Aihe: Luotettava vahvistin
1 2 3 4 5 6
kojones
04.04.2018 11:53:02
hallu: Joo, tämän voisin allekirjoittaa myös. Olen kokeillut joskus tuota ja se on kyllä kaikkea sitä mitä kysyttiin ja soundit on juuri niin hyvät kuin vain Fenderiltä voi odottaa (muistaakseni tuo tarjoilee myös säröä halutessaan). Itselläni oli pitkään tuon saman tuoteperheen isoin eli Fender Blues DeVille ja se oli kestävä joten otaksun tuon Bluesjunnun myös olevan sellainen. Lisäksi nuo el84 putket ovat halpoja kuin leipä niin Bluesjunnun ylläpito ei edes tulisi kalliiksi.

Joo, tuo aikaisemmin suosittelemani Tech21 on monimutkaisempi ja monikavaisempi eli alttiimpi vikaantumaan ja lisäksi myöhemmin todettiin Techeissä olleen vikoja joten ei hyvä. Osta mieluummin bluesjunnu :-).

Kaikissa on vikoja ja veikkaanpa että Blues junnussa enemmän kuin Tech21:ssä.

Ja tuossa Blues DeVillessä lienee samat aivan karmeat suunnitteluvirheet kuin Hot Rod Deluxessa, joka taas ei ole luotettavaa nähnytkään. Ihan hirveä ritsa.
hallu
04.04.2018 12:03:54 (muokattu 04.04.2018 12:06:28)
kojones: ........

Ja tuossa Blues DeVillessä lienee samat aivan karmeat suunnitteluvirheet kuin Hot Rod Deluxessa, joka taas ei ole luotettavaa nähnytkään. Ihan hirveä ritsa.

Mihinkä suunnitteluvirheisiin viittaat? en kylläkään BluesdeVillea aikonut aloittajalle suositella, koska se on iso mörssäri joka on budjetista ulkona ja lisäksi kanaviakin on kaksi.

kojones: Kaikissa on vikoja ja veikkaanpa että Blues junnussa enemmän kuin Tech21:ssä.
.........

No, oman referenssini mainitsin viestissäni. Oikeastaan BluesJunnun puolesta noista kahdesta puhuu lähinnä se, että se on yksinkertaisempi. Kuten ekassa viestissäni heitin, niin mitä vähemmän liikkuvia osia niin sen parempi.
Elämä on reiässä rattoisaa......
kojones
04.04.2018 12:11:10
hallu: Mihinkä suunnitteluvirheisiin viittaat? en kylläkään BluesdeVillea aikonut aloittajalle suositella, koska se on iso mörssäri joka on budjetista ulkona ja lisäksi kanaviakin on kaksi.

Viittaan pariin tehovastukseen jotka sulattaa ittensä piirilevystä irti ja huonolaatuisiin suotokonkkiin.

No, oman referenssini mainitsin viestissäni. Oikeastaan BluesJunnun puolesta noista kahdesta puhuu lähinnä se, että se on yksinkertaisempi. Kuten ekassa viestissäni heitin, niin mitä vähemmän liikkuvia osia niin sen parempi.

Voi kai sen noinkin ajatella, tosin aika harvoin noi potikat ja jakit lopulta paskaksi menee, käytön puutteesta voi toki efektilooppi hapettua, mutta itse en sitä viaksi edes laske kun korjaantuu käytöllä.
madu
04.04.2018 12:18:16
Fender Bassbreaker 15 voin suositella lämpimästi. Todella monipuolinen vahvistin ja tuossa 15w mallissa on myös ihan ok digitaalinen reverb mukana ja kolmetasoinen gain structure antaa paljon vaihtoehtoja aina cleanista Marshallmaiseen särömaailmaan. Lisäksi sitä saa sekä nuppina että combona ja on selkeästi tuon Bassbreaker sarjan monipuolisin laite ominaisuuksiltaan. Bassbreaker ottaa myös äärimmäisen hyvin pedaaleja vastaan ja sisältää vielä efektiloopin joka esim blues junnusta puuttuu.

Tossa hyvä vertailu Blues JR ja Bassbreaker 15w välillä:
https://www.youtube.com/watch?v=fjzFAY_7amY

Tossa vielä toinen That Pedal Shown video jossa kolmantena verrokkina noiden kahden lisäksi Voxin AC15 joka myös erittäin ok vahvari:
https://www.youtube.com/watch?v=BNgaIfhkdAc
hallu
04.04.2018 12:22:57
kojones: Viittaan pariin tehovastukseen jotka sulattaa ittensä piirilevystä irti ja huonolaatuisiin suotokonkkiin.

No mulla ei ollut tehovastusten sulamisen kanssa mitään bobleemia sen vajaan kahdenkymmenen vuoden aikana kun BluesdeVilleä käytin. Päinvastoin se palveli joka paikassa hyvin ja luotettavasti. Mutta nuo suotokonkat meni siitä kyllä lopulta vaihtoon joten ehkä siinäkin oli ne huonolaatuiset.

No ehkä tässä nyt täytyy sitten perua tämä Fenderinkin suosittaminen jos ne kerran noin kaameita ritsoja on. Mulla loppuu kyllä nyt vähän ideat kesken kun laadukkaampi kama alkaa olla myös kalliimpaa.

...................., mutta itse en sitä viaksi edes laske kun korjaantuu käytöllä.

No voit olla oikeassa, mutta silloin jos efektilenkkiä ei tarvitse, niin ei sitä tule käytettyä ja silloin se on pelkästään yksi vikaantuva paikka. Jos efektilenkkiä tarvitsee, niin sitä tulee käytettyä silloin se ei edes vikaannu. Näin ollen jos ei efektilenkkiä tarvitse niin näksin, että se kannattaa skipata kokonaan. Mutta tokihan laitteet on aina kompromisseja ja jokainen hakee itselleen sopivinta sellaista.
steelduck
04.04.2018 12:25:33

Ei se Blues Junior varmaan ilman meriittejä ole maailman eniten myytyjen vahvistinten joukossa vuodesta toiseen:

https://reverb.com/news/the-best-selling-amps-of-2017

Kun ollaan 300-500e hintaluokassa, niin en kyllä parempaa noihin tarpeisiin keksi.
hallu
04.04.2018 12:33:10
madu: ............... sisältää vielä efektiloopin joka esim blues junnusta puuttuu.

..............

Mutta sehän on juurikin Bluesjunnun etu. Aloittaja ei ole asiaa kommentoinut, mutta olen kokoajan olettanut, että säröt otetaan pedaaleista, niin silloin efektilenkki on vain riesa. Sitä paitsi efektilenkin hyöty on suhteellinen koska sen pitää olla toimiva eli jos särö muodostuu etuasteessa niin efektilenkistä on hyötyä mutta jos vahvstin säröytyy tai säröytyy merkittävästi lisää etuasteen jälkeen, niin efektilenkin hyöty muuttuu kyseenalaiseksi tai katoaa joskus kokonaan (kuten vaikkapa Viktory Sheriffissä kävi). Lisäksi efektilenkin toimintaan vaikuttaa se miten se on toeutettu eli miten signaali etuasteen jälkeen vaimennetaan lenkille sopivaksi ja taas lenkin jälkeen vahvistetaan. Näin ollen pelkkä lenkin olemassaolo ei veilä tarkoita yhtään mitään, paitsi että siellä on yksi vikaantumismahdollisuus enemmän.

Jos efektilenkkiä tarvitsee, niin silloin kannattaa uhrata vähän enemmänkin ajatusta sille miten lenkki on toteutettu. Eli jos käyttää räkkiefektejä, niin silloinhan sellainen lenkki, joka päästää signaalin sellaisenaan linjatasoisena lenkkiin on paras (käsittääkseni sama tilanne kuin räkkisetupissa). Jos taas käyttää lenkissä pedaaleita, jotka on suunnitletu kitaran heikolle signaalille, niin kannatta käyttää sellaista lenkkiä joka vaimentaa etuasteen jälkeen virrat pdaaleille sopivaksi ja sitten taas vahvistaa sen.

Mulla ei olemitään efektilenkkiä vastaan (paitsi tietenkään itse en sitä tarvitse), mutta silleen vähän kritiikkiä, että ei se ole pelkkä pistoke.
hallu
04.04.2018 12:37:16
steelduck: Ei se Blues Junior varmaan ilman meriittejä ole maailman eniten myytyjen vahvistinten joukossa vuodesta toiseen:

https://reverb.com/news/the-best-selling-amps-of-2017

Kun ollaan 300-500e hintaluokassa, niin en kyllä parempaa noihin tarpeisiin keksi.

Täytyy muistaa, että tuolla listalla hinta on aika merkittävässä roolissa myös. Samalla listalla oli MesaBoogie sijalla 13 ja Kemper sijalla 14 :-). Mun mielestä Blues Junnu olisi myös tosi lupaava, mutta Kojones sanoi että nuo ovat huonosti tehtyjä.
Kefiiri
04.04.2018 12:41:57 (muokattu 04.04.2018 12:44:14)
hallu: Mun mielestä Blues Junnu olisi myös tosi lupaava, mutta Kojones sanoi että nuo ovat huonosti tehtyjä.

Eihän se Blues Junnuista niin sanonut :)
Meneepäs tämäkin nyt vaikeaksi.

Oikeasti, kun seuraavan kerran tulee jossain ketjussa puheeksi TM 60 tai Blues Junior, joku jo kirjoittaa että "netistä juuri luin, että nuo vahvistimet ovat epäluotettavan maineessa ".
En ole musiikin asiantuntija.
kojones
04.04.2018 13:20:18
Kefiiri: Eihän se Blues Junnuista niin sanonut :)

En niin :D

Simppeli katodibiaosoitu vahvistin, eipä tuossa kauheesti liene korjailuille tarvetta. Pääteputkia pitää joskus vaihdella mutta siihenkään ei tarvita ammattiapua. Oisko noissa ollu jakeissa kuitenkin jotain ongelmaa, mutu jota en jaksa tarkistaa googlella...
steelduck
04.04.2018 13:45:08 (muokattu 04.04.2018 13:49:07)

kojones: En niin :D

Simppeli katodibiaosoitu vahvistin, eipä tuossa kauheesti liene korjailuille tarvetta. Pääteputkia pitää joskus vaihdella mutta siihenkään ei tarvita ammattiapua. Oisko noissa ollu jakeissa kuitenkin jotain ongelmaa, mutu jota en jaksa tarkistaa googlella...

Noita Blues Junioreja on tehty, niin tolkuttomat määrät, että varmasti on ollut joissain jotain ongelmaa, mutta niinkuin sanoit, tuo on Simppeli katodibiasoitu vahvistin ja sisuksiltaankin niin yksinkertainen, että korjaus ei pitäisi olla mikään ongelma.

http://billmaudio.com/wp/wp-content/uploads/2015/05/DSC08672-001.jpg

Se mitä noita on ollut tuossa lähipiirissä, niin älyttömän luotettavia ne minusta on ollut ja hyväsoundisia. Hinta ja laatu kohdillaan.

"Input jakkiongelma" ongelma on se, että noissa on muovinen jakki ja jotkut on saanut niitä rikki juoksemalla kitarapiuhan kanssa liian kauas. :D, mutta se on tosiaan helppo vaihdattaa vaikka Switchcraftin metalliseen. Problem solved. :)
hallu
04.04.2018 14:48:10
Kefiiri: Eihän se Blues Junnuista niin sanonut :)
..........

No ei sanonut ei. Minä arvelin, että BluesJuniori on varmasti ihan kestävä vahvistin ja perustelin oletusta sillä, että itselläni oli ollut BluesDeVille joka oli kestävä vahvisti. Siihen Kojones totesi, että BluesDeLuxe oli ihan hirveä ritsa. Minä siis päättelin, että hän takoitti, että BluesJniori on ihan ritsa.

Eli "ole sinä puhuvinasi, niin minä olen kuuntelevinani" :-D
hallu
04.04.2018 14:49:19
kojones: En niin :D

Ja lisäksi EL84 putket on halpoja kuin saippua :-).
Rämppy
04.04.2018 14:49:49
kojones:

Ai jaa...Blues de villeä ja deluxea on useammallakin tutulla ollut jo pitkään ihan keikkakäytössäkin. Itsekin olen joskus lainaillut. Eipä ole ainakaan mun korviin kantautunut erityistä vikaherkkyyttä.
In Finland we have this thing called "diu diu".
Metalkallo
04.04.2018 21:05:40
Rämppy: Torilta Fender Hot Rod Deluxe olis mun valinta. Erinomaiset soundit, etenkin puhtaat. Luotettava juhta.

Paitsi et ainakin ekassa versiossa on kait jo valmiiksi jotkin sisäosat huonoja ja jotka pitäis heti vaihtaa uusiin.
https://www.youtube.com/watch?v=3259fb4w37I
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
hallu
04.04.2018 21:10:54 (muokattu 04.04.2018 21:14:28)
Metalkallo: Paitsi et ainakin ekassa versiossa on kait jo valmiiksi jotkin sisäosat huonoja ja jotka pitäis heti vaihtaa uusiin.
https://www.youtube.com/watch?v=3259fb4w37I

Mulla oli vuoden 1995 BluesDeVille ja se näytti aika pitkälti tuollaiselta, mutta siinä ei kylläollut tuota ongelmaa eikä piirilevy tosiaankaan mustunut eikä mitkään vastukset sulaneet irti kuten Kojones ehdotti, mutta suotokonkat siitä piti kummiskin vaihtaa vajaan parinkymmenen vuoden käytön jälkeen ( saattoi ne kuivahtaa liiasta käyttämättömyydestä jossakin välissä, mutta saattoi ne olla alkujaankin huonot kuten Kojones ehdotti).

E: katsoin tarkemmin niin tuo videon vahvistin näyttää olevan uudempaa reissuemallistoa, jotka tehtiin mexikossa (päättelin sen tuosta biastrimmeristä joita ei ollut alkuperäisessä USA malleissa). Mulla oli se alkuperäinen joka oli tehty USA:sa . Ne reissuethan oli "paranneltuja" niin niissä saattoi olla eri lastentauditkin.
aristoteles666
04.04.2018 21:18:26 (muokattu 04.04.2018 21:20:43)

kylla ne hot rod deluxet rikkoutuu usein ( blues de ville on taysin sama vahvistin, yksi kytkin lisatty etta voi kayttaa yhden 12ax7 toisenkin puolen lisasarona hot rodissa), jos ne on jatkuvassa kaytossa, paikka missa soitan joka viikko, on kolme bluesdeluxea, blues junior ja blacstarin combo backlinena, ja ainoa joka ei taman kolmen vuoden aikana ole ollut kertaakaan rikki, on Blackstar.

blues junior on valilla, hot rodeista on valilla vain yksi kunnossa, parhaimmillaan kaksi.
niita on paljon kaytossa useimmissa paikoissa koska taalla on joka paikassa niita baclinena, vaikka luulisi marsuja olevan.
mutta on niita huollossa myos kovalla syotolla.
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
bussoli
04.04.2018 21:37:43
Vanhat Yamahan trankut g100 ja g50 ovat omassa käytössä kestäneet hyvin. Välillä rasvaa potikatja huoltaa kerran kahdessakymmenessä vuodessa niin edessä on huoletonta soittoa. Suosittelen.
steelduck
04.04.2018 21:57:04

Joo, kaikki hajoaa. Kannattaa ostaa akustinen, mutta nekin halkeaa Suomen ilmastossa. Rytmimuna on aika varma valinta.
hallu
04.04.2018 22:42:10
steelduck: Joo, kaikki hajoaa. Kannattaa ostaa akustinen, mutta nekin halkeaa Suomen ilmastossa. Rytmimuna on aika varma valinta.

Mutta sekin kannattaa ostaa varmuudenvuoksi muovisena :-)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)