Aihe: Mitenkä toimisi kulmamonitori kitarakajarilla?
1 2
blues guitar
10.02.2018 09:27:00

hallu: No niin sekin vielä :-D kyllä se on nyt parempi etten yhtään rupea itse tämmöistä värkkäämään :-D kun ei perusasiatkaan ole mulla hallussa. Katsoinpa sitten rupuputken hankkijalta niin se on vielä kalliimpaa kuin salaojaputki, niin ihan vaan referenssiksi tuolle kajarin hinnalle, että ei se kovin yksinkertainen juttu olisi alkaa tekemään itse ja säästää.... jos ei sitten satu lojumaan jossain varaston nurkassa valmina tuollaista rumpuputkea.

Joltain maanrakennus urakoitsijalta saattais löytyä hukkapätkiä.
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
hallu
10.02.2018 09:34:13
blues guitar: Joltain maanrakennus urakoitsijalta saattais löytyä hukkapätkiä.

juu täytyis käydäkin kyselemässä ennenkuin ne keksii, että hukkapätkät hyvinkin rahanarvoista kamaa :-D kitaristien uusi graalinmalja on löytynyt :-D
Elämä on reiässä rattoisaa......
varakeef
10.02.2018 22:30:18
Mitenkäs ihan tavallinen kitaraskobe kallistusraudoilla? Mutta tottakai voit varustaa kulman kitarakaiuttimella.

Halusitko tämän kulmamallisen kitarakaapin lisäkaapiksi vai ainoaksi kaapiksi?
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
hallu
10.02.2018 23:14:43
varakeef: Mitenkäs ihan tavallinen kitaraskobe kallistusraudoilla? Mutta tottakai voit varustaa kulman kitarakaiuttimella.

Halusitko tämän kulmamallisen kitarakaapin lisäkaapiksi vai ainoaksi kaapiksi?

No ei se ainoa kaappi ole, mutta lähinnä se koko on ratkaiseva juttu, koska haluaisin sen lavalle eteeni niin ettei se osoittaisi yleisöä eikä muita bändin jäseniä ja oikeastaan siksi en haluaisi sitä lavan sivullekaan koska silloin muut soittajat joutuisivat sen "kuolemansäteeseen". Lavallamun takana eiole ketään, niin siksi mun edessä olisi ihan paras paikka, mutta koska kaappi olisi mun ja yleisön välissä niin sen pitäisi olla mallia matala ja siitäpä syntyi ajatus kulmamonitorista. Mutta joo ihan hyvin esimerkiksi joku 1x12 noppa kallistusraudoilla siinä menisi ongelmitta. Perhana kun menin juuri myymään semmoisen..... ei olisi kannattanut. Niin no tietty jos siitä 1x12 nopasta olisi takaa leikattu sopiva viiste pois niin sehän seisoisi itsekin kulmassa (samalla tavalla kuin EBS session 60 bassovahvari joka on kooltaankin juuri sopiva).
Kyllikki
11.02.2018 09:01:55
hallu: No ei se ainoa kaappi ole, mutta lähinnä se koko on ratkaiseva juttu, koska haluaisin sen lavalle eteeni niin ettei se osoittaisi yleisöä eikä muita bändin jäseniä ja oikeastaan siksi en haluaisi sitä lavan sivullekaan koska silloin muut soittajat joutuisivat sen "kuolemansäteeseen". Lavallamun takana eiole ketään, niin siksi mun edessä olisi ihan paras paikka, mutta koska kaappi olisi mun ja yleisön välissä niin sen pitäisi olla mallia matala ja siitäpä syntyi ajatus kulmamonitorista. Mutta joo ihan hyvin esimerkiksi joku 1x12 noppa kallistusraudoilla siinä menisi ongelmitta. Perhana kun menin juuri myymään semmoisen..... ei olisi kannattanut. Niin no tietty jos siitä 1x12 nopasta olisi takaa leikattu sopiva viiste pois niin sehän seisoisi itsekin kulmassa (samalla tavalla kuin EBS session 60 bassovahvari joka on kooltaankin juuri sopiva).

Hommaat vaan sopivan kokoisen passiivisen kulmamonitorin, kytket siitä irti diskanttikaijuttimen ja ohitat mahdollisen jakosuotimen. Tällaisia TBone yms. "halpismonitoreja" liikkuu käytettynäkin, joten investointi ei ole suuri, vaikka homma ei sitten toimisikaan. Ja jos toimii, niin ainahan voit vaihtaa myöhemmin kaijutinelementin paremmaksi, kun kotelo on jo valmiina. Katsot vaan, että tämän lisäkaapin impedanssi on kitaravahvistimellesi sopiva.
Tästäkin kirjoituksesta saa antaa plussan... Ei oo pakko.
hallu
11.02.2018 09:07:55
Kyllikki: Hommaat vaan sopivan kokoisen passiivisen kulmamonitorin, kytket siitä irti diskanttikaijuttimen ja ohitat mahdollisen jakosuotimen. Tällaisia TBone yms. "halpismonitoreja" liikkuu käytettynäkin, joten investointi ei ole suuri, vaikka homma ei sitten toimisikaan. Ja jos toimii, niin ainahan voit vaihtaa myöhemmin kaijutinelementin paremmaksi, kun kotelo on jo valmiina. Katsot vaan, että tämän lisäkaapin impedanssi on kitaravahvistimellesi sopiva.

Juu jotain tuollaista ratkaisua olen pohtinutkin ja vähän toriakin tutkaillut sillä silmällä. Kiitoksia.
sepisti
13.02.2018 02:02:18
hallu: No niin sekin vielä :-D kyllä se on nyt parempi etten yhtään rupea itse tämmöistä värkkäämään :-D kun ei perusasiatkaan ole mulla hallussa. Katsoinpa sitten rupuputken hankkijalta niin se on vielä kalliimpaa kuin salaojaputki, niin ihan vaan referenssiksi tuolle kajarin hinnalle, että ei se kovin yksinkertainen juttu olisi alkaa tekemään itse ja säästää.... jos ei sitten satu lojumaan jossain varaston nurkassa valmina tuollaista rumpuputkea.

Mä vaan mietin sitä, että sulla oli aloitusviestissä hakusessa napakasti suuntaava ratkaisu, jotta et häiritse muita soittajia. Toob ei ainakaan tuon artikkelin mukaan ole ollenkaan sitä mitä lähdit hakemaan.
https://www.youtube.com/watch?v=L5gGjlyzxfo
hallu
13.02.2018 11:26:11
sepisti: Mä vaan mietin sitä, että sulla oli aloitusviestissä hakusessa napakasti suuntaava ratkaisu, jotta et häiritse muita soittajia. Toob ei ainakaan tuon artikkelin mukaan ole ollenkaan sitä mitä lähdit hakemaan.

Juu ihan oikein luit. Suuntaavuus olis mulla niinkö vaatimuksena ja siksi ehdin mielessäni pyöritellä myös useamman kaiutinelementin ratkaisua esim 4x8 tuumaa olisi mitoiltaan aika pieni ja luultavasti suuntaisi voimakkaammin kuin yksi iso.

Jaa niin tosiaan Toobista sanotaan että on voimakkaasti ympäri säteilevä eli ei ehkä tosiaan olisi hakemani ratkaisu tuo.
basisti1971
13.02.2018 14:12:46
Moi.

hallu: Suuntaavuus olis mulla niinkö vaatimuksena ja siksi ehdin mielessäni pyöritellä myös useamman kaiutinelementin ratkaisua esim 4x8 tuumaa olisi mitoiltaan aika pieni ja luultavasti suuntaisi voimakkaammin kuin yksi iso.

Varmasti neliö olisi suuntaavuusominaisuuksiltaan parempi, mutta 8" kitarakaiuttimien saatavuus ja kokonaishinta puoltavat vahvasti yhden "mieleisen" isompihalkaisijaisen elementin käyttöä.

hallu: Jaa niin tosiaan Toobista sanotaan että on voimakkaasti ympäri säteilevä eli ei ehkä tosiaan olisi hakemani ratkaisu tuo.

Mitään fysikaalista syytä miksi Toobi olisi radikaalisti sen enemmän tai vähemmän suuntaava kuin mikä tahansa suurin piirtein samoin mitoin ja samalla koteloperiaatteella valmistettu muukaan yksielementtinen kaiutinkaappi ei kyllä löydy.
Päinvastoin.

Rajataajuus jolla suuntaavuus muuttuu ympärisäteilevästä 4Pi puolipalloksi 2Pi riippuu etulevyn pienimmästä mitasta, joten ainoastaan tuossa olisi hienoinen ero jos Toobi olisi umpikotelo.
Mutta koska kyseessä on ainakin pikaisella vilkaisulla dipolikotelo kuten valtaosa komboistakin on, putken pituudella saa kyllä hivenen hienosäädettyä suuntaavuutta.

Itse sanoisin rakenteen perusteella mielumminkin kovasti suuntaavaksi kuin ympärisäteileväksi.

Jos haluaa itse putkikaiutinta kokeilla, tuota "kurkkuviemäriputkea" saa yleensä mesujen siunauksella roskalavalta kaiuttimeen sopivia lyhyitä pätkiä dyykata mielensä kyllyydestä.
Pitkälti ongelmajätettä kun muovituotteena on, eikä noita ole tapana kenttäolosuhteissa pätkistä kasaamaankaan ryhtyä.
Jos sileämpää muoviputkea halajaa, kaukolämpöputken suojaputkea irtoaa varmasti pätkä kiitoksella kun asiallisesti tupakkitauon aikana kysäisee.

T:Samuli
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)