Aihe: Mikä on "superstrato"?
1 2
Thyvon
15.10.2017 13:45:53
Barska: repi ne satulan jälkeiset lukot pois, keitti kielet

Neljän System 1 -tallalla varustetun Contemporary-kitaran perusteella en ymmärrä, miksi lukot pitäisi repiä pois. Kun kielet ovat asettuneet venymiseltään, on kaikissa pitänyt vire erinomaisesti, vaikka kammen painaisi kitaran kanteen kiinni. Satulalle en ole tehnyt mitään, ehkä minulla on ollut hyvä tuuri. Tuota kielien keittämistä ymmärrän vielä vähemmän tässä yhteydessä.
Barska
15.10.2017 14:53:07

Thyvon: Neljän System 1 -tallalla varustetun Contemporary-kitaran perusteella en ymmärrä, miksi lukot pitäisi repiä pois. Kun kielet ovat asettuneet venymiseltään, on kaikissa pitänyt vire erinomaisesti, vaikka kammen painaisi kitaran kanteen kiinni. Satulalle en ole tehnyt mitään, ehkä minulla on ollut hyvä tuuri. Tuota kielien keittämistä ymmärrän vielä vähemmän tässä yhteydessä.

Haha!!! Nii toi oli vuonna 1986 tms. Silloin joku luki Guitar Playeristä, että Van Halen keitti kielensä ennen Floyd Rose aikojaan. Tiedä sitten oliko niin. Siinä oli se ajatus ettei kielet venyisi, kun jännitykset ja epäpuhtaudet poistui. Tossa se auttoi. Basistit kuulemma muuten keitteli vanhoista kielistä liat pois entisaikoihin, kun oli liian vanhat. Vanha soittajan kikka, jäi enämpi rahaa jalluun :D

No 80-luvulla tapahtui kaikkea muutakin joka naurattaa näin jälkikäteen. Sikäli oli jännempää, kun kaikki piti keksiä itse, kun ei ollut nettiä. Niinkuin yksi sankari joka ei ollut kuullut tappingista ja opetteli vetämään Eruptionin tapping jutut plekulla, ihan ei mennyt kyl niinku levyllä... :D Tai itse treenasin pianonuoteista Zeppeliinin Rain Songia normi vireessä ihan hukassa, ennen ku joku tiesi, että viritys siinä on D G C G C D...

Ja mulla oli siis Kahler Fulcrumilla ei System 1:llä. Ne eri systeemit, tosin se ei vire ongelmien syy ollut. Tossa mun ex:ässä oli se, että ne lukot taittoi kieliä satulan jälkeen alaspäin, kun taas ilman niitä ne meni suorempaan virittimille. Siis veti kieliä tiukemmin satulaa vasten ja tää sai ne takertelemaan kammetessa. Siis se satula vähän huonosti viilattu tossa. Ostin sen kyllä vuoden vanhana käytettynä, joten saattaa olla, että joku oli tehnyt jotain sille satulalle jo? Sitä kyllä yritettiin saada kuosiin, mutta olis vaatinut kokonaan uuden ja pentuna ei osannut. Niin ja ne vireongelmat ilmeni siis Steve Vain Attitude Songia imitoidessa ym. pelleilyssä lähinnä kampea ylöspäin käyttäessä. Van Halen tyyliin asti ne lukotkin pelas kyllä hyvin. Myöhemmin oli usa Jaska Kahlerilla, sekä satulan jälkeen lukoilla ja siinä vire piti myös vaikka kampesi kuinka. Eli ei ne lukkosatulat välttämättömiä ole. :)

Se Contemporary mitä tossa pari kuukautta sitten sain pari päivää soitella piti tosiaan kyllä alkuperäisillä lukoilla ja System 1:llä vireen kampesi vaikka kuinka paljon. Ihan Floikan tasolla se vireen suhteen. Muuten mun käteen jotenkin paremman oloinen kuin Floikat, kuten on noi Kahleritkin. Hyvä ja aliarvostettu kampisysteemi toi System 1 mun mielestä.
All I wanna do is drink as much as I can. That's why I'm a member of a Heavy Metal band.
73nd3r
15.10.2017 20:07:36
Barska: Kramer&Floikka tuli näki ja voitti. :D
Jou. "The original Kramer company effectively came to an end in January 1991, mostly due to financial problems."
The Jack
15.10.2017 20:18:21
Barska: Basistit kuulemma muuten keitteli vanhoista kielistä liat pois entisaikoihin, kun oli liian vanhat. Vanha soittajan kikka, jäi enämpi rahaa jalluun :D

Basson kielet oli järkyttävän hintaisia markka-aikaan, ja mistään ulkomailta niitä ei voinut tilata. Vähintään duunarin päiväpalkka yhdestä setistä, nykyään saisi jo ainakin 4 settiä. En ole itse kieliä keitellyt, mutta keittäminen kuulemani mukaan tosiaan irroitti kielistä ruosteen ja sai ne hetkellisesti kuulostamaan lähes uudenveroisilta. Vaikutus ei kestänyt pitkään.
Kefiiri
15.10.2017 20:33:22
Möhnä liukeni kielistä keitinveteen, ja sointi kirkastui toviksi. Ei tosiaan ollut varaa ostaa joka välissä uusia kieliä.
En ole musiikin asiantuntija.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)