Mikä on uuden sähkökitaran nauhojen normaalia kulumista?
1 2 3
Jeszse
09.05.2018 06:48:30
tomaattiorava: Niin, onneks sitä voi sahata suoraan.

Kyllä toi mun silmään suoralta näyttää.
Rahka pulla Sinkki kuume mittari
Kefiiri
09.05.2018 08:46:28 (muokattu 09.05.2018 08:49:58)
---ei mitään---
En ole musiikin asiantuntija.
zadu86
09.05.2018 16:07:09
hallu: Kyllähän tuo näyttää pikkuisen kuluneelta tuo toinen nauha. Sanoisin, että jos olet säätänyt kielet kovin matalalle, niin silloin nauhat voivat kulua nopeammin ja jos olet säätänyt kielet suorastaan "liian" matalalle, niin kuluuhan nauhat silloin. Mutta kuulostaa tuo tosi nopealta kulumiselta, tsekkasitko nauhat kitaraa ostaessasi ettei ollut jo valmiiksi nuo kuopat tokalla nauhalla?

En huomannut ostaessa katsoa ku myyjä kaivo muutenkin kitaran suoraan paketista ja näytti kyllä muuten aivan soittamattomalle. Uskon että toi on vaan kulunut omassa käytössä :/ Mutta kun käyttö ei tosiaan mitään hurjaa ole ollut niin..
Ja siis en millään saanu hyviä kuvia tolla mun *askakameralla mutta ihan silminnähtävää kulumista nauhoissa on. G,B,e kielien alla syvimmät urat.
zadu86
09.05.2018 16:23:36
Mut joo, kiitos kaikille avusta! :) Mä koitan kysellä tuolta liikkeestä mitä ne on mieltä vai mennäänkö näillä vaan. Tarvii varmaan metsästää semmonen tokai tai prs seuravaks :)
iec
09.05.2018 18:01:45 (muokattu 09.05.2018 18:02:17)

zadu86: Mut joo, kiitos kaikille avusta! :) Mä koitan kysellä tuolta liikkeestä mitä ne on mieltä vai mennäänkö näillä vaan. Tarvii varmaan metsästää semmonen tokai tai prs seuravaks :)

Gibsonin Studiot on hyviä myös.

Tai jos olet muuten tyytyväinen nykyiseen kitaraasi, saat 60-90€ hintaisella huollolla kitarasi nauhat kuntoon ja kitaran säätöihin. Näytti nuo kulumat sellaiselta, että koneellinen kiillotus riittää. Ei varmaan tarvitse viilaa tai hiomakiveä.
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
tuskiz
09.05.2018 18:59:24
iec: Gibsonin Studiot on hyviä myös.

Tai jos olet muuten tyytyväinen nykyiseen kitaraasi, saat 60-90€ hintaisella huollolla kitarasi nauhat kuntoon ja kitaran säätöihin. Näytti nuo kulumat sellaiselta, että koneellinen kiillotus riittää. Ei varmaan tarvitse viilaa tai hiomakiveä.

Jos nauhat kuluu tuota tahtia ei varmaan kannata viedä hiottavaksi jos sama homma edessä seuraavan 6kk aikana.
Ylläolevan kirjoituksen sisällöstä vastuu on aina lukijalla.
LaMotta
09.05.2018 19:00:37

tuskiz: Jos nauhat kuluu tuota tahtia ei varmaan kannata viedä hiottavaksi jos sama homma edessä seuraavan 6kk aikana.

100% komppi tälle.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Jeszse
09.05.2018 22:48:33
iec: Gibsonin Studiot on hyviä myös.

Kuka noin halvalla tekee nauhahionnan
iec
09.05.2018 22:57:32

Jeszse: Kuka noin halvalla tekee nauhahionnan

Ei varmaan kukaan. Tarkoitin sitä, että 60-90€ perushuollossa myös nauhat kiillotetaan, jolloin pienet epätasaisuudet poistuvat. Suuret montut vaativat tietenkin kunnon hionnan.

Tuon alkuperäisen kysyjän kuvasta sain vaikutelman, että nauhat eivät ole niin pahasti kuluneet. Toki kuva voi huijata silmää. Kitaraseppä pystyy arvioimaan kyllä kitaraa tutkimalla riittääkö kiilloitus vai vaatiiko hionnan.

Sinäkin varmaan alan ammattilaisena haluaisit nähdä tuon livenä, ennenkuin tekisit arvion työstä. Ainakin jos pitäisi luvata mihin hintaan nauhat tulevat soittokelpoisiksi.
Jeszse
09.05.2018 23:09:29
iec: Ei varmaan kukaan. Tarkoitin sitä, että 60-90€ perushuollossa myös nauhat kiillotetaan, jolloin pienet epätasaisuudet poistuvat. Suuret montut vaativat tietenkin kunnon hionnan.

Tuon alkuperäisen kysyjän kuvasta sain vaikutelman, että nauhat eivät ole niin pahasti kuluneet. Toki kuva voi huijata silmää. Kitaraseppä pystyy arvioimaan kyllä kitaraa tutkimalla riittääkö kiilloitus vai vaatiiko hionnan.

Sinäkin varmaan alan ammattilaisena haluaisit nähdä tuon livenä, ennenkuin tekisit arvion työstä. Ainakin jos pitäisi luvata mihin hintaan nauhat tulevat soittokelpoisiksi.

Nauhojen kiillotus kiillottaa nauhat. Se ei muuta niiden muotoa lainkaan.
iec
09.05.2018 23:12:35

tuskiz: Jos nauhat kuluu tuota tahtia ei varmaan kannata viedä hiottavaksi jos sama homma edessä seuraavan 6kk aikana.

Mitäs jos tuossa onkin ihan normaalisti kestävät nauhat, mutta soittaja painaa yliluonnollisella voimalla ja samalla bendaa päntiönään? Silloinhan uudellekin kitaralle kävisi samalla tavalla, ellei siinä ole rosterinauhat...

Maksaa nimittäin se nauhojen hiontakin saman verran oli kitara uusi tai vanha. Ainoastaan kaulan kiinnityksellä ja nauhamateriaalilla taitaa olla vaikutusta työn hintaan.

Jos nyt olettaa että yamaha maksaa 299 ja siitä saa käytettynä 150 jos nauhat yms on kunnossa. Vähemmän saa jos nauhat on hiontakunnossa. Muistaakseni hionta maksaa jotain 130-150 euroa. Eli jos kitara on muuten mieluinen, voi siihen huoltoon uhrata vähän rahaakin. Se on vähän fifty-sixty mitä kannattaa tehdä.

Mutta hyvällä tuurilla tuota kyseistä yksilöä ei tarvitse viedä hiontaan, jolloin huolto on halvempi. Ja voihan sitä neuvotella jos liikkeen kautta saisi huollon/hionnan halvemmalla mikäli nauhat on tavallista huonompaa materiaalia. Tai jotain muuta hyvitystä. Todennäköisesti kuitenkin toteavat tuon normaaliksi kulumiseksi kyseisen hintaluokan kitarassa.
iec
09.05.2018 23:22:21

Jeszse: Nauhojen kiillotus kiillottaa nauhat. Se ei muuta niiden muotoa lainkaan.

No siinä tapauksessa mun vakiokitarahuoltaja on sitten tehnyt vakioasiakkaalle kanta-asiakaspalveluksen ja hionut yhdestä mun kitarasta nauhat huollon yhteydessä ilman lisäveloitusta. Oli nimittäin yhdessä kitarassa kerran nauhoissa tuon kuvan kaltaisia lieviä monttuja ja huollon jälkeen ne olivat kadonneet... eikä maksanut kuin jotain 75 euroa se huolto kaikenkaikkiaan. Ja kuitit ja kaikki niinkuin asiaan kuuluu. Siinä fiksattiin satulaa ja tehtiin perushoito.
Jeszse
09.05.2018 23:24:00
iec: No siinä tapauksessa mun vakiokitarahuoltaja on sitten tehnyt vakioasiakkaalle kanta-asiakaspalveluksen ja hionut yhdestä mun kitarasta nauhat huollon yhteydessä ilman lisäveloitusta. Oli nimittäin yhdessä kitarassa kerran nauhoissa tuon kuvan kaltaisia lieviä monttuja ja huollon jälkeen ne olivat kadonneet... eikä maksanut kuin jotain 75 euroa se huolto kaikenkaikkiaan. Ja kuitit ja kaikki niinkuin asiaan kuuluu. Siinä fiksattiin satulaa ja tehtiin perushoito.

Joo, kyllähän ne silmältä piiloon menee ku kunnolla kiillottaa.
Krice
10.05.2018 08:43:18

Uskoisin, että materiaalivirhe nauhoissa on harvinaista, sen verran hyvin ne seokset tehdään halvoissakin nauhoissa. Jotkut soittajat vain painavat kieliä nauhoihin kiinni kovempaa kuin mitä tarvittaisiin ja se aiheuttaa nopeammin kulumista. Se voi johtua siitä, että ei vielä osaa keventää otetta, se tulee usein vasta harjoittelun myötä.
Laulava Kylätohtori
10.05.2018 09:18:08
NYXL:t taitaa myös kuluttaa kieliä vähän enemmän. Tosin ei ne Tokain stratossa mitään aiheuttaneet, vaikka niillä pitkään soittelinkin...
Eihän se ole orja, eikä mikään, joka ei suurpääoman koukussa kiemurtele.
gelsmond
10.05.2018 10:51:48
Muistui tässä mieleen, että mulla oli yhdessä Fenderin Highway One -telessä selkeästi kuluvampaa nauhamateriaalia. Joka treenien jälkeen ylänauhat tuntui bendatessa kuin hiekkapaperilla vetelisi, ja siitä soiton myötä taas tasoittuivat. Nauhat kuluivat siis epätasaisen röpöisiksi ilmeisesti kielten hakatessa. Treenihommissa ei juuri mitään bendailuja tai vastaavaa tullut tehtyä vaan kovempaa ränkytystä. Jos oikein muistan niin ensimmäiset nauhat myös kuluivat kuopalle nopeammin kuin muissa kitaroissa. Kitara tuli mulle uutena ja olisko vuoden-pari ollut mun käytössä. Samaa käyttöä samoilla kielillä on tullut vedettyä ennen ja jälkeen tätä, eri kitaroilla, ilman vastaavaa ongelmaa. Tämä tele on selkeästi erottunut ja jäänyt mieleen huonoista nauhoista. En ihmettelisi jos edullisemman pään kitaroissa olisi vastaavaa enemmänkin, muitta toisaalta onhan toi aivan väärä paikka säästää.
hallu
10.05.2018 12:00:08
Mitä nauhojen kulumiseen tulee, niin tietenkin jos ne on parissa kuukaudessa kuopalla, niin se on liian nopeaa kulumista millä mittapuulla tahansa. Mutta ihan yleisesti olen huomannut, että nauhojen kuluminen on soitin/nauhakotainen juttu eli kitaran säädöt vaikuttaa kulumiseen ja sitten vaikuttaa soittajan mieltymykset tai, että kuinka äkkiä nauhojen kuluminen alkaa häiritsemään.

Se vaikuttaa niin, että jos kitara on säädetty ihan limitille ja soittaja soittaa tosi herkällä tatsilla, niin silloin pienemmät jutut alkaa häiritsemään tai tekee soittamisesta mahdotonta. Eli jos säätää kitaran niin että kielet nuolee otelautaa, niin siinä ei ole enää palivaraa, vaan heti jos kaula elää tai nauha kuluu, niin kitara alkaa oireilla. Tälläisessa limitille säädetyssä kitarassa myös nauhat joutuu kovemmalle rasitukselle koska ovat kielen kanssa enemmän kontaktissa. Näin ollen tilukeihäissä soittimen mekaaninen laatu on tosi tärkeää ja esim. rosterinauhat, kaulan hiikuituvahvikkeet etc. kalliit jutut ovat erittäinkin perusteltuja.

Sitten jos soittaa vähän ronskimmalla otteella ja pitää kitaraansa vähän väljemmissä säädöissä, niin pieni nauhojen kuluminen tai kaulan eläminen ei haittaa eikä sitä välttis edes huomaa samalla tavalla. Nähdäkseni nauhat myös kuluvat vähemmän kun kielet ovat pikkuisen korkeammalla (tai sitten sillä vaan ei ole samalla tavalla väliä). Itse kuulun tähän ryhmään soittajia. Mun kitaransäätöihanteista kertoo jotain varmaan se, että mun mielestä musafasun hyllyssä olevat kitarat ovat pääpiirteissään ihan hyvissä säädöissä enkä välttämättä tee kitaralle mitään ostaessani sen (tai no vaihdan mä kielet ja putsaan otelaudasta edellisen soittajan lihapiirakan jämät :-D ). Mulle on osoittautunut tehtaan suositusarvot ihan hyväksi ohjenuoraksi kitaran säätämiseen.

Niinpä minun kohdalle ei ole nauharemonttia juuri sattunut. Mun vanha strato, jonka ostin käytettynä joskus vuonna -83, kului tietenkin loppuun paitsi virittimet siinä on kestäneet ja ne varmaan onkin kitaroissa ikuiset jos ei ihan jotain muovipaskaa satu kohdalle. Tremolon siihen vaihdoin kun siinä oli se kammottava seitkyluvun tinatremolo. Ja teetätin sitten lopulta nauharempan ja samalla teetätin uuden satulan siihen. Tehdas nauhat kesti varmaan kolkyt vuotta ja nyt siinä on jotkut erikoiskestävät nikkelohopeahässäkät jotka pitäis olla kuulemma melkein rosterin veroiset joten oletan että tuolle kitaralle ei tarvii tehdä enää ikinä mitään. Mulla on nyt yksi kitara, joka on vuodelta -81 enkä tiedä onko sen nauhat alkuperäiset, mutta ne on minun mittapuulla edelleen hyvässä kunnossa joskin vähäistä kulumaa niissä on havaittavissa, mutta itseäni ei vielä häiritse. Sitten mulla on yksi kitara, joka on -90 luvun alusta (91 tms.) ja siinä on nauhat ihan brijinatit, mutta sillä kitaralla ei ole soitettu ja se on muutenkin kuin tehtaan pakasta. Tuo Tokai, on vuodelta 2005 ja siinä nauhat on mielestäni hyvässä kunnossa, mutta en tiedä onko sillä soitettu juurikaan. Se on aika siisti muutenkin niin voi olla ettei sillä ole paljoa soitettu.

Mun mielestä nauhat kuten muutkin asiat kitarassa on aika kompleksinen juttu, mutta tietty jos ne muutamassa kuukaudessa kuluu kuopalle, niin se ei ole okei eikä mun mielestä normaalia.
Elämä on reiässä rattoisaa......
zadu86
12.05.2018 13:20:58
markusnurminen: Muistui tässä mieleen, että mulla oli yhdessä Fenderin Highway One -telessä selkeästi kuluvampaa nauhamateriaalia. Joka treenien jälkeen ylänauhat tuntui bendatessa kuin hiekkapaperilla vetelisi, ja siitä soiton myötä taas tasoittuivat. Nauhat kuluivat siis epätasaisen röpöisiksi ilmeisesti kielten hakatessa. Treenihommissa ei juuri mitään bendailuja tai vastaavaa tullut tehtyä vaan kovempaa ränkytystä. Jos oikein muistan niin ensimmäiset nauhat myös kuluivat kuopalle nopeammin kuin muissa kitaroissa. Kitara tuli mulle uutena ja olisko vuoden-pari ollut mun käytössä. Samaa käyttöä samoilla kielillä on tullut vedettyä ennen ja jälkeen tätä, eri kitaroilla, ilman vastaavaa ongelmaa. Tämä tele on selkeästi erottunut ja jäänyt mieleen huonoista nauhoista. En ihmettelisi jos edullisemman pään kitaroissa olisi vastaavaa enemmänkin, muitta toisaalta onhan toi aivan väärä paikka säästää.

Mulla on kans tota hiekkapaperifiilistä ollut! Just ylänauhoilla. En ole vielä ottanut musaliikkeeseen yhteyttä mutta hieman oon kans miettinyt et enpä usko että niitä kauheesti kiinnostaa. Eikä tuo nyt vielä ole niin vakavaa. Tuntu muutenkin olevan semmonen liike että en ainakaan huoltoon uskalla kitaraani sinne viedä :D Oli meinaan ennen kyseista pacificaa kokeilussa Gibsonin les paul studio faded jossa nauhat törrötti(kuulemma kuivuuttaan) ikävästi. Liike fiksas nauhat aika karun näköseks, otelaudassa jälkiä viilaamisesta. Ja ikävästi otti silti näppeihin terävät nauhan päät. Siks päädyinkin hyvän nauhojen viimeistelyn suorittaneeseen Yamahaan :D
Juzpe
12.05.2018 13:32:01

Krice: Uskoisin, että materiaalivirhe nauhoissa on harvinaista, sen verran hyvin ne seokset tehdään halvoissakin nauhoissa. Jotkut soittajat vain painavat kieliä nauhoihin kiinni kovempaa kuin mitä tarvittaisiin ja se aiheuttaa nopeammin kulumista. Se voi johtua siitä, että ei vielä osaa keventää otetta, se tulee usein vasta harjoittelun myötä.

Mitä mä just luin? Basically: Huonoilla soittajilla nauhat kuluu nopeammin? Ja, että "ei osata keventää otetta" eli hyvät soittajat soittaa "kevyin ottein". Tässä on varmaan joku tieteellinen menetelmä taustalla millä oot tätä asiaa tutkinut.

Niille paskoille soittajille (kuten mä ja Steve Morse) jotka ei oo harjoitelleet tarpeeksi keventääkseen otetta, on onneksi kehitetty kovametallinauhat, joiden käyttöikä on materiaalin kemiallisista ja mekaanisista ominaisuuksista johtuen noin 5-10 kertainen perinteisiin hopeanikkelinauhoihin verrattuna.
hallu
12.05.2018 15:54:23
Juzpe: Mitä mä just luin? Basically: Huonoilla soittajilla nauhat kuluu nopeammin? Ja, että "ei osata keventää otetta" eli hyvät soittajat soittaa "kevyin ottein". Tässä on varmaan joku tieteellinen menetelmä taustalla millä oot tätä asiaa tutkinut.

Niille paskoille soittajille (kuten mä ja Steve Morse) jotka ei oo harjoitelleet tarpeeksi keventääkseen otetta, on onneksi kehitetty kovametallinauhat, joiden käyttöikä on materiaalin kemiallisista ja mekaanisista ominaisuuksista johtuen noin 5-10 kertainen perinteisiin hopeanikkelinauhoihin verrattuna.

Mä muistan, että sä joskus sanoit, että sulla menee nauhat tosi äkkiä vaihtokuntoon. Olisiksää sit vähän tohelo :-D ?
Elämä on reiässä rattoisaa......
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)