Aihe: Rickenbacker-kitarat Suomessa -bongausketju
1 2 3
toivase
11.07.2017 19:51:51
Pinewood: Eppujen Maximum Jee & Jeen kannessa on muuten Rickenbacker, joka Wikipedian mukaan lainattiin Juice Leskiseltä. Levyn äänitti Mika Sundqvist, jonka on myös mainittu käyttäneen Rickenbackeria Alwari Tuohitorven aikoihin. Mutta nyt ollaan jo aika kaukana tästä päivästä - haitanneeko tuo kuitenkaan?

Joo muistelisin Sundqvistilla olleen Tuohitorven aikoihin ainakin basson, joka oli Rikkenpakkeri.
Kefiiri
11.07.2017 21:00:58
Eikös Jussi Raittinenkin soittanut Rickenbacker-bassolla samoihin aikoihin?
En ole musiikin asiantuntija.
StJerky
12.07.2017 14:45:08
Pertti Kurikan Nimipäivät basistillla Sami Helteellä taitaa olla Rickenbacker basso. Ja aika monella tuttavapiirissäkin niitä on. Kitarat harvinaisempia
Zambe88
12.07.2017 21:01:52

CMX:n A.W Yrjänällä on käytössä myös Rickenbacker 4003-basso vasurina.
If it's too loud, you're too old!
Pinewood
13.07.2017 09:30:58
Juha Torvisellakin on suhde Rickenbackeriin - ja omistuksessa toinen Juicen vanhoista. Ei tosin käytössä.

http://www.riffi.fi/artikkelit/haas … -fiiliksen-jonka-yleis%C3%B6-huomaa
Sarko
13.07.2017 19:20:04
Pari kertaa olen Rickenbackereita liikkeessä käpistellyt, enkä ymärtänyt niistä mitään. Tatsi on noissa todella omituinen, F ja G vehkeisiin tottuneena.
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
Kefiiri
13.07.2017 19:32:54 (muokattu 13.07.2017 19:33:21)
Sarko: Pari kertaa olen Rickenbackereita liikkeessä käpistellyt, enkä ymärtänyt niistä mitään. Tatsi on noissa todella omituinen, F ja G vehkeisiin tottuneena.

!2-kielistä Rikua olen soittanut, napakka tatsi, ei ollenkaan sitä kädet-liian-täynnä -tuntua mikä 12-kielisillä yleensä tulee.
varakeef
13.07.2017 21:38:06
Kefiiri: !2-kielistä Rikua olen soittanut, napakka tatsi, ei ollenkaan sitä kädet-liian-täynnä -tuntua mikä 12-kielisillä yleensä tulee.

Just kävin Kitarapajan vuokraamossa rämpyttämässä 12-kielistä Rikua: kädet eivät ole täynnä kaulaa, mutta otelauta on kyllä täynnä sormia. Ahdasta on, pienikätisten kitara.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Kefiiri
13.07.2017 22:34:05 (muokattu 13.07.2017 22:35:45)
Juu, otelauta on kapea, mutta eiköhän se ole tottumiskysymys. Soittaahan porukka mandoliineillakin. Itse ihastuin vallan siihen tuntumaan.
12-kielisessä on vielä se hyvä puoli, että jos muutama kieli vähän demppaantuukin kun nakkejaan levittää otelaudalle, niin aika monta kieltä vielä soikin :)
Jucciz
13.07.2017 22:44:49
Kefiiri: Juu, otelauta on kapea, mutta eiköhän se ole tottumiskysymys. Soittaahan porukka mandoliineillakin. Itse ihastuin vallan siihen tuntumaan.
12-kielisessä on vielä se hyvä puoli, että jos muutama kieli vähän demppaantuukin kun nakkejaan levittää otelaudalle, niin aika monta kieltä vielä soikin :)

Sama taktiikka kuin ison rumpusetin hommaamisessa: mitä enemmän peltejä ja pönttöjä on, sitä todennäköisemmin osuu edes johonkin kun huitoo. :D
aristoteles666
14.07.2017 04:11:10 (muokattu 14.07.2017 04:12:46)

muistan kun 80 luvun alkupuolella kokeilin ensimmaisen kerran rickenbackeria, oletin sen olevan jotenkin erityisen hyva, koska se maksoi kitarapajalla melkein kaksi kertaa niin paljoin kuin fenderit ja gibsonit.

juu, ei, ei ole isokatisen kitara ollenkaan, silla soittaminen oli tuskaa.

mutta opetti ettei kallis hinta ole tae mistaan.
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
Sarko
14.07.2017 09:18:17 (muokattu 14.07.2017 09:18:55)
Paul Wellerillä tais kans olla viha-rakkaussuhde Rickenbackereihin. Jostain Mojostako luin että Rikut saattoivat saada studiossa kyytiä The Jamin sessioissa, kun eivät pitäneet virettä. Tosin Wellerin tatsi oli tuolloin sellainen, että Tele ois sopinut paremmin.
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
varakeef
14.07.2017 09:22:32
Kefiiri: Juu, otelauta on kapea, mutta eiköhän se ole tottumiskysymys. Soittaahan porukka mandoliineillakin.

Toki, tosin subjektiivisen kokemukseni mukaan maniskassa on kieliparia kohden enemmän tilaa.
Kefiiri
14.07.2017 09:46:50 (muokattu 14.07.2017 09:47:50)
varakeef: Toki, tosin subjektiivisen kokemukseni mukaan maniskassa on kieliparia kohden enemmän tilaa.

Oho. Maniskan kaula on sika kapea (ainakin venäläisen rautakauppamandoliinin), mutta onhan kieliäkin tosiaan vähemmän. Täytyypä oikein selvittää paremmalla ajalla...
hallu
14.07.2017 09:54:00
Olen vain kokeillut Rikua keran tai pari musafasulla, mutta tykkäsin kyllä siitä ihan silleen, että olisin voinut ostaakin jos olisi ollut rahaa paljon. Rikun bassosta tykkäsinkin sitten ihan tosissani ja sitä varten olisin voinut ottaa vaikka vekeselin..... , jos järki ei olisi tullut väliin jarruttelemaan hyvää hankintaa. Mutta oli kyllä hyvässä tämmingissä se kyseinen yksilö.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Pinewood
14.07.2017 13:41:34
Sarko: Paul Wellerillä tais kans olla viha-rakkaussuhde Rickenbackereihin. Jostain Mojostako luin että Rikut saattoivat saada studiossa kyytiä The Jamin sessioissa, kun eivät pitäneet virettä. Tosin Wellerin tatsi oli tuolloin sellainen, että Tele ois sopinut paremmin.

Muistan myös kun Liekin Jansku aikanaan tuskaili keikalla Rikunsa vireen kanssa. Seuraavalla näkemälläni Liekin keikalla soittikin sitten Stratolla.

http://www.nrgm.fi/artikkelit/18-liekki-pienokainen-2003/

Aika paljon olen kuullut juttuja Rikun vireenpitävyydestä. Kuinkakohan yleinen ongelma se oikeasti on? Ja mistä se johtuu ensisijaisesti? Liittyykö vain joihinkin malleihin?
varakeef
14.07.2017 14:45:00
Kefiiri: Oho. Maniskan kaula on sika kapea (ainakin venäläisen rautakauppamandoliinin), mutta onhan kieliäkin tosiaan vähemmän. Täytyypä oikein selvittää paremmalla ajalla...

Tilantuntua lisää mandoliinin viritys, sekä sille ominaiset otteet ja käden asento.
Åboensis
14.07.2017 16:07:10 (muokattu 14.07.2017 16:07:46)

Pinewood: Aika paljon olen kuullut juttuja Rikun vireenpitävyydestä. Kuinkakohan yleinen ongelma se oikeasti on? Ja mistä se johtuu ensisijaisesti? Liittyykö vain joihinkin malleihin?

Muista Rickenbackereista en osaa tietenkään sanoa kuin siitä, jonka itse aikanaan omistin, mutta kyseisen yksilön kanssa ei ainakaan koskaan ollut vireen (pitävyyden tai muutenkaan) kanssa sen kummempia ongelmia. Kyseessä oli siis 80 -lukulainen Fireglo 330. Soittelin sillä aktiivisesti parikin vuotta (silloin ei ollut varaa vaihtaa kamoja jatkuvasti...).
"Get some better tone and youre there - volume you dont need." - Scotty Moore Jeff Beckille
Sotakoira Musti
14.07.2017 19:23:15
Pinewood: Aika paljon olen kuullut juttuja Rikun vireenpitävyydestä. Kuinkakohan yleinen ongelma se oikeasti on? Ja mistä se johtuu ensisijaisesti? Liittyykö vain joihinkin malleihin?

Mulla oli hieman samoja ongelmia oman Rikun kanssa ensialkuun. Johtui satulasta, jossa hieman ahtaat ja liian korkealle jätetyt slotit kielille. Teki alanauhoilta soitettaessa hieman epävirettä ja kielet jäivät jumittamaan, jolloin vire nousi hieman hetken soitettua. Kunnon setup ja satulan fiksaaminen Oeschilla korjasi ongelman, nyt vire pysyy vaikka kuinka veivaa.
Pinewood
15.07.2017 10:33:17
Menihän se Sävelaitan Mapleglo 330 vihdoin kaupaksi. Kuka tunnustaa ostaneensa?

Toivottavasti kukaan ei kuitenkaan ostanut sitä yrittääkseen vain tehdä torilla voittoa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)