![]() 05.06.2017 17:21:59 | |
---|---|
Jucciz: Juu emmää pahastu, kyllä sitä kysyä saa. Mulle SG on vaan ylitsepääsemättömän ruma kitaramalli - joku siinä rungon muodossa vaan tökkii ihan vietävästi. Enhän toki voi luvata, että olen loppuelämäni tuota mieltä, mutta niin kauan kuin muistan, se on ollut näin. Soundissahan ei sinänsä ole mitään vikaa, ja esim. AC/DC:stä tykkään hirmuisesti. Mää muistan kyllä myös sen, että Telecaster ei oo aina ollut mun mieleen, mutta jo pitkään se on ollut mun mielestä todella hieno malli. Ei ole sattumaa, että eka mittatilauskitarani olikin nimenomaan Telecaster. Mulle taas SG ulkomuotonsa puolesta toimii, mutta kaulaliitoksensa takia tuntuu että siinä on kaikki ns. liian edessä. Jos otelauta tulis vähän syvemmälle bodyn puolelle siten että talla ja mikit liikahtais snadisti perää kohti ni ois asia jo toinen. Telecastereista sama, oli kyllä tehokas inhokki pitkän aikaa kunnes tajus ettei niihin fendereihin oo pakko tyytyä, nykyään telet menee helposti stratojen edelle, noin niinku karkeesti yleistettynä. Poikkeustapauksia on aina. Mitö jos Vähän kaksyta -Haitaripartio || The Jasser Arafats || Crimson Day | |
![]() 05.06.2017 17:48:24 | |
Gary the pine: Niin, täähän siis on HH-Strato... My bad, mut tod näk niissä mikeissä on vissisti eroa. Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head "Dunnet Headin musa on parhaiten kuvattavissa silleen, että se muistuttaa sitä kuin suomalaiset aikuisrokkarit kirjoittais irlantilaisia juomalauluja." - Arttu | |
![]() 05.06.2017 18:58:28 | |
Numb: My bad, mut tod näk niissä mikeissä on vissisti eroa. On varmasti, mutta ei tuossa äsgeessäkään mitkään kiinantuhnut ole, että silleen äimistelin tuota soimisen erilaisuutta, vähän samantyyppinen ero jos sulla olis umpitukkoiset ja happamat vuoden vanhat kielet versus just vaihdetut oikein superkilikali-kielet. Tulin, näin, paskoin housuun. | |
![]() 05.06.2017 21:01:20 | |
Gary the pine: Nyt kun on muutaman päivän tuolla ratomeissellillä soitellut, niin korvaan tarttuu semmonen erikoinen ja positiivinen piirre, että erottelee aivan törkyisen selkeästi isommallakin säröllä. (...) Onkos toi tyypillistä stratoille? Ei ole mun keksimä kuvaus, mutta siitä huolimatta yksi parhaista: Kun räväyttää soinnun Les Paulilla, se soi yhtenä äänenä (wall of sound...). Kun tekee saman Stratolla, siinä soi kuusi kieltä yhdessä mutta niin että jokaisen tuntee erikseen. | |
![]() 05.06.2017 21:21:17 | |
73nd3r: Ei ole mun keksimä kuvaus, mutta siitä huolimatta yksi parhaista: Kun räväyttää soinnun Les Paulilla, se soi yhtenä äänenä (wall of sound...). Kun tekee saman Stratolla, siinä soi kuusi kieltä yhdessä mutta niin että jokaisen tuntee erikseen. Plussa kuvauksesta, toi oli about just niin kuin se mulla pään sisällä oli, ei vaan tullut ymmärrettävästi ulos, tänks! Tulin, näin, paskoin housuun. | |
![]() 06.06.2017 12:10:01 | |
Pitempi skaala tuo kirkautta? "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala | |
![]() 06.06.2017 14:00:19 | |
varakeef: Pitempi skaala tuo kirkautta? Ei siitä pelkästään, koska samaa efektiä ei tuu noilla mun Jaska-torrakoilla. Tulin, näin, paskoin housuun. | |
![]() 06.06.2017 18:00:17 (muokattu 06.06.2017 18:34:27) | |
73nd3r: Ei ole mun keksimä kuvaus, mutta siitä huolimatta yksi parhaista: Kun räväyttää soinnun Les Paulilla, se soi yhtenä äänenä (wall of sound...). Kun tekee saman Stratolla, siinä soi kuusi kieltä yhdessä mutta niin että jokaisen tuntee erikseen. Jotta skaala, kaulaliitos sun muu hömppä voitaisiin eliminoida pois pitäisi molemmissa olla samanlaiset mikit. Veikkaan syyksi single coil vs humppari. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." | |
![]() 06.06.2017 18:49:05 | |
LaMotta: Jotta skaala, kaulaliitos sun muu hömppä voitaisiin eliminoida pois pitäisi molemmissa olla samanlaiset mikit. Veikkaan syyksi single coil vs humppari. Samaa mieltä olen minäkin. Yksikelaisissa mikeissä on terävämpi ja läpileikkaavampi sointi, vaikka niissä ei olekaan "voimaa" samalla tavalla kuin sarjaan kytketyssä kaksikelaisessa, niin dynamiikka ja erottelevuus on aivan omaa luokkaansa. Itse en tykkää perinteisen straton tallamikistä kun se on liian jääpiikki, mutta telen tallamikki on ihan loistava. Olenkin harkinnut omaan stratooni laittaa joko telen tallamikin tai sitten jos mikin pohjaan lisättävä rautalevy muuttaa mikin sointia riittävästi telen suuntaan, niin semmoisen. Straton keskimikki ja kaulamikki on mieleeni. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka | |
![]() 06.06.2017 19:10:28 | |
Aloittajan strato on H-H ja kyse oli sen erottelevuudesta verrattuna äsgeehen. Ei sillä, etteikö humppariakin olisi monenlaista, eli sikäli mikit on kyllä se juttu. Mutta MUsta TUntuu, että kyl skaalakin vaikuttaa selkeesti. Kyllähän se paksumpi kielisettikin soi napakammin. | |
![]() 06.06.2017 19:15:57 | |
Arkka: Aloittajan strato on H-H ja kyse oli sen erottelevuudesta verrattuna äsgeehen. Ei sillä, etteikö humppariakin olisi monenlaista, eli sikäli mikit on kyllä se juttu. Mutta MUsta TUntuu, että kyl skaalakin vaikuttaa selkeesti. Kyllähän se paksumpi kielisettikin soi napakammin. Juu, mulla ehti jo tuo aloitus unohtua niin heitin vähän epärelevantin kommentin oman stratoni perusteella :-). Skaala vaikuttaa varmasti joo ja on tosiaan humppareissakin eroja kuten viineissä erityisesti särösoundeilla (on ollut pakko huomata). Rinnakkain kytketyt humpparithan kuulostaa melko sinkkumaisilta joten humppareista voi saada lisää erottelevuutta kytkemällä ne eri tavalla. Mutta mä väistyn takavasemmalle viisastelemasta kun ei mulla oikeastaan mitään niin järkevää sanottavaa ollut :-D Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka | |
![]() 06.06.2017 19:26:36 | |
Arkka: MUsta TUntuu, että kyl skaalakin vaikuttaa selkeesti. Omien havaintojen mukaan lyhyempi skaala syö keskiäänialuetta. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." | |
![]() 06.06.2017 19:39:19 | |
hallu: Mutta mä väistyn takavasemmalle viisastelemasta kun ei mulla oikeastaan mitään niin järkevää sanottavaa ollut :-D Oli, oli. Useinhan parhaat jutut näissä vähän kevyemmissä kamakeskusteluissa on off-topiccina eniveis. Ei siis pitänyt sikäli kritisoida keskustelun suuntaa. | |
![]() 06.06.2017 19:57:45 | |
LaMotta: Omien havaintojen mukaan lyhyempi skaala syö keskiäänialuetta. Onkohan siinä muuten sellanen, että fundamentaalit taajuudet jää enempi jalkoihin löysemmällä kielellä? Ainakin vois kuvitella. Disclaimerina, että itehän soitan pääasiassa Gibson-skaalaista keppiä, mutta stratot on myös erittäin jees. Ja välistä olevat myös. | |
![]() 12.06.2017 00:59:39 | |
Ne on vissiin noi Fenderin Twin Head-humpparit kokolailla kirkkaat epelit, koska nyt kun olen käynyt noi torrakot läpi samoilla säädöillä, niin kaikkiin muihin nähden kirkkautta joutuu leikkaamaan aika rajusti, vaikka joukossa on pitkää ja lyhyttä skaalaa, vanhaa ja tuoretta humpparia mid-boostilla ja ilman. Jaa-a, tässä se tulee eteen tuo en tiiä-osio; törkyisen hyvä keppi kouraan, toiminee ehkä enemmän all-rounderina kuin mikään muu mun kepukoista, mutta ei silti pese eikä linkoa yhtäkään noista entisistä niiden the-alueella. Ehkä just semmonen keppi että jos pitäis tosiaan olla vaan yks torrakko, niin tällä pärjäis vähintään kohtuullisesti veistossa kuin veistossa. Pro Rhoadsissa on ehkä paras soolosoundi ikinä ja kepukka on muutenkin semmonen että se tavallaan tekee itekseen musiikkia, en tiiä miten sen selittäis. Joka kerta kun sen ottaa kouraan jää vaan räpeltämään kaikenlaista suoraan takaraivosta. Vähänkään tukkaheviin viittaavaa niin tämä toimittaa. Melkein samat aatokset pätee vanhaan Model kutoseen, vaan onpahan nuo pitkään mukana kulkeneet. Toksun LP-kopsu, painaa 5kg ja synkkä ku mikä, aivan huikea alavire stoner-veistoon. Jäätävä murhamurina. Ja sit se SG, kyllä siinä on semmonen karahka että jos ei perusrokkisoundi taitu niin voipi alkaa pelaamaan vaikka pingistä... Että niin, mitä tuon kanssa nyt tekis, ehkä joku toinen tallamikki vois olla enemmän omaan korvaan passeli. Melkein tekis mieli kokeilla semmosta pyhäinhäväistystä että lainais tosta SG:stä tallamikin hetkeks testiin... Tulin, näin, paskoin housuun. | |
![]() 12.06.2017 13:51:04 | |
Gary the pine: Ne on vissiin noi Fenderin Twin Head-humpparit kokolailla kirkkaat epelit, koska nyt kun olen käynyt noi torrakot läpi samoilla säädöillä, niin kaikkiin muihin nähden kirkkautta joutuu leikkaamaan aika rajusti, vaikka joukossa on pitkää ja lyhyttä skaalaa, vanhaa ja tuoretta humpparia mid-boostilla ja ilman. Jaa-a, tässä se tulee eteen tuo en tiiä-osio; törkyisen hyvä keppi kouraan, toiminee ehkä enemmän all-rounderina kuin mikään muu mun kepukoista, mutta ei silti pese eikä linkoa yhtäkään noista entisistä niiden the-alueella. Ehkä just semmonen keppi että jos pitäis tosiaan olla vaan yks torrakko, niin tällä pärjäis vähintään kohtuullisesti veistossa kuin veistossa. Pro Rhoadsissa on ehkä paras soolosoundi ikinä ja kepukka on muutenkin semmonen että se tavallaan tekee itekseen musiikkia, en tiiä miten sen selittäis. Joka kerta kun sen ottaa kouraan jää vaan räpeltämään kaikenlaista suoraan takaraivosta. Vähänkään tukkaheviin viittaavaa niin tämä toimittaa. Melkein samat aatokset pätee vanhaan Model kutoseen, vaan onpahan nuo pitkään mukana kulkeneet. Toksun LP-kopsu, painaa 5kg ja synkkä ku mikä, aivan huikea alavire stoner-veistoon. Jäätävä murhamurina. Ja sit se SG, kyllä siinä on semmonen karahka että jos ei perusrokkisoundi taitu niin voipi alkaa pelaamaan vaikka pingistä... Että niin, mitä tuon kanssa nyt tekis, ehkä joku toinen tallamikki vois olla enemmän omaan korvaan passeli. Melkein tekis mieli kokeilla semmosta pyhäinhäväistystä että lainais tosta SG:stä tallamikin hetkeks testiin... Mulla toimi hyvin kun aikoinaan laitoin Tokain lespasta orkkis tallamikin stratoon. Tuli paljon tummempi saundi eikä kirskunut yläpäät yhtään ja rokki soi. Sopi siihen siis tosi hyvin verrattuna kuin huonosti taas pelas Tokaissa. Siinä se taas oli liian paksusoundinen ja tumppu. Sitä en muista vaihdoinko potikoita 500 vai jäikö 250 sinne se toki vaikuttaa jonkinverran lopputulokseen. Masturbation....Ejaculation....DYNAMATION #Pyhä Yrjänä Support Club Member | |
![]() 20.09.2017 20:23:39 | |
Päivitetääs tätä rato-seikkailua; tänään tupsahti postissa jo hetken odoteltu yhden humpparin aukolla ja volumen reiällä varustettu musta pleksi. Mulla kun on tuossa jo hetken odotellut 498T Zebra joutilaana kun ei jäänytkään siihen torrakkoon johon sen tilasin. No joo, kiinanpojan käsityötaidosta sen verran, että yhdestätoista reiästä kolmesta näkyy lankun ruuvinreikä. Vaikka eipä tuo kallis ollut, mutta kait sen samalla vaivalla olis reiät oikeaan kohtaan vetässyt... Tää oli semmonen edullinen testing testing ennen ku alkaa Warmothilta tilailemaan ja makselemaan posteista ittensä kipeeks. Eli nyt on vaan tallahumppana Gibsonin 498T 500k volumepotikalla ja on nimittäin Rock, kyllä se kilikali asui noissa Fenkun humppareissa, nyt tää on SG pidemmällä skaalalla ja paremmalla erottelevuudella. Todella kova! Seuraavaks sitten vaan Warmothilta vähän laadukkaampaa pleksiä tilailemaan :-) Tulin, näin, paskoin housuun. | |
![]() 21.09.2017 16:00:38 (muokattu 21.09.2017 16:16:48) | |
Jucciz: Juu emmää pahastu, kyllä sitä kysyä saa. Mulle SG on vaan ylitsepääsemättömän ruma kitaramalli - joku siinä rungon muodossa vaan tökkii ihan vietävästi. Enhän toki voi luvata, että olen loppuelämäni tuota mieltä, mutta niin kauan kuin muistan, se on ollut näin. Soundissahan ei sinänsä ole mitään vikaa, ja esim. AC/DC:stä tykkään hirmuisesti. Minä taas olen aina ihaillut SG:n ulkonäköä. Anguksella sen varmaan ensin näin kauan sitten enkä edes tiennyt sen nimeä. SG:n sarvet on mielestäni tyylikkäät. Taidat olla Beatles-miehiä ja AC30 löytyy nurkista? Muistelehan Beatlesia, eikö ne jätkät Revolverin aikoihin käyttäneet myös SG Standardia? Yritän pehmittää sinua SG:n suuntaan... :-) http://www.guitarworld.com/guide-re … nts-featured-beatles-revolver-album Tuon mukaan Harrison käytti pääkitaranaan vuoden 1964 SG Standardia. Säröisempään soundiinhan SG helposti assosioituu, mutta kokeilepa joskus vaikka AC30 Top Boostin Brilliant-kanavassa niin kyllä puhtaatkin soundit hienot on. Mutta tätähän et kiistänytkään, vaan se ulkonäkö tökkii. Computer got no soul | |
![]() 21.09.2017 16:50:01 (muokattu 21.09.2017 16:50:15) | |
Kyllä se on kuten Les Paul pöllämystyneenä sanoi nähtyään ekan SG-mallisen, vielä tuolloin omaa nimeään kantavan, kitaran: "a guy could kill himself on those sharp horns"! En ole musiikin asiantuntija. | |
![]() 21.09.2017 17:07:21 | |
Kefiiri: Kyllä se on kuten Les Paul pöllämystyneenä sanoi nähtyään ekan SG-mallisen, vielä tuolloin omaa nimeään kantavan, kitaran: "a guy could kill himself on those sharp horns"! Joo, olen todennut, että ei ole yhtäkään bändiä, artistia, levyä, kitaraa, pedaalia, vahvaria tai mitä tahansa legendaarista että KAIKKI yksimielisesti siitä tykkäisivät. Suosituimmistakin asioista pitää vain enemmistö, aina on vastakkaisia näkemyksiä. Taiteessa erityisesti, tieteessä ollaan enemmän yksimielisiä mitä kovemmasta tieteestä on kyse. Computer got no soul | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)