Aihe: Halvat kitarat, jotka ovatkin yllättävän hyviä
1 2 3 4 5 6 7 8
hallu
06.08.2017 23:52:04
J.Nikkanen: No niin no, pahin moka mikä on tullut tehtyä oli ottaa soitin laukusta, soittaa tsekki ja jättää telineeseen. Pari tuntia auringossa vetäs kaiken vituralleen, vireen, kaularaudan, naapurin mummon sekä muut ihmiset ja elläimet, kaikki.

Viilenevää iltaa kohti soittaessa sai virittää joka biisin välissä. Kamalaa.

Juu asiat voi mennä joskus hankalaksi ja toki olosuhteet ulkoilmassa muuttuu. Ei sitä kitaraa minustakaan kannata auringon paahteeseen suoraan jättää. Vireenpidon kannalta itse olen todennut hyväksi antaa kitaran nauttia siitä ulkoilmasta kuitenkin.... jokaisella on kuitnekin konstinsa eikä mulla ole varsinaisesti syytä tai varaa vänkätä vastaan jos sun kokemus sanoo jotain muuta. Ne mun omat kokemuksethan voi ihan yhtä hyvin olla sattumia joista olen sitten vetänyt virheelliset johtopäätökset ja nyt luen sitten joka keikkaan ennen samoja loitsuja kuvitellen asian liittyvän jotenkin niihin :-D

Mikä on maltillinen hinta? Paljonko maksaa halpa? Mikä on jo kallista?

Lankuissa alle tonni on maltillinen hinta ja alle viisisataa alkaa olla halpa. yli tonni alkaa lähestyä kallista ja kaksi tonnia tai yli on auttamatta kalliita lankkuja. Stten kun mennään sinne yli kolmen tai neljän tonnin lankkuihin tai yli, niin puhutaan jo itsenäisistä taideteoksista ja keräilyesineistä joissa ei voi enää vetää suoria yhtäläisyys merkkejä laatuun työkaluna. Akkareissa vähän eri juttu koska parhaat niistä on selkeästi käsityötä ja sillä on hintansa ja sen hinnan voi kuulla ja tuntea eri tavalla kuin lankkusähkiksissä.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
hallu
06.08.2017 23:55:55
Laama666: Kysymys ei ollut minulle, ja menee oikeastaan ohi aiheen. Mutta luotettavalta, 30 vuotta kitaraa rämpyttäneeltä kaveriltani kuulin seuraavaa: hänen kaverinsa oli jossain mielenhäiriössä ostanut Harley Benton Stratocasterin. Kun kaverini kuvaili tuota kitaraa, hän oli suorastaan shokissa. Tuo kitara oli ollut jotain niin järkyttävää, että sitä oli vaikea sanoilla kuvailla. Se oli hänestä soittokelvoton eli rahat oli menneet ihan hukkaan siltä tyypiltä, joka kitaran oli ostanut kysymättä keneltäkään neuvoja.

Eli minä kyllä uskon, että aivan järkyttäviä paskoja on olemassa. Mutta ketjun aiheena oli oikeastaan kuitenkin halvat, mutta kelvolliset kitarat.

Joo olin jo unohtanut, mutta nyt kun mainitsit, niin olen myös yhtä Harley Bentonin stratoa koittanut tsiigailla säätöihin niin luovutin jo alkumetreillä koska kitara oli niin pahasti solmussa ja se bodykin oli tehty jostain ihme paperimassasta oli oikeasti syspaska ja surkein tekele mitä kuunaan olin nähnyt. Tuossa aikaisemmin koitin puhua soittimista enkä noita kummituksia sellaiseksi laske :-D
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Laama666
07.08.2017 00:00:15
hallu: Joo olin jo unohtanut, mutta nyt kun mainitsit, niin olen myös yhtä Harley Bentonin stratoa koittanut tsiigailla säätöihin niin luovutin jo alkumetreillä koska kitara oli niin pahasti solmussa ja se bodykin oli tehty jostain ihme paperimassasta oli oikeasti syspaska ja surkein tekele mitä kuunaan olin nähnyt. Tuossa aikaisemmin koitin puhua soittimista enkä noita kummituksia sellaiseksi laske :-D

On rikos valmistaa tuollaista ongelmajätettä ja pyytää ihmisiltä rahaa siitä.
Laama666
07.08.2017 00:12:16
Laama666: On rikos valmistaa tuollaista ongelmajätettä ja pyytää ihmisiltä rahaa siitä.

Pistetään tähän vielä illan päätteeksi hauska juttu, jonka luin hyvin monta vuotta sitten täältä musanetistä, hyvin todennäköisesti juuri täältä kitarakamat osastolta. Olen tätä kertonut usein eteenpäin ja aina vaan se naurattaa.

Isä oli hakemassa pojalleen ensimmäistä sähkökitaraa ja tiedusteli Harley Bentoneista. Joku siihen: "No, jos poikasi makkarasta tykkää niin Bentonista saa hyvät nuotiopuut!".
Laama666
07.08.2017 00:25:25
Ja taas menee ohi aiheen, mutta kun nyt tämä Benton tuli puheeksi, niin Bentonin 2x12 kaapeissa on kyllä ihan laadukkaita Celestion Vintage 30 kaiutinelementtejä, joita paljon kalliimmissa laatukaapeissakin käytetään. Kaiutin jakaa mielipiteitä, mutta minä pidän siitä ja minulla on Englannissa valmistetut Orange PPC112 ja 212 kaapit.

Mutta vaikka Bentonin kaapissa on ihan jees elementit, niin brändin "laadun" tuntien kaappi on varmaan rakenteeltaan kuin pahvilaatikko. Tunnustaako kukaan ostaneensa?
Laama666
07.08.2017 00:33:47
Laama666:
Mutta vaikka Bentonin kaapissa on ihan jees elementit, niin brändin "laadun" tuntien kaappi on varmaan rakenteeltaan kuin pahvilaatikko. Tunnustaako kukaan ostaneensa?

Tämä siis ei ollut naljailua kenellekään. Aidosti kiinnostaa olisiko Bentonin 2x12 kaappi noilla V30 elementeillä sittenkin toimiva. En ole soitin- tai kaappirakentaja, mutta sellainen fiilis on, että kaappi olisi paljon helpompi saada halvalla hyväksi kuin kitara. Jospa Bentonin kaappi onkin hintaluokassaan okei?
Metalkallo
07.08.2017 00:36:21 (muokattu 07.08.2017 00:40:42)
Krice: Pitäisi ehkä heti alkuun määritellä mikä on halpa kitara, mutta eikö VMNT:t ole tonnin luokkaa uutena? Se ei ole halpa kitara. Oma määritelmäni on siellä 500 euron paikkeilla uutena. Se on jo aika halpa. Ei ole tosin tullut vastaan yhtään yllättävän hyvää kitaraa tuossa hintaluokassa.

Ne kalliimmat Korean on tonnin luokkaa, Endgame jotain 500e luokkaa. Mä hommasin jollain 400e hintaan vähän alle vuosia sitten.

Tuo nykyinen Tokai SG-43 on ihan hyvä SG mallin keppi ollut, toki vaati mikkien vaihtamista mutta se taas on makuasia, muuta en sinänsä parin potikan lisäksi ole vaihtanut tuohon. Ihan jees kiinassa tehdyksi kitaraksi. Isoin yllätys oli että pitää vireen. :)
Vähemmän on nykyään enemmän
Laama666
07.08.2017 01:21:00
Metalkallo: Ihan jees kiinassa tehdyksi kitaraksi. Isoin yllätys oli että pitää vireen. :)

Muistan kun olin nuori 1980-luvulla. Sellainen tunne on noista ajoista jäänyt, että MIKÄ TAHANSA TAVARA, jossa luki "Made In China", oli automaattisesti laadultaan roskaa. Ehkä tämäkin on muuttumassa nyt kun Kiinasta on tullut talousmahti. Vanhojen aikojen valossa tuntuu vaan vaikealta tajuta, että Kiinasta voisi tulla mitään hyviä tuotteita, mutta elektroniikkapuolellahan sieltä kyllä tulee jo vaikka mitä.

Tämäkin bittivirta kulkee Huawein kiinalaisen 4G-modeemin läpi.

Toisaalta Kiinassa on kyllä tehty laatuakin jo muinaisista ajoista lähtien. Kiinalainen keramiikka kukoisti monta vuosisataa ennen kuin Suomessa Arabiaa oli olemassakaan.
Snapo
07.08.2017 07:31:03 (muokattu 07.08.2017 07:31:57)
Laama666: Ja taas menee ohi aiheen, mutta kun nyt tämä Benton tuli puheeksi, niin Bentonin 2x12 kaapeissa on kyllä ihan laadukkaita Celestion Vintage 30 kaiutinelementtejä, joita paljon kalliimmissa laatukaapeissakin käytetään. Kaiutin jakaa mielipiteitä, mutta minä pidän siitä ja minulla on Englannissa valmistetut Orange PPC112 ja 212 kaapit.

Tunnustaapa hyvinkin, ensimmäinen kaappini vuonna 2010. Kun ei muusta tiennyt niin kyllähän se tarjosi isompaa soundia. Myöhemmin kun vaihdoin Orangen 2x12 niin soundissa oli uskomattoman iso ero. HB oli muistaakseni aika sirittävä ja onton kuuloinen, Orange puolestaan huomattavasti tummempi.
"Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin."
korvaoo
07.08.2017 08:04:41
Laama666: Muistan kun olin nuori 1980-luvulla. Sellainen tunne on noista ajoista jäänyt, että MIKÄ TAHANSA TAVARA, jossa luki "Made In China", oli automaattisesti laadultaan roskaa. Ehkä tämäkin on muuttumassa nyt kun Kiinasta on tullut talousmahti. Vanhojen aikojen valossa tuntuu vaan vaikealta tajuta, että Kiinasta voisi tulla mitään hyviä tuotteita, mutta elektroniikkapuolellahan sieltä kyllä tulee jo vaikka mitä.

Tämäkin bittivirta kulkee Huawein kiinalaisen 4G-modeemin läpi.

Toisaalta Kiinassa on kyllä tehty laatuakin jo muinaisista ajoista lähtien. Kiinalainen keramiikka kukoisti monta vuosisataa ennen kuin Suomessa Arabiaa oli olemassakaan.

lienee muutaman vuoden sisällä tapahtunut enempikin, kun lähes mikä tahansa noista nykykiinansoittimista on oikeasti vähintään kelvollista ellei hyvää työn laadullisesti ja pikasesti katsottuna myös materiaaleiltaan. Tosin ovat sitten kallistumaan päin myöskin, ikävä kyllä.
kaikki paitsi on turhaa.
Laama666
07.08.2017 09:53:21
Snapo: Tunnustaapa hyvinkin, ensimmäinen kaappini vuonna 2010. Kun ei muusta tiennyt niin kyllähän se tarjosi isompaa soundia. Myöhemmin kun vaihdoin Orangen 2x12 niin soundissa oli uskomattoman iso ero. HB oli muistaakseni aika sirittävä ja onton kuuloinen, Orange puolestaan huomattavasti tummempi.

Kiitos tiedosta! Eli se ei siis tosiankaan riitä, että kaapissa on ne kunnolliset elementit jos muuten konstruktio on paska. Mutta vaneria kai ne muutkin käyttää kaapeissa kuin Benton, joten miten ihmeessä ne onnistuu pilaamaan kaapinkin???
J.Nikkanen
07.08.2017 10:24:49
Laama666: Kiitos tiedosta! Eli se ei siis tosiankaan riitä, että kaapissa on ne kunnolliset elementit jos muuten konstruktio on paska. Mutta vaneria kai ne muutkin käyttää kaapeissa kuin Benton, joten miten ihmeessä ne onnistuu pilaamaan kaapinkin???

Aika monta kaappia tullut parsittua ja paranneltua, melko monessa kiinalaisessa vanerikaapissa se vanerin laatu on käsittämättömän huonoa ja tukirakenteet uupuu. Eihän hyvälaatuinen vaneri juuri edes tukia kaipaa kitarakäytössä.
Mukahauska allekirjoitus.
Laama666
07.08.2017 10:48:54
J.Nikkanen: Aika monta kaappia tullut parsittua ja paranneltua, melko monessa kiinalaisessa vanerikaapissa se vanerin laatu on käsittämättömän huonoa ja tukirakenteet uupuu. Eihän hyvälaatuinen vaneri juuri edes tukia kaipaa kitarakäytössä.

Säästävät kustannuksissa ja lopputulos on sitten näköjään paskaa.
Jäärä
07.08.2017 11:34:42
Itselläni on Harley Bentonin teräskielinen akkari, Les Paulia jälittelevä sähkökitara ja banjo. Soundillisesti niissä ei ole ollut mitään vikaa, päinvastoin. Sähkiksestä jouduin korjaamaan mikkikytkimen. Sekin oli oikeastaan oma vika kun päästin kaatumaan.

Hienointa on, että kaverin akustinen Harley Benton on parhaimman kuuloinen teräskielinen akustinen mitä on tullut ikinä hiplailtua. Kaikenlaisia Martineita ym. on kokeiltu. Siinä HB:ssa on vaan kaikki osunut kohdilleen, veistäjän biorytmeistä ja kuun asennosta planeettoihin nähden. Se on ihan naurettavan hyvä kitara, eikä millään voisi uskoa sen hintaa. Tästä tuli into hankkia myös HB, tosin eri mallinen kun silloin ei ollut samanlaisia saatavana. Se ei ole yhtä hyväsoundinen kun se kaverin akkari mutta ihan kelvollinen ja hyvä kuitenkin.
Suomen Hiihtoliiton luvalla. Kaikki tekstissä mainitut henkilöt ovat fiktiivisiä ja kaikki yhtäläisyydet eläviin tai kuolleisiin henkilöihin ovat puhtaasti sattumanvaraisia. Laaditun tekstin valmistuksessa ei ole vahingoitettu eläimiä.
machinehead72
07.08.2017 12:08:45 (muokattu 07.08.2017 12:10:35)
Laama666: Tämä siis ei ollut naljailua kenellekään. Aidosti kiinnostaa olisiko Bentonin 2x12 kaappi noilla V30 elementeillä sittenkin toimiva. En ole soitin- tai kaappirakentaja, mutta sellainen fiilis on, että kaappi olisi paljon helpompi saada halvalla hyväksi kuin kitara. Jospa Bentonin kaappi onkin hintaluokassaan okei?

Itse oon ainakin ollut tyytyväinen omaan 2x12" Benttoniin. Toinen elementeistä on vaihdettu eminencen Man o wariin ja olen kyllä ollut ihan tyytyväinen vaikka tiedostankin että rahaa polttamalla voisi saada parempaakin soundia aikaiseksi.. Kuitenkaan, en jaksa uskoa että monta sataa kalliimman kaapin kullankimalteiset resonanssivärähtelyt pystyisivät puskemaan viisihenkisen rokkibändin keikoilla PAn läpi yleisöön niin selkeästi että maksaisi itseään tarpeeksi takaisin. Riittää kun kuullostan hyvältä lavalla sekä salin puolella.

Loppukevennyksenä:D

https://pbs.twimg.com/media/CUMhCIrW4AASXQG.png

E: Tuli muuten mieleen että nuo HBn kaappien V30:set ovat kiinalaisia, kun taas "ne kunnon" V30:set ovat enklannissa tehtyjä.
https://www.facebook.com/TheMuddiesFinland/ --> Garage rokkenrollia Jyväskylästä
OseMan
07.08.2017 12:35:08 (muokattu 07.08.2017 12:36:15)

Laama666: Tämä siis ei ollut naljailua kenellekään. Aidosti kiinnostaa olisiko Bentonin 2x12 kaappi noilla V30 elementeillä sittenkin toimiva. En ole soitin- tai kaappirakentaja, mutta sellainen fiilis on, että kaappi olisi paljon helpompi saada halvalla hyväksi kuin kitara. Jospa Bentonin kaappi onkin hintaluokassaan okei?

Itselläni on tällainen ollut jo reilun vuoden käytössä ja kyllä tuo asiansa ajaa. Ei fyysisesti ole selvästikään mikään Mesa Boogien voittaja, mutta omassa hintaluokassaan ajaa tehtävänsä erinomaisesti. Vahvistimena edessä on pyörinyt Blueguitarin Amp1, jonka kanssa ainakin tuntuisi toimivan erinomaisesti. Saundi muistuttaa paljon Framusin myös suhteellisen suosittuja kaappeja, joissa samat celestonit sisällä.

Tämän lisäksi Harley Bentonin viritinpedaali, joka sisältää samalla virtalähteen muille pedaaleille on osoittautunut yllättävän hyväksi peliksi. Seitsemänkielisen kitaran ala-A tuottaa vaikeuksia, mutta kuusikielisen kanssa laite toimii erinomaisesti, eikä maksanut käytännössä pelkkää polytunea enempää. Ei toki pärjää virittimenä polytunelle, mutta täysin toimivan virtalähteen sisältäväksi laitteeksi yllättävänkin pätevä.

Pahoittelut offtopicista, mutta päätin tarttua, kun tähän löytyi sopiva keskustelu näistäkin laitteista! Harley Bentonin kitaroihin en puolestani ole koskenut pitkällä tikullakaan, mutta yksi halvan kitaran yllätys on tullut itselleni vastaan. Takaminen 300€ maksanut akustinen (merkiltään GN20) oli kerran pakko poistaa mukanani musaliikkeestä, sillä se yksinkertaisesti istui käteen ja soi niin hyvin, etten voinut enää jättää sitä poiskaan.

Olin etsinyt tuolloin jo akustista kitaraa ja budjettina itselläni oli jotain 600€ ja 1000€ väliltä, joten olin kokeilemassa erilaisia akustisia löytääkseni itselleni sen oikean. Päätin siinä sivussa sitten myös kokeilla tuota Takaminea ja sehän sieltä mukaan lähti. Soundillisesti ja tatsillisesti vastasi täysin vieressä olleita 800€ keppejä, vaikkakin oli ulkoasultaan selvästi karsitumpi. Sähköt myös puuttuivat tuosta, mutta sillä ei ollut merkitystä, kun puhtaasti kotikäytön kitara oli etsinnässä.

Edit: Sen verran vielä, että vaikka kyseinen keppi sattuikin olemaan taivaallinen, en lähtisi kyseistä mallisarjaa suosittelemaan. En ole koskaan soittanut toista yksilöä samasta sarjasta, mutta yleisesti ottaen en usko tuon hintaluokan keppien laadunvalvonnan olevan kummoista, joten joukosta löytynee kaiken tasoisia soittimia.
aristoteles666
07.08.2017 12:41:40 (muokattu 07.08.2017 12:42:09)

Harley Bentonin Deluxe sarjan Jaco Pastorius basso, wilkinsonin raudat ja mikit, tusqin satula, leppäbody ja vaahtera kaula, nauhattomalla ruusupuu otelaudalla.
ei ensimmäistäkään vikaa, toimii loistavasti ja maksoi 149 puntaa.
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
Laama666
07.08.2017 12:59:45
OseMan: Itselläni on tällainen ollut jo reilun vuoden käytössä ja kyllä tuo asiansa ajaa. Ei fyysisesti ole selvästikään mikään Mesa Boogien voittaja, mutta omassa hintaluokassaan ajaa tehtävänsä erinomaisesti. Vahvistimena edessä on pyörinyt Blueguitarin Amp1, jonka kanssa ainakin tuntuisi toimivan erinomaisesti. Saundi muistuttaa paljon Framusin myös suhteellisen suosittuja kaappeja, joissa samat celestonit sisällä.

Okei, hyvä kuulla näitäkin näkemyksiä.
Laama666
07.08.2017 13:01:28
aristoteles666: Harley Bentonin Deluxe sarjan Jaco Pastorius basso, wilkinsonin raudat ja mikit, tusqin satula, leppäbody ja vaahtera kaula, nauhattomalla ruusupuu otelaudalla.
ei ensimmäistäkään vikaa, toimii loistavasti ja maksoi 149 puntaa.

Täytyy laittaa rasti seinään. Taitaa olla ensimmäinen kerta kun joku on ollut tyytyväinen Bentoniin. Ehkä sielläkin susien joukosta voi löytyä toimivia pelejä.

Sen verran kyllä nettijutut pelottavat, että en itse uskaltaisi noihin panostaa. Tietysti jos Thomannilta ostaa, niin onhan aina palautusoikeus.
Laama666
07.08.2017 13:07:58
Paljonhan soundipuolen "hyvyys" on kiinni henkilökohtaisesta maustakin ja musiikkityylistä.

Minulla oli vahvistimena Marshall Valvestate 8080, jonka olin ostanut uutena joskus 1992. Kun en paremmastakaan tiennyt, tuo menetteli. Mutta kun tutustuin täysputkipeleihin, huomasin, että ne sopivat omaan äänimakuuni valtavasti paremmin.

Tuo VS8080 pysyi silti nurkissa pitkään ja vaikka sen soundi inhottikin itseäni, niin myin sen vasta 2000-luvulla pois. Sain muistaakseni 140€ siitä. Ostajan mielestä siinä oli juuri sellaiset soundit, joita hän oli hakenut. Ilmeisesti Meshuggah tai vastaava extreme metal bändi käyttää vastaavia ja heidän mielestään se kuulostaa hienolta.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)